Alternativ till powerwall?

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Alternativ till powerwall?

Inlägg av OlleBack »

Hej teslavänner!

I och med att vi blev med Tesla runt 2017 skaffade vi även solceller men då fanns inga bra prisvärda batterilösningar. Hur ser marknaden ut nu om man vill komplettera sin anläggning? Verkar fortfarande inte gå få tag på powerwalls vad jag förstår men har några av er hittat bra alternativ?

Svea Solar installerade våra solceller och dom verkar även ha batterier men jag tycker det är väldigt svårt att jämföra. har 7kwp solceller och skulle vilja ha runt 10-15 kwh med ödrift, inte bara för att fylla med solenergi men även för att ladda dom billigt på natten och sälja dyrt på dagen, gärna om tibber har nån integration?

Skulle gärna också vilja ha så mycket kontroll över mjukvara och växelriktare som möjligt för att ev koda lite (iaf inte stänga dörren för det)

Inser att det kanske inte är ekonomiskt försvarbart jämfört med andra investeringar men den känns väldigt mycket roligare och älskar minskade utgifter!

Vad kör ni andra för leverantörer? Förslag, tankar och skräckhistorier mottas tacksamt :)
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Alternativ till powerwall?

Inlägg av CrazyGang »

Vad har du för växelriktare? Inte alla har stöd för batteri och ö-drift. Eventuellt kanske du måste byta den.

Min anläggning finns beskriven i länken på min signatur.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Alternativ till powerwall?

Inlägg av OlleBack »

CrazyGang skrev: 28 jan 2023 12:06
Vad har du för växelriktare? Inte alla har stöd för batteri och ö-drift. Eventuellt kanske du måste byta den.

Min anläggning finns beskriven i länken på min signatur.
Gissar nästan jag måste byta den, får kolla upp, tack för tipset och ska spana in länken!
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Alternativ till powerwall?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja som det nämns ovan finns det tre olika typer av växelriktare idagsläget.

1. Endast solceller
2. Solceller och batterilager - ofta krävs samma leverantör då BMS till batteriet ska kommunicera med växelriktaren.
3. Allt ovan samt med tilläggsmodul för Ö-drift

Ö-drift har en del extra elsäkerhetskrav och är även lite riskfyllt då växelriktaren inte längre kan låsa spänning och frekvens mot elnätet.

Det kan gå sönder en del prylar i huset om det blir spänningsspikar.


Jag själv har Ferroamp som inte ännu har Ö-drift funktionen.

Igår kom första 3,5 kWh Pylontech batteriet, jag beställde tre stycken i oktober.

Så nu är julafton i garaget, ska testa om det går att köra på en batterimodul då jag redan har överskott i produktione.
20230128_121904.jpg
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Alternativ till powerwall?

Inlägg av OlleBack »

Off Grid Byggaren skrev: 28 jan 2023 13:13
Ja som det nämns ovan finns det tre olika typer av växelriktare idagsläget.

1. Endast solceller
2. Solceller och batterilager - ofta krävs samma leverantör då BMS till batteriet ska kommunicera med växelriktaren.
3. Allt ovan samt med tilläggsmodul för Ö-drift

Ö-drift har en del extra elsäkerhetskrav och är även lite riskfyllt då växelriktaren inte längre kan låsa spänning och frekvens mot elnätet.

Det kan gå sönder en del prylar i huset om det blir spänningsspikar.


Jag själv har Ferroamp som inte ännu har Ö-drift funktionen.

Igår kom första 3,5 kWh Pylontech batteriet, jag beställde tre stycken i oktober.

Så nu är julafton i garaget, ska testa om det går att köra på en batterimodul då jag redan har överskott i produktione.

20230128_121904.jpg
Sjukt spännande pun intended! Kanske rimligt skippa ödriften i ett första läge om man kan utöka senare. Hsr inte läst så mycket om att ladda batteriet från elnätet utöver solceller vid billig el. Tjänar man på det mtp slitage etc? går det ens att konfigurera så?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Alternativ till powerwall?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Elmarknaden har ju varit helt tokig senaste åren så jag vet inte hur man kan maxa intäkterna.

En del tycks sälja allt som går dagtid vid höga timpriser.

Nu börjar även frekvensstöd komma, du kan sälja stödtjänster till elnätet och tjäna en del.

https://www.elinstallatoren.se/2023/01/ ... erilagret/

Ferroamp har dessa grundinställning, men är rätt flexibla på kundanpassningar.
.
Screenshot_20230128-151222_Chrome.jpg
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Alternativ till powerwall?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag fick igång batteriet idag!
.
20230128_173530.jpg
Hittade lite tips på vilka olika varianter på inställningar det finns:

https://support.senergia.se/sv-SE/suppo ... t-batteri-

Jag börjar med att testa Self Consumtion.

(självkonsumtion av solel) systemläge är för använda batterier för att maximera konsumtion av egenproducerad solel.
.
Ferroamp.PNG
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Alternativ till powerwall?

Inlägg av OlleBack »

Sablars vad avis jag blir :D

Är Ferroamp ett komplett system med växelriktare och batteri och hela paketet eller kan man komplettera existerande grejjer och köper man via Åf eller direkt via dom? Försöker förstå från deras hemsida vad det är men blir inte riktigt klok på det :)

Har också mailat solaredge och svea solar för att förstå om existerande växelriktaren stöder batterier eller inte. googlar jag på se7k så verkar det inte helt omöjligt men den ser lite annorlunda ut än min.

Går det få tag på grejjerna i rimlig tid eller är det som med allt annat these days?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Alternativ till powerwall?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ferroamp äe ett komplett system. De har valt att dela upp växelriktaren i flera separata enheter, som kopplas samman med ett 760 volt DC nät.

De flesta andra tillverkare bygger in allt i en enda enhet.

Ferroamp säljer genom elgrossister till elinstallatörer och solcellsföretag.

Det verkar vara cirka 6 månaders leveranstid.

Bild från Ferroamps Facebook sida:
321259652_485035520408878_9192779797311905514_n.jpg
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Alternativ till powerwall?

Inlägg av Smutt »

Off Grid Byggaren skrev: 28 jan 2023 20:32
Jag fick igång batteriet idag!
.
20230128_173530.jpg

Hittade lite tips på vilka olika varianter på inställningar det finns:

https://support.senergia.se/sv-SE/suppo ... t-batteri-

Jag börjar med att testa Self Consumtion.

(självkonsumtion av solel) systemläge är för använda batterier för att maximera konsumtion av egenproducerad solel.
.

Ferroamp.PNG
Vilka delar behövde du köpa för att få en komplet batterilösning till Ferroamp? Väntar på deras 10KWh men funderar på att byta eftersom det aldrig kommer :cry:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Alternativ till powerwall?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Bilden längst ned är på hur det såg ut före batterilager hos mig.

Jag fick köpa till följande:
20230129_142251.jpg
Nu är jag auktoriserad elinstallatör så jag får installera själv. Har också en hel del erfarenheter från DC installationer, men arbetar inte längre med detta på dagarna.

Det är otäckt och riskfyllt med 760 volt DC så det är inget du ska hålla på med själv utan de rätta kunskaperna.

Tyvärr är det även många elektriker som saknar kunskapen om solel och batterilager ser jag. Ägnar dagarna med att besiktiga dessa installationer numer.

Kollade nu på en Holländsk e-handel och där låg priset 30% under och en veckas leveranstid för Pylontech.

Så det Svenska 50% stödet för batterilager verkar trycka upp priset rejält.
.
Foto_DC-nät.jpg
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Alternativ till powerwall?

Inlägg av Smutt »

3F770755-6203-4C51-87C6-779CB8BBBFCF.jpeg
Koppla själv skulle jag aldrig göra, olagligt och man kan dö. Men beställa från en kompis som sen installeras av en annan kompis(med alla tillstånd) det klarar jag :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Alternativ till powerwall?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Smutt skrev: 29 jan 2023 15:03
3F770755-6203-4C51-87C6-779CB8BBBFCF.jpeg

Koppla själv skulle jag aldrig göra, olagligt och man kan dö. Men beställa från en kompis som sen installeras av en annan kompis(med alla tillstånd) det klarar jag :D

Det såg ju snyggt och prydligt ut.

Hur stor installerad effekt har du?

Det var ovanligt många SSO:er ( Solsträngsoptimerare)

Vad är anledningen, är det många olika väderstreck?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Alternativ till powerwall?

Inlägg av Smutt »

Är valmat men ganska svagt lutande tak satte i alla väderstreck och jag satte på fasaderna (ej norr) är 20790watt 54 paneler totalt men dom kommer leverera mindre eftersom inte en enda sitter optimalt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Alternativ till powerwall?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Smutt skrev: 29 jan 2023 15:20
Är valmat men ganska svagt lutande tak satte i alla väderstreck och jag satte på fasaderna (ej norr) är 20790watt 54 paneler totalt men dom kommer leverera mindre eftersom inte en enda sitter optimalt

Då har du verkligen maxat din anläggning.

Just detta med många väderstreck så är ju Ferroamp lösningen rätt kostsam, då det krävs många dyra SSO:er.

Men det finns ju ingen växelriktare ned 7 inbyggda MPPT-regulatorer, så om det ska byggas utan optimerare på varje panel, då är det en vettig lösning trots allt.

Jag kommer utöka till tre SSO:er och gå upp från 9,5 till 14 kWp på min anläggning. Den som bilden visar är dock installerad på mitt fritidshus, så egentligen lite onödigt stor.

På min permanentbostad har jag 9,5 kWp men inga fler bra takytor.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Alternativ till powerwall?

Inlägg av Smutt »

Jag har länge haft problem med utlösande huvudsäkringar har bara 25amp indraget i huset och det räckte inte till för allt jag ville driva på billiga timmar, men nu med energihub och fasbalanceringen så funkar det perfekt inte en enda säkring går någonsin, så jag är nöjd trots att det blev lite dyrt 8-) men jag fick bra priser kunde göra mycket själv (endast det jag får enligt lag) så jag fick allt för 230000kr men villhöver ett batteri :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar