Tesla Cybertruck

Här diskuterar vi om Tesla Cybertruck

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Mickep »

Går den inte att registrera som pansarvagn? (för.. jag menar titta på den. emnda som saknas är en T2 i passagerarsätet)
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Sabbe »

Finns inga officiella vikt siffror för CyberTruck men spekuleras om att den kommer att väga ungefär lika mycket eller bara lite mer än Model X, så inga problem i EU.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av LarsOJ »

Sabbe skrev:
LarsOJ skrev:
MacGyver skrev:
Kan nån hjälpa mig med att få rätsida på detta?

Cybertruck är inte godkänd i Sverige eller i Europa då den anses vara för stor.
Men hur kommer det sig att Ford f450 är godkänd här?

F450 bredd = 2438mm
Cybertruck = 2027mm
F250 = 2035mm

Jag får inte det att gå ihop helt enkelt.
Registrerade som lastbilar. C-kort och elektronisk fartspärr vid 90km/h. Tar ju bort lite av det roliga..

När det gäller Cybertrucken så är den inte för stor. Den är för tung.
För tung? Vad väger CyberTruck jämfört med en Ford F-150?
De uppgifter som finns (oklart vilket batteri) säger 3000kg olastad. Gränsen i Sverige är ju 3500kg så den blir menlös att registrera som B-kort bil. En pickup måste ju kunna lasta något.

https://ev-database.org/car/1250/Tesla- ... -Tri-Motor

Min -22 F150 har en tjänstevikt på 2435kg. Den är ju ganska lätt då den är helt i aluminium.

En annan faktor som talar emot Cybertruck är att enligt de Svenska reglerna så måste det vara en luftspalt mellan lastutrymme och hytt för att få dra av hela momsen (som vanliga pickuper). Det har inte Cybertruck så momsreglerna blir som en vanlig bil och du kan alltså inte ”köpa” den som företag.
Senast redigerad av LarsOJ, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Fredrik j »

Är det inte rimligt att anta ungefär samma fördröjning till europeiska marknaden som för model s/x?
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av backe »

Sabbe skrev:
Finns inga officiella vikt siffror för CyberTruck men spekuleras om att den kommer att väga ungefär lika mycket eller bara lite mer än Model X, så inga problem i EU.
Spekulerades att den skulle vara i produktion för flera år sedan också för 39 000 dollar.

Så det är nog bäst att invänta officiella siffror.
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Sabbe »

backe skrev:
Sabbe skrev:
Finns inga officiella vikt siffror för CyberTruck men spekuleras om att den kommer att väga ungefär lika mycket eller bara lite mer än Model X, så inga problem i EU.
Spekulerades att den skulle vara i produktion för flera år sedan också för 39 000 dollar.

Så det är nog bäst att invänta officiella siffror.
Ja lika bra att invänta officiella siffror, bara några månader bort
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Sabbe »

6D2AE1AC-A407-45C2-9698-F516187C763F.jpeg
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Tellus »

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Tars »

Någon som hört om leverans till Europa?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av LarsOJ »

Tars skrev: 29 jan 2023 12:49
Någon som hört om leverans till Europa?
Vi får väl en indikation om den kommer gå att använda i Sverige när de släpper specifikationen så man får reda på vikten. Jag är skeptisk. F150 Lightning (som finns här nu) är ju helt oandvändbar med tanke på hur den är inregistrerad.

Min feeling är att CT blir ännu tyngre.
Rubbitkapten
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 nov 2016 18:51

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Rubbitkapten »

Tars skrev: 29 jan 2023 12:49
Någon som hört om leverans till Europa?
Det senaste som har hörts om Europa är väl att Elon har sagt att den nuvarande CT:n helt enkelt är för stor för de flesta europeiska länder och att de eventuellt kan tänka sig att göra en mindre variant för EU senare. Jag skulle vara ytterst förvånad om det säljs någon CT inom EU innan 2026. Planen just nu för CT är att det är en bil för USA och Kanada.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av LarsL »

ergo skrev: 25 okt 2022 20:59
Vad behöver en rostfri yta för underhåll? Min grill i rostfritt är snart 10 år och ser nästan ny ut. Brukar spola av den på våren men inte mer än så.
Nu är det visserligen ”bara” 304 men det kommer nog att hålla längre än allt annat förutom din diskbänk, typ. Ska det hållas snyggt så är det väl Autosol och scotch-brite som gäller.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev: 03 nov 2022 11:33
Är det inte rimligt att anta ungefär samma fördröjning till europeiska marknaden som för model s/x?
Skulle ju vara jättebra nyheter. Men jag tror det tar längre tid än så. Hoppas lite på en CyberTruck i Nissan Navara storlek för Europa, skulle nog passa bättre.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av FStaake »

LarsOJ skrev: 29 jan 2023 13:30
Tars skrev: 29 jan 2023 12:49
Någon som hört om leverans till Europa?
Vi får väl en indikation om den kommer gå att använda i Sverige när de släpper specifikationen så man får reda på vikten. Jag är skeptisk. F150 Lightning (som finns här nu) är ju helt oandvändbar med tanke på hur den är inregistrerad.

Min feeling är att CT blir ännu tyngre.
Hur menar du att den är oanvändbar pga registreringen?
Just F150 Lightning som är ”privat”-importerad ser jag större problem med gällande laddning. 3-fas är ovanligt(icke förekommande?) i USA. Har inte koll på DC-laddning men gissar att även det kan bli en utmaning om det inte finns vettiga övergångsadaprar.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Bengt-re »

Rubbitkapten skrev: 29 jan 2023 14:15
Tars skrev: 29 jan 2023 12:49
Någon som hört om leverans till Europa?
Det senaste som har hörts om Europa är väl att Elon har sagt att den nuvarande CT:n helt enkelt är för stor för de flesta europeiska länder och att de eventuellt kan tänka sig att göra en mindre variant för EU senare. Jag skulle vara ytterst förvånad om det säljs någon CT inom EU innan 2026. Planen just nu för CT är att det är en bil för USA och Kanada.
Nuvarande utformning kommer inte bli godkänd av trafiksäkerhetsskäl i europa
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av LarsL »

FStaake skrev: 29 jan 2023 20:37
Hur menar du att den är oanvändbar pga registreringen?
Just F150 Lightning som är ”privat”-importerad ser jag större problem med gällande laddning. 3-fas är ovanligt(icke förekommande?) i USA. Har inte koll på DC-laddning men gissar att även det kan bli en utmaning om det inte finns vettiga övergångsadaprar.
En Tesla privatimporterad från USA kommer bara ha 1-fas laddning, visserligen med hög ström. Den kommer inte heller gå att ladda på Superchargers.

Vikten går ju att lösa på två sätt antingen registrerar man som tunglastbil eller så blir det en lätt lastbil med liten lastvikt. Vad man gör är ju beroende på om man prioriterar fart eller lastförmåga. Som tunglastbil kan man ju förmodligen också utnyttja den stora dragvikten, vilket skulle kunna vara intressant.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av LarsOJ »

FStaake skrev: 29 jan 2023 20:37
LarsOJ skrev: 29 jan 2023 13:30
Tars skrev: 29 jan 2023 12:49
Någon som hört om leverans till Europa?
Vi får väl en indikation om den kommer gå att använda i Sverige när de släpper specifikationen så man får reda på vikten. Jag är skeptisk. F150 Lightning (som finns här nu) är ju helt oandvändbar med tanke på hur den är inregistrerad.

Min feeling är att CT blir ännu tyngre.
Hur menar du att den är oanvändbar pga registreringen?
Just F150 Lightning som är ”privat”-importerad ser jag större problem med gällande laddning. 3-fas är ovanligt(icke förekommande?) i USA. Har inte koll på DC-laddning men gissar att även det kan bli en utmaning om det inte finns vettiga övergångsadaprar.
Den är förmodligen för tung precis som F150 Lightning. Det betyder ingen lastvikt eller färre passagerare. Du kan kolla på den F150 Lightning som finns till salu i Ljusdal. Oandvändbar som pickup och bara 3 passagerare. Gränsen är ju 3500kg totalvikt i Sverige på B kort tyvärr. Sen har ju CT ingen luftspalt så momsen är inte avdragsgill. Men det är en annan diskussion.

På F150 har de löst laddningen iaf.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av LarsOJ »

LarsL skrev: 29 jan 2023 20:56
FStaake skrev: 29 jan 2023 20:37
Hur menar du att den är oanvändbar pga registreringen?
Just F150 Lightning som är ”privat”-importerad ser jag större problem med gällande laddning. 3-fas är ovanligt(icke förekommande?) i USA. Har inte koll på DC-laddning men gissar att även det kan bli en utmaning om det inte finns vettiga övergångsadaprar.
En Tesla privatimporterad från USA kommer bara ha 1-fas laddning, visserligen med hög ström. Den kommer inte heller gå att ladda på Superchargers.

Vikten går ju att lösa på två sätt antingen registrerar man som tunglastbil eller så blir det en lätt lastbil med liten lastvikt. Vad man gör är ju beroende på om man prioriterar fart eller lastförmåga. Som tunglastbil kan man ju förmodligen också utnyttja den stora dragvikten, vilket skulle kunna vara intressant.
Tung Lastbil kräver C-kort och fartspärr på 90km/h. Tror inte det blir någon succe direkt. Det är ju en ”lifestyle pickup” och därmed tämligen feldesignad för arbete. Sen momsproblemet med saknad luftspalt.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av PhR34k »

Enligt Exclusive Cars så skulle dom försöka regga in dom med dispans. Tydligen så har väl vissa fordon det idag om det var husbilar eller vad det nu var för något.
De ville dock ha 1.6 milj för sin F150 Lightning vilket för mig är helt galet.
Användarvisningsbild
mi99sasa
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 26 nov 2018 18:25

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av mi99sasa »

PhR34k skrev:
Enligt Exclusive Cars så skulle dom försöka regga in dom med dispans. Tydligen så har väl vissa fordon det idag om det var husbilar eller vad det nu var för något.
De ville dock ha 1.6 milj för sin F150 Lightning vilket för mig är helt galet.
Den tekniska skillnaden mellan personbil (M1) och lastbil (N1 max 3500kg totalvikt, N2 max 7500kg) handlar om vad fordonet är gjord för.

Detta bedöms kort sagt baserat på lastvikt kontra passagerarvikt (+bagage per pass).

Så det handlar ’bara’ om att anpassa totalvikten med hänsyn taget till antalet passagerare.

Kvarstår då problemet med körkortsrättigheten. Körkort för personbil taget före 1 juni 1996 får köra M1 personbil oavsett totalvikt, men har man tagit kortet efter nämnda datum så är det begränsat till 3500kg i totalvikt (oavsett fordonskategori)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Rubbitkapten
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 nov 2016 18:51

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Rubbitkapten »

Bengt-re skrev: 29 jan 2023 20:45
Rubbitkapten skrev: 29 jan 2023 14:15
Tars skrev: 29 jan 2023 12:49
Någon som hört om leverans till Europa?
Det senaste som har hörts om Europa är väl att Elon har sagt att den nuvarande CT:n helt enkelt är för stor för de flesta europeiska länder och att de eventuellt kan tänka sig att göra en mindre variant för EU senare. Jag skulle vara ytterst förvånad om det säljs någon CT inom EU innan 2026. Planen just nu för CT är att det är en bil för USA och Kanada.
Nuvarande utformning kommer inte bli godkänd av trafiksäkerhetsskäl i europa
Det tror jag också stämmer. Men Elon har såvitt jag vet inte kommenterat det, han har mest kommenterat storleken.

Alla andra i den här tråden verkar ju anta att CT kommer komma till Europa. Min gissning är att den aldrig kommer hit. Om den blir en långvarig hit lär ju någon variant göras för den europeiska marknaden, men det kan mycket väl bli långt senare.
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av FlyingBlue »

mi99sasa skrev: 30 jan 2023 07:45
PhR34k skrev:
Enligt Exclusive Cars så skulle dom försöka regga in dom med dispans. Tydligen så har väl vissa fordon det idag om det var husbilar eller vad det nu var för något.
De ville dock ha 1.6 milj för sin F150 Lightning vilket för mig är helt galet.
Den tekniska skillnaden mellan personbil (M1) och lastbil (N1 max 3500kg totalvikt, N2 max 7500kg) handlar om vad fordonet är gjord för.

Detta bedöms kort sagt baserat på lastvikt kontra passagerarvikt (+bagage per pass).

Så det handlar ’bara’ om att anpassa totalvikten med hänsyn taget till antalet passagerare.

Kvarstår då problemet med körkortsrättigheten. Körkort för personbil taget före 1 juni 1996 får köra M1 personbil oavsett totalvikt, men har man tagit kortet efter nämnda datum så är det begränsat till 3500kg i totalvikt (oavsett fordonskategori)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om den registreras som personbil kan du köra den både med C-kort och B-kort före -96. Så länge man registrerar den som personbil finns väl ingen begränsning i hastighet?
Transportstyrelsen
Krav för personbil klass II
Körkortskrav: En personbil klass II som har en totalvikt under 3,5 ton kan köras med behörighet B. Den som har en utökad B-behörighet (kod 96) får köra en fordonskombination som väger 4 250 kg. Personbilens vikt dock inte överstiga 3,5 ton.

En personbil klass II som är tyngre än 3,5 ton kräver behörighet C1 eller C. Vill man dra ett släp med sin tunga husbil krävs behörighet C1E eller CE.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
mi99sasa
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 26 nov 2018 18:25

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av mi99sasa »

FlyingBlue skrev:
mi99sasa skrev: 30 jan 2023 07:45
PhR34k skrev:
Enligt Exclusive Cars så skulle dom försöka regga in dom med dispans. Tydligen så har väl vissa fordon det idag om det var husbilar eller vad det nu var för något.
De ville dock ha 1.6 milj för sin F150 Lightning vilket för mig är helt galet.
Den tekniska skillnaden mellan personbil (M1) och lastbil (N1 max 3500kg totalvikt, N2 max 7500kg) handlar om vad fordonet är gjord för.

Detta bedöms kort sagt baserat på lastvikt kontra passagerarvikt (+bagage per pass).

Så det handlar ’bara’ om att anpassa totalvikten med hänsyn taget till antalet passagerare.

Kvarstår då problemet med körkortsrättigheten. Körkort för personbil taget före 1 juni 1996 får köra M1 personbil oavsett totalvikt, men har man tagit kortet efter nämnda datum så är det begränsat till 3500kg i totalvikt (oavsett fordonskategori)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om den registreras som personbil kan du köra den både med C-kort och B-kort före -96. Så länge man registrerar den som personbil finns väl ingen begränsning i hastighet?
Transportstyrelsen
Krav för personbil klass II
Körkortskrav: En personbil klass II som har en totalvikt under 3,5 ton kan köras med behörighet B. Den som har en utökad B-behörighet (kod 96) får köra en fordonskombination som väger 4 250 kg. Personbilens vikt dock inte överstiga 3,5 ton.

En personbil klass II som är tyngre än 3,5 ton kräver behörighet C1 eller C. Vill man dra ett släp med sin tunga husbil krävs behörighet C1E eller CE.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
Korrekt - personbil över 3500kg kräver ingen hastighetsbegränsning


Skickat från min iPhone med Tapatalk
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av LarsOJ »

PhR34k skrev: 30 jan 2023 06:10
Enligt Exclusive Cars så skulle dom försöka regga in dom med dispans. Tydligen så har väl vissa fordon det idag om det var husbilar eller vad det nu var för något.
De ville dock ha 1.6 milj för sin F150 Lightning vilket för mig är helt galet.
Tja listpriset på en Platinum (utan options) i USA är $97,819 så jag tycker inte det är så konstigt. Produktionen är fullbokad till 2026 så enda sättet att komma över nya bilar är att betala ett premium på MRSP. Bilar som importeras hit av Exclusive kommer dessutom från Kanada och Ford försöker stoppa all export. En vanlig Lariat bensinare kostar 1,1 +moms nu på Blocket.

Fick vänta 1,5år på min F150 av Exclusive.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av LarsOJ »

On lock! Where’s Doc?
97D1E98A-B72C-49AE-B96D-3D9A86B645EE.jpeg
3ED9D88A-EB93-4AE3-A5EF-DA7C8B2EE51E.jpeg
Skriv svar