Förvärmning

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Theodad
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 05 okt 2020 09:24

Förvärmning

Inlägg av Theodad »

Jag vet inte hur länge man är rookie - men jag kör i det här underrubriken ändå….

Vi har nu under en period inte möjlighet att ladda hemma - men har nära till supercharger. Men, ibland har man inte tid/lust att åka och ladda på sc när man kommer hem och batterierna är hyfsat varma. Det gör att det går rätt långsamt när man rullar dryga 2km till sc. Inte en chans till normal förvärmning då….

Jag har provat att ”boka tid” i appen, men det räcker inte för att få tillräckligt varma batterier så att laddningen går på rimlig tid…..

Finns det verkligen inget sätt att förvärma batterierna tillräckligt mycket? Varför har man valt att inte ha den funktionen. Vissa funktioner på Tesla är verkligen inte logiska för en amatör…..
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 694
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Förvärmning

Inlägg av Lophornis »

Navigera till den suc du ska ladda på då startar förvärmningen av batteriet.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Förvärmning

Inlägg av agehall »

Problemet är ju om det bara är 2km till SuC - då spelar det ingen större roll om man navigerar dit eller inte eftersom förvärmningen tar 1h+.

Det finns väl vad jag vet inget sätt att faktiskt tvinga fram förvärmning förutom att schemalägga avfärd. Om det är kallt ute så förvärms väl batteriet lite då, men inte lika mycket som om du förvärmer inför laddning.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Förvärmning

Inlägg av Tellus »

Tror den förvärmer även i parkeringsläge om navigeringen är inställd. Så har du eget garage så kan du lägga bowlingklotet i förarsätet och lämna bilen en halvtimme så är batteriet lagom varmt sen.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Theodad
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 05 okt 2020 09:24

Re: Förvärmning

Inlägg av Theodad »

Är inte det konstigt? Är det så att förvärmningen av batteriet är avhängigt av restvärme från motorerna? Jag ser inte logiken annars…..

(Motsägs isåfall av det @tellus säger….)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Förvärmning

Inlägg av AAKEE »

Theodad skrev: 28 jan 2023 16:53
Är inte det konstigt? Är det så att förvärmningen av batteriet är avhängigt av restvärme från motorerna? Jag ser inte logiken annars…..

(Motsägs isåfall av det @tellus säger….)
Nej, det motsäger inte det.

Förvärmning med motorer sker genom att ”ställa om tändningen” så elmotorn genererar värme utan att behöva rotera. Den kan ge värme stillastående och den kan ge samma värme under körning också. Det ger någonstans 3kW per motor och värmer batteriet cirka 1 grad per minut när batteriet förkonditioneras för SuC.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Förvärmning

Inlägg av AAKEE »

agehall skrev: 28 jan 2023 12:32

Det finns väl vad jag vet inget sätt att faktiskt tvinga fram förvärmning förutom att schemalägga avfärd.
agehall skrev: 28 jan 2023 12:32
Om det är kallt ute så förvärms väl batteriet lite då, men inte lika mycket som om du förvärmer inför laddning.
Batteriet värms oftast inte vid ”bara körning”
Batteriet måste ned på minussidan vilket inte sker om inte bilen står ute länge i minusgrader och sedan körs eller förkonditioneras eller värmen slås på.
När batteriet värms för körning är det inte många grader batteriet värms till.

Men bäst i Theodads fall är att ställa in planerad avresa minst en timme innan, då kanske batteriet värms till 6-15C, beroende på tex SOC och sedan starta navigering till Suc asap när han kliver in i bilen.

Alla andra aktiviteter utom bowlingklotet innefattar nog att Theodad sitter i bilen och då är det nog lika bra att åka dit och ladda lite långsammare än att ödsla tid först för att ladda lite fortare sen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Förvärmning

Inlägg av ANLI »

Förvärmning med Boka Tid i appen är mycket energikrävande och syns bara på din elräkning eller AC laddnings nota.

Testade Boka Tid för första och sista gången idag vid +4,5 °C ute och även i batteriet.
Två timmar innan avfärd startar batterivärmningen med med ca 3,2 kW förbrukning från elnätet (M3 RWD).
Pågår ca 75 min tills batteriet är ca 22 °C.
Kupévärmen från värmepumpen startar ca 20 min innan planerad avfärd.

Enbart batterivärmningen har förbrukat 3,7 kWh vid flera plusgrader. Vad skulle det bli vid -10 °C?

Exempel:
Om du har 2 mil till arbetsplats och skulle ladda och Boka Tid där också motsvarar det 1,85 kWh/mil för batterivärmning.
Lite förbrukningsminskning blir det då värmepumpen tar värme från batteriet vid färd.

Undrar om andra elbilsmärken slösar lika mycket energi för batterivärmning vid bokad avfärd och manuell uppvärmning?
Tesla vill naturligtvis visa låg förbrukning på plattan.

Biltidningars tester startar med uppvärmd bil i garage......
M3 RWD -22
hocky
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 feb 2022 08:54

Re: Förvärmning

Inlägg av hocky »

Jag har en Model Y LR och var ute på tjänsteresa härom veckan med minusgrader ute.
Normalt förvärms ju batterierna när jag väljer en Tesla super charger i navigeringen men det fanns en Vattenfall super charger på 368kW i centrala Värnamo som jag valde. Då förvärms ju inte batterierna före laddning vilket medförde att jag stod där närmare en timme innan jag kom upp i 80%.
Finns det något sätt att förvärma batterierna under resa när man väljer annan laddning än Tesla SC?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Förvärmning

Inlägg av mikebike »

hocky skrev: 08 feb 2023 11:24
Jag har en Model Y LR och var ute på tjänsteresa härom veckan med minusgrader ute.
Normalt förvärms ju batterierna när jag väljer en Tesla super charger i navigeringen men det fanns en Vattenfall super charger på 368kW i centrala Värnamo som jag valde. Då förvärms ju inte batterierna före laddning vilket medförde att jag stod där närmare en timme innan jag kom upp i 80%.
Finns det något sätt att förvärma batterierna under resa när man väljer annan laddning än Tesla SC?
Det skall den väl göra?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
hocky
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 feb 2022 08:54

Re: Förvärmning

Inlägg av hocky »

Hur menar du? Ska den förvärma även om det inte är Tesla SC?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Förvärmning

Inlägg av mikebike »

hocky skrev: 08 feb 2023 14:56
Hur menar du? Ska den förvärma även om det inte är Tesla SC?
Ja, om det är en snabbladdare som finns i bilens navigator. :?:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
hocky
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 feb 2022 08:54

Re: Förvärmning

Inlägg av hocky »

Tack, ska testa nästa gång 👍🏻
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 694
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Förvärmning

Inlägg av Lophornis »

mikebike skrev: 08 feb 2023 15:35
hocky skrev: 08 feb 2023 14:56
Hur menar du? Ska den förvärma även om det inte är Tesla SC?
Ja, om det är en snabbladdare som finns i bilens navigator. :?:
Det beror på vad den är klassad som i systemet vattenfall brukar ju skriva ex 180kW men då delas det på två uttag. Jag har navigerar till ionity laddare och då har bilen förvärmt. Har en model 3 ifs.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
hocky
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 feb 2022 08:54

Re: Förvärmning

Inlägg av hocky »

Bra info. Tack
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förvärmning

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev: 08 feb 2023 15:35
hocky skrev: 08 feb 2023 14:56
Hur menar du? Ska den förvärma även om det inte är Tesla SC?
Ja, om det är en snabbladdare som finns i bilens navigator. :?:
Hur många av dom övriga finns inlagda ungefär? Typ alla dom stora aktörerna? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Förvärmning

Inlägg av mikebike »

Bjelke skrev: 09 feb 2023 09:15
mikebike skrev: 08 feb 2023 15:35
hocky skrev: 08 feb 2023 14:56
Hur menar du? Ska den förvärma även om det inte är Tesla SC?
Ja, om det är en snabbladdare som finns i bilens navigator. :?:
Hur många av dom övriga finns inlagda ungefär? Typ alla dom stora aktörerna? :)
Jag snabbladdar bara på SuC, av bekvämlighetsskäl. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förvärmning

Inlägg av Bjelke »

Samma här (har ju fri SuC också liksom), men nyfiken är man ju alltid :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Förvärmning

Inlägg av wannabee »

Jag har aldrig snabbladdat bilen, har varmgarage ca 15° varmt brukar koppla in laddaren när jag ställer in bilen och så länge jag har fast elpris, nåt år till, så får den börja ladda direkt utan att jag lägger mig i.

Ska jag åka långt och vill att laddningen ska räcka tills jag kommit hem igen, så ställer jag in avfärdstiden i förväg.

Det finns ingen anledning för mig att ändra på något av detta antar jag?
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Förvärmning

Inlägg av ANLI »

Batteriet värms med direktel från motor och värmepumpen för kupévärmning är ineffektiv, särskilt i minusgrader.
Att värma bilen i garage med en effektiv villavärmepump behöver kanske inte vara mycket dyrare.
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Förvärmning

Inlägg av AAKEE »

Står bilen i garage kan det vara smart att ladda sent och med hög effekt när det är kallt på vintern.
Med varmt batteri drar bilen mycket mindre ström under körning i kyla. Återkommer med lite grafer.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Förvärmning

Inlägg av AAKEE »

Det är vanligt att läsa skeptism om värmepumpen/Octovalve. Vanligaste åsikten verkar vara att den inte tillför något.
När värmepumpen är som sämst, dvs jättekallt ute och ingen värme att dra ur batteriet är COP = 1 dvs samma som en gammal Model 3 med direktverkande elvärme.
tesla octovalve HP patent.png
(bild ur teslas patentansökan för octovalve/heatpump-lösningen de använder)

Vi kan se att så länge batteriet är över 10C så är det ren värmepumpning från batteriet med COP 1.5 -5
Batteriet 30C och kabinen runt normal driftstemp är COP 5.


Jag har för vana att ladda sent (normalladdningen går på hemma mellan 0300 och 0400 beroende på årstid, och är färdigt strax innan när det är dags att åka till jobbet). Anledningen i grunden är att bilen inte ska stå med mer SOC än det behövs över tid.

Ska jag åka långt och behöver ladda mer gör jag samma men räknar ut när jag ska starta laddningen (planerad avfärd fungerar såklart också), då är batteriet uppvärmt av laddningsförluster man ändå har, men man får nytta av dem genom att bilen kan ta värmen från batteriet för att värma kupe'n istället för att dra ifrån batteriet.

Här är en körning till IKEA efter supercharging.
-21 till -18C och absolut vindstilla (inversion i luften).
SMT_till_ikea.jpg
Bilen drog 191 Wh/km med ett snitt på 86 km/h.
Batteritempen började på 53.75C och sjönk hela tiden, till 16.5C vid parkering och inkoppling av IKEA gratisladdning.
teslafi_till_ikea.jpg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Förvärmning

Inlägg av AAKEE »

*Fortsätter inlägget, det gick inte lägga till fler filer.

Här är loggen på hemkörningen:
Bilen stod i laddning hela tiden så batteriet var ca 12.5C vid start av hemresan.
SMT_från_ikea.jpg
Förbrukningen på hemresan var 260Wh/km när jag passerade superchargern cirka 70m ifrån den.
Det var fortfarande exakt samma temperatur, startade på -18 och det var -21C vid superchargern.
Det var fortfarande exakt vindstilla, och snittfarten var även nu 86km/h.
teslafi_från_ikea.jpg
Den enda egentliga skillnaden mellan dessa resor var att till IKEA hade bilen gott om värmeenergi att plocka ut ur batteriet under hela resan. På hemvägen var batteriet för kallt för att bilen skulle ta värme från batteriet (det sker från 17-18C och över och drar ned batteritemperaturen till ca 11-12C). Under hemresan nådde aldrig bartteriet 17.18C utan bara 16C efter drygt 1.5h.

Skillnaden mellan att ha ett varm batteri med värmepump och att inte ha värmepump eller kallt batteri med värmepump i sträng kyla är riktigt stor, i detta fall 36% mer förbrukning med kallt batteri.

Jag har många liknande längre körningar loggade med hemmaladdat batteri, och någonstans runt 27-30C efter att ha laddat med 11kW hemma till hög SOC. I ca -20 räcker överskottsvärmen cirka 30-40 minuter innan batteriet slutar leverera värme och värmepumpen får gå i lossy (COP 1:1 mode). Det är en uppenbar skillnad i förbrukning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Förvärmning

Inlägg av Legato »

Varför vill du inte ha bilen stående med hög SOC? Sist vi diskuterade detta framförde du studier som visade att hög SOC i princip inte spelade någon roll vid lagring, enbart vid laddning...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Förvärmning

Inlägg av AAKEE »

Legato skrev: 10 feb 2023 19:12
Varför vill du inte ha bilen stående med hög SOC? Sist vi diskuterade detta framförde du studier som visade att hög SOC i princip inte spelade någon roll vid lagring, enbart vid laddning...
Nu överdriver du, och det du påstår nu att jag skrivit är inte sant.

Jag påstod och påstår ännu att det inte är så stor skillnad mellan den laddningsnivå som de flesta brukar ladda till, 70-90% och 100%.
Och att 100% inte alls är så illa som forumryktena säger.
78910DD1-C1BC-4E26-934C-B5F59D07D554.png
Jag skulle föreslå att vi i så fall fortsätter diskussionen i den tråden, istället för att röra till den här.

Har du läst mina inlägg sedan tidigare torde det vara solklart att jag förespråkar låg SOC, då det minskar calendar aging som är den dominerande degraderingsfaktorn minst de 5-8 första åren.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar