Model Y 2023 Refresh

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y 2023 Refresh

Inlägg av taliz »

Pontus skrev: 30 jan 2023 14:30
thebishop skrev: 15 jan 2023 19:23
Har någon tesla fungerande 360?
Vilka bilar är det som har bra sådana? Fick det på min ID4 men den är totalt värdelös, bara någon typ av blurig bild som man lagt dit för att kunna skryta i databladet känns det som.
Mm samma på PS2, etron etc etc. Kan inte komma på någon med användbar 360.
Det är små, blurriga, förvrängda bilder som inte gör ngt lättare IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Model Y 2023 Refresh

Inlägg av BrooklynS »

thebishop skrev: 15 jan 2023 19:09
Honkan skrev: 15 jan 2023 18:29
Funderar också på om prissänkningarna är inför en större uppdatering , är enda logiken i denna prisdump , men såklart nu kommer nästan alla som köper elbil välja Tesla med tanke på priset jämfört med konkurrenter, tror räckvidd och laddnätverk väger tungt…
Jag funderade på en YLR, men avsaknad av fungerande ultraljudssensorer är en showstopper. Tesla vision ger jag inte ett skit för, alla tidigare försök att byta ut välbeprövade tekniska lösningar mot neurala nätverk som inte funkar lika bra ger ju en indikation på vad som väntar. (Auto helljus, auto vindrutetorkare eller radarn)
Måste ju säga att såväl helljus som vindrutetorkare fungerar riktigt bra nu. Och kommer att fortsätta att förbättras vilket är viktigt att komma ihåg...

Radar har fördelar men förstås även "nackdelar" - även om du teoretiskt sett kan köra för fullt i dimma, är det en bra idé att göra det bara för att du har en radar? Ser du älgen som är i diket och tänker springa upp på vägen? Etc. Vision ser i princip det du gör som förare...

Med det sagt, gärna så mycket säkerhetssystem som det är möjligt, bara det fungerar.


Men inte är det argument för/emot Tesla iaf... alla bilar har system som funkar jättebra ibland och uselt ibland.
Tesla Y LR -22 EAP
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Model Y 2023 Refresh

Inlägg av Dafro »

SwedishAdvocate skrev: 30 jan 2023 14:50
Pontus skrev: 30 jan 2023 14:30
thebishop skrev: 15 jan 2023 19:23
Har någon tesla fungerande 360?
Vilka bilar är det som har bra sådana? Fick det på min ID4 men den är totalt värdelös, bara någon typ av blurig bild som man lagt dit för att kunna skryta i databladet känns det som.
Hyrde en Nissan Leaf facelift för några år sedan som hade den här funktionen. Använde den för att ta mig igenom en smal passage mellan ett stall och en kortare stålpinne. (Det fanns ett vägguttag som kan kunde ladda ifrån där...) Vill minnas att det fungerade rätt bra. Repade iallafall inte Leffen... ;)
Kameran i vår leaf känns ganska lågupplöst men 360 kameran in vår E-tron är grym, så länge kamerorna är rena vill säga.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Model Y 2023 Refresh

Inlägg av Remuz »

360kamera på ps2 funkar utmärkt på min bil
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: Model Y 2023 Refresh

Inlägg av big-olle »

Dafro skrev: 30 jan 2023 16:47
SwedishAdvocate skrev: 30 jan 2023 14:50
Pontus skrev: 30 jan 2023 14:30
thebishop skrev: 15 jan 2023 19:23
Har någon tesla fungerande 360?
Vilka bilar är det som har bra sådana? Fick det på min ID4 men den är totalt värdelös, bara någon typ av blurig bild som man lagt dit för att kunna skryta i databladet känns det som.
Hyrde en Nissan Leaf facelift för några år sedan som hade den här funktionen. Använde den för att ta mig igenom en smal passage mellan ett stall och en kortare stålpinne. (Det fanns ett vägguttag som kan kunde ladda ifrån där...) Vill minnas att det fungerade rätt bra. Repade iallafall inte Leffen... ;)
Kameran i vår leaf känns ganska lågupplöst men 360 kameran in vår E-tron är grym, så länge kamerorna är rena vill säga.
360 kamerorna är grymt användbara på vår Mercedes V-klass. Den har utfällbar kamera bak = alltid ren.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1368
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model Y 2023 Refresh

Inlägg av thebishop »

BrooklynS skrev: 30 jan 2023 16:44
thebishop skrev: 15 jan 2023 19:09
Honkan skrev: 15 jan 2023 18:29
Funderar också på om prissänkningarna är inför en större uppdatering , är enda logiken i denna prisdump , men såklart nu kommer nästan alla som köper elbil välja Tesla med tanke på priset jämfört med konkurrenter, tror räckvidd och laddnätverk väger tungt…
Jag funderade på en YLR, men avsaknad av fungerande ultraljudssensorer är en showstopper. Tesla vision ger jag inte ett skit för, alla tidigare försök att byta ut välbeprövade tekniska lösningar mot neurala nätverk som inte funkar lika bra ger ju en indikation på vad som väntar. (Auto helljus, auto vindrutetorkare eller radarn)
Måste ju säga att såväl helljus som vindrutetorkare fungerar riktigt bra nu. Och kommer att fortsätta att förbättras vilket är viktigt att komma ihåg...

Radar har fördelar men förstås även "nackdelar" - även om du teoretiskt sett kan köra för fullt i dimma, är det en bra idé att göra det bara för att du har en radar? Ser du älgen som är i diket och tänker springa upp på vägen? Etc. Vision ser i princip det du gör som förare...

Med det sagt, gärna så mycket säkerhetssystem som det är möjligt, bara det fungerar.


Men inte är det argument för/emot Tesla iaf... alla bilar har system som funkar jättebra ibland och uselt ibland.
Det funkar inte bra med vår model 3 med: 2022.44.25.3

Vad gäller radarn kan jag ju bara konstatera att när den introducerades så gjorde tesla en grej av att den såg bilen framför bilen framför dig med hjälp av markstudsen och därmed kunde reagera innan du såg något - fanns några rätt coola youtube videos på det - det är inte lösbart med kamera.

Att det fortsätter förbättras är ju fint, men jag hade hellre haft något som funkade och inte behövde förbättras mera - dvs en produkt som var färdig och inte tvingar mig betatesta utan att kunna ge återkoppling till Engineering ens.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Piggelin
Inlägg: 580
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Model Y 2023 Refresh

Inlägg av Piggelin »

taliz skrev: 30 jan 2023 16:27
Pontus skrev: 30 jan 2023 14:30
thebishop skrev: 15 jan 2023 19:23
Har någon tesla fungerande 360?
Vilka bilar är det som har bra sådana? Fick det på min ID4 men den är totalt värdelös, bara någon typ av blurig bild som man lagt dit för att kunna skryta i databladet känns det som.
Mm samma på PS2, etron etc etc. Kan inte komma på någon med användbar 360.
Det är små, blurriga, förvrängda bilder som inte gör ngt lättare IMO.
Helt lysande på vår Lynk. Vill helst inte vara utan det.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3287
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model Y 2023 Refresh

Inlägg av Maw »

360-vyn på min PS2 fungerar alldeles utmärkt, har mycket nytta av den.

På den Skoda Kodiaq jag hade tidigare fungerade det också fint även om bilden var i minsta laget.
Piggelin
Inlägg: 580
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Model Y 2023 Refresh

Inlägg av Piggelin »

flamman skrev: 30 jan 2023 13:39
flamman skrev: 15 jan 2023 20:23
Här är min lista:
* HW4 med 5mpixel-kameror
* HD-radar - med lite tur funkar den också som ersättare till USS framåt
* kameror i framlyktor - bra för parkering (så kanske radar inte behövs/används) och även AP/FSD
* ny rund ratt med knappar för blinkers (samma som nya X/S och semi) så spakarna tas bort (blinker och växel). Växelknappar införs därmed också som nya S/X

Gissar/hoppas:
* 16GB ram för att kunna spela Steam
* stöd för BT-spelkontroll (som nya S/X)

Ovanstående kan förstås komma stegvis och inte samtidigt och även till 3 före Y osv.

edit: Sen kan det under 2023 även komma med strukturellt batteripack med 4680/BYD-batteri och gjuten framvagn (front casting).
Läge att väcka tråden och uppdatera min lista med lite gissningar kring när i tiden det här kommer.
Känns som risk för att jag gissar fel givet att IR-presentation är 1 mars osv. men ingen minns en fegis :lol:

(bara ”halvrätt” tråd men det är här jag la min tidigare spekulation)

Primära punkten är att HW4 med HD-radar kommer till MY/M3 som tidigast slutet 2023, kanske tom. 2024.. Tyvärr för de som hoppas på någon uppdatering av MY/M3.
Tesla har noll anledning att börja på de modellerna eftersom de är i volymproduktion. Dessutom har de sänkt priset på dem och fått in massa ordrar så finns ingen anledning att öka sin egen kostnad i det här läget.
Uppdaterad ratt och borttag av blinkers/växel-spak kommer till M3 först och under våren (Project Highland). Kommer nog dröja tills det kommer till MY. Kanske till hösten. Kanske nästa år.

4680/strukturellt batteri kommer nog under året i någon form. Då troligtvis i form av en SR/RWD (kanske AWD?) från Berlin istället för från Shanghai. Front castings har ju börjat synas utanför fabriken.

Så summa summarum. För MY LR och MYP så kommer det inte hända så mycket under 2023 så någon ”Refresh” kommer det inte bli tal om under 2023 egentligen. Tråkigt men sant.
Men det gör att det känns skönare att gå vidare med min beställning MY LR QS nu. :D
Ja det är helt klar en risk du tar. Jag kommer vänta in HW4. Utan fungerande sensorer kommer frugan köra sönder hela villaområdet...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model Y 2023 Refresh

Inlägg av Bjelke »

thebishop skrev: 30 jan 2023 16:56
BrooklynS skrev: 30 jan 2023 16:44
thebishop skrev: 15 jan 2023 19:09
Honkan skrev: 15 jan 2023 18:29
Funderar också på om prissänkningarna är inför en större uppdatering , är enda logiken i denna prisdump , men såklart nu kommer nästan alla som köper elbil välja Tesla med tanke på priset jämfört med konkurrenter, tror räckvidd och laddnätverk väger tungt…
Jag funderade på en YLR, men avsaknad av fungerande ultraljudssensorer är en showstopper. Tesla vision ger jag inte ett skit för, alla tidigare försök att byta ut välbeprövade tekniska lösningar mot neurala nätverk som inte funkar lika bra ger ju en indikation på vad som väntar. (Auto helljus, auto vindrutetorkare eller radarn)
Måste ju säga att såväl helljus som vindrutetorkare fungerar riktigt bra nu. Och kommer att fortsätta att förbättras vilket är viktigt att komma ihåg...

Radar har fördelar men förstås även "nackdelar" - även om du teoretiskt sett kan köra för fullt i dimma, är det en bra idé att göra det bara för att du har en radar? Ser du älgen som är i diket och tänker springa upp på vägen? Etc. Vision ser i princip det du gör som förare...

Med det sagt, gärna så mycket säkerhetssystem som det är möjligt, bara det fungerar.


Men inte är det argument för/emot Tesla iaf... alla bilar har system som funkar jättebra ibland och uselt ibland.
Det funkar inte bra med vår model 3 med: 2022.44.25.3

Vad gäller radarn kan jag ju bara konstatera att när den introducerades så gjorde tesla en grej av att den såg bilen framför bilen framför dig med hjälp av markstudsen och därmed kunde reagera innan du såg något - fanns några rätt coola youtube videos på det - det är inte lösbart med kamera.

Att det fortsätter förbättras är ju fint, men jag hade hellre haft något som funkade och inte behövde förbättras mera - dvs en produkt som var färdig och inte tvingar mig betatesta utan att kunna ge återkoppling till Engineering ens.
En radar kan inte bara se bättre i dimma osv utan den har också förmågor som kameror öht
inte har som att kunna bestämma ett objekts exakta position och hastighet extremt snabbt och
dessutom med endast en enda mätning, vilket en kamera (eller flera) har mycket svårare för (dom behöver
flera bilder över tid för att åstadkomma något liknande).
Detta har man ju också gjort bra hittills, även med en ganska lågupplöst radar, och ännu bättre
kan det bli med en bättre radar såklart.
Att ta bort den under en kort period är bara korkat (så länge man inte är uppriktig med
att det beror på komponent-brist eller kostnadsbesparingar fullt ut kanske).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Model Y 2023 Refresh

Inlägg av Dodde »

Piggelin skrev: 30 jan 2023 16:57
taliz skrev: 30 jan 2023 16:27
Pontus skrev: 30 jan 2023 14:30
thebishop skrev: 15 jan 2023 19:23
Har någon tesla fungerande 360?
Vilka bilar är det som har bra sådana? Fick det på min ID4 men den är totalt värdelös, bara någon typ av blurig bild som man lagt dit för att kunna skryta i databladet känns det som.
Mm samma på PS2, etron etc etc. Kan inte komma på någon med användbar 360.
Det är små, blurriga, förvrängda bilder som inte gör ngt lättare IMO.
Helt lysande på vår Lynk. Vill helst inte vara utan det.
Funkar grymt i ID.4 också. Funkar sämre med dom BMW (530E/330E) som jag var tvungen att köra på sistone, liten skärm och obegripligt dålig bild.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 655
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Model Y 2023 Refresh

Inlägg av flamman »

mikebike skrev: 30 jan 2023 13:57
flamman skrev: 30 jan 2023 13:39
Så summa summarum. För MY LR och MYP så kommer det inte hända så mycket under 2023 så någon ”Refresh” kommer det inte bli tal om under 2023 egentligen. Tråkigt men sant.
Men det gör att det känns skönare att gå vidare med min beställning MY LR QS nu. :D
Jag gör precis tvärtom. Pausar min MY LR QS eftersom den bilen inte är bättre än min nuvarande.
Ja, kan absolut fatta att du gör så. Frågan är ju lite hur länge du får vänta och hur mkt din nuvarande kommer sjunka i värde samma dag som det finns en bättre LR. Och hur länge Tesla kommer låta dig pausa din beställning.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 655
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Model Y 2023 Refresh

Inlägg av flamman »

Piggelin skrev: 30 jan 2023 17:00
flamman skrev: 30 jan 2023 13:39
Så summa summarum. För MY LR och MYP så kommer det inte hända så mycket under 2023 så någon ”Refresh” kommer det inte bli tal om under 2023 egentligen. Tråkigt men sant.
Men det gör att det känns skönare att gå vidare med min beställning MY LR QS nu. :D
Ja det är helt klar en risk du tar. Jag kommer vänta in HW4. Utan fungerande sensorer kommer frugan köra sönder hela villaområdet...
Ja, frågan är dock hur länge man kommer få vänta på HW4. Min gissning är att väntan blir ganska lång… Åtminstone till slutet på året, kanske längre. Särskilt för MY.
Jag tror inte Tesla har någon anledning/fokus att få ut HW4 för volymbilarna Y/3 (särskilt inte att ha HW4 först på dem), de säljer ändå alla bilar de kan tillverka och behöver hålla marginal (och volym) uppe nu med prissänkningen. HW4 är dyrare än HW3.
Lyssna på Elon under Q4/2022-presentationen, HW3 räcker för FSD anser han. Dessutom kräver gissningsvis HW4 en uppdaterad FSD-stack något som FSD-gänget inte har tid att utveckla nu, de har fullt fokus på HW3 och få till FSD där och en bättre Tesla Vision för AP-kunderna (utan radar, utan USS) nu under våren. HW4-hårdvaran kommer först till sommaren som tidigast och då i Cybertruck. Lyssna återigen på Q4/2022, Cybertruck börjar produktion till sommaren, volymproduktion först 2024. Så gissar första Cybertruck-leverans till kund sker i Q3 eller eventuellt Q4. Det är först då HW4 blir aktuellt och ”finns”.

En sak som kan tala emot min tes skulle vara att Tesla redan för länge sedan bestämde att HW4 är det som ska gälla och slutade beställa HW3-hårdvara (är ju leverantid på sådana prylar) och nu bara väntar på att HW3-lagret ska ta slut innan de börjar köra med HW4 i bilarna. Och att de redan har ”färdig” mjukvara för HW4 som de byggt upp parallellt. Men givet hur Tesla inte haft färdig mjukvaran ens för att ersätta USS med Tesla Vision så känns det scenariot inte så troligt… Tror inte HW3-mjukvaran går att köra rakt av på HW4 men vad vet jag.

Missförstå mig rätt, tycker såklart det vore kul om HW4 kom snart och för Y/3 men jag har bara svårt att tro att det händer. Kanske att det kommer till X/S.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Piggelin
Inlägg: 580
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Model Y 2023 Refresh

Inlägg av Piggelin »

flamman skrev: 30 jan 2023 21:48
Piggelin skrev: 30 jan 2023 17:00
flamman skrev: 30 jan 2023 13:39
Så summa summarum. För MY LR och MYP så kommer det inte hända så mycket under 2023 så någon ”Refresh” kommer det inte bli tal om under 2023 egentligen. Tråkigt men sant.
Men det gör att det känns skönare att gå vidare med min beställning MY LR QS nu. :D
Ja det är helt klar en risk du tar. Jag kommer vänta in HW4. Utan fungerande sensorer kommer frugan köra sönder hela villaområdet...
Ja, frågan är dock hur länge man kommer få vänta på HW4. Min gissning är att väntan blir ganska lång… Åtminstone till slutet på året, kanske längre. Särskilt för MY.
Jag tror inte Tesla har någon anledning/fokus att få ut HW4 för volymbilarna Y/3 (särskilt inte att ha HW4 först på dem), de säljer ändå alla bilar de kan tillverka och behöver hålla marginal (och volym) uppe nu med prissänkningen. HW4 är dyrare än HW3.
Lyssna på Elon under Q4/2022-presentationen, HW3 räcker för FSD anser han. Dessutom kräver gissningsvis HW4 en uppdaterad FSD-stack något som FSD-gänget inte har tid att utveckla nu, de har fullt fokus på HW3 och få till FSD där och en bättre Tesla Vision för AP-kunderna (utan radar, utan USS) nu under våren. HW4-hårdvaran kommer först till sommaren som tidigast och då i Cybertruck. Lyssna återigen på Q4/2022, Cybertruck börjar produktion till sommaren, volymproduktion först 2024. Så gissar första Cybertruck-leverans till kund sker i Q3 eller eventuellt Q4. Det är först då HW4 blir aktuellt och ”finns”.

En sak som kan tala emot min tes skulle vara att Tesla redan för länge sedan bestämde att HW4 är det som ska gälla och slutade beställa HW3-hårdvara (är ju leverantid på sådana prylar) och nu bara väntar på att HW3-lagret ska ta slut innan de börjar köra med HW4 i bilarna. Och att de redan har ”färdig” mjukvara för HW4 som de byggt upp parallellt. Men givet hur Tesla inte haft färdig mjukvaran ens för att ersätta USS med Tesla Vision så känns det scenariot inte så troligt… Tror inte HW3-mjukvaran går att köra rakt av på HW4 men vad vet jag.

Missförstå mig rätt, tycker såklart det vore kul om HW4 kom snart och för Y/3 men jag har bara svårt att tro att det händer. Kanske att det kommer till X/S.
Tyvärr Låter det du säger jävligt rimligt. Undrar vad allt ståhej var om radarn som man vad FCC hålla hemlig tills februari. Borde ju dyka upp nu i dagarna om de inte förlänger igen...

Ogillar verkligen detta upplägg. Gillar hur alla andra gör mer. Med ny modell var 6:e år och refresh efter 3. Så man har något att förhålla sig till.

Är en tekniknörd och vill inte köpa gamla prylar.
Skriv svar