Mm samma på PS2, etron etc etc. Kan inte komma på någon med användbar 360.
Det är små, blurriga, förvrängda bilder som inte gör ngt lättare IMO.
Moderator: Redaktion
Mm samma på PS2, etron etc etc. Kan inte komma på någon med användbar 360.
Måste ju säga att såväl helljus som vindrutetorkare fungerar riktigt bra nu. Och kommer att fortsätta att förbättras vilket är viktigt att komma ihåg...thebishop skrev: ↑15 jan 2023 19:09Jag funderade på en YLR, men avsaknad av fungerande ultraljudssensorer är en showstopper. Tesla vision ger jag inte ett skit för, alla tidigare försök att byta ut välbeprövade tekniska lösningar mot neurala nätverk som inte funkar lika bra ger ju en indikation på vad som väntar. (Auto helljus, auto vindrutetorkare eller radarn)
Kameran i vår leaf känns ganska lågupplöst men 360 kameran in vår E-tron är grym, så länge kamerorna är rena vill säga.SwedishAdvocate skrev: ↑30 jan 2023 14:50Hyrde en Nissan Leaf facelift för några år sedan som hade den här funktionen. Använde den för att ta mig igenom en smal passage mellan ett stall och en kortare stålpinne. (Det fanns ett vägguttag som kan kunde ladda ifrån där...) Vill minnas att det fungerade rätt bra. Repade iallafall inte Leffen...
360 kamerorna är grymt användbara på vår Mercedes V-klass. Den har utfällbar kamera bak = alltid ren.Dafro skrev: ↑30 jan 2023 16:47Kameran i vår leaf känns ganska lågupplöst men 360 kameran in vår E-tron är grym, så länge kamerorna är rena vill säga.SwedishAdvocate skrev: ↑30 jan 2023 14:50Hyrde en Nissan Leaf facelift för några år sedan som hade den här funktionen. Använde den för att ta mig igenom en smal passage mellan ett stall och en kortare stålpinne. (Det fanns ett vägguttag som kan kunde ladda ifrån där...) Vill minnas att det fungerade rätt bra. Repade iallafall inte Leffen...
Det funkar inte bra med vår model 3 med: 2022.44.25.3BrooklynS skrev: ↑30 jan 2023 16:44Måste ju säga att såväl helljus som vindrutetorkare fungerar riktigt bra nu. Och kommer att fortsätta att förbättras vilket är viktigt att komma ihåg...thebishop skrev: ↑15 jan 2023 19:09Jag funderade på en YLR, men avsaknad av fungerande ultraljudssensorer är en showstopper. Tesla vision ger jag inte ett skit för, alla tidigare försök att byta ut välbeprövade tekniska lösningar mot neurala nätverk som inte funkar lika bra ger ju en indikation på vad som väntar. (Auto helljus, auto vindrutetorkare eller radarn)
Radar har fördelar men förstås även "nackdelar" - även om du teoretiskt sett kan köra för fullt i dimma, är det en bra idé att göra det bara för att du har en radar? Ser du älgen som är i diket och tänker springa upp på vägen? Etc. Vision ser i princip det du gör som förare...
Med det sagt, gärna så mycket säkerhetssystem som det är möjligt, bara det fungerar.
Men inte är det argument för/emot Tesla iaf... alla bilar har system som funkar jättebra ibland och uselt ibland.
Helt lysande på vår Lynk. Vill helst inte vara utan det.
Ja det är helt klar en risk du tar. Jag kommer vänta in HW4. Utan fungerande sensorer kommer frugan köra sönder hela villaområdet...flamman skrev: ↑30 jan 2023 13:39Läge att väcka tråden och uppdatera min lista med lite gissningar kring när i tiden det här kommer.flamman skrev: ↑15 jan 2023 20:23Här är min lista:
* HW4 med 5mpixel-kameror
* HD-radar - med lite tur funkar den också som ersättare till USS framåt
* kameror i framlyktor - bra för parkering (så kanske radar inte behövs/används) och även AP/FSD
* ny rund ratt med knappar för blinkers (samma som nya X/S och semi) så spakarna tas bort (blinker och växel). Växelknappar införs därmed också som nya S/X
Gissar/hoppas:
* 16GB ram för att kunna spela Steam
* stöd för BT-spelkontroll (som nya S/X)
Ovanstående kan förstås komma stegvis och inte samtidigt och även till 3 före Y osv.
edit: Sen kan det under 2023 även komma med strukturellt batteripack med 4680/BYD-batteri och gjuten framvagn (front casting).
Känns som risk för att jag gissar fel givet att IR-presentation är 1 mars osv. men ingen minns en fegis
(bara ”halvrätt” tråd men det är här jag la min tidigare spekulation)
Primära punkten är att HW4 med HD-radar kommer till MY/M3 som tidigast slutet 2023, kanske tom. 2024.. Tyvärr för de som hoppas på någon uppdatering av MY/M3.
Tesla har noll anledning att börja på de modellerna eftersom de är i volymproduktion. Dessutom har de sänkt priset på dem och fått in massa ordrar så finns ingen anledning att öka sin egen kostnad i det här läget.
Uppdaterad ratt och borttag av blinkers/växel-spak kommer till M3 först och under våren (Project Highland). Kommer nog dröja tills det kommer till MY. Kanske till hösten. Kanske nästa år.
4680/strukturellt batteri kommer nog under året i någon form. Då troligtvis i form av en SR/RWD (kanske AWD?) från Berlin istället för från Shanghai. Front castings har ju börjat synas utanför fabriken.
Så summa summarum. För MY LR och MYP så kommer det inte hända så mycket under 2023 så någon ”Refresh” kommer det inte bli tal om under 2023 egentligen. Tråkigt men sant.
Men det gör att det känns skönare att gå vidare med min beställning MY LR QS nu.
En radar kan inte bara se bättre i dimma osv utan den har också förmågor som kameror öhtthebishop skrev: ↑30 jan 2023 16:56Det funkar inte bra med vår model 3 med: 2022.44.25.3BrooklynS skrev: ↑30 jan 2023 16:44Måste ju säga att såväl helljus som vindrutetorkare fungerar riktigt bra nu. Och kommer att fortsätta att förbättras vilket är viktigt att komma ihåg...thebishop skrev: ↑15 jan 2023 19:09Jag funderade på en YLR, men avsaknad av fungerande ultraljudssensorer är en showstopper. Tesla vision ger jag inte ett skit för, alla tidigare försök att byta ut välbeprövade tekniska lösningar mot neurala nätverk som inte funkar lika bra ger ju en indikation på vad som väntar. (Auto helljus, auto vindrutetorkare eller radarn)
Radar har fördelar men förstås även "nackdelar" - även om du teoretiskt sett kan köra för fullt i dimma, är det en bra idé att göra det bara för att du har en radar? Ser du älgen som är i diket och tänker springa upp på vägen? Etc. Vision ser i princip det du gör som förare...
Med det sagt, gärna så mycket säkerhetssystem som det är möjligt, bara det fungerar.
Men inte är det argument för/emot Tesla iaf... alla bilar har system som funkar jättebra ibland och uselt ibland.
Vad gäller radarn kan jag ju bara konstatera att när den introducerades så gjorde tesla en grej av att den såg bilen framför bilen framför dig med hjälp av markstudsen och därmed kunde reagera innan du såg något - fanns några rätt coola youtube videos på det - det är inte lösbart med kamera.
Att det fortsätter förbättras är ju fint, men jag hade hellre haft något som funkade och inte behövde förbättras mera - dvs en produkt som var färdig och inte tvingar mig betatesta utan att kunna ge återkoppling till Engineering ens.
Funkar grymt i ID.4 också. Funkar sämre med dom BMW (530E/330E) som jag var tvungen att köra på sistone, liten skärm och obegripligt dålig bild.
Ja, kan absolut fatta att du gör så. Frågan är ju lite hur länge du får vänta och hur mkt din nuvarande kommer sjunka i värde samma dag som det finns en bättre LR. Och hur länge Tesla kommer låta dig pausa din beställning.
Ja, frågan är dock hur länge man kommer få vänta på HW4. Min gissning är att väntan blir ganska lång… Åtminstone till slutet på året, kanske längre. Särskilt för MY.
Tyvärr Låter det du säger jävligt rimligt. Undrar vad allt ståhej var om radarn som man vad FCC hålla hemlig tills februari. Borde ju dyka upp nu i dagarna om de inte förlänger igen...flamman skrev: ↑30 jan 2023 21:48Ja, frågan är dock hur länge man kommer få vänta på HW4. Min gissning är att väntan blir ganska lång… Åtminstone till slutet på året, kanske längre. Särskilt för MY.
Jag tror inte Tesla har någon anledning/fokus att få ut HW4 för volymbilarna Y/3 (särskilt inte att ha HW4 först på dem), de säljer ändå alla bilar de kan tillverka och behöver hålla marginal (och volym) uppe nu med prissänkningen. HW4 är dyrare än HW3.
Lyssna på Elon under Q4/2022-presentationen, HW3 räcker för FSD anser han. Dessutom kräver gissningsvis HW4 en uppdaterad FSD-stack något som FSD-gänget inte har tid att utveckla nu, de har fullt fokus på HW3 och få till FSD där och en bättre Tesla Vision för AP-kunderna (utan radar, utan USS) nu under våren. HW4-hårdvaran kommer först till sommaren som tidigast och då i Cybertruck. Lyssna återigen på Q4/2022, Cybertruck börjar produktion till sommaren, volymproduktion först 2024. Så gissar första Cybertruck-leverans till kund sker i Q3 eller eventuellt Q4. Det är först då HW4 blir aktuellt och ”finns”.
En sak som kan tala emot min tes skulle vara att Tesla redan för länge sedan bestämde att HW4 är det som ska gälla och slutade beställa HW3-hårdvara (är ju leverantid på sådana prylar) och nu bara väntar på att HW3-lagret ska ta slut innan de börjar köra med HW4 i bilarna. Och att de redan har ”färdig” mjukvara för HW4 som de byggt upp parallellt. Men givet hur Tesla inte haft färdig mjukvaran ens för att ersätta USS med Tesla Vision så känns det scenariot inte så troligt… Tror inte HW3-mjukvaran går att köra rakt av på HW4 men vad vet jag.
Missförstå mig rätt, tycker såklart det vore kul om HW4 kom snart och för Y/3 men jag har bara svårt att tro att det händer. Kanske att det kommer till X/S.