FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

Jag gillar det här med Blue Cruise:

” BlueCruise has a big advantage over Super Cruise and Autopilot: It allows for driver collaboration. If the driver wants to steer around a pothole, pedestrian, or cyclist, for example, the system doesn’t immediately shut off or go into a standby mode, as with Autopilot and Super Cruise. After the maneuver is completed, the system will recenter the car in the lane automatically. This allows the driver to work with the system, rather than seemingly passing the control back and forth between automation and the driver.”

Inga ambitioner att var självkörande utan en bra hjälpreda som samarbetar.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

LarsOJ skrev: 25 jan 2023 22:35
Inga ambitioner att var självkörande utan en bra hjälpreda som samarbetar.
Jag upplever att de flesta system går åt det hållet som jag var inne på innan.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Som jag tolkar Q4 slide decken så aktiverar man nära 100% av FSD i USA och Kanada som vinst, och i och med det så är produkten i huvudsakligen "klar". Välkommen till er "Robotaxi á la Musk", gott folk!

Världens dyraste Level 2-system. Fast Elon kallar det "autonomy" så klart (Q4 webcast).
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Och nu säger Elon att det inte blir några uppgraderingar till HW4. Väntat, men jag hatar att ha rätt om allt FSD.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av themax »

spacecoin skrev: 25 jan 2023 23:57
Och nu säger Elon att det inte blir några uppgraderingar till HW4. Väntat, men jag hatar att ha rätt om allt FSD.
Det är tur att jag "fick" FSD när de sänkte priset på Model 3 mellan order och leverans. På nuvarande Model Y har jag också FSD som reserverades då kostnaden för det var mycket lägre än idag och då jag också hade en liten uns av hopp kvar. Jag har dock inga illusioner att jag kommer få L5 på den heller. När någon biltillverkare når L5 har jag bytt bil många gånger till, alternativ hamnat en dryg meter under jord.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

spacecoin skrev: 25 jan 2023 23:57
Och nu säger Elon att det inte blir några uppgraderingar till HW4. Väntat, men jag hatar att ha rätt om allt FSD.
Som sagt eventuella klagomål får Tesla Legal ta hand om. Fikapengar i sammanhanget.

De flesta som hade ett case har redan bytt bil. Tesla har nog koll på detta i sina register och gjort en riskbedömning.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

LarsOJ skrev: 26 jan 2023 11:13
spacecoin skrev: 25 jan 2023 23:57
Och nu säger Elon att det inte blir några uppgraderingar till HW4. Väntat, men jag hatar att ha rätt om allt FSD.
Som sagt eventuella klagomål får Tesla Legal ta hand om. Fikapengar i sammanhanget.

De flesta som hade ett case har redan bytt bil. Tesla har nog koll på detta i sina register och gjort en riskbedömning.
Jag har inga förhoppningar att få några pengar tillbaka men jag tycker det är fullkomligt skamligt att ett företags får fortsätta sälja det här i Sverige 2023. Rent bedrägeri.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

6DC85C6D-1108-4EBC-9C13-EFD3ADC804B7.jpeg

Elon:

” Something that I think some of these smart retail investors understand but I think a lot of others maybe don’t – is that every time we sell a car, it has the ability, just from uploading software, to have full self-driving enabled, and full self-driving is obviously getting better very rapidly. So that’s actually a tremendous upside potential because all of those cars, with a few exceptions, only a small percentage of cars don’t have Hardware 3, so that means that there are millions of cars where full self-driving can be sold at essentially 100% gross margin. And the value of it grows as the autonomous capability grows. And then, when it becomes fully autonomous, that is a value increase in the fleet. That might be the biggest asset value increase of anything in history. Yes.”

Ganska kul att han kör vidare med det här snacket (även på HW3). Har han rätt? Är man osmart om man är skeptisk?

https://electrek.co/2023/01/26/elon-mus ... ng-claims/
Senast redigerad av LarsOJ, redigerad totalt 2 gång.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

LarsOJ skrev: 27 jan 2023 15:22
6DC85C6D-1108-4EBC-9C13-EFD3ADC804B7.jpeg


Elon:

” Something that I think some of these smart retail investors understand but I think a lot of others maybe don’t – is that every time we sell a car, it has the ability, just from uploading software, to have full self-driving enabled, and full self-driving is obviously getting better very rapidly. So that’s actually a tremendous upside potential because all of those cars, with a few exceptions, only a small percentage of cars don’t have Hardware 3, so that means that there are millions of cars where full self-driving can be sold at essentially 100% gross margin. And the value of it grows as the autonomous capability grows. And then, when it becomes fully autonomous, that is a value increase in the fleet. That might be the biggest asset value increase of anything in history. Yes.”

Ganska kul att han kör vidare med det här snacket. Har han rätt? Är man osmart om man är skeptisk?

https://electrek.co/2023/01/26/elon-mus ... ng-claims/
Det är väl bara de som anses mindre smarta som ser att kejsaren är naken? :)
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

Nä tacka vet jag Mercedes, dom har en del att lära Tesla. :D
Låg nivå, jag vet, men jag följer bara traditionen i den här tråden. ;)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Larofo skrev: 27 jan 2023 18:44
Nä tacka vet jag Mercedes, dom har en del att lära Tesla. :D
Låg nivå, jag vet, men jag följer bara traditionen i den här tråden. ;)
När någon annan tar liability för körning i en större ODD så kan vi ha den här diskussionen om MB's begränsningar är rimliga eller om systemet är oanvändbart. Tills vidare är Drive Pilot det enda autonoma systemet över huvud taget för personbilar, med ett uttalat fokus på kö-körning på motorväg (som det är gott om i Kalifornien t ex). Glöm inte att MB även har en L2 mode som jag tror kallas "Distronic". https://group.mercedes-benz.com/innovat ... lot-2.html

När tror du Tesla säger att dom tar ansvar för körningen med FSD i en större ODD än MB och får det godkänt i minst två jurisdiktioner och minst två kontinenter?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Bjelke »

LarsOJ skrev: 27 jan 2023 15:22
6DC85C6D-1108-4EBC-9C13-EFD3ADC804B7.jpeg


Elon:

” Something that I think some of these smart retail investors understand but I think a lot of others maybe don’t – is that every time we sell a car, it has the ability, just from uploading software, to have full self-driving enabled, and full self-driving is obviously getting better very rapidly. So that’s actually a tremendous upside potential because all of those cars, with a few exceptions, only a small percentage of cars don’t have Hardware 3, so that means that there are millions of cars where full self-driving can be sold at essentially 100% gross margin. And the value of it grows as the autonomous capability grows. And then, when it becomes fully autonomous, that is a value increase in the fleet. That might be the biggest asset value increase of anything in history. Yes.”

Ganska kul att han kör vidare med det här snacket (även på HW3). Har han rätt? Är man osmart om man är skeptisk?

https://electrek.co/2023/01/26/elon-mus ... ng-claims/
Elon är smått dum i huvudet och/eller rent kriminell när det kommer till fsd, dvs rejält
ointelligent med sitt eget sätt att se på saken (fast egentligen är han smart men gravt oetisk).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

Ja, smart, grovt oetisk och med fullständig brist på empati. Därav den totala bristen på hänsyn till mänskliga faktorn i utvecklingen av FSD.

Jag är inte legitimerad läkare, men jag tror det finns en diagnos för hans tillstånd.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av renes »

Hertsh skrev: 27 jan 2023 21:50
Ja, smart, grovt oetisk och med fullständig brist på empati. Därav den totala bristen på hänsyn till mänskliga faktorn i utvecklingen av FSD.

Jag är inte legitimerad läkare, men jag tror det finns en diagnos för hans tillstånd.
Men det är jag. Och han är ovanligt frisk. Ingen diagnos där.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

renes skrev: 27 jan 2023 21:57
Hertsh skrev: 27 jan 2023 21:50
Ja, smart, grovt oetisk och med fullständig brist på empati. Därav den totala bristen på hänsyn till mänskliga faktorn i utvecklingen av FSD.

Jag är inte legitimerad läkare, men jag tror det finns en diagnos för hans tillstånd.
Men det är jag. Och han är ovanligt frisk. Ingen diagnos där.
Han säger ju själv att han har en diagnos, påstår du som legitimerad läkare att han ljuger om det också?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Det här var ju rolig pajkastning...

Jag undrar fortfarande när Larofo eller någon "övertygad" kan tala om för oss när de tror FSD blir autonomt i en större ODD än Mercedes som ni alla skrattar åt. Kommer ni ihåg 2016, eller 2019 autonomy-day?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

FSD är så otroligt bra och säkert att försäkringsbolagen börjar neka försäkringar till bilen om man har köpt FSD. $15k dollar till Elon för att inte kunna försäkra bilen... :lol: Ja, det var bara en tidsfråga innan försäkringsbolagen skulle inse att det är en dålig idé med L2 beta-programvara bland fotgängare.

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 28 jan 2023 00:31
FSD är så otroligt bra och säkert att försäkringsbolagen börjar neka försäkringar till bilen om man har köpt FSD. $15k dollar till Elon för att inte kunna försäkra bilen... :lol: Ja, det var bara en tidsfråga innan försäkringsbolagen skulle inse att det är en dålig idé med L2 beta-programvara bland fotgängare.
Låter inte särskilt trovärdigt öht i mina öron, det får nog vara lite mer än en random snubbe på reddit innan jag tror på detta iaf.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 28 jan 2023 00:54
spacecoin skrev: 28 jan 2023 00:31
FSD är så otroligt bra och säkert att försäkringsbolagen börjar neka försäkringar till bilen om man har köpt FSD. $15k dollar till Elon för att inte kunna försäkra bilen... :lol: Ja, det var bara en tidsfråga innan försäkringsbolagen skulle inse att det är en dålig idé med L2 beta-programvara bland fotgängare.
Låter inte särskilt trovärdigt öht i mina öron, det får nog vara lite mer än en random snubbe på reddit innan jag tror på detta iaf.
Om jag vore försäkringsbolag skulle jag inte täcka användning av FSD-betan (eller dubbla premien), men inga problem i övrigt. Den är ju lite mindre dålig nu än för 18 månader sedan, men fortfarande långt högre risk än att köra själv.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

fth skrev: 28 jan 2023 00:54
spacecoin skrev: 28 jan 2023 00:31
FSD är så otroligt bra och säkert att försäkringsbolagen börjar neka försäkringar till bilen om man har köpt FSD. $15k dollar till Elon för att inte kunna försäkra bilen... :lol: Ja, det var bara en tidsfråga innan försäkringsbolagen skulle inse att det är en dålig idé med L2 beta-programvara bland fotgängare.
Låter inte särskilt trovärdigt öht i mina öron, det får nog vara lite mer än en random snubbe på reddit innan jag tror på detta iaf.

/fth
Disclaimer för att aktivera FSD Beta:

” Full Self-Driving is in early limited access Beta and must be used with additional caution. It may do the wrong thing at the worst time, so you must always keep your hands on the wheel and pay extra attention to the road. Do not become complacent.
...
Use Full Self-Driving in limited Beta only if you will pay constant attention to the road, and be prepared to act immediately ...”

Finns väl en möjlighet att riskbedömare hos försäkringsbolagen höjer på ögonbrynen ändå?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Nu has UNECE hållit på i två år med de uppdaterade L2-reglerna för EU och det ser ut som att det är mycket arbete kvar.

Spännande att Marc Van Impe som arbetar på Tesla som "Government Affairs Manager, Vehicle Automation & Safety" leder arbetet. Det kanske finns hopp att vi kan få city streets ADAS till EU ändå. Det verkar som att man svängt i den frågan. Kanske till 2025?

Senaste mötet:
https://wiki.unece.org/display/trans/AD ... th+session
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Sabbe »

FSD Beta 2 år tillbaka vs idag, samma rutt.

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 30 jan 2023 10:06
FSD Beta 2 år tillbaka vs idag, samma rutt.
Ja, dom kan nästan köra bil efter 2.5 års publik beta...

Det är fortfarande bättre komfort, snabbare och säkrare att köra själv med stor marginal. Så med det sagt så jag frågar mig vad poängen är med detta system om man inte kan göra något annat än att bevaka bilen konstant?

DirtyTesla har varit tydlig med på Twitter att han inte tror att HW3 kommer att nå L3 autonomi eftersom systemet saknar redundans. Jag tycker uppriktigt synd om de som Tesla lurat av 60-150 papp för det här med löften om autonomi.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av thebishop »

spacecoin skrev: 30 jan 2023 11:31
Sabbe skrev: 30 jan 2023 10:06
FSD Beta 2 år tillbaka vs idag, samma rutt.
Ja, dom kan nästan köra bil efter 2.5 års publik beta...

Det är fortfarande bättre komfort, snabbare och säkrare att köra själv med stor marginal. Så med det sagt så jag frågar mig vad poängen är med detta system om man inte kan göra något annat än att bevaka bilen konstant?

DirtyTesla har varit tydlig med på Twitter att han inte tror att HW3 kommer att nå L3 autonomi eftersom systemet saknar redundans. Jag tycker uppriktigt synd om de som Tesla lurat av 60-150 papp för det här med löften om autonomi.
+1

Hur mycket bättre hade följande varit:

1. Fokus på rock solid motorvägs-autopilot som faktiskt fungerar utan spökbromsningar och med radar bakåt så det är säkert även om bilar kommer med hög hastighet bakifrån
2. Fungerande sensorrengöring runt om bilen så man inte i tid och otid får upp ”kamera x fungerar inte för att bla bla bla”
3. Fungerande avbländning helljus / fungerande automatiska vindrutetorkare
4. USS som på model s anno 2014 så att autopark mm fungerar korrekt
5. Fungerande anpassning av hastighet efter skyltning - upp och ner

För mig hade det varit utmärkt i praktiken och mycket mer värt än FSD. Dvs få skiten ni skeppar att funka, istället för att bygga virtuella pruttkuddar.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Skriv svar