När ska handlarna lära sig?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

När ska handlarna lära sig?

Inlägg av Legato »

Har köpt bil på KVD nyligen samt provkört några bilar där. Samtliga har varit inställda på laddning till 100% och sen lämnats stående med hög SOC.

Ännu värre är det när man ser sånt här... Någon som blir köpsugen när de ser en sån här bild i annonsen?
ModelXForSale.jpg
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av OfarligTesla »

De har väl inte kontakter nog att ha de inpluggade hela tiden och de orkar väl inte se till att ha bilarna på 40% så att nästa person kan provköra. De laddar väl till 100% och så klarar den många provkörningar efter det.

Det verkar ju inte som att låta bilen stå med 100% gör speciellt stor skillnad ändå jämfört med 40% (och i princip ingen jämfört med 80%), så det är väl ingen större skada.

Det är väl mindre kul om cellerna i bilen laddas ut fullständigt dock men för det behöver de ju stå rätt länge efter att bilen är "död".
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av frippe »

Ser ut som att de kört skiten ur den med tanke på energigrafens kurvor. Ger inte en känsla av förtroende direkt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev: 30 jan 2023 12:04
De har väl inte kontakter nog att ha de inpluggade hela tiden och de orkar väl inte se till att ha bilarna på 40% så att nästa person kan provköra. De laddar väl till 100% och så klarar den många provkörningar efter det.

Det verkar ju inte som att låta bilen stå med 100% gör speciellt stor skillnad ändå jämfört med 40% (och i princip ingen jämfört med 80%), så det är väl ingen större skada.

Det är väl mindre kul om cellerna i bilen laddas ut fullständigt dock men för det behöver de ju stå rätt länge efter att bilen är "död".

De hade faktiskt extremt gott om kontakter (KVD Åkersberga), typ ett 20-tal. Tror provkörningarna allmänt är rätt korta och gissar att de ändå "spolar av bilen" efter provkörning, så håller inte med om att det kan vara något reellt praktiskt problem att ladda tex 70%.

Tror faktiskt 100% är ett större problem än låg SOC. Håller inte med om det du skriver med 100% vs 80%... Däremot inte så stor skillnad mellan tex 80% och 50%. Låg SOC är ju bara ett problem om bilen verkligen blir "brickad" (så länge den står inne), men samtidigt får man känslan av att de inte har någon koll alls och därför lika gärna kan ställa den ute i veckor med SOC nära nollan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av Legato »

frippe skrev: 30 jan 2023 12:34
Ser ut som att de kört skiten ur den med tanke på energigrafens kurvor. Ger inte en känsla av förtroende direkt.
Jupp, det också. Räcker ju iofs med att någon gasat på lite med kall bil/batteri under provkörning, så det är lite svårare att undvika imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev: 30 jan 2023 13:27

De hade faktiskt extremt gott om kontakter (KVD Åkersberga), typ ett 20-tal. Tror provkörningarna allmänt är rätt korta och gissar att de ändå "spolar av bilen" efter provkörning, så håller inte med om att det kan vara något reellt praktiskt problem att ladda tex 70%.

Tror faktiskt 100% är ett större problem än låg SOC. Håller inte med om det du skriver med 100% vs 80%... Däremot inte så stor skillnad mellan tex 80% och 50%. Låg SOC är ju bara ett problem om bilen verkligen blir "brickad" (så länge den står inne), men samtidigt får man känslan av att de inte har någon koll alls och därför lika gärna kan ställa den ute i veckor med SOC nära nollan.
De undersökningar som verkar komma på celler visar inte på någon större skillnad på att lagra batterierna vid 70/80/90 eller 100%. AAKEE här på forumet brukar ju posta en del om det (se t.ex. länkade inlägget nedan) och läser man forskningsrapporterna så verkar det stämma. Att ladda den den 90-100% sliter ju dock såklart mer än att ladda 60-70% så om de kopplar in dem hela tiden och laddar upp till 100% efter varje provkörning hade det nog varit lite tråkigt.

viewtopic.php?p=681321#p681321

Och ja, om de ställer ut bilen med nära nollan i laddning i flera veckor så finns det ju risk att den tar skada.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev: 30 jan 2023 15:47
Legato skrev: 30 jan 2023 13:27

De hade faktiskt extremt gott om kontakter (KVD Åkersberga), typ ett 20-tal. Tror provkörningarna allmänt är rätt korta och gissar att de ändå "spolar av bilen" efter provkörning, så håller inte med om att det kan vara något reellt praktiskt problem att ladda tex 70%.

Tror faktiskt 100% är ett större problem än låg SOC. Håller inte med om det du skriver med 100% vs 80%... Däremot inte så stor skillnad mellan tex 80% och 50%. Låg SOC är ju bara ett problem om bilen verkligen blir "brickad" (så länge den står inne), men samtidigt får man känslan av att de inte har någon koll alls och därför lika gärna kan ställa den ute i veckor med SOC nära nollan.
De undersökningar som verkar komma på celler visar inte på någon större skillnad på att lagra batterierna vid 70/80/90 eller 100%. AAKEE här på forumet brukar ju posta en del om det (se t.ex. länkade inlägget nedan) och läser man forskningsrapporterna så verkar det stämma. Att ladda den den 90-100% sliter ju dock såklart mer än att ladda 60-70% så om de kopplar in dem hela tiden och laddar upp till 100% efter varje provkörning hade det nog varit lite tråkigt.

viewtopic.php?p=681321#p681321

Och ja, om de ställer ut bilen med nära nollan i laddning i flera veckor så finns det ju risk att den tar skada.
Inte på att lagra, men på att ladda...

För att bilen ska ha 100% SOC så måste den ju också laddas dit ;)

Visst, i praktiken är det inget stort problem om bilarna sällan provkörs, men så tror jag inte det är, varje gång jag varit på KVD så har det varit andra på plats för att provköra bilar utöver mig.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev: 30 jan 2023 16:28
Inte på att lagra, men på att ladda...

För att bilen ska ha 100% SOC så måste den ju också laddas dit ;)

Visst, i praktiken är det inget stort problem om bilarna sällan provkörs, men så tror jag inte det är, varje gång jag varit på KVD så har det varit andra på plats för att provköra bilar utöver mig.

Ahh, missförstod vad du tyckte problemet var då. Ja om de hela tiden kopplar in bilen och laddar upp till 100% efter någon provkört så är det nog inte speciellt bra.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3583
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av AAKEE »

Legato skrev: 30 jan 2023 10:13
Har köpt bil på KVD nyligen samt provkört några bilar där. Samtliga har varit inställda på laddning till 100% och sen lämnats stående med hög SOC.
100% SOC är inte i närheten så dåligt som forummyten säger.

Tesla har historiskt kört med NCA-kemi.
Alla S/X har panasonic NCA, precis som den vänstra grafen visar, Panasonic 18650 NCA:
DE849C60-756E-4CBA-9938-6DB054C4141E.jpeg
Det är ungefär lika dåligt med 80% som 100%.
Enda undantaget är vid väldigt höga temperaturer då det far iväg vid hög SOC.
100% vid 25C är inte värre än 50% vid 40C.

Forummyten är att man måste köra asap när man laddat fullt, men det är just en forummyt.

Att Tesla rekommenderar max 90% för dagligt bruk är för att man ungefär fördubblar cycle life genom att inte fylla på de sista 10% över 90%. Givetvis sparas lite calendar aging också, de varmaste sommardagarna.

Hade det vart viktigt att inte lämna bilen med 100% hade Tesla skrivit det i manualen.

Legato skrev: 30 jan 2023 10:13
Ännu värre är det när man ser sånt här... Någon som blir köpsugen när de ser en sån här bild i annonsen?

ModelXForSale.jpg
Det är samma här. Forummyt.

Titta på grafen i bilden ovan vid vilken SOC batteriet mår bäst och får minst calendar aging, det är 0%.

0% är INTE ett helt tomt batteri utan är per definition vid den cellspänning man ska sluta urladda batteriet. För Panasonic NCA är det 2,5V/cell enligt tillverkaren.
Tesla kör med 4.5% buffer under 0% på skärmen så det är 4.5% SOC kvar när bilen visar 0%. Det är väldigt safe.

Om du tänker på ”inte under 20%” så är även det en grav myt. Nästan tidernas blåsning faktiskt.

Lithiumbatterier mår som allra bästvid riktigt låg SOC och cyklar man dem i 0-10% eller 10-20% så håller de överlägset längst.
922B6D3F-FAF5-4DBF-862F-D3DE942D1E09.jpeg
Bilden visar Panasonic 18650 NCA cyklade mellan 100-0%, ca 90-0% och ca 80-0%.
(4.2V =100%, 4.1V = ca 90% och 4.0V ca 80%).

0.5/0.7A motsvarar runt 0.17-0.23C på dessa celler dvs ungefär samma last som vid landsvägskörning. Titta på de grå/blå linjerna.

100-0% klarade cellerna ca 625 FCE-cykler (testat till 80% kvarvarande capacitet.
90-0% klarade de ca 800 FCE-cykler.
80-0% klarade de ca 1000 FCE-cykler.

FCE (Full Cycle Equivalent) är omräknade testcykler, som motsvarar hela kapaciteten.
100-0% då är en testcykel 1 FCE.
50-0% så behövs två testcykler för att nå en FCE osv. Kör man små 10% cykler krävs 10 testcykler för att nå en FCE.

625 FCE är alltså sträckan som motsvarar 625 ladda till 100% och köra tills bilen stannar.
Det blir runt 25000 mil.
1000 FCE blir runt 40000 mil, och då är bilen körd långt under 0% på skärmen varje gång.

0% är inte alls farligt för lithiumbatteriet. Om det blir för låg spänning stängs det dock ned och slutar ladda 12V blybatteriet…som i sig mår dåligt av att urladdas.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av Legato »

Aake, det underlättar om du läser det som skrivits innan du skriver världens längsta svar som enbart slår in öppna dörrar.

Återigen, för att bilen ska ha 100% SOC så måste den också laddas till 100% SOC.

Gällande 1% så är problemet (som sagt) inte att den för stunden har 1% SOC utan den påtagliga risken att de inte har någon aning och lämnar bilen stående med så låg och lägre SOC i vinterkylan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3583
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av AAKEE »

Legato skrev: 30 jan 2023 17:35
Aake, det underlättar om du läser det som skrivits innan du skriver världens längsta svar som enbart slår in öppna dörrar.

Återigen, för att bilen ska ha 100% SOC så måste den också laddas till 100% SOC.

Gällande 1% så är problemet (som sagt) inte att den för stunden har 1% SOC utan den påtagliga risken att de inte har någon aning och lämnar bilen stående med så låg och lägre SOC i vinterkylan.
Jag ögnade faktiskt igenom svaren och tyckte att det var ett minst lika stort problem att ägarna behöver lära sig som handlarna.
Tänkte att det var lika bra att dra hela storyn.
(Det är tillåtet ät inte läsa mins inlägg, om de är för långa eller om man redan ”vet” att man kan.)

Dock är ju det vanligaste ”vet” —> myter ;)

LV-batterier (bly-syrabatterier) blir ganska omedelbart förstörda om de blir helt tomma vilket de blir om HV-batteriet stängs ned.
HV-batteriet stängs ned med marginal så risken att det får alldeles för låg spänning är liten.
Men när LV-batteriet dör får ju handlaren byta det så bilen går köra. Fint att få ett nytt LV-batteri till sin KVD-ade bil, då LV-batterierna är förbrukningsvara.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av Legato »

AAKEE skrev: 30 jan 2023 17:47
Legato skrev: 30 jan 2023 17:35
Aake, det underlättar om du läser det som skrivits innan du skriver världens längsta svar som enbart slår in öppna dörrar.

Återigen, för att bilen ska ha 100% SOC så måste den också laddas till 100% SOC.

Gällande 1% så är problemet (som sagt) inte att den för stunden har 1% SOC utan den påtagliga risken att de inte har någon aning och lämnar bilen stående med så låg och lägre SOC i vinterkylan.
Jag ögnade faktiskt igenom svaren och tyckte att det var ett minst lika stort problem att ägarna behöver lära sig som handlarna.
Tänkte att det var lika bra att dra hela storyn.
(Det är tillåtet ät inte läsa mins inlägg, om de är för långa eller om man redan ”vet” att man kan.)

Dock är ju det vanligaste ”vet” —> myter ;)

LV-batterier (bly-syrabatterier) blir ganska omedelbart förstörda om de blir helt tomma vilket de blir om HV-batteriet stängs ned.
HV-batteriet stängs ned med marginal så risken att det får alldeles för låg spänning är liten.
Men när LV-batteriet dör får ju handlaren byta det så bilen går köra. Fint att få ett nytt LV-batteri till sin KVD-ade bil, då LV-batterierna är förbrukningsvara.
Inser du inte hur fånigt det blir när du helt uppenbart argumenterar för argumenterandets skull?

Det jag och "OfarligTesla" skrev var att det är ett problem att de laddar bilarna till 100%, inte att bilarna "lagras" med 100%. Detta skrevs tom explicit.

Ska du argumentera emot så är det det du ska hävda är felaktigt, inget annat. Tycker du det är finemang att konstant ladda bilarna till 100% så varsågod och argumentera för det. Det du gjorde nu var som sagt enbart att slå in öppna dörrar.

1%-socen var (uppenbarligen) hos annan handlare. Problemet hos KVD var som sagt att de laddar till 100%, inget annat. Vid vinterkyla sjunker cellspänningen som bekant rejält, att det skulle vara fine att lämna bilar med enbart brick protection under lång tid i minusgrader får stå för dig.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3583
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av AAKEE »

Legato skrev: 30 jan 2023 18:01
Inser du inte hur fånigt det blir när du helt uppenbart argumenterar för argumenterandets skull?
Det verkar som det håller på bli en lite oskön stämning i tråden?

Nej, jag förstår inte vad som är fånigt, faktiskt.
”Fånigt” är ett subjektivt värdeladdat begrepp.
Jag är inte säker på att alla tycker det är fånigt.

I ditt resonamang runt batterier och 100% SOC förekommer ju flera felaktigheter fortfarande, men jag var antagligen inte tillräckligt tydlig.

Legato skrev: 30 jan 2023 18:01

Det jag och "OfarligTesla" skrev var att det är ett problem att de laddar bilarna till 100%, inte att bilarna "lagras" med 100%. Detta skrevs tom explicit.
Och jag beskrev att man kan ladda och köra med 100-0% cykler 625 gånger innan man tappat 20% kapacitet. Att ladda till 100% och köra ned till vad de nu gör…60-70-80-90% sliter mindre än att köra 100% Depth of Discharge. 625 gånger blir 25000 mil, och batteriet håller längre än så när man kör mindre cykler med 100% i topp. Säg för enkelhetens skull att det tappar 20% på 30.000 mil. Är det så illa?

Legato skrev: 30 jan 2023 18:01

1%-socen var (uppenbarligen) hos annan handlare. Problemet hos KVD var som sagt att de laddar till 100%, inget annat. Vid vinterkyla sjunker cellspänningen som bekant rejält, att det skulle vara fine att lämna bilar med enbart brick protection under lång tid i minusgrader får stå för dig.
Om du läste mitt inlägg såg du nog inget om att lämna bilen med 0% i ervinnerlig tid.

Självurladdning är låg vid låga temperaturer (och låg vid låg SOC), så är det kallt som du skriver bromsas processen och batteriet urladdas långsammare än normalt, och eftersom självurladdningen redan är väldigt låg i lithiumbatterier så tar det troligen länge innan det blir ett problem.

Det jag fetade i din text är felaktigt. Batterispänningen med lithiumbatterier sjunker inte i kyla som du verkar tro. I många fall är det precis tvärtom. Man brukar räkna med ett visst antal millivolt per grad lägre spänning vid ökad temperatur.

Se bilden:
4521E2E9-DF95-417B-BECB-CB45D5586AB9.jpeg
Som du ser sjunker inte cellspänningen med låg temperatur. Du behöver inte oroa dig för att batteriet förstörs på kort sikt vid 0% displayed, som är 4.5% sann SOC.

Om du tänker att det är lägre cellspänning när vi läser en lägre SOC med kallt batteri, så är det inte så.

Om jag parkerar med 55% och batteriet svalnar och jag sedan ser 53% på skärmen så kommer BMS (tex via Scan My Tesla) fortfarande att visa 55%.
Faktiskt visar tex teslafi som får sin data via teslas api over the air, fortfarande 55% också.
Det är bara på skärmen som det visas en lägre SOC, sannolikt eftersom batteriet behöver värmas kommer en del av den SOC man har gå åt till detta och då visar bilen lite mindre trots att bilen/BMS har full koll på SOC.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av Legato »

Vad fint, du lyckades fint med att skapa den osköna stämning du så desperat eftersökt. Det är alltså alldeles utmärkt att ladda till 100% på daglig basis och det är lysande att lämna bilen stående ute vintertid med enbart brick protection....

Tänk att du nu efter allt pluggande av batteriteori gjort en "full circle" och börjar påstå att inget spelar någon roll överhuvudtaget.

Otroligt tramsigt och dumt, vilket du såklart också vet, men uppenbarligen är du så desperat att skapa konflikt och få vara motvals att du häver ut dig precis vad som helst.

Grattis, du "vann". Du får bråka med dig själv.

Du har precis demonstrerat hur otroligt meningslös kunskap är om man helt saknar förmåga att tillämpa den i praktiken.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3583
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av AAKEE »

Legato skrev: 30 jan 2023 22:21
Vad fint, du lyckades fint med att skapa den osköna stämning du så desperat eftersökt.
Nej, nu är du ute och cyklar.

Jag ogillar överlag att tjafsa på forum, det är aldrig min mening och det är definitivt inte eftersökt här.

Jag upplever det snarare som du börjr gå till personangrepp istället för att hålla dig till ämnet.

Åter till ämnet:

Jag skulle inte lämna bilen ned 100% men å andra sidan inte med 70-90% heller.
Eftersom jag vet att 100% eller 0% inte är så illa som forumryktena säger (vilket var min poäng här med första inlägget) så skulle jag ibte må just mer illa över att lämna den med 100% än 90%.

Cykler överlag sliter grymt mycket mindre än calendar aging så deras 100%-laddning kanske sliter 50-60% mer än när folk laddar som vanligt hemma till 80-90%.

Förklara gärna igen vad som är så hemskt med några cykler hos bilhandlarna. Det är ju inte tusentals mil, och en massa laddcykler.
Nej, jag skulle inte göra så men trots det är det inte direkt farligt för batteriet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av Legato »

Återigen, enligt ditt tramsande så är inget farligt för batteriet. Ett tramsande som du aldrig någonsin skulle framfört om det inte var för att skapa en helt onödig konflikt.

Det som skrevs i tråden var korrekt vilket du är fullt medveten om.

* Att ladda till 100% sliter mer på batteriet än att ladda till lägre SOC.
* Att förvara en bil med ca 0% SOC, potentiellt över lång tid, riskerar att skada både 12 volts och lithium-batteriet.

Ingen föreslog heller någon laddning till 80-90% som du påstår, den siffra jag nämnde var 70%.

Så ja, deras laddande till 100% snarare dubblade eller tripplade degraderingen helt i onödan. En 100-200%-ig försämring är såklart inget annat än extrem.

Ändå kände du ett stort behov av att skriva uppsatser där enbart öppna dörrar slogs in. Nu kommer jag inte mata ditt trollande mer, bråka på du med dig själv.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av Lerumsexpressen »

Legato skrev: 30 jan 2023 22:49
Återigen, enligt ditt tramsande så är inget farligt för batteriet. Ett tramsande som du aldrig någonsin skulle framfört om det inte var för att skapa en helt onödig konflikt.

Det som skrevs i tråden var korrekt vilket du är fullt medveten om.

* Att ladda till 100% sliter mer på batteriet än att ladda till lägre SOC.
* Att förvara en bil med ca 0% SOC, potentiellt över lång tid, riskerar att skada både 12 volts och lithium-batteriet.

Ingen föreslog heller någon laddning till 80-90% som du påstår, den siffra jag nämnde var 70%.

Så ja, deras laddande till 100% snarare dubblade eller tripplade degraderingen helt i onödan. En 100-200%-ig försämring är såklart inget annat än extrem.

Ändå kände du ett stort behov av att skriva uppsatser där enbart öppna dörrar slogs in. Nu kommer jag inte mata ditt trollande mer, bråka på du med dig själv.
Tror ni kivas på olika plan, dvs ingen av er kommer vinna eller förstå den andra.
En på ett känslomässigt plan och den andra på rent intellektuellt plan.
Lite slarvigt uttryckt Optinoja vs data/statistik…..
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3583
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av AAKEE »

Lerumsexpressen skrev: 30 jan 2023 23:09

Tror ni kivas på olika plan, dvs ingen av er kommer vinna eller förstå den andra.
En på ett känslomässigt plan och den andra på rent intellektuellt plan.
Lite slarvigt uttryckt Optinoja vs data/statistik…..
Jag har noll intent att kivas.

Det förekommer mycket myter runt batterier och den här tråden odlar ju vidare på myterna vilket jag tycker är sådär.

Legato verkar inte jättenöjd och jag tycker inte han beter sig så vänligt som man borde i såna här forum. Jag lägger ingen vikt vid det dock.

Det är inte optimalt att ladda till 100% som handlarna tydligen gör men det sliter inte extremt mycket mer än 80 eller 90%. För några veckor och ett gäng provkörningar blir det försumbart på bilens livstid.

Datat finns högre upp i tråden, från forskning. Klart och tydligt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av Nect »

AAKKE, om jag läser din graf i din första post så är det knappt någon skillnad att låta bilen stå med 60-100% laddning en längre tid? Det betyder egentligen att det kvittar vad man laddar bilen till om man har över 60% batteri då det slits lika mycket oavsett?

Men jag förstår handlarna. Alla kan inte elbilar och det första kunden kommer titta på är uppgiven räckvidd i bilen vid 100% laddning. Och av grafen att döma skulle de behöva hålla bilarna på under 50% för att batteriet ska må som bäst. Så än hur handlarna gör så blir det fel för några 50% lär de inte ha laddningen ställd på.

Lustigt att det som i min Audi anges att man ska försöka hålla 80% i daglig laddning för att skydda batteriet när det inte stämmer på långa vägar…
Jag kör 70% men de verkar kvitta…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3583
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av AAKEE »

Nect skrev: 31 jan 2023 00:42
AAKKE, om jag läser din graf i din första post så är det knappt någon skillnad att låta bilen stå med 60-100% laddning en längre tid? Det betyder egentligen att det kvittar vad man laddar bilen till om man har över 60% batteri då det slits lika mycket oavsett
Det är inte jättestor skillnad så länge man ligger “över steget”(som skiljer lite beroende på batterikemi) så länge det inte är väldigt varmt. Vid hög temperatur ( >30C eller så) är hög SOC sämre, men det blir inte extremt förrän vid 50-60 grader.
Nect skrev: 31 jan 2023 00:42
Lustigt att det som i min Audi anges att man ska försöka hålla 80% i daglig laddning för att skydda batteriet när det inte stämmer på långa vägar…
Jag kör 70% men de verkar kvitta…
Audi kör med NMC-kemi. Finns med i grafen högre upp, skiljer sig inte nämnvärt från de övriga.
Det är ytterst sannolikt att Audis batteri beter sig som övriga NMC.

Audi anger såklart inte det som skulle ge den absolut minsta degraderingen utan det som är rimligt* och ger en rimlig degradering.
De har sannolikt valt 80% därför. Det blir en kombination av calendar aging som är acceptabel vid 80% (tänk inte bara för dig utan för alla som får samma råd, och kanske bor i ett varmt klimat) samt att cyclic aging blir lägre när man inte laddar till 100% konstant och dessutom inte alltid kör jättestora cykler (Antar att även Audi rekommenderar att koppla in bilen när man får chansen?)

*) Det skulle tex inte vara rimligt att skriva WLTP = 600 km men sedan kräva/rekommendera att bilen stod med max 15% SOC över tid.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av mati »

Jag trodde på 80%-myten fram tills AAKEE upplyste oss här på forumet. Och precis som Nect skriver så rekommenderar Audi att ha bilen på 80% till vardags, vilket jag körde stenhårt med. Men eftersom jag kör ganska sällan och bilen för det mesta står stilla så kan man säga att min e-tron långstidslagrades med 80% SoC. Resultatet blev en räckviddsförlust på nästan 4 mil efter 1 år. Batteriet hade alltså tappat 8% efter den korta tiden. Det är såklart katastrofalt dåligt, men förmodligen helt normalt eftersom jag omedvetet har misshandlat batteriet i det grövsta.
Nu vet jag bättre. Min Ioniq 5 laddas uteslutande till 50%, och ibland låter jag stå den med ännu lägre SoC. Den är 1 år gammal nu, jag märker inte av någon degradering alls. Högst anekdotiskt såklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av Legato »

Nect skrev: 31 jan 2023 00:42
AAKKE, om jag läser din graf i din första post så är det knappt någon skillnad att låta bilen stå med 60-100% laddning en längre tid? Det betyder egentligen att det kvittar vad man laddar bilen till om man har över 60% batteri då det slits lika mycket oavsett?

Men jag förstår handlarna. Alla kan inte elbilar och det första kunden kommer titta på är uppgiven räckvidd i bilen vid 100% laddning. Och av grafen att döma skulle de behöva hålla bilarna på under 50% för att batteriet ska må som bäst. Så än hur handlarna gör så blir det fel för några 50% lär de inte ha laddningen ställd på.

Lustigt att det som i min Audi anges att man ska försöka hålla 80% i daglig laddning för att skydda batteriet när det inte stämmer på långa vägar…
Jag kör 70% men de verkar kvitta…
Då tolkar du det fel.

Det handlar om vilken SOC bilen lagras med. Inte vilken SOC bilen laddas till.

Att ladda till högre SOC sliter hårdare på batteriet. Något AAKKE är mycket väl medveten om, men han antyder gärna något annat för att försöka motivera hans tjafsande.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av Jerker »

AAKEE skrev: 30 jan 2023 17:22
Hade det vart viktigt att inte lämna bilen med 100% hade Tesla skrivit det i manualen.
En gång, i somras tror jag det var, så råkade jag ladda till 100% och bilen stod, kanske ett halvt dygn, utan att jag använde den och då fick jag en avisering om att det var skadligt att låta batteriet stå laddat till 100%. (Telsa model 3 2019.)

Så visst påpekar Tesla att det är skadligt, även om det inte står i manualen.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av Tellus »

Jerker skrev: 31 jan 2023 08:44
AAKEE skrev: 30 jan 2023 17:22
Hade det vart viktigt att inte lämna bilen med 100% hade Tesla skrivit det i manualen.
En gång, i somras tror jag det var, så råkade jag ladda till 100% och bilen stod, kanske ett halvt dygn, utan att jag använde den och då fick jag en avisering om att det var skadligt att låta batteriet stå laddat till 100%. (Telsa model 3 2019.)

Så visst påpekar Tesla att det är skadligt, även om det inte står i manualen.
Det är varmt i Kalifornien
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av Jerker »

Tellus skrev: 31 jan 2023 08:51
Jerker skrev: 31 jan 2023 08:44
AAKEE skrev: 30 jan 2023 17:22
Hade det vart viktigt att inte lämna bilen med 100% hade Tesla skrivit det i manualen.
En gång, i somras tror jag det var, så råkade jag ladda till 100% och bilen stod, kanske ett halvt dygn, utan att jag använde den och då fick jag en avisering om att det var skadligt att låta batteriet stå laddat till 100%. (Telsa model 3 2019.)

Så visst påpekar Tesla att det är skadligt, även om det inte står i manualen.
Det är varmt i Kalifornien
Jag bor i Sverige. ;)
Skriv svar