När ska handlarna lära sig?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av AAKEE »

Jerker skrev: 31 jan 2023 08:44
så råkade jag ladda till 100% och bilen stod, kanske ett halvt dygn, utan att jag använde den och då fick jag en avisering om att det var skadligt att låta batteriet stå laddat till 100%. (Telsa model 3 2019.)

Så visst påpekar Tesla att det är skadligt, även om det inte står i manualen.
Det var inte denna varning?
Det verkar vara programmerat så varningen kommer när man har haft laddningen inställd på 100% ett tag (man verkar inte ens behöva ladda till 100%) kommer inom ett dygn i vart fall om man läser om det på forumen.
A54990A9-1052-4318-A0D9-153E33D358E8.jpeg
Denna varning syftar ju till att man ska hålla sig till 90% eller lägre för att minska det cykliska slitaget.

Jag hittar ingen referens till någon annan varning på nätet. Det finns ju folk som regelbundet laddar till 100% och skiter i varningen så det borde finnas på nätet om det finns/fanns en annan varning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av Jerker »

AAKEE skrev: 31 jan 2023 10:23
Jerker skrev: 31 jan 2023 08:44
så råkade jag ladda till 100% och bilen stod, kanske ett halvt dygn, utan att jag använde den och då fick jag en avisering om att det var skadligt att låta batteriet stå laddat till 100%. (Telsa model 3 2019.)

Så visst påpekar Tesla att det är skadligt, även om det inte står i manualen.
Det var inte denna varning?
Det verkar vara programmerat så varningen kommer när man har haft laddningen inställd på 100% ett tag (man verkar inte ens behöva ladda till 100%) kommer inom ett dygn i vart fall om man läser om det på forumen.

Denna varning syftar ju till att man ska hålla sig till 90% eller lägre för att minska det cykliska slitaget.

Jag hittar ingen referens till någon annan varning på nätet. Det finns ju folk som regelbundet laddar till 100% och skiter i varningen så det borde finnas på nätet om det finns/fanns en annan varning.
Nej, den känner jag inte igen. Den varning jag fick gällde att man inte skulle låta bilen stå fulladdad en längre tid.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av Nect »

Legato skrev: 31 jan 2023 08:22
Nect skrev: 31 jan 2023 00:42
AAKKE, om jag läser din graf i din första post så är det knappt någon skillnad att låta bilen stå med 60-100% laddning en längre tid? Det betyder egentligen att det kvittar vad man laddar bilen till om man har över 60% batteri då det slits lika mycket oavsett?

Men jag förstår handlarna. Alla kan inte elbilar och det första kunden kommer titta på är uppgiven räckvidd i bilen vid 100% laddning. Och av grafen att döma skulle de behöva hålla bilarna på under 50% för att batteriet ska må som bäst. Så än hur handlarna gör så blir det fel för några 50% lär de inte ha laddningen ställd på.

Lustigt att det som i min Audi anges att man ska försöka hålla 80% i daglig laddning för att skydda batteriet när det inte stämmer på långa vägar…
Jag kör 70% men de verkar kvitta…
Då tolkar du det fel.

Det handlar om vilken SOC bilen lagras med. Inte vilken SOC bilen laddas till.

Att ladda till högre SOC sliter hårdare på batteriet. Något AAKKE är mycket väl medveten om, men han antyder gärna något annat för att försöka motivera hans tjafsande.
Både ja och nej kanske. Mitt inlägg blev egentligen om två saker en om laddningsnivå under längre tid. Där det kvittar om du har 60-100% enligt grafen då det är lika skadligt eller väldigt liten skillnad. Det är först vid 50% man ser en tydlig förbättring.

Om man kör korta sträckor med laddning satt till 80% så blir bilen ståendes med 80% mer parten av tiden (Om laddning kopplas in ofta) Men det kanske inte är skadligt så länge man gör av med 1-3% innan den laddas för att stå still flera timmar igen?

Jag har laddgränsen satt till 70% och brukar ladda igen vid 30-50% (sladden sitter bara i när jag laddar). Så frågan vad som är bäst. Alltid koppla i och hålla 70-80% där den håller den laddningen större tiden av dygnet eller låta den tappa lite eftersom för att inte bli ståendes med högre laddnivå.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av Legato »

Nect skrev: 31 jan 2023 10:59
Legato skrev: 31 jan 2023 08:22
Nect skrev: 31 jan 2023 00:42
AAKKE, om jag läser din graf i din första post så är det knappt någon skillnad att låta bilen stå med 60-100% laddning en längre tid? Det betyder egentligen att det kvittar vad man laddar bilen till om man har över 60% batteri då det slits lika mycket oavsett?

Men jag förstår handlarna. Alla kan inte elbilar och det första kunden kommer titta på är uppgiven räckvidd i bilen vid 100% laddning. Och av grafen att döma skulle de behöva hålla bilarna på under 50% för att batteriet ska må som bäst. Så än hur handlarna gör så blir det fel för några 50% lär de inte ha laddningen ställd på.

Lustigt att det som i min Audi anges att man ska försöka hålla 80% i daglig laddning för att skydda batteriet när det inte stämmer på långa vägar…
Jag kör 70% men de verkar kvitta…
Då tolkar du det fel.

Det handlar om vilken SOC bilen lagras med. Inte vilken SOC bilen laddas till.

Att ladda till högre SOC sliter hårdare på batteriet. Något AAKKE är mycket väl medveten om, men han antyder gärna något annat för att försöka motivera hans tjafsande.
Både ja och nej kanske. Mitt inlägg blev egentligen om två saker en om laddningsnivå under längre tid. Där det kvittar om du har 60-100% enligt grafen då det är lika skadligt eller väldigt liten skillnad. Det är först vid 50% man ser en tydlig förbättring.

Om man kör korta sträckor med laddning satt till 80% så blir bilen ståendes med 80% mer parten av tiden (Om laddning kopplas in ofta) Men det kanske inte är skadligt så länge man gör av med 1-3% innan den laddas för att stå still flera timmar igen?

Jag har laddgränsen satt till 70% och brukar ladda igen vid 30-50% (sladden sitter bara i när jag laddar). Så frågan vad som är bäst. Alltid koppla i och hålla 70-80% där den håller den laddningen större tiden av dygnet eller låta den tappa lite eftersom för att inte bli ståendes med högre laddnivå.
För mig är det solklart att det är bättre att ladda till så låg SOC som är praktiskt möjligt/tillämpligt.

För lagringen verkar skillnaderna marginella medan det vid laddning är solklart så att batteriet mår bättre ju lägre man laddar.

Dock finns det ju andra faktorer som elpris, körsträcka per dag, laddmöjligheter osv.

Men förutsatt att man inte behöver köra långt, att man har möjlighet att plugga in och bortsett från elpris så är det imo uppenbart att man ska ladda så lågt som möjligt.

Sen vill man såklart variera mål-soc för att ge BMSen bästa möjlighet att kalibrera för olika SOC också :)

För mig blir det i praktiken att jag oftast laddar till 55%-85% från dag till dag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av AAKEE »

Nect skrev: 31 jan 2023 10:59

Om man kör korta sträckor med laddning satt till 80% så blir bilen ståendes med 80% mer parten av tiden (Om laddning kopplas in ofta) Men det kanske inte är skadligt så länge man gör av med 1-3% innan den laddas för att stå still flera timmar igen?
Det är din genomsnittliga SOC som avgör calendar aging. I exemplet ovan blir den ju runt 80%.

Körningen 1-3% gör ingen direkt skillnad för det. Små cykler i sig är bättre än stora.

Nect skrev: 31 jan 2023 10:59
Jag har laddgränsen satt till 70% och brukar ladda igen vid 30-50% (sladden sitter bara i när jag laddar). Så frågan vad som är bäst. Alltid koppla i och hålla 70-80% där den håller den laddningen större tiden av dygnet eller låta den tappa lite eftersom för att inte bli ståendes med högre laddnivå.
Det absolut bästa är att köra små cykler med så låg SOC som möjligt. Det går ju inte ställa in laddningen till 20% men om det gick och man körde 20-10% eller 20-5% vore det väldigt bra för både cyclic- och calendar aging.

I ditt fall vore det bästa att sänka laddningsnivån och ladda dagligen.

Av dina två val är nog det du gör bättre än att konstant ligga vid 80%.

Nästan all research kring calendar aging (panasonic NCA) visar antydan till att calendar aging är högre/högst vid runt 80% så längre vi inte pratar temperaturer högre än de vi har i Sverige.

Det finns en forskningsrapport som visar på extremare världen runt 80%. Det är den enda rapporten med 2170-cell och NCA-teknik jag sett hittills. De vill inte berätta vilket märke cellen är men den väger 69g exakt som Panasonic 2170 som sitter i Tesla model 3/Y.
Det är nog relativt troligt att det är just Teslacellen eftersom de inte vill/kan avslöja vilket märke det är.
Det krävs fler rapporter för att vara säker på att degraderingskurvan ser ut som den gör. En rapport är en indikation men inte tillräckligt för att låsa helt på det men eftersom de flesta NCA-tester antyder något liknande så är det troligt att det ser yt något åt det hållet.
39E8FA5C-7F24-40B9-8BDD-E8AF6B571334.jpeg
Jag har 35 panasonic NCA 2170-celler på lagring. Det jag sett hittills är inte så extremt men 80% biter klart mer än 100% i rumstemperatur.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av AAKEE »

Legato skrev: 31 jan 2023 11:43

För lagringen verkar skillnaderna marginella medan det vid laddning är solklart så att batteriet mår bättre ju lägre man laddar.
Håller med om det mesta i inlägget men inte det ovan.

Man delar upp degraderingen i två former, calendar och cyclic aging.

Cyclic aging är hela cykeln - laddning och urladdning.

Cyclic aging kommer vara i storleksordningen 1% per år. Oftast mindre.
Vi såg att stora cykler 100/90/80-0% gör att batteriet tappar 20% på runt 625-1000 cykler (FCE).
Det är 25-40.000 mil för en LR. Kör man så stora cykler och 1250-2000 mil per år skulle man tapoa 1% i cyclic aging per år. I realiteten körs nästan alltid mindre cykler så cyclic aging torde vara under 1% / år.

Calendar aging tar, som vi ser på bilden postad tidigare kanske 5% det första året i Sverige om man ligger i det ”vanliga” 70-90%-registret i SOC.
Calendar aging avtar med tiden, ungefär med kvadratroten på tiden. Det innebär att man efter 6-7 år är nere i cirka 1% per år i calendar aging.

Så det som tör överlägset mest är calendar aging, i vart fall de första 7 åren.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av Niklas Z »

AAKEE skrev: 31 jan 2023 11:56

Nästan all research kring calendar aging (panasonic NCA) visar antydan till att calendar aging är högre/högst vid runt 80% så längre vi inte pratar temperaturer högre än de vi har i Sverige.

Det finns en forskningsrapport som visar på extremare världen runt 80%. Det är den enda rapporten med 2170-cell och NCA-teknik jag sett hittills. De vill inte berätta vilket märke cellen är men den väger 69g exakt som Panasonic 2170 som sitter i Tesla model 3/Y.
Det är nog relativt troligt att det är just Teslacellen eftersom de inte vill/kan avslöja vilket märke det är.
Det krävs fler rapporter för att vara säker på att degraderingskurvan ser ut som den gör. En rapport är en indikation men inte tillräckligt för att låsa helt på det men eftersom de flesta NCA-tester antyder något liknande så är det troligt att det ser yt något åt det hållet.

39E8FA5C-7F24-40B9-8BDD-E8AF6B571334.jpeg

Jag har 35 panasonic NCA 2170-celler på lagring. Det jag sett hittills är inte så extremt men 80% biter klart mer än 100% i rumstemperatur.
I diagrammet ser det ut som att "steget" ligger någonstans mellan 60 och 70 %. Visserligen antar jag att deras värde på 0 % SoC är helt urladdat, dvs inte vad bilen anger som 0 %, men man kan kanske tänka sig att "steget" ligger lite högre än cirka 55 %, för just den celltypen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 31 jan 2023 12:56
I diagrammet ser det ut som att "steget" ligger någonstans mellan 60 och 70 %. Visserligen antar jag att deras värde på 0 % SoC är helt urladdat, dvs inte vad bilen anger som 0 %, men man kan kanske tänka sig att "steget" ligger lite högre än cirka 55 %, för just den celltypen.
Tittar du på NCA?
[Edit] Nu är jag med på vilken bild du kollar på. Kika även på NCA i detta inlägg: viewtopic.php?p=697870#p697870 då 2170-testet hade få mätpunkter(40-60-70) istället för en punkt var femte %. Att steget ligger efter 60% i 2170-testet kan kanske bero på att forskarna gjort på ett annat sätt /lite fel/ för att hitta 60%. Övriga rapporter med täöta steg sätter punktenbtill 57-58% [Slut edit]

Steget ligger på 57-58% sann SOC när batteriet är nytt med det rör sig sakta uppåt, så runt 60% efter ett år eller så.
Det beror på central graphite peak:
F59BB89E-796A-457C-89A6-35070E44632B.jpeg
Man kan läsa mer här: https://iopscience.iop.org/article/10. ... 609jes/pdf

För våra Teslor är 100% på skärmen 100% sann SOC (4.20V/cell OVC-spänning).
0% på skärmen är 4.5% pga att tesla har 4.5% buffer under 0% visat på skärmen.

Bilens Sanna SOC är =[visad SOC+(100-visad SOC)x0.045]

Så för att ligga under 57-58% bör man ha 55% visad SOC. (55 +(100-55)x.045).
Som av en slump laddar jag normalt till 55% sedan bilen var ny för två år sedan.

(0% är inte helt tomt utan enligt urladdat tills min spänning enligt batteritillverkaren nås (2.5V). Det är inte mycket energi kvar men det är en safe nivå, jämför bilden med cykler i ett tidigare inlägg från mig. Batteriet håller många cykler ned till 0%.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av Niklas Z »

AAKEE skrev: 31 jan 2023 13:25
Niklas Z skrev: 31 jan 2023 12:56
I diagrammet ser det ut som att "steget" ligger någonstans mellan 60 och 70 %. Visserligen antar jag att deras värde på 0 % SoC är helt urladdat, dvs inte vad bilen anger som 0 %, men man kan kanske tänka sig att "steget" ligger lite högre än cirka 55 %, för just den celltypen.
Tittar du på NCA?
Jag tittade på diagrammet i ditt inlägg kl. 11:56, där ser "steget" ut att ligga vid lite högre SoC än i det diagram du visade i senaste inlägget. Ingen stor skillnad, men lite i alla fall. För mig är det extra intressant med diagrammet 11:56, efter som jag har en bil med Panasonics 2170.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 31 jan 2023 13:38

Jag tittade på diagrammet i ditt inlägg kl. 11:56
Såg det sen, moddade svaret efter det med lånk till bilden tidigare i tråden.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av Niklas Z »

AAKEE skrev: 31 jan 2023 13:41
Niklas Z skrev: 31 jan 2023 13:38

Jag tittade på diagrammet i ditt inlägg kl. 11:56
Såg det sen, moddade svaret efter det med lånk till bilden tidigare i tråden.
OK. Jo det är ju glesare mellan mätpunkterna, men det jag tänkte på var att en av dem ligger vid 60 % och att det inte syns något "steg" där. Sen kanske det inte skiljer mer än att det ligger vid 61 % SoC i deras undersökning :-)
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 31 jan 2023 13:43

OK. Jo det är ju glesare mellan mätpunkterna, men det jag tänkte på var att en av dem ligger vid 60 % och att det inte syns något "steg" där. Sen kanske det inte skiljer mer än att det ligger vid 61 % SoC i deras undersökning :-)
Det finns forskningsrapporter som gör blunders och både fel test-setuper och felaktiga analyser, tex har bara tre mätpunkter och sedan bygger en badkarskurva på det där alla tre mätpunkter deltarvi utformningen av kurvan utan ens en enda kontrollpunkt.
Roligast är de som gjorde just det och fick fram en kurva som visar att de LFP-celler de testade skulle hålla i typ 120 år om man alltid laddade de fullt, men inte så värst länge i övriga fall :D
Stoppar man in deras testdata i grafen för LFP i mitt tidigare inlägg så stämmer det grymt bra där. Deras testdata stämmer men deras slutsatser är rakt av fel.

Med det sagt, en enda forskningsrapport är ”ingen rapport”. Det måste till några stycken olika som visar på samma sak för att det ska bli trovärdigt.
Jag har nog läst 200 rapporter noggrant nu de senaste två åren. Det finns fel, ibland.

Det skulle kunna vara så att det testade batteriet faktiskt har steget ovan 60% men det är nog lika troligt att man satt punkten 60% fel.
Tar man batterikapaciteten i milliamperetimmar, tex 5000mah och dividerar med 2 får man 2500mah. Detta är inte alls 50% SOC, därför att definitionen på SOC är energi och man får ut mer energi per mah vid 100% än vid låg SOC pga att spänningen är lägre.
Så jag föreslår att vi håller 57-58% i minne tills vi sett mer research på panasonic 2170
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av Niklas Z »

Jo, jag har många års erfarenhet av forskning bakom mig, så jag är väl införstådd med att det är önskvärt med fler studier, men det är ändå en intressant reflektion, mest för att det vore trevligt att ladda aningen högre till vardags, samt att det var en mätning på just Panasonics 2170. Men givetvis är räcker det inte att något är önskvärt för att det ska kunna hållas för sant.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 31 jan 2023 14:30
Jo, jag har många års erfarenhet av forskning bakom mig, så jag är väl införstådd med att det är önskvärt med fler studier, men det är ändå en intressant reflektion, mest för att det vore trevligt att ladda aningen högre till vardags, samt att det var en mätning på just Panasonics 2170. Men givetvis är räcker det inte att något är önskvärt för att det ska kunna hållas för sant.
Japp, så är det.

Notera att den studien inte avslöjar märket på cellen (“manufacturer and cell model can not be disclosed”).
Peter Keil som har vart med i mycket av “bra forskning” är med vilket borgar för att den inte är kass, men ändå vill jag dels se fler rapporter sedan bli helt säker på att det är just Panasonic NCA 2170. Det finns inget som pekar på speciellt mycket annat, och det finns inte så många som tillverkar NCA 21700.

Den är bara föör snygg. Tre mätpunkter i SOC-led och man får till 80 års hållbarhet, bara man laddar till minst 90% så :shock:
82CFC9B9-2E01-4592-9660-B657C4724BC9.jpeg
Stoppar man i rådatat i de beprövade grapferna så passar de perfekt där = fantastiskt fel av de här forskarna.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av Niklas Z »

Var har det där diagrammet publicerats?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 31 jan 2023 16:40
Var har det där diagrammet publicerats?
MDPI.

https://mdpi-res.com/d_attachment/energ ... 1616229789

Så de kom fram till att det håller 80 år innan det tappat 20%.

Det är bara fem mätpunkter, 40/47.5/55 grader.
Bara vid 55 grader har man olika SOC, 10-50-90%.

Sätter man in de datapunkterna i valfritt annat forskningsdiagram ser det ut såhär:
Alla punkter passa exakt, iom att 47 grader är lite mindre illa än 50 grader så passar det som handsken.
Det är bara SOC 50% vid 40C som ligger aaaningen under.
Hur man från det kommer fram till deras slutsatser är….minst sagt märkligt.

Överhuvutaget att testa vid 40-55C och sedan göras en graf utan en enda kontrollpunkt i hur batterierna mår vid 25C är galet.
EFDC46C8-598A-4DFA-9DC8-E084C2D4BCAD.jpeg
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 3 gång.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av mati »

Fantastiskt. Jag nöjer mig med en enda mätpunkt. Jag extrapolerar kurvan så att livslängden på mitt batteri blir 100.000 år. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av iAkita »

AAKEE skrev: 31 jan 2023 16:48
Niklas Z skrev: 31 jan 2023 16:40
Var har det där diagrammet publicerats?
MDPI.

https://mdpi-res.com/d_attachment/energ ... 1616229789
MDPI är ett förlag med så kallade "predatory journals". Man ska inte dra några som helst slutsatser av studier som publiceras där. Det förvånar mig att en forskare du anser kunnig inom området publicerar med dem.
https://predatoryreports.org/news/f/is- ... 0editorial.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av AAKEE »

iAkita skrev: 31 jan 2023 17:30
AAKEE skrev: 31 jan 2023 16:48
Niklas Z skrev: 31 jan 2023 16:40
Var har det där diagrammet publicerats?
MDPI.

https://mdpi-res.com/d_attachment/energ ... 1616229789
MDPI är ett förlag med så kallade "predatory journals". Man ska inte dra några som helst slutsatser av studier som publiceras där. Det förvånar mig att en forskare du anser kunnig inom området publicerar med dem.
https://predatoryreports.org/news/f/is- ... 0editorial.
Nu har det blivit en feltolkning!

Peter Keil har inte vart inblandad i den från MDPI. Det är rapporten som fick fram att cellerna håller i 80 år som är publicerad där.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av Niklas Z »

iAkita skrev: 31 jan 2023 17:30
MDPI är ett förlag med så kallade "predatory journals". Man ska inte dra några som helst slutsatser av studier som publiceras där. Det förvånar mig att en forskare du anser kunnig inom området publicerar med dem.
https://predatoryreports.org/news/f/is- ... 0editorial.
När jag såg diagrammet blev min första reaktion "hur har detta gått igenom review-processen?". Stycket nedan, från din länk, är en mycket plausibel förklaring:
MDPI prides itself on its very fast turnaround times. In the Annual Report 2020 MDPI reports an average time to a first decision of 20 days. This is extremely fast. A paper after submission must be assigned to an editor; this editor must find an associate editor (or not), and then find referees. It is hard to find the correct people to review a paper, and these might be not available. Once the referees have been found and have accepted, they need time to make their report. Then the editor must read the reports and make a decision. 20 days is really fast!
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av AAKEE »

Legato skrev: 30 jan 2023 18:01
Vid vinterkyla sjunker cellspänningen som bekant rejält,
Jag tog mig friheten att ställa ut en cell i minus 18. Den stod ute några timmar.

Först fick den värmas hela dagen till +24 i köket. Cellspänningen är 4.12V både i +24C och -18C.

Cellspänningen sjunker inte i kyla.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av iAkita »

AAKEE skrev: 31 jan 2023 18:22
iAkita skrev: 31 jan 2023 17:30
AAKEE skrev: 31 jan 2023 16:48
Niklas Z skrev: 31 jan 2023 16:40
Var har det där diagrammet publicerats?
MDPI.

https://mdpi-res.com/d_attachment/energ ... 1616229789
MDPI är ett förlag med så kallade "predatory journals". Man ska inte dra några som helst slutsatser av studier som publiceras där. Det förvånar mig att en forskare du anser kunnig inom området publicerar med dem.
https://predatoryreports.org/news/f/is- ... 0editorial.
Nu har det blivit en feltolkning!

Peter Keil har inte vart inblandad i den från MDPI. Det är rapporten som fick fram att cellerna håller i 80 år som är publicerad där.
Aha, sorry!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av iAkita »

Niklas Z skrev: 31 jan 2023 18:35
iAkita skrev: 31 jan 2023 17:30
MDPI är ett förlag med så kallade "predatory journals". Man ska inte dra några som helst slutsatser av studier som publiceras där. Det förvånar mig att en forskare du anser kunnig inom området publicerar med dem.
https://predatoryreports.org/news/f/is- ... 0editorial.
När jag såg diagrammet blev min första reaktion "hur har detta gått igenom review-processen?". Stycket nedan, från din länk, är en mycket plausibel förklaring:
MDPI prides itself on its very fast turnaround times. In the Annual Report 2020 MDPI reports an average time to a first decision of 20 days. This is extremely fast. A paper after submission must be assigned to an editor; this editor must find an associate editor (or not), and then find referees. It is hard to find the correct people to review a paper, and these might be not available. Once the referees have been found and have accepted, they need time to make their report. Then the editor must read the reports and make a decision. 20 days is really fast!
I tillägg till det så är det som seriös forskare inte meriterande att vara editor, associate editor eller reviewer för MDPI. Snarare tvärt om med tanke på deras rykte. Så jag misstänker att kvaliteten på deras peer reviewers är ganska låg, även bortsett från den korta tid man har på sig.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av Niklas Z »

iAkita skrev: 31 jan 2023 18:53
I tillägg till det så är det som seriös forskare inte meriterande att vara editor, associate editor eller reviewer för MDPI. Snarare tvärt om med tanke på deras rykte. Så jag misstänker att kvaliteten på deras peer reviewers är ganska låg, även bortsett från den korta tid man har på sig.
Ja precis. Jag snabbgooglade lite om mdpi och det verkar vara flera som lämnat i protest mot hur saker och ting sköts, bland annat vad gäller kvaliteten på artiklar som accepteras.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av Tellus »

AAKEE skrev: 31 jan 2023 18:37
Legato skrev: 30 jan 2023 18:01
Vid vinterkyla sjunker cellspänningen som bekant rejält,
Jag tog mig friheten att ställa ut en cell i minus 18. Den stod ute några timmar.

Först fick den värmas hela dagen till +24 i köket. Cellspänningen är 4.12V både i +24C och -18C.

Cellspänningen sjunker inte i kyla.
Vid belastning av kallt batteriet så sjunker cellspänningen mycket mer vs varmt batteri vid samma SOC
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar