Kolla att ratten sitter fast

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Kolla att ratten sitter fast

Inlägg av spacecoin »

Teslakvalitet... Finns det någon annan biltillverkare i halvmiljonklassen som inte har tid att kolla att ratten sitter fast innan den lämnar bandet, och senare vid överlämning?



Om det där hände mig med familjen i bilen skulle jag häva köpet och aldrig ta ordet Tesla i min mun igen.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Kolla att ratten sitter fast

Inlägg av Dodde »

Snacka om chock om man får ratten i handen på det sättet.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Kolla att ratten sitter fast

Inlägg av thebishop »

Nä, nu skall du inte vara så negativ - det är ju bara nästa steg av FSD-beta som rullas ut.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kolla att ratten sitter fast

Inlägg av Bjelke »

Lite skumt ändå för dom kör ju bilarna en hel del innan kunden hämtar den, och den
här kunden hann ju köra en hel del innan det sket sig…
Så den var väl monterad men inte åtdragen tillräckligt antar jag…?
Det låter spontant som att samma fel isåfall kan beröra en hel serie med bilar (systemfel).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nermin
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 23 dec 2020 18:53
Ort: Mölndal

Re: Kolla att ratten sitter fast

Inlägg av Nermin »

Man får kolla jättenoga nu när man beställer att man kryssar i ”non-detachable-non-yolk-wheel”.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kolla att ratten sitter fast

Inlägg av spacecoin »

Elon sa väl redan 2019 att Tesla skulle sälja bilar utan ratt inom två år? Äntligen levererar han på något han sa på Autonomy Day :mrgreen:
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Kolla att ratten sitter fast

Inlägg av Tellus »

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kolla att ratten sitter fast

Inlägg av spacecoin »

I rättvisans namn är det ju inte bara Tesla, men det som stör mig är att de konsekvent vägrar göra frivilliga recalls av något som inte går att fixa med OTA. Det känns olustigt. Som Bjelke var inne på ovan: Hur många fler rattar är det som inte sitter fast?

Det är bra att titta på SB-20-31-008 eller SB-20-31-010:
"Certain Model S and Model X vehicles in China have experienced front aft link failures at low speeds due to a unique driving environment that causes vehicles to negotiate a severe load or repeated severe loads (e.g., hard curb impact, deep pothole strike) with greater frequency"

"Certain Model S and Model X vehicles in China have experienced front fore link failures at low speeds due to a unique driving environment that causes vehicles to negotiate a severe load or repeated severe loads (e.g., hard curb impact, deep pothole strike) with greater frequency."

Dessa Fremont-tillverkade bilarna -2017 är felaktiga och ingenting jag skulle vilja köra omkring i. Nu får kunder som har koll betala själva trots att felet händer utanför Kina. Det är ju samma bilar.

Jag var inne på service.tesla.com härom dagen. Fel-listan på nyare bilar gör mig lite mörkrädd.

Det är är några exempel från enbart december 2022-januari 2023:
"On certain Model Y vehicles built in Giga Austin, the cooling system may have been filled with coolant not within Tesla specifications"
"Certain Model Y vehicles built in Giga Berlin between September and December 2022 may suffer from contamination in the Supermanifold to Compressor A/C line, resulting in the potential for premature failure of the A/C compressor."
"On certain Model S Palladium and Model X Palladium vehicles, the Plaid Rear Drive Unit (RDU) gearbox fluid volume may be between 2.5 – 4.5 liters due to a faulty gauge used in the factory fluid filling process. Insufficient fluid may cause a reduction in vehicle performance and RDU longevity."
"On certain Giga Shanghai built Model 3 and Model Y vehicles, the left steering wheel button may not adjust the steering wheel as expected due to an electronic controller failure. "
"On certain Model Y vehicles, the fasteners that secure the left-hand (LH) front lower lateral link to the subframe may not have been torqued to internal specification. "

Antal recalls från Tesla på HW-fel utanför Kina: 0.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Kolla att ratten sitter fast

Inlägg av thebishop »

Nja, de hade några Recalls (min har haft tre som jag minns: jordningsinfästning framlucka, någon motorupphängning fram (och drivaxlarna…) samt något med säkerhetsbälte bak vill jag minnas), men länkarmar bak bytte jag proaktivt själv i höstas i(vilket de också borde tagit) och generellt känns de väldigt reaktiva numera.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kolla att ratten sitter fast

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 30 jan 2023 22:29
Antal recalls från Tesla på HW-fel utanför Kina: 0.
Det där stämmer ju inte alls, jag har haft iaf 4-5 "riktiga" recalls för mindre fixar under tiden jag har haft min X.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kolla att ratten sitter fast

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 31 jan 2023 09:12
spacecoin skrev: 30 jan 2023 22:29
Antal recalls från Tesla på HW-fel utanför Kina: 0.
Det där stämmer ju inte alls, jag har haft iaf 4-5 "riktiga" recalls för mindre fixar under tiden jag har haft min X.
Nu var ju inte det huvudpoängen i min text, men....

Har du blivit inkallad till service genom kommunikation från Tesla menar du? Jag vet att det finns SB:ar som dom passar på att fixa om/när man åker in. men jag har då inte blivit inkallad genom brev, som jag tror processen för återkallelser föreskriver i Sverige, eller på något annat sätt. Så har skett på mina icke-Teslor.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Kolla att ratten sitter fast

Inlägg av thebishop »

Jodå, ett exempel:
8D0DCC5F-F273-45CC-8DD5-1B0130ABF33C.jpeg
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Kolla att ratten sitter fast

Inlägg av Curik »

spacecoin skrev: 31 jan 2023 09:22
fth skrev: 31 jan 2023 09:12
spacecoin skrev: 30 jan 2023 22:29
Antal recalls från Tesla på HW-fel utanför Kina: 0.
Det där stämmer ju inte alls, jag har haft iaf 4-5 "riktiga" recalls för mindre fixar under tiden jag har haft min X.
Nu var ju inte det huvudpoängen i min text, men....

Har du blivit inkallad till service genom kommunikation från Tesla menar du? Jag vet att det finns SB:ar som dom passar på att fixa om/när man åker in. men jag har då inte blivit inkallad genom brev, som jag tror processen för återkallelser föreskriver i Sverige, eller på något annat sätt. Så har skett på mina icke-Teslor.
Jag har blivit inkallad till service för framluckan på min MS Raven.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Kolla att ratten sitter fast

Inlägg av thebishop »

Eller:
1235C319-9DD4-4F07-8B71-9DCFFE588E06.jpeg
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Kolla att ratten sitter fast

Inlägg av jpetters »

Det kanske inte var så enkelt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kolla att ratten sitter fast

Inlägg av spacecoin »

Nu är kanske inte det där "slutgiltigt bevis" på att det är fejkat, men det skulle inte heller förvåna mig.

Fler inlägg:


Tack för de som visat att Tesla visst återkallar ibland. Skönt att veta. Jag tycker fortfarande hjulupphängnings-grejen är riktigt dåligt dock. Att bara återkalla den i Kina för att Kinesiska myndigheter sätter press på Tesla är dåligt.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Kolla att ratten sitter fast

Inlägg av Curik »

thebishop skrev: 31 jan 2023 09:33
Eller:

1235C319-9DD4-4F07-8B71-9DCFFE588E06.jpeg
När fick du det där? Jag har nämligen inte fått det men har dock haft min bil inlämnad för ett problem med bälteshållaren och bilen blev stående i flera månader på service. Är nyfiken på om det kan ha varit samtidigt :mrgreen:

Hittade nu, det var 2015. Så inget med min bil att göra.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kolla att ratten sitter fast

Inlägg av fth »

jpetters skrev: 31 jan 2023 10:48
Det kanske inte var så enkelt.
Det kändes rätt fake från början, det skulle inte förvåna mig om den andra ratten som "ramlade av" på en Model 3 visar sig vara fake också.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Kolla att ratten sitter fast

Inlägg av bjornnilsson »

Innan jag fyllde 18 byggde jag på min första bil, en WV Scirocco från 1978. Svetsade massor med rost, lackade om den och bytte även ratten mot ett containerfynd. Byggde ett eget rattnav. Körde sedan omkring hemma på gården innan jag fick körkort. Gjorde en handbromssväng varvid både ratt och stol lossnade. Själv hamnade jag i baksätet.. Kan säga att jag sedan dess rycker ett par extra gånger i ratten då och då på vilken bil jag än åker i. :D
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kolla att ratten sitter fast

Inlägg av Mickep »

Är inte alls konstigt att ratten lossnat. en miss av en överarbetad montör. men sådant BORDE ha kontrollerats i slutkontrollen. (för det är ju inte en liten sak). Får man en sådan bil kommer man nog snart upptäcka fler saker. så jag skulle nog be om en nytt exemplar. (som inte har en massa brister). är det fejk? varför skulle någon fejka något sådant?
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Kolla att ratten sitter fast

Inlägg av wannabee »

spacecoin skrev: 30 jan 2023 22:29
I rättvisans namn är det ju inte bara Tesla, men det som stör mig är att de konsekvent vägrar göra frivilliga recalls av något som inte går att fixa med OTA. Det känns olustigt. Som Bjelke var inne på ovan: Hur många fler rattar är det som inte sitter fast?

Det är bra att titta på SB-20-31-008 eller SB-20-31-010:
"Certain Model S and Model X vehicles in China have experienced front aft link failures at low speeds due to a unique driving environment that causes vehicles to negotiate a severe load or repeated severe loads (e.g., hard curb impact, deep pothole strike) with greater frequency"

"Certain Model S and Model X vehicles in China have experienced front fore link failures at low speeds due to a unique driving environment that causes vehicles to negotiate a severe load or repeated severe loads (e.g., hard curb impact, deep pothole strike) with greater frequency."

Dessa Fremont-tillverkade bilarna -2017 är felaktiga och ingenting jag skulle vilja köra omkring i. Nu får kunder som har koll betala själva trots att felet händer utanför Kina. Det är ju samma bilar.

Jag var inne på service.tesla.com härom dagen. Fel-listan på nyare bilar gör mig lite mörkrädd.

Det är är några exempel från enbart december 2022-januari 2023:
"On certain Model Y vehicles built in Giga Austin, the cooling system may have been filled with coolant not within Tesla specifications"
"Certain Model Y vehicles built in Giga Berlin between September and December 2022 may suffer from contamination in the Supermanifold to Compressor A/C line, resulting in the potential for premature failure of the A/C compressor."
"On certain Model S Palladium and Model X Palladium vehicles, the Plaid Rear Drive Unit (RDU) gearbox fluid volume may be between 2.5 – 4.5 liters due to a faulty gauge used in the factory fluid filling process. Insufficient fluid may cause a reduction in vehicle performance and RDU longevity."
"On certain Giga Shanghai built Model 3 and Model Y vehicles, the left steering wheel button may not adjust the steering wheel as expected due to an electronic controller failure. "
"On certain Model Y vehicles, the fasteners that secure the left-hand (LH) front lower lateral link to the subframe may not have been torqued to internal specification. "

Antal recalls från Tesla på HW-fel utanför Kina: 0.
Känns ju bra att man inte har en amerikansk byggd och till viss del inte heller en Berlinbyggd, en eventuellt felaktig knapp på ratten kan jag stå ut med på min bil från Kina.
Hinken
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 jan 2023 12:07

Re: Kolla att ratten sitter fast

Inlägg av Hinken »

Den Tesla Model Y-ägare som – bokstavligen – fick ratten i händerna får nu en ny bil av Tesla, som dock menar att den drabbade bilen inte har någon defekt.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... n-foll-av/
kaffekoko
Inlägg: 203
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Kolla att ratten sitter fast

Inlägg av kaffekoko »

Mickep skrev: 31 jan 2023 16:15
Är inte alls konstigt att ratten lossnat. en miss av en överarbetad montör. men sådant BORDE ha kontrollerats i slutkontrollen. (för det är ju inte en liten sak). Får man en sådan bil kommer man nog snart upptäcka fler saker. så jag skulle nog be om en nytt exemplar. (som inte har en massa brister). är det fejk? varför skulle någon fejka något sådant?
Folk fejkar sånt här för det ger publicitet och uppmärksamhet. Både av folk som gillar tesla och de som hatar tesla. I vissa fall pengar , "ja, ratten är påskruvad nu och om ni ger mig en miljon dollar så ska jag inte prata mer om det (eller stämma er)"
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kolla att ratten sitter fast

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Kolla att ratten sitter fast

Inlägg av Jwe »

Recall eller inte:
Vid de tre senaste servicebesöken har man angivit att man samtidigt åtgärdat låsmekanismen till huven.
Varför tre gånger?
Vid det senaste upptäckte jag när jag kom hem att huven satt snett. (Däremot upptäckte jag redan vid upphämtandet att facket i centrumkonsollen ej var monterad och flertalet sladdar var blottade och stack fram, åtgärdades på plats, däremot upptäckte jag då inte att skydd över elkablar upptill vä i bagaget saknades)
Rangern som kom hem i annat ärende såg omedelbart att huven satt snett t.om. innan jag hann säga att jag önskade en bedömning.
Orsak: låsmekanismen feljusterad.

Vid ett tidigare tillfälle inlämnades bilen för den kampanj som gällde airbag passagerarsida. Den lär ha varit farlig. Det dröjde dock länge (vill minnas ett halvår)mellan info om detta och åtgärd vilket sades berodde på komponentbrist (var före pandemin)
Hämtade ut bilen en sen fredag, man hade inte hunnit åtgärda airbagbytet (vilket var huvudorsak till servicebesöket) och var angeläget att göra innan en långvistelse med bilen i södra Europa. Efter några tel samtal följande vecka löstes det genom att en ranger engagerades till att byta airbagen några dagar senare. Så ibland fungerar det - nästan.
Skriv svar