Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Mrtn
Inlägg: 67
Blev medlem: 04 nov 2022 12:46

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Mrtn »

Legato skrev: 30 jan 2023 14:55
Mrtn skrev: 30 jan 2023 14:47
Legato skrev: 30 jan 2023 13:38
Dodde skrev: 30 jan 2023 12:15
Kanske bara en känsla men det känns som att det finns väldigt många beggade X hos Tesla just nu men även på Blocket. Priserna bör väl komma ner lite till när LR börjar levereras snart.
Är inte så säker på att priserna ska ner mer på X än på övriga, nya X/S är så mycket dyrare (hittills). Jag som slaviskt följt KVD några månader upplever faktiskt att priserna börjar stabiliseras efter ett rejält ras på samtliga modeller.

Däremot håller jag med om att det är många X i marknaden.

Lite "trubbigt" sätt att mäta, men ändå:

X 8,1% (2204 bilar, 178 till salu)
S 5,3% (5982 bilar, 315 till salu)
3 3,4% (16588 bilar, 562 till salu)
Y 0,3% (10302 bilar, 33 till salu)

Att "nya" bilar finns färre begagnade av i marknaden är ju helt logiskt, men däremot ser jag inget skäl till att det ska vara fler X än S (relativt sett) i marknaden. X är ju nyare och i min värld är iaf 3 ett större komplement till S än Y är till X (då Y ej finns sex/sju-sits).
33 Y till salu? Är ju 152 bara på Blocket.
Skrev fel, 83 skulle det stå.

Får du fram 152 så har du nog gjort en fritextsökning och fått med Model 3, Model S osv.

Tog dock medvetet ej med senaste generationen S/X då det enbart i undantagsfall är "begagnat", snarare spekulation.
Ja jag gjorde en slarvig sökning :D
Mrtn
Inlägg: 67
Blev medlem: 04 nov 2022 12:46

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Mrtn »

pejvic skrev: 30 jan 2023 15:07
Oj, och nu tog Autoperformance bort den svarta P:n ytterligare en gång.
En timme fick den vara ute denna gång innan den blev "såld".
Det är väl något försäljningsknep de håller på med.

Som verkar lura någon som sagt. 450 man är ju ändå 450 köpare.
De la den på sin sålda sida också, någon som har regnumret?
https://autoperformance.se/salda-bilar/
usse
Inlägg: 59
Blev medlem: 24 nov 2022 09:45

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av usse »

Gizmodollar skrev: 30 jan 2023 18:12
Just med p sensorerna har jag koll på men utgår också från att dom inte gör så utan att ha en bra plan kring det. Kanske inte finns på plats från start men så småningom.
Bättre att köpa vinterdäck via annan firma?
Vad tror vi om beg marknanden, förstår att ni såklart inte vill att priserna sjunker men troligt scenario är väl ändå att dom sjunker lite i alla fall?

Har någon koll på finansieringsförslagen, är dom tillförlitliga?
Jag avbestälkde min y förra veckan. Dels för att de saknar psensorer men också för att jag tror priserna kommer att sänkas ytterligare inom ett år. Begagnat kommer att sjunka 100k.och hur ska tesla göra nu när de producerar 1-2 miljoner bilar om året och i princip ingen orderstock? De vill ju inte stoppa fabrikerna och ej heller ha tusentals bilar i lager.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Andersen »

usse skrev: 31 jan 2023 10:59
Gizmodollar skrev: 30 jan 2023 18:12
Just med p sensorerna har jag koll på men utgår också från att dom inte gör så utan att ha en bra plan kring det. Kanske inte finns på plats från start men så småningom.
Bättre att köpa vinterdäck via annan firma?
Vad tror vi om beg marknanden, förstår att ni såklart inte vill att priserna sjunker men troligt scenario är väl ändå att dom sjunker lite i alla fall?

Har någon koll på finansieringsförslagen, är dom tillförlitliga?
Jag avbestälkde min y förra veckan. Dels för att de saknar psensorer men också för att jag tror priserna kommer att sänkas ytterligare inom ett år. Begagnat kommer att sjunka 100k.och hur ska tesla göra nu när de producerar 1-2 miljoner bilar om året och i princip ingen orderstock? De vill ju inte stoppa fabrikerna och ej heller ha tusentals bilar i lager.
I senaste conf callet sa Elon att orderingången just nu låg på ungefär dubbla tillverkningskapaciteten. Utifrån det är det snarare prishöjningar som är på gång. Sen finns det naturligtvis en gräns på hur mycket Tesla kan sänka utan att börja gå med förlust. Det finns knappast 15-20% till att skala av, åtminstone inte på ett par år.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av taliz »

Tveksamt om Tesla kommer med fler prissänkningar i närtid.
Då gör man kanske det lite mer subtilt. Tex man lägger upp bilar som "lagerbilar" på siten vid kvartalsslut med "prisjustering".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nils944
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2021 21:10

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Nils944 »

Ska bli intressant att följa prisutvecklingen: Tesla höjde priset för MY LR i USA med $500 förra veckan (insideevs.com)
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
usse
Inlägg: 59
Blev medlem: 24 nov 2022 09:45

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av usse »

Vad elon säger kanske man ta med en nypa salt? Enligt en skribent i väntrummet för y fick han en ny y på 12 dagar från beställning (malaga)
usse
Inlägg: 59
Blev medlem: 24 nov 2022 09:45

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av usse »

Nils944 skrev: 31 jan 2023 11:41
Ska bli intressant att följa prisutvecklingen: Tesla höjde priset för MY LR i USA med $500 förra veckan (insideevs.com)
De kanske fick radar igen ;)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av mikebike »

usse skrev: 31 jan 2023 11:48
Nils944 skrev: 31 jan 2023 11:41
Ska bli intressant att följa prisutvecklingen: Tesla höjde priset för MY LR i USA med $500 förra veckan (insideevs.com)
De kanske fick radar igen ;)
Eller USS? 8-)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Piggelin
Inlägg: 565
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Piggelin »

Nils944 skrev: 31 jan 2023 11:41
Ska bli intressant att följa prisutvecklingen: Tesla höjde priset för MY LR i USA med $500 förra veckan (insideevs.com)
Det var endast för att röd färg skulle bli så pass dyr att amerikaner inte kan få bonus för den, man vill helst inte tillverka röda av någon anledning, dyrt och knepigt?
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Bengt »

I så fall skulle de nog sluta tillverka röda bilar :-)
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
maik
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
Referralkod: ts.la/michael969032

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av maik »

usse skrev:
Vad elon säger kanske man ta med en nypa salt? Enligt en skribent i väntrummet för y fick han en ny y på 12 dagar från beställning (malaga)
Så Elon ska hitta på att Tesla haft den största efterfrågan på sina bilar någonsin under början av 2023? Prishöjningen på 500 USD var också för att minska efterfrågan enligt Elon i samma conf call. Att ljuga om sådana saker skulle skada bolaget grovt i form av dykande aktiekurs om det visar sig att det inte skulle vara sant.

Jag är en av dem som beställde en MY efter prissänkningarna. När jag beställde var beräknad leverans jan - feb. Nu har jag fått beräknad leverans i april - maj vilket jag tror beror på en sjuk efterfrågan på bilarna just nu.

Att som dig påstå att att ordrarna är i princip obefintliga ger jag inte mycket för. Men du får givetvis ha din egen uppfattning baserat på någon som fick leverans på 12 dagar.
Tesla MY 2023 RWD
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Dodde »

Elon brukar ju hålla sig till sanningen så han är att lita på. Det finns många Y i lager på hemsidan. Det borde tyda på att efterfrågan är lägre annars hade det väl inte funnits bilar att få tag på? Tänker jag fel?
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Liqwid78 »

Dodde skrev: 31 jan 2023 13:25
Elon brukar ju hålla sig till sanningen så han är att lita på. Det finns många Y i lager på hemsidan. Det borde tyda på att efterfrågan är lägre annars hade det väl inte funnits bilar att få tag på? Tänker jag fel?
Kanske. Företag kan beställa säg 5-10st bilar som sedan avbokar helt eller delvis. Dessa hamnar hos återförsäljare. Säljare kommer inte att matcha dessa bilar eftersom de redan är "markerade" som sålda. Om en kund beställer så hamnar dessa i orderboken då ser det bättre ut för biltillverkare med en bok full av ordrar.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Säljare på Riddermark:

Inlägg av BigEasy »

maik skrev: 31 jan 2023 13:09
usse skrev:
Vad elon säger kanske man ta med en nypa salt? Enligt en skribent i väntrummet för y fick han en ny y på 12 dagar från beställning (malaga)
Så Elon ska hitta på att Tesla haft den största efterfrågan på sina bilar någonsin under början av 2023? Prishöjningen på 500 USD var också för att minska efterfrågan enligt Elon i samma conf call. Att ljuga om sådana saker skulle skada bolaget grovt i form av dykande aktiekurs om det visar sig att det inte skulle vara sant.

Jag är en av dem som beställde en MY efter prissänkningarna. När jag beställde var beräknad leverans jan - feb. Nu har jag fått beräknad leverans i april - maj vilket jag tror beror på en sjuk efterfrågan på bilarna just nu.

Att som dig påstå att att ordrarna är i princip obefintliga ger jag inte mycket för. Men du får givetvis ha din egen uppfattning baserat på någon som fick leverans på 12 dagar.
Givetvis sänktes priserna för att efterfrågan var vikande. Att efterfrågan ökar efter sänkningen är väntat.
bevakad
Inlägg: 20
Blev medlem: 13 jan 2023 19:56

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av bevakad »

Mrtn skrev: 30 jan 2023 18:37
pejvic skrev: 30 jan 2023 15:07
Oj, och nu tog Autoperformance bort den svarta P:n ytterligare en gång.
En timme fick den vara ute denna gång innan den blev "såld".
Det är väl något försäljningsknep de håller på med.

Som verkar lura någon som sagt. 450 man är ju ändå 450 köpare.
De la den på sin sålda sida också, någon som har regnumret?
https://autoperformance.se/salda-bilar/
Den är tillbaka på blocket igen.. :D
https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... /106666258
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Fredrik j »

bevakad skrev: 31 jan 2023 14:23
Mrtn skrev: 30 jan 2023 18:37
pejvic skrev: 30 jan 2023 15:07
Oj, och nu tog Autoperformance bort den svarta P:n ytterligare en gång.
En timme fick den vara ute denna gång innan den blev "såld".
Det är väl något försäljningsknep de håller på med.

Som verkar lura någon som sagt. 450 man är ju ändå 450 köpare.
De la den på sin sålda sida också, någon som har regnumret?
https://autoperformance.se/salda-bilar/
Den är tillbaka på blocket igen.. :D
https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... /106666258
Men ärligt, vad håller dom på med?
Vill dom måla upp en bild av att bilarna säljs med en gång?
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Henkens »

Fredrik j skrev: 31 jan 2023 14:31
bevakad skrev: 31 jan 2023 14:23
Mrtn skrev: 30 jan 2023 18:37
pejvic skrev: 30 jan 2023 15:07
Oj, och nu tog Autoperformance bort den svarta P:n ytterligare en gång.
En timme fick den vara ute denna gång innan den blev "såld".
Det är väl något försäljningsknep de håller på med.

Som verkar lura någon som sagt. 450 man är ju ändå 450 köpare.
De la den på sin sålda sida också, någon som har regnumret?
https://autoperformance.se/salda-bilar/
Den är tillbaka på blocket igen.. :D
https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... /106666258
Men ärligt, vad håller dom på med?
Vill dom måla upp en bild av att bilarna säljs med en gång?
Transportstyrelsens uppgifter var ju passande. Citroen..
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av ippii »

Lustigt att de har bilder på en annan bils inredning. Det är inte en Performance på insidan.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
DeltaUV
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 04 jan 2022 15:38

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av DeltaUV »

https://biluppgifter.se/brukare/AjMYLd4 ... rm=company

Här finns en lista på bilar som står reggade på AP.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Andersen »

usse skrev: 31 jan 2023 11:47
Vad elon säger kanske man ta med en nypa salt? Enligt en skribent i väntrummet för y fick han en ny y på 12 dagar från beställning (malaga)
Jag beställde min MYP i maj. Det tog sex månader för mig att få den. En granne beställde sin veckan efter, och fick den i början av juni. Att vissa matchas blixtsnabbt med en just då omatchad bil betyder inte att efterfrågan är låg, utan bara att de haft tur i Teslalotteriet. Punkt.

Elon ljuger inte om siffror när kvartalsrapporten presenteras. Men som sagt, efterfrågan kan ju ändras till veckan efter. Men rent anekdotiskt så har prissänkningarna gjort att många jag stött på nu funderar på Tesla istället för annan elbil, eller plötsligt vill ha en ny bil öht. Med tanke på att konkurrenterna är dyrare än Tesla nu så... det skulle vara om nybilsmarknaden helt gör tvärstopp. I USA kostar det nu lika mycket att leasa en Tesla Model 3 som en Toyota Corolla. Lycka till att konkurrera med det!
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
maik
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
Referralkod: ts.la/michael969032

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av maik »

Andersen skrev:
usse skrev: 31 jan 2023 11:47
Vad elon säger kanske man ta med en nypa salt? Enligt en skribent i väntrummet för y fick han en ny y på 12 dagar från beställning (malaga)
Jag beställde min MYP i maj. Det tog sex månader för mig att få den. En granne beställde sin veckan efter, och fick den i början av juni. Att vissa matchas blixtsnabbt med en just då omatchad bil betyder inte att efterfrågan är låg, utan bara att de haft tur i Teslalotteriet. Punkt.

Elon ljuger inte om siffror när kvartalsrapporten presenteras. Men som sagt, efterfrågan kan ju ändras till veckan efter. Men rent anekdotiskt så har prissänkningarna gjort att många jag stött på nu funderar på Tesla istället för annan elbil, eller plötsligt vill ha en ny bil öht. Med tanke på att konkurrenterna är dyrare än Tesla nu så... det skulle vara om nybilsmarknaden helt gör tvärstopp. I USA kostar det nu lika mycket att leasa en Tesla Model 3 som en Toyota Corolla. Lycka till att konkurrera med det!
Dessutom får man 7 500 UDS i klimatbonus i USA vilket gör att man hamnar på ett löjligt lågt inköpspris.
Tesla MY 2023 RWD
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Dodde »

Andersen skrev: 31 jan 2023 15:29
usse skrev: 31 jan 2023 11:47
Vad elon säger kanske man ta med en nypa salt? Enligt en skribent i väntrummet för y fick han en ny y på 12 dagar från beställning (malaga)
Jag beställde min MYP i maj. Det tog sex månader för mig att få den. En granne beställde sin veckan efter, och fick den i början av juni. Att vissa matchas blixtsnabbt med en just då omatchad bil betyder inte att efterfrågan är låg, utan bara att de haft tur i Teslalotteriet. Punkt.

Elon ljuger inte om siffror när kvartalsrapporten presenteras. Men som sagt, efterfrågan kan ju ändras till veckan efter. Men rent anekdotiskt så har prissänkningarna gjort att många jag stött på nu funderar på Tesla istället för annan elbil, eller plötsligt vill ha en ny bil öht. Med tanke på att konkurrenterna är dyrare än Tesla nu så... det skulle vara om nybilsmarknaden helt gör tvärstopp. I USA kostar det nu lika mycket att leasa en Tesla Model 3 som en Toyota Corolla. Lycka till att konkurrera med det!
Elon ”ljuger” bara om andra saker som blir missvisande och får aktien att studsa runt men just siffrorna kanske han inte ljuger om.
Mrtn
Inlägg: 67
Blev medlem: 04 nov 2022 12:46

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Mrtn »

Många Y och 3 i lager hos Tesla nu.

https://www.tesla.com/sv_se/inventory/new/my
SW6
Inlägg: 19
Blev medlem: 06 maj 2020 11:35

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av SW6 »

Några tusenlappar billigare att köpa lagerbil än att bygga ihop en bil med likadan spec. Rätt stor skillnad framför allt på blå och röd. Brukar det vara så?
Skriv svar