Adaptiv farthållare
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Adaptiv farthållare
Jag har fått för mig att Tesla är den enda biltillverkaren som endast använder kamera för farthållaren. Stämmer det?
Mina tidigare bilar har jag förstått helt litade på radarn för den adaptiva farthållaren, men den nyaste var tillverkad 2014.
Hur gör andra moderna bilar, använder de radar i kombination med kamera på olika sätt?
Till exempel radarn för längre avstånd och för exakt mätning av avstånd och hastighetsskillnad, och kamera för att avgöra andra bilars position i förhållande till den egna bilen.
Min bil är numera långsam med att upptäcka när bilen framför saktar in, så det blir dragspelseffekt när man kör sträckor med varierande hastighet.
Jag har för mig att Elon sagt att FSD numera kan se och förstå andra bilars blinkers, men min bil kan uppenbarligen inte läsa av andra bilars bromsljus.
Det senaste dygnet har jag haft bilen hos SC, bland annat på grund av varierande avstånd och ideliga spökinbromsningar.
Inte förvånande så fick jag besked att det var "normalt för vägtypen".
På vägen hem på E4 körde jag 85 km/tim och när jag spolade rutan så saktade bilen ned till 75 km med ett meddelande om att sikten var begränsad.
Ingen av mina tidigare bilar har gjort så, inte heller denna bil innan radarn kopplades ur.
Om det varit någon annans bil så hade det varit lustigt, men eftersom det är min bil blir jag förbannad.
Mina tidigare bilar har jag förstått helt litade på radarn för den adaptiva farthållaren, men den nyaste var tillverkad 2014.
Hur gör andra moderna bilar, använder de radar i kombination med kamera på olika sätt?
Till exempel radarn för längre avstånd och för exakt mätning av avstånd och hastighetsskillnad, och kamera för att avgöra andra bilars position i förhållande till den egna bilen.
Min bil är numera långsam med att upptäcka när bilen framför saktar in, så det blir dragspelseffekt när man kör sträckor med varierande hastighet.
Jag har för mig att Elon sagt att FSD numera kan se och förstå andra bilars blinkers, men min bil kan uppenbarligen inte läsa av andra bilars bromsljus.
Det senaste dygnet har jag haft bilen hos SC, bland annat på grund av varierande avstånd och ideliga spökinbromsningar.
Inte förvånande så fick jag besked att det var "normalt för vägtypen".
På vägen hem på E4 körde jag 85 km/tim och när jag spolade rutan så saktade bilen ned till 75 km med ett meddelande om att sikten var begränsad.
Ingen av mina tidigare bilar har gjort så, inte heller denna bil innan radarn kopplades ur.
Om det varit någon annans bil så hade det varit lustigt, men eftersom det är min bil blir jag förbannad.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Felixen
- Teslaägare
- Inlägg: 52
- Blev medlem: 16 aug 2021 13:23
- Ort: Växjö
- Referralkod: ts.la/fredrik68480
Re: Adaptiv farthållare
Jag kör just nu en Mini Cooper Countryman PHEV och den adaptiva farthållaren är helt kamerabaserad. Har inte märkt av att den släpper när jag spolar rutan men lite mer intensivt regn eller snö så vill den inte leka längre.
MSLR -23 Midnight Silver Metallic med svart interiör
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Adaptiv farthållare
Och dimma?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Adaptiv farthållare
Subaru har ett system (Eyesight) med stereokameror som är rock solid och har fått mycket beröm. Men hela hemligheten ligger i just stereo kameror för avståndsbedömning.mikebike skrev: ↑31 jan 2023 21:18Jag har fått för mig att Tesla är den enda biltillverkaren som endast använder kamera för farthållaren. Stämmer det?
Mina tidigare bilar har jag förstått helt litade på radarn för den adaptiva farthållaren, men den nyaste var tillverkad 2014.
Hur gör andra moderna bilar, använder de radar i kombination med kamera på olika sätt?
Till exempel radarn för längre avstånd och för exakt mätning av avstånd och hastighetsskillnad, och kamera för att avgöra andra bilars position i förhållande till den egna bilen.
Min bil är numera långsam med att upptäcka när bilen framför saktar in, så det blir dragspelseffekt när man kör sträckor med varierande hastighet.
Jag har för mig att Elon sagt att FSD numera kan se och förstå andra bilars blinkers, men min bil kan uppenbarligen inte läsa av andra bilars bromsljus.
Det senaste dygnet har jag haft bilen hos SC, bland annat på grund av varierande avstånd och ideliga spökinbromsningar.
Inte förvånande så fick jag besked att det var "normalt för vägtypen".
På vägen hem på E4 körde jag 85 km/tim och när jag spolade rutan så saktade bilen ned till 75 km med ett meddelande om att sikten var begränsad.
Ingen av mina tidigare bilar har gjort så, inte heller denna bil innan radarn kopplades ur.
Om det varit någon annans bil så hade det varit lustigt, men eftersom det är min bil blir jag förbannad.
https://www.subaru.se/kopa-aga/eyesight/
Tesla har inte stereokameror.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Adaptiv farthållare
Och deras kameror ger inte upp för lite dimma eller att man spolar rutan?LarsOJ skrev: ↑31 jan 2023 21:42Subaru har ett system (Eyesight) med stereokameror som är rock solid och har fått mycket beröm. Men hela hemligheten ligger i just stereo kameror för avståndsbedömning.mikebike skrev: ↑31 jan 2023 21:18Jag har fått för mig att Tesla är den enda biltillverkaren som endast använder kamera för farthållaren. Stämmer det?
Mina tidigare bilar har jag förstått helt litade på radarn för den adaptiva farthållaren, men den nyaste var tillverkad 2014.
Hur gör andra moderna bilar, använder de radar i kombination med kamera på olika sätt?
Till exempel radarn för längre avstånd och för exakt mätning av avstånd och hastighetsskillnad, och kamera för att avgöra andra bilars position i förhållande till den egna bilen.
Min bil är numera långsam med att upptäcka när bilen framför saktar in, så det blir dragspelseffekt när man kör sträckor med varierande hastighet.
Jag har för mig att Elon sagt att FSD numera kan se och förstå andra bilars blinkers, men min bil kan uppenbarligen inte läsa av andra bilars bromsljus.
Det senaste dygnet har jag haft bilen hos SC, bland annat på grund av varierande avstånd och ideliga spökinbromsningar.
Inte förvånande så fick jag besked att det var "normalt för vägtypen".
På vägen hem på E4 körde jag 85 km/tim och när jag spolade rutan så saktade bilen ned till 75 km med ett meddelande om att sikten var begränsad.
Ingen av mina tidigare bilar har gjort så, inte heller denna bil innan radarn kopplades ur.
Om det varit någon annans bil så hade det varit lustigt, men eftersom det är min bil blir jag förbannad.
https://www.subaru.se/kopa-aga/eyesight/
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Adaptiv farthållare
Så är det då man äger Tesla!
Ex.vis då jag ska ut med hunden till 1.5 km bort och det är någon minusgrad ute, då måste jag sätta på värmen i kupe'n och numera så värms också batteriet som det inte gjordes förut. Efter typ 20 minuter så kan jag öppna dörren och åka iväg. Då har bilskrället tagit 3-4 kWh helt i onödan!
Urusel teknik blandat med en del bra också!
Vi har även en Nissan Leaf och då är det bara gå ut och köra iväg, inga extra onödiga kWh:ar och ingen väntan!
Ex.vis då jag ska ut med hunden till 1.5 km bort och det är någon minusgrad ute, då måste jag sätta på värmen i kupe'n och numera så värms också batteriet som det inte gjordes förut. Efter typ 20 minuter så kan jag öppna dörren och åka iväg. Då har bilskrället tagit 3-4 kWh helt i onödan!
Urusel teknik blandat med en del bra också!
Vi har även en Nissan Leaf och då är det bara gå ut och köra iväg, inga extra onödiga kWh:ar och ingen väntan!
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Adaptiv farthållare
Fler och fler framför allt billiga bilar verkar använda kamera som enda sensor för ADAS, det efterfrågas eftersom det är kostnadseffektivt om jag förstått det rätt.
Har faktiskt aldrig haft problem i samband med att jag spolar rutan och kör AP, inte på den här bilen. På Model 3 med radar så flippade den rejält i någon mjukvaruversion och försökte köra av vägen..
Mest förutsägbar och konsekvent i sitt uppträdande har helt klart varit VAG-bilarnas adaptiva farthållare med radar, fungerar väldigt bra. När det inte är snö i fronten på bilen.
Har faktiskt aldrig haft problem i samband med att jag spolar rutan och kör AP, inte på den här bilen. På Model 3 med radar så flippade den rejält i någon mjukvaruversion och försökte köra av vägen..
Mest förutsägbar och konsekvent i sitt uppträdande har helt klart varit VAG-bilarnas adaptiva farthållare med radar, fungerar väldigt bra. När det inte är snö i fronten på bilen.
Model Y LR AWD 2022
Re: Adaptiv farthållare
Det är kamerabaserat på BMW i3S också. Det var uselt när jag hade en sån. Kameran var ofta bländad av solen och knappt användbar vid regn. Många använde den som exempel när det utannonserades att Tesla skulle gå över till det. Verkar inte ha blivit lika illa, men nästan…
Som tur var kunde man hålla in knappen för att ställa om till vanlig dum farthållare under tiden den krånglade. Det är inget som brukar gå att göra på andra bilar längre. :/
Som tur var kunde man hålla in knappen för att ställa om till vanlig dum farthållare under tiden den krånglade. Det är inget som brukar gå att göra på andra bilar längre. :/
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Adaptiv farthållare
Ja säkerhetssystemen borde helt klart vara mindre säkra, om man skall döma efter missnöjet med att farthållaren inte fungerar utan sikt…
Tesla Y LR -22 EAP
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Adaptiv farthållare
Ikväll måste jag flytta bilen runt kvarteret eftersom det är städdag på vår gata imorgon. Om det är frost på rutan så förvärmer jag 5 minuter, annars inte. Finns ingen anledning.Teslared skrev: ↑31 jan 2023 21:52Så är det då man äger Tesla!
Ex.vis då jag ska ut med hunden till 1.5 km bort och det är någon minusgrad ute, då måste jag sätta på värmen i kupe'n och numera så värms också batteriet som det inte gjordes förut. Efter typ 20 minuter så kan jag öppna dörren och åka iväg. Då har bilskrället tagit 3-4 kWh helt i onödan!
Urusel teknik blandat med en del bra också!
Vi har även en Nissan Leaf och då är det bara gå ut och köra iväg, inga extra onödiga kWh:ar och ingen väntan!
Jag förvärmde f.ö. mina avgasbilar också vid behov.
När det gäller farthållaren är situationen annorlunda eftersom bortkopplingen av radarn har skett efter leverans, dessutom mot min vilja.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Adaptiv farthållare
Hört talas om redundans?
Brukar du sakta in när du spolar rutan?
Vid lätt dimma? Ingen av bilarna runt mig har saktat in när jag passerat ett område med dimma. Deras förare har nog blivit förvånade när den grå Teslan plötsligt saktat in.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 886
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Adaptiv farthållare
Detta har jag aldrig råkat ut för, men när vi pratar adaptiv farthållare så pratar vi väl en dutt ner på spaken och inte två?
Vår funkar bra med en dutt, autopiloten (två duttar) tycker jag racklar så mycket så den använder jag bara om väglaget är fint, rutan ren och jag känner för det (vilket är väldigt sällan).
Tesla Model Y Performance
- Jordgubben
- Teslaägare
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 25 okt 2019 05:41
Re: Adaptiv farthållare
Har samma problem som mikebike med bara en dutt ner på spaken, motljus eller spolarvätska kan sänka hastigheten plötligt. Oftast funkar det däremot, även i mörker och kraftigt snöande.Arctic Drifter skrev: ↑01 feb 2023 07:42Detta har jag aldrig råkat ut för, men när vi pratar adaptiv farthållare så pratar vi väl en dutt ner på spaken och inte två?
Vår funkar bra med en dutt, autopiloten (två duttar) tycker jag racklar så mycket så den använder jag bara om väglaget är fint, rutan ren och jag känner för det (vilket är väldigt sällan).
Värsta som hänt var när bilfan tyckte det var en smart ide att starta torkarna från ingenstans trots att jag hade bra sikt. Vilket medförde att jag inte såg något genom rutan. Paniken som gick genom kroppen när ingenting kommer ut genom spolarna var inte trevlig. 110km/h, precis kört om lastbil, tre barn i bilen och jag ser inget genom rutan.. nä där och då saknade jag min gamla v70 med radarstyrd adaptiv farthållare.. att stanna på enfilig motorväg med en lastbil bakom sig är inte ett alternativ i min värld..
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Adaptiv farthållare
Japp, en dutt. Bara farthållare.Arctic Drifter skrev: ↑01 feb 2023 07:42Detta har jag aldrig råkat ut för, men när vi pratar adaptiv farthållare så pratar vi väl en dutt ner på spaken och inte två?
Vår funkar bra med en dutt, autopiloten (två duttar) tycker jag racklar så mycket så den använder jag bara om väglaget är fint, rutan ren och jag känner för det (vilket är väldigt sällan).
AP använder jag rätt sällan, jag upplever det som en aning stressande. Dels måste man lägga på ett visst vridmoment hela tiden, dels måste man vara beredd på att ta över ifall bilen "hittar på bus". 1 +2 vägar till exempel.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 886
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Adaptiv farthållare
Torkarna stör jag mig också på, brukar ha de i läge AV, men beroende på version av mjukvara blir auto-läget tvingande vid farthållare.Jordgubben skrev: ↑01 feb 2023 08:48Har samma problem som mikebike med bara en dutt ner på spaken, motljus eller spolarvätska kan sänka hastigheten plötligt. Oftast funkar det däremot, även i mörker och kraftigt snöande.
Värsta som hänt var när bilfan tyckte det var en smart ide att starta torkarna från ingenstans trots att jag hade bra sikt. Vilket medförde att jag inte såg något genom rutan. Paniken som gick genom kroppen när ingenting kommer ut genom spolarna var inte trevlig. 110km/h, precis kört om lastbil, tre barn i bilen och jag ser inget genom rutan.. nä där och då saknade jag min gamla v70 med radarstyrd adaptiv farthållare.. att stanna på enfilig motorväg med en lastbil bakom sig är inte ett alternativ i min värld..
Tyckte det var värre med äldre mjukvara, men man hoppar till när det är -25 och den drar på torkarna, det är liksom ingen idé vid den temperaturen.
Hade spolarvätskan frusit eller var den slut? När det finns risk för is på rutan brukar jag köra rutvärmen (den i nederkant vid torkarna) så inte torkarna är fastfrusna. Bor i Norrbotten och med spolarvätska blandad för -18 C har det gått bra i vinter, är det kallare än -10 så stänker det ändå aldrig. Men upplever att svagare blandningsförhållande gör att det fryser vid t.ex. -5 även om det är blandat för -10.
Tesla Model Y Performance
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Adaptiv farthållare
Ibland önskar man sig optionen att byta torkarblad från gummi till hårdplast!Arctic Drifter skrev: ↑01 feb 2023 10:12Torkarna stör jag mig också på, brukar ha de i läge AV, men beroende på version av mjukvara blir auto-läget tvingande vid farthållare.Jordgubben skrev: ↑01 feb 2023 08:48Har samma problem som mikebike med bara en dutt ner på spaken, motljus eller spolarvätska kan sänka hastigheten plötligt. Oftast funkar det däremot, även i mörker och kraftigt snöande.
Värsta som hänt var när bilfan tyckte det var en smart ide att starta torkarna från ingenstans trots att jag hade bra sikt. Vilket medförde att jag inte såg något genom rutan. Paniken som gick genom kroppen när ingenting kommer ut genom spolarna var inte trevlig. 110km/h, precis kört om lastbil, tre barn i bilen och jag ser inget genom rutan.. nä där och då saknade jag min gamla v70 med radarstyrd adaptiv farthållare.. att stanna på enfilig motorväg med en lastbil bakom sig är inte ett alternativ i min värld..
Tyckte det var värre med äldre mjukvara, men man hoppar till när det är -25 och den drar på torkarna, det är liksom ingen idé vid den temperaturen.
Hade spolarvätskan frusit eller var den slut? När det finns risk för is på rutan brukar jag köra rutvärmen (den i nederkant vid torkarna) så inte torkarna är fastfrusna. Bor i Norrbotten och med spolarvätska blandad för -18 C har det gått bra i vinter, är det kallare än -10 så stänker det ändå aldrig. Men upplever att svagare blandningsförhållande gör att det fryser vid t.ex. -5 även om det är blandat för -10.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Jordgubben
- Teslaägare
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 25 okt 2019 05:41
Re: Adaptiv farthållare
Lite osäker om den var slut eller frusit, vill inte minnas att jag såg någon varning i displayen iallafall. Bor också i Norrbotten och kör för det mesta med extra värme mot rutorna. Hoppas på en snar uppdatering som tar bort krav på autotorkare med farthållaren igång så man kan använda farthållaren på vintern.Arctic Drifter skrev: ↑01 feb 2023 10:12Torkarna stör jag mig också på, brukar ha de i läge AV, men beroende på version av mjukvara blir auto-läget tvingande vid farthållare.Jordgubben skrev: ↑01 feb 2023 08:48Har samma problem som mikebike med bara en dutt ner på spaken, motljus eller spolarvätska kan sänka hastigheten plötligt. Oftast funkar det däremot, även i mörker och kraftigt snöande.
Värsta som hänt var när bilfan tyckte det var en smart ide att starta torkarna från ingenstans trots att jag hade bra sikt. Vilket medförde att jag inte såg något genom rutan. Paniken som gick genom kroppen när ingenting kommer ut genom spolarna var inte trevlig. 110km/h, precis kört om lastbil, tre barn i bilen och jag ser inget genom rutan.. nä där och då saknade jag min gamla v70 med radarstyrd adaptiv farthållare.. att stanna på enfilig motorväg med en lastbil bakom sig är inte ett alternativ i min värld..
Tyckte det var värre med äldre mjukvara, men man hoppar till när det är -25 och den drar på torkarna, det är liksom ingen idé vid den temperaturen.
Hade spolarvätskan frusit eller var den slut? När det finns risk för is på rutan brukar jag köra rutvärmen (den i nederkant vid torkarna) så inte torkarna är fastfrusna. Bor i Norrbotten och med spolarvätska blandad för -18 C har det gått bra i vinter, är det kallare än -10 så stänker det ändå aldrig. Men upplever att svagare blandningsförhållande gör att det fryser vid t.ex. -5 även om det är blandat för -10.
- Felixen
- Teslaägare
- Inlägg: 52
- Blev medlem: 16 aug 2021 13:23
- Ort: Växjö
- Referralkod: ts.la/fredrik68480
Re: Adaptiv farthållare
MSLR -23 Midnight Silver Metallic med svart interiör