Inbytespris och skillnad mot model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Inbytespris och skillnad mot model Y

Inlägg av Arn »

Funderar på att byta ut som min M3 LR till MY LR.

Gick in på Teslas hemsida och loggade in på mitt konto för att få inbytesoffert. Verkade väldigt märkligt eftersom den enda bil jag kunde välja att byta in var en M3 årsmodell 2020 ( som jag bytte bort sommaren 2021) medan jag har en 2021a uttagen juni 2021. Körd 4000mil. Fick ett otroligt lågt inbytespris 382.000 kr vilket jag inte kan tolka som annat än att systemet misstagit bilen för att vara 2020 års modell. Ska inte Tesla veta bättre vilken årsmodell man har?


Sedan en allmän fråga. Förutom att model Y ger mig större bagage och kupeutrymmen kommer jag märka några fler positiva saker jfm M3? Kommer den vara sämre i några avseenden än min M3? Märker man av den långsammare accelerationen när man kör?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Inbytespris och skillnad mot model Y

Inlägg av mikebike »

Arn skrev: 01 feb 2023 08:31
Funderar på att byta ut som min M3 LR till MY LR.

Gick in på Teslas hemsida och loggade in på mitt konto för att få inbytesoffert. Verkade väldigt märkligt eftersom den enda bil jag kunde välja att byta in var en M3 årsmodell 2020 ( som jag bytte bort sommaren 2021) medan jag har en 2021a uttagen juni 2021. Körd 4000mil. Fick ett otroligt lågt inbytespris 382.000 kr vilket jag inte kan tolka som annat än att systemet misstagit bilen för att vara 2020 års modell. Ska inte Tesla veta bättre vilken årsmodell man har?


Sedan en allmän fråga. Förutom att model Y ger mig större bagage och kupeutrymmen kommer jag märka några fler positiva saker jfm M3? Kommer den vara sämre i några avseenden än min M3? Märker man av den långsammare accelerationen när man kör?
Det är lättare insteg och (framförallt) lättare att kliva ur.
Generellt mer praktisk, med stor baklucka och tredelat baksäte.
Jag har köpt till acc.boost så min MY LR är lika snabb som min M3 LR var. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Inbytespris och skillnad mot model Y

Inlägg av jonasl »

Ja, skillnaderna är små, det märkas verkligen att det är samma bil i grunden.

Den känns dock större och inte lika alert att köra som trean. Alla andra skillnader är rent praktiska saker som större frunk, mera lättlastat bagage pga större lucka, bättre sittställnng i baksätet, lättare insteg.

Bagagets tvådimensionella golvyta är nog tusan inte särskilt mycket större faktiskt. Men lättare att lasta och man kan ju lasta högre upp.

Dragkroken är bättre också.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Inbytespris och skillnad mot model Y

Inlägg av juristen »

Jag går i samma tankar, men marknaden är i kaos så det går inte att få grepp om vad det blir för mellanskillnad då ingen kan sätta ett vettigt pris på vare sig min bil eller en Y LR att köpa.

Är komforten bättre i Y jämfört med 3?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Inbytespris och skillnad mot model Y

Inlägg av Arn »

Har bilen som tjänstebil så ytterst är det arbetsgivaren som bestämmer om jag får byta bilen i förtid eller sitta med den ett år till så det tre åren har gått.

Ett tråkigt problem för arbetsgivaren är att såväl sommardäcken som vinterdäcken behöver bytas ut till nästa säsong vilket blir ungefär 20.000 kr totalt för en bil som ändå ska lösa sig inom ett år. Kan vara ett starkt argument för att byta in den i förtid

Men givetvis inte för att så lågt inbytespris som 382.000 kr. Eftersom en ny M3 LR kostar omkring 620k vore ca 500k för en 2021 med 4000mil rimligt marknadspris
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Inbytespris och skillnad mot model Y

Inlägg av mikebike »

juristen skrev: 01 feb 2023 10:31

Är komforten bättre i Y jämfört med 3?
Ja och nej.

Jag tycker man sitter bättre i Model Y och den är tystare i högre hastighet, men den är stötigare vilket främst märks när man kör över "korta" farthinder, potthål mm. Grusvägar med tvättbräda är rena katastrofen, det uppstår ett mycket lågfrekvent ljud som känns i hela kroppen.
Min är knappt ett år gammal, förhoppningsvis har komforten förbättrats sedan dess.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar