Vinterdäck från Tesla eller ej?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

JohanDrplee
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 jan 2023 19:35

Vinterdäck från Tesla eller ej?

Inlägg av JohanDrplee »

Hej,

Planerar att köpa en Model Y och såg att vinterdäcken kostade lite väl mycket (30k) om man skall ha dem från Tesla. Undrar därmed om det är värt det mot att köpa från annan plats? Säljaren på Tesla hävdade att vissa garantier inte gäller om det visar sig att fel däck använts eller monterats fel. Känns som detta dock borde vara lätt löst genom att säkerställa att däcken man köper verkligen passar och monteras på en bra verkstad.

Några andra fördelar med att köpa vinterdäck från Tesla? Någon som valt att inte köpa vinterdäcken från Tesla?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Vinterdäck från Tesla eller ej?

Inlägg av Lerumsexpressen »

JohanDrplee skrev: 19 jan 2023 19:45
Hej,

Planerar att köpa en Model Y och såg att vinterdäcken kostade lite väl mycket (30k) om man skall ha dem från Tesla. Undrar därmed om det är värt det mot att köpa från annan plats? Säljaren på Tesla hävdade att vissa garantier inte gäller om det visar sig att fel däck använts eller monterats fel. Känns som detta dock borde vara lätt löst genom att säkerställa att däcken man köper verkligen passar och monteras på en bra verkstad.

Några andra fördelar med att köpa vinterdäck från Tesla? Någon som valt att inte köpa vinterdäcken från Tesla?

Tack på förhand.
Beror på din ekonomi, inflationen och när du får bilen.
Jämföra räntan på ditt lån eller bankkonto med att placera liknande pengarna på börsen eller ta ut för att betala av allt direkt på vinterdäck.
När du ska får bilen, du kan slippa några avbetalningar eller få några extra månader på börsen eller bank.
Jag tog genom Tesla för att det var vinter, slippa krångla och behöll pengarna på ISK.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Vinterdäck från Tesla eller ej?

Inlägg av flipmac »

JohanDrplee skrev: 19 jan 2023 19:45
Hej,

Planerar att köpa en Model Y och såg att vinterdäcken kostade lite väl mycket (30k) om man skall ha dem från Tesla. Undrar därmed om det är värt det mot att köpa från annan plats? Säljaren på Tesla hävdade att vissa garantier inte gäller om det visar sig att fel däck använts eller monterats fel. Känns som detta dock borde vara lätt löst genom att säkerställa att däcken man köper verkligen passar och monteras på en bra verkstad.

Några andra fördelar med att köpa vinterdäck från Tesla? Någon som valt att inte köpa vinterdäcken från Tesla?

Tack på förhand.
Jag väntar leverans och kommer köpa fälg+däck på annat håll. Verkar gå att få för 20-22 000 i stället. Har också hört att däcken som Tesla skickar med R3 är en äldre modell. Finns byte R5 som är mycket bättre (och tystare?).
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
Becada
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 feb 2017 21:57

Re: Vinterdäck från Tesla eller ej?

Inlägg av Becada »

Jag köpte The New Aero som jag använder under sommarhalvåret och originalhjulen kompletterade med Nokian R5 EV på vintern. TNA är betydligt snyggare och nöjd med R5 men den kombon (drygt 40k inkl däckskifte och TPMS) blir betydligt dyrare än att köpa vinterhjul från Tesla
Model Y Long Range
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Vinterdäck från Tesla eller ej?

Inlägg av flipmac »

Becada skrev: 19 jan 2023 20:30
Jag köpte The New Aero som jag använder under sommarhalvåret och originalhjulen kompletterade med Nokian R5 EV på vintern. TNA är betydligt snyggare och nöjd med R5 men den kombon (drygt 40k inkl däckskifte och TPMS) blir betydligt dyrare än att köpa vinterhjul från Tesla
Ja tricket för att få billigare är ju att välja lite fulare billigare fälgar… ;)
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Vinterdäck från Tesla eller ej?

Inlägg av Kevork »

Precis beställt en Y LR sv/sv och valde att inte köpa vinterdäck utan skulle kunna få tag på billigare på annat håll. För vår model 3 gjorde vi samma sak och beställde enbart fälgar via Tesla. Då kostade 4st 18" aero fälgar 8 300kr inklusive moms.

Fick lite av en chock när Tesla idag meddelade att de vill ha 6 384kr styck PLUS moms för 19" gemini-fälgarna. Alltså blir det dyrare att enbart köpa fälgar jämfört med att beställa en komplett uppsättning vinterhjul via Tesla! Det tyckte även att 2 000kr i frakt var lagom...

Kollat lite på Megahjul istället och deras ZAX Turbin i satin black (18X8.5) som alternativ. Hur är det att beställa därifrån med kostnader osv, tillkommer det något utöver det som står på hemsidan?
Användarvisningsbild
jalfa
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 17 jan 2023 18:57
Ort: Umeå

Re: Vinterdäck från Tesla eller ej?

Inlägg av jalfa »

kolla även Dekk24.no för fälgar och däck

https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID= ... iameter=19
Piggelin
Inlägg: 565
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Vinterdäck från Tesla eller ej?

Inlägg av Piggelin »

Skulle inte välja vinterdäck till model Y från Tesla då de säljer gamla Nokian R3 som är ökända för att ha ett missljud.
Användarvisningsbild
FA89
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 jun 2022 20:49
Referralkod: ts.la/fredrik310834

Re: Vinterdäck från Tesla eller ej?

Inlägg av FA89 »

Kevork skrev: 02 feb 2023 16:07
Precis beställt en Y LR sv/sv och valde att inte köpa vinterdäck utan skulle kunna få tag på billigare på annat håll. För vår model 3 gjorde vi samma sak och beställde enbart fälgar via Tesla. Då kostade 4st 18" aero fälgar 8 300kr inklusive moms.

Fick lite av en chock när Tesla idag meddelade att de vill ha 6 384kr styck PLUS moms för 19" gemini-fälgarna. Alltså blir det dyrare att enbart köpa fälgar jämfört med att beställa en komplett uppsättning vinterhjul via Tesla! Det tyckte även att 2 000kr i frakt var lagom...

Kollat lite på Megahjul istället och deras ZAX Turbin i satin black (18X8.5) som alternativ. Hur är det att beställa därifrån med kostnader osv, tillkommer det något utöver det som står på hemsidan?
Köpte ZAX turbine från Norge och det som tillkommer utöver specen från hemsidan är ju införselmoms och tull ca 6 600 SEK, detta utöver priset på hemsidan som var på 18 700 NOK (20 000SEK), summarum drygt 27 000 SEK för hela alltet. Inte svinbilligt i slutändan. Notera också att detta var för model 3.

Ska väl kränga om dem också så de blir sommarhjul, köpte dem med vinterdäck på, Frigus ice EV som f ö är hyggligt bra och tysta vinterdäck.
Användarvisningsbild
maik
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
Referralkod: ts.la/michael969032

Re: Vinterdäck från Tesla eller ej?

Inlägg av maik »

Jag beställde fälgar och vinterdäck från Gummihuset. Det blev svarta Monaco fälgar som var riktigt snygga i verkligheten. Supernöjd! Dock hade jag nog kunnat vänta till efter sommaren med beställningen då jag troligtvis får bilen i april - maj.
Tesla MY 2023 RWD
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: Vinterdäck från Tesla eller ej?

Inlägg av Liqwid78 »

Kevork skrev: 02 feb 2023 16:07
Precis beställt en Y LR sv/sv och valde att inte köpa vinterdäck utan skulle kunna få tag på billigare på annat håll. För vår model 3 gjorde vi samma sak och beställde enbart fälgar via Tesla. Då kostade 4st 18" aero fälgar 8 300kr inklusive moms.

Fick lite av en chock när Tesla idag meddelade att de vill ha 6 384kr styck PLUS moms för 19" gemini-fälgarna. Alltså blir det dyrare att enbart köpa fälgar jämfört med att beställa en komplett uppsättning vinterhjul via Tesla! Det tyckte även att 2 000kr i frakt var lagom...

Kollat lite på Megahjul istället och deras ZAX Turbin i satin black (18X8.5) som alternativ. Hur är det att beställa därifrån med kostnader osv, tillkommer det något utöver det som står på hemsidan?
Jag är samma situation som dig. Jag vill ha snygga, komfort och effektivitet.
Jag tror att New Aero 19” med valfritt däck är lösningen. Visst blir det 35-40kkr men då får man exakt vad man vill ha samt däck.
Kanske inte optimalt om man leasar bilen på 3 år men om man behåller den som mig 6-8år. Blir det plötsligt en no brainer att snåla med 10kkr
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Vinterdäck från Tesla eller ej?

Inlägg av Kevork »

Tack för alla svaren.

Får se lite hur jag gör, men fått några uppslag. Lutar åt att försöka skjuta lite på leverans (uppskattad till mars) så man plockar ut bilen i april och slipper vinterdäck nu. Så har man gott om tid att lösa hjuluppsättning samt slipper logistiken med ett extra skifte osv.
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: Vinterdäck från Tesla eller ej?

Inlägg av Liqwid78 »

Kevork skrev: 03 feb 2023 07:37
Tack för alla svaren.

Får se lite hur jag gör, men fått några uppslag. Lutar åt att försöka skjuta lite på leverans (uppskattad till mars) så man plockar ut bilen i april och slipper vinterdäck nu. Så har man gott om tid att lösa hjuluppsättning samt slipper logistiken med ett extra skifte osv.
Det beror säker hur lång är denna förskjutning. Men så länge du betalar bilen så lär inte vara några problem att hämta den lite senare.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Vinterdäck från Tesla eller ej?

Inlägg av flipmac »

Jag tittar också på detta. Och jag tillhör de som ändå inte tycker att gemeni-fälgarna är särskilt snygga så mig gör det inte att välja något annat.
Min fråga är om det är något jag missar med detta? För annars är det ju billigare än Teslas plus att jag får R5 i stället och dessutom tycker jag personligen att fälgarna är snyggare än gemeni:
Model y vinterhjul.png
Eller motsvarande från Gummihuset:
Gummihuset.png
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 855
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Vinterdäck från Tesla eller ej?

Inlägg av Arctic Drifter »

flipmac skrev: 03 feb 2023 09:42
Jag tittar också på detta. Och jag tillhör de som ändå inte tycker att gemeni-fälgarna är särskilt snygga så mig gör det inte att välja något annat.
Min fråga är om det är något jag missar med detta? För annars är det ju billigare än Teslas plus att jag får R5 i stället och dessutom tycker jag personligen att fälgarna är snyggare än gemeni:

Model y vinterhjul.png

Eller motsvarande från Gummihuset:

Gummihuset.png
Man kan ju resonera olika men jag föredrar att köra smalare fälgar än vad Tesla original är. Om du touchar en trottarkant, vad ska ta smällen först? Fälgen eller däcket?

Så min rekommendation av ovanstående paket är såklart det från Gummihuset!
Men den fälgen kan du ju dessutom lätt gå på ett smalare däck också, men det beror ju på under vilka förutsättningar du tänkt bruka bilen.

Väljer du paketet från ABSWheels så se till att få med rätt TPMS, de där du har i korgen nu är fel för en Y som kör via Bluetooth och inte 433...
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Vinterdäck från Tesla eller ej?

Inlägg av Jaegaern »

Arctic Drifter skrev: 03 feb 2023 12:15
flipmac skrev: 03 feb 2023 09:42
Jag tittar också på detta. Och jag tillhör de som ändå inte tycker att gemeni-fälgarna är särskilt snygga så mig gör det inte att välja något annat.
Min fråga är om det är något jag missar med detta? För annars är det ju billigare än Teslas plus att jag får R5 i stället och dessutom tycker jag personligen att fälgarna är snyggare än gemeni:

Model y vinterhjul.png

Eller motsvarande från Gummihuset:

Gummihuset.png
Man kan ju resonera olika men jag föredrar att köra smalare fälgar än vad Tesla original är. Om du touchar en trottarkant, vad ska ta smällen först? Fälgen eller däcket?

Så min rekommendation av ovanstående paket är såklart det från Gummihuset!
Men den fälgen kan du ju dessutom lätt gå på ett smalare däck också, men det beror ju på under vilka förutsättningar du tänkt bruka bilen.

Väljer du paketet från ABSWheels så se till att få med rätt TPMS, de där du har i korgen nu är fel för en Y som kör via Bluetooth och inte 433...
Exakt. 8.5" är att rekommendera.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Vinterdäck från Tesla eller ej?

Inlägg av flipmac »

Jaegaern skrev: 03 feb 2023 12:30
Arctic Drifter skrev: 03 feb 2023 12:15
flipmac skrev: 03 feb 2023 09:42
Jag tittar också på detta. Och jag tillhör de som ändå inte tycker att gemeni-fälgarna är särskilt snygga så mig gör det inte att välja något annat.
Min fråga är om det är något jag missar med detta? För annars är det ju billigare än Teslas plus att jag får R5 i stället och dessutom tycker jag personligen att fälgarna är snyggare än gemeni:

Model y vinterhjul.png

Eller motsvarande från Gummihuset:

Gummihuset.png
Man kan ju resonera olika men jag föredrar att köra smalare fälgar än vad Tesla original är. Om du touchar en trottarkant, vad ska ta smällen först? Fälgen eller däcket?

Så min rekommendation av ovanstående paket är såklart det från Gummihuset!
Men den fälgen kan du ju dessutom lätt gå på ett smalare däck också, men det beror ju på under vilka förutsättningar du tänkt bruka bilen.

Väljer du paketet från ABSWheels så se till att få med rätt TPMS, de där du har i korgen nu är fel för en Y som kör via Bluetooth och inte 433...
Exakt. 8.5" är att rekommendera.
Lutar helt klart åt gummihuset då. Är 8" för smalt? De fanns nämligen i lager medan 8.5" är beställningsvara för tillfället.
Stämmer det att jag även bör skaffa jack pads om jag ska byta däcken själv?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 855
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Vinterdäck från Tesla eller ej?

Inlägg av Arctic Drifter »

flipmac skrev: 03 feb 2023 13:03
Lutar helt klart åt gummihuset då. Är 8" för smalt? De fanns nämligen i lager medan 8.5" är beställningsvara för tillfället.
Stämmer det att jag även bör skaffa jack pads om jag ska byta däcken själv?
255or på 8" är kanske på gränsen, jag skulle säga att problemet är att 255 är för brett =).
Model 3 kör ju 235or, du kan alltid överväga att köra 245or på 8" (själv kör jag 225or på 8").
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vinterdäck från Tesla eller ej?

Inlägg av mikebike »

Arctic Drifter skrev: 03 feb 2023 13:16
flipmac skrev: 03 feb 2023 13:03
Lutar helt klart åt gummihuset då. Är 8" för smalt? De fanns nämligen i lager medan 8.5" är beställningsvara för tillfället.
Stämmer det att jag även bör skaffa jack pads om jag ska byta däcken själv?
255or på 8" är kanske på gränsen, jag skulle säga att problemet är att 255 är för brett =).
Model 3 kör ju 235or, du kan alltid överväga att köra 245or på 8" (själv kör jag 225or på 8").
Precis. Jag kör på 235 mm vintertid.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Vinterdäck från Tesla eller ej?

Inlägg av flipmac »

mikebike skrev: 03 feb 2023 13:20
Arctic Drifter skrev: 03 feb 2023 13:16
flipmac skrev: 03 feb 2023 13:03
Lutar helt klart åt gummihuset då. Är 8" för smalt? De fanns nämligen i lager medan 8.5" är beställningsvara för tillfället.
Stämmer det att jag även bör skaffa jack pads om jag ska byta däcken själv?
255or på 8" är kanske på gränsen, jag skulle säga att problemet är att 255 är för brett =).
Model 3 kör ju 235or, du kan alltid överväga att köra 245or på 8" (själv kör jag 225or på 8").
Precis. Jag kör på 235 mm vintertid.
Tack då kör jag nog på detta i stället helt enkelt:
Gummihuset 2.png
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Vinterdäck från Tesla eller ej?

Inlägg av Kevork »

Nån som har koll på ifall man får in 4st Model Y fälgar i en Model 3?
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Vinterdäck från Tesla eller ej?

Inlägg av CrazyGang »

Kevork skrev: 08 feb 2023 18:44
Nån som har koll på ifall man får in 4st Model Y fälgar i en Model 3?
Kan gå men antagligen inte. Lär blir rejält tajt.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Skriv svar