LED-ramp monteringsbitar ?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

LED-ramp monteringsbitar ?

Inlägg av Gustafsson »

Har köpt ut min S privat och investerat i en Lazer linear 18" LED ramp + XBB kit. Vill inte montera den på skylthållaren utan vill peta in den i överkanten av luftintaget under skylten. Nån som vet om det finns färdiga monteringskit för den placeringen ? Har sett folk som skrivit ut monteringsdetaljer med 3D-skrivare och sådant, men om det finns färdiga som är utprovade så är jag mer intresserad av det. Det kan nog gå att använda fästöronen som följer med rampen, men en mer stabil montering med support både "uppe å nere" vore att föredra. Har hållit i en borrmaskin förr...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: LED-ramp monteringsbitar ?

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Gustafsson skrev:
Har köpt ut min S privat och investerat i en Lazer linear 18" LED ramp + XBB kit. Vill inte montera den på skylthållaren utan vill peta in den i överkanten av luftintaget under skylten. Nån som vet om det finns färdiga monteringskit för den placeringen ? Har sett folk som skrivit ut monteringsdetaljer med 3D-skrivare och sådant, men om det finns färdiga som är utprovade så är jag mer intresserad av det. Det kan nog gå att använda fästöronen som följer med rampen, men en mer stabil montering med support både "uppe å nere" vore att föredra. Har hållit i en borrmaskin förr...
Valostore har skylthållare som är böjda så den hamnar en bit bakom hållaren
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: LED-ramp monteringsbitar ?

Inlägg av Gustafsson »

Äntligen kommit till skott med montering. Köpt plåt för nummerskylten på Valostore.
Man vill gärna fästa den lite bättre mot chassit och jag tänkte borra några skruvhål till. Vet att det sitter en balk bakom plasten, men finns det något ställe man inte vill borra och sätta skruv i ? Kan tro att det kan bli dyrt om man borrar på fel ställe MS 18.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: LED-ramp monteringsbitar ?

Inlägg av DanneB »

Gustafsson skrev: 02 feb 2023 14:22
Äntligen kommit till skott med montering. Köpt plåt för nummerskylten på Valostore.
Man vill gärna fästa den lite bättre mot chassit och jag tänkte borra några skruvhål till. Vet att det sitter en balk bakom plasten, men finns det något ställe man inte vill borra och sätta skruv i ? Kan tro att det kan bli dyrt om man borrar på fel ställe MS 18.
Nu har inte jag en -18, utan en -16 pre-facelift. Försökte borra i balken, men gav upp. Slutade med att jag limmade dit ett fäste på balken och använde då något "bygglim". Kommer inte ihåg riktigt, men tror det var PL400.. Har suttit som berget i två år nu.
Men det hjälper väl kanske inte dig, om du har fästet bakom nummerplåten. Kanske kan limma dit något som är enklare att borra i däremot, t.ex. ett fyrkantsrör. Så slipper du borra i balken och eventuellt få Teslas ibland konstiga idéer om t.ex. noll ersättning, vid en eventuell skada, pga. att du borrat i bilen.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
hakros
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 08 jan 2020 14:08
Ort: Linköping

Re: LED-ramp monteringsbitar ?

Inlägg av hakros »

Jag monterade ledrampen framför luftintaget. Använde original fästen och monterade dem uppåt. Jag borrade ett 3 mm hål i plasten och skruvade med 4,8 mm farmarskruv (som man använder annars för att skruva plåttak). Det sitter förvånansvärt bra. Inga vibrationer och sitter stabilt.
Tesla Model S LR 2020
Audi S5 2014
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: LED-ramp monteringsbitar ?

Inlägg av Gustafsson »

Provborrade där, men väldigt tunn plast… Kanske håller ändå ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar