V2L eller V2G - Är det något för dig?
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 1998
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
V2L eller V2G - Är det något för dig?
Pratas ju mycket om detta, men hur många vill verkligen ha dessa möjligheter i sin elbil?
V2L kallar de för V2D nu ser jag:
V2G finns att läsa om här på forumet:
V2L kallar de för V2D nu ser jag:
V2G finns att läsa om här på forumet:
Re: V2L eller V2G - Är det något för dig?
Lurigt att behöva välja mellan dom båda teknikerna eftersom det är olika ändamål och
nog kan man tänkas vilja ha båda i någon form
nog kan man tänkas vilja ha båda i någon form

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: V2L eller V2G - Är det något för dig?
Borde vara två olika omröstningar då de är så olika saker.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: V2L eller V2G - Är det något för dig?
Som boende i lägenhet på 4:e våningen så har jag ingen större användning av V2G. Tycker dock att det vore en fantastisk idé om alla elbilar ständigt vore uppkopplade mot nätet och balanserade det!
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 1998
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: V2L eller V2G - Är det något för dig?
Ja det kanske hade varit lämpligt.
Men jag resonerade så att troligen går det nog inte att få båda funktionerna i samma elbil.
Är det byggt som V2G vid laddporten kanske det kan finnas något mindre eluttag inuti bilen förstås.
Re: V2L eller V2G - Är det något för dig?
Det känns som V2G är 10-20 år bort i meningsfull skala. Behöver sannolikt andra batteri-blandningar (solid state e dyl). Vw har ju begränsat hur många gångar man kan använda det i sina bilar för att inte sabba batterierna för mycket.
Med V2L skulle jag kunna sälja min bensindrivna generator som jag har i stugan för att få upp vatten ur brunnen vid längre strömavbrott, så det vore trevligt.
Med V2L skulle jag kunna sälja min bensindrivna generator som jag har i stugan för att få upp vatten ur brunnen vid längre strömavbrott, så det vore trevligt.
Re: V2L eller V2G - Är det något för dig?
Saknar alternativet "Har V2L i min nuvarande bil och skulle aldrig mer skaffa en bil utan denna teknik"
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: V2L eller V2G - Är det något för dig?
Finns några F150 Lightning på blocket nu. De har den kraftigaste V2L hittils. Åk och prova! Mycket bekvämare och rymligare bil än Xspacecoin skrev: ↑02 feb 2023 23:44 Det känns som V2G är 10-20 år bort i meningsfull skala. Behöver sannolikt andra batteri-blandningar (solid state e dyl). Vw har ju begränsat hur många gångar man kan använda det i sina bilar för att inte sabba batterierna för mycket.
Med V2L skulle jag kunna sälja min bensindrivna generator som jag har i stugan för att få upp vatten ur brunnen vid längre strömavbrott, så det vore trevligt.

Re: V2L eller V2G - Är det något för dig?
Öhh nej. Skitkul om bilen har slut på batteri när man ska till jobbet för att det har varit strömavbrott någonstans.
Re: V2L eller V2G - Är det något för dig?
Skall lösningen fungera måste det gå att ställa in minimiladdning kvar vid avresetidpunkt. Går inte det så kommer det aldrig att bli något.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2103
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: V2L eller V2G - Är det något för dig?
V2G tror jag kommer komma fortare än vad folk tror (går hand i handske med förnyelsebart elnät) samt skulle redan idag göra nytta under peaktimmar (speciellt för den som äger en sådan bil).spacecoin skrev: ↑02 feb 2023 23:44 Det känns som V2G är 10-20 år bort i meningsfull skala. Behöver sannolikt andra batteri-blandningar (solid state e dyl). Vw har ju begränsat hur många gångar man kan använda det i sina bilar för att inte sabba batterierna för mycket.
Med V2L skulle jag kunna sälja min bensindrivna generator som jag har i stugan för att få upp vatten ur brunnen vid längre strömavbrott, så det vore trevligt.
Ser fram emot samt misstänker att dom flesta nya bilarna inom 10 år kommer vara elbilar, ha V2G/V2X, ha solceller på taket och ligga kring 1kwh/mil i förbrukning (alltså mycket mindre än dagens bilar).
Effektivitet (leva inom planetära gränser innan år 2100) handlar detta århundrade om. If we don't destroy ourselfs som Carl Sagan brukade säga.
MVH
Re: V2L eller V2G - Är det något för dig?
Går på Ioniq 5. Lägsta möjliga är 20% tror jag. Men jag ser risken att batteriet töms som ganska liten. Man kör ju knappast några byggfläktar i flera timmar. Sist vi hade strömavbrott gjorde jag av med mindre än 5% på 7 timmar. Avbrottet varade i 13 timmar, men de första timmarna sov jag och bilen var inte inkopplad.Bengt-re skrev: ↑03 feb 2023 19:07Skall lösningen fungera måste det gå att ställa in minimiladdning kvar vid avresetidpunkt. Går inte det så kommer det aldrig att bli något.
Det jag drev med bilen var belysning, kaffemaskin, kylskåpet, micro för att värma lunchen, och min dator såklart. Det som drog mest var nog kylskåpet som hade stått strömlöst i 5-6 timmar innan jag kom på det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14