Placering av Wall Connector

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

TeslaYalex
Inlägg: 70
Blev medlem: 31 jan 2023 19:15

Placering av Wall Connector

Inlägg av TeslaYalex »

853905CE-9D22-4BFB-BC75-AC8EF4417E5D.jpeg
Har en carport som är 6 m bred och 5 m djup. Kommer bara ha en bil (MYLR) och ingen andrabil förrän tidigast om 14 år (barnet bara 4 år). Få mkt sällan besök så behöver inte tänka på andra bilar i carporten.

Vill ha era tips om placering av WC. Jag vill placera i bakväggens vänstra sida - bilen backas in, lätt att backa eftersom infarten är 7 m bred och vändplats utanför tomten.
Frugan vill ha WC längst ut på den vänstra väggen för hon vill inte backa in (ännu mindre efter bilen som kommer är utan parkeringssensorer). Jag vill inte behöva kliva över sladden när jag ska hämta något i förarplatsen.
Var hade ni satt WC?
DA832058-8855-41C0-AE73-547D9CF5BA12.jpeg
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Placering av Wall Connector

Inlägg av Pasjostrom »

Med tanke på att carporten bara är 5m djup så skulle jag personligen parkera med fronten inåt, och därför sätta laddaren på vänstra väggen. Om du backar in måste du stå en bit från väggen för att bekvämt kunna lasta ur bakluckan. Dessutom då gå över kabeln där istället…

jag upplever det som ett väldigt litet problem att gå över en kabel som ligger på marken, men om du verkligen vill undvika det så kan du hänga upp kabeln i taket. Har sett lösningar där den hänger i en krok/ställning.
EE97491A-7CA8-4257-9ACC-0AA5094DC2D3.png
TeslaYalex
Inlägg: 70
Blev medlem: 31 jan 2023 19:15

Re: Placering av Wall Connector

Inlägg av TeslaYalex »

Stort tack! Du har rätt, jag tänkte inte på att backluckan ska öppnas
Senast redigerad av TeslaYalex, redigerad totalt 1 gånger.
TeslaYalex
Inlägg: 70
Blev medlem: 31 jan 2023 19:15

Re: Placering av Wall Connector

Inlägg av TeslaYalex »

Pasjostrom skrev: 03 feb 2023 07:08
Med tanke på att carporten bara är 5m djup så skulle jag personligen parkera med fronten inåt, och därför sätta laddaren på vänstra väggen. Om du backar in måste du stå en bit från väggen för att bekvämt kunna lasta ur bakluckan. Dessutom då gå över kabeln där istället…

jag upplever det som ett väldigt litet problem att gå över en kabel som ligger på marken, men om du verkligen vill undvika det så kan du hänga upp kabeln i taket. Har sett lösningar där den hänger i en krok/ställning.

EE97491A-7CA8-4257-9ACC-0AA5094DC2D3.png
Skulle du ha WC längst ut på den vänstra väggen, så nära bilens uttag som möjligt eller i mitten av väggen?
Användarvisningsbild
Transportsoren
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 23 jan 2022 17:31
Referralkod: ts.la/daniel119539

Re: Placering av Wall Connector

Inlägg av Transportsoren »

TeslaYalex skrev: 03 feb 2023 07:22
Skulle du ha WC längst ut på den vänstra väggen, så nära bilens uttag som möjligt eller i mitten av väggen?
Köper du WC3 så har den 7,3 meter kabel så mät upp (med ett snöre) vart på vänstra väggen den bör sitta så kabeln räcker oavsett om du backar in eller kör in, och att den även räcker fram till en bil som sår utanför carporten kan laddas kan vara smart att planera för.
Finns även fästen att sätta på vägen att så handtaget kan placeras så det är lätt att nå utan att behöva sätta tillbaka det i WC varje gång.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Placering av Wall Connector

Inlägg av Teslared »

Beroende på hur ofta ni växlar användning av bilen så hade jag satt den längst in. Man behöver ju inte ha problem med kabeln, den kan ju pluggas in efter man stängt bakluckan.
Att jag hade satt den längst in beror på att laddningen är mest skyddad där från väder och vind, har råkat ut mer en gång då handtaget frusit så jag inte fick ur det i bilen.
TeslaYalex
Inlägg: 70
Blev medlem: 31 jan 2023 19:15

Re: Placering av Wall Connector

Inlägg av TeslaYalex »

Teslared skrev: 03 feb 2023 12:28
Beroende på hur ofta ni växlar användning av bilen så hade jag satt den längst in. Man behöver ju inte ha problem med kabeln, den kan ju pluggas in efter man stängt bakluckan.
Att jag hade satt den längst in beror på att laddningen är mest skyddad där från väder och vind, har råkat ut mer en gång då handtaget frusit så jag inte fick ur det i bilen.
Oj kan den frysa fast? Ännu en parameter att ta hänsyn till. Mkt man inte tänker på att det kan hända, grymt att man här kan fråga de med erfarenhet 😊
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Placering av Wall Connector

Inlägg av Teslared »

Har bilen ute men boxen inne. De gånger det frusit fast har det regnat "blötsnö" och sedan minusgrader.
Trycket på handtaget gick inte att aktivera pga is. Går nog att lossa spärren via mobilen.
Skriv svar