Externt leasingbolag

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Limpans_tesla
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 jan 2023 09:42

Externt leasingbolag

Inlägg av Limpans_tesla »

Hej,

Hur funkar det vid hämtning av bilen om man köper via externt leasingbolag, tex Leaseplan eller Autolease?

Sker all kommunikation med Tesla via leasingbolaget?
Leasingbolaget står väl som ägare av fordonet vilket försvårar hanteringen av att lägga till t ex nya förare?
Tesla Model Y LR
Norrköping
Användarvisningsbild
acce
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 aug 2021 09:04

Re: Externt leasingbolag

Inlägg av acce »

Jag har en Model 3 via LeasePlan. Kommunikationen sker direkt med Tesla ang leveranstid, upphämtning osv. Upphämtning sker som vanligt, bara att den inte är kontaktlös då man måste skriva på lite saker, samt bli tillagd som förare av Tesla så bilen dyker upp i appen först när det är gjort. Det som skiljer sen är även, som du säger, att man inte kan lägga till andra förare, samt inte kan se ”laddningsstatisk” i appen då det endast syns för ägaren (kan rekommendera Tessie där istället!), vilket i mitt fall är LeasePlan. Det funkar toppen att låta ens partner logga in med samma konto och koppla sin telefon till bilen och så ändå, så det enda som jag saknar är när man ska låna ut bilen till någon så hade det varit skönt att kunna ge tillfällig tillgång till appen, men annars så funkar det som vanligt! :)
Model 3 RWD 2022, MSM
Användarvisningsbild
Limpans_tesla
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 jan 2023 09:42

Re: Externt leasingbolag

Inlägg av Limpans_tesla »

Tack för utförligt svar! :D
Tesla Model Y LR
Norrköping
Användarvisningsbild
Limpans_tesla
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 jan 2023 09:42

Re: Externt leasingbolag

Inlägg av Limpans_tesla »

acce skrev: 16 jan 2023 20:28
Jag har en Model 3 via LeasePlan. Kommunikationen sker direkt med Tesla ang leveranstid, upphämtning osv. Upphämtning sker som vanligt, bara att den inte är kontaktlös då man måste skriva på lite saker, samt bli tillagd som förare av Tesla så bilen dyker upp i appen först när det är gjort. Det som skiljer sen är även, som du säger, att man inte kan lägga till andra förare, samt inte kan se ”laddningsstatisk” i appen då det endast syns för ägaren (kan rekommendera Tessie där istället!), vilket i mitt fall är LeasePlan. Det funkar toppen att låta ens partner logga in med samma konto och koppla sin telefon till bilen och så ändå, så det enda som jag saknar är när man ska låna ut bilen till någon så hade det varit skönt att kunna ge tillfällig tillgång till appen, men annars så funkar det som vanligt! :)
Jag får väl inte access till att se processen för beställningen och annat via appen eller Tesla-kontot heller som man, som jag förstått det, får om man beställer själv?
Jag har skapat ett teslakonto men det kanske inte spelar någon roll?
Tesla Model Y LR
Norrköping
Användarvisningsbild
acce
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 aug 2021 09:04

Re: Externt leasingbolag

Inlägg av acce »

Limpans_tesla skrev: 04 feb 2023 17:12
acce skrev: 16 jan 2023 20:28
Jag har en Model 3 via LeasePlan. Kommunikationen sker direkt med Tesla ang leveranstid, upphämtning osv. Upphämtning sker som vanligt, bara att den inte är kontaktlös då man måste skriva på lite saker, samt bli tillagd som förare av Tesla så bilen dyker upp i appen först när det är gjort. Det som skiljer sen är även, som du säger, att man inte kan lägga till andra förare, samt inte kan se ”laddningsstatisk” i appen då det endast syns för ägaren (kan rekommendera Tessie där istället!), vilket i mitt fall är LeasePlan. Det funkar toppen att låta ens partner logga in med samma konto och koppla sin telefon till bilen och så ändå, så det enda som jag saknar är när man ska låna ut bilen till någon så hade det varit skönt att kunna ge tillfällig tillgång till appen, men annars så funkar det som vanligt! :)
Jag får väl inte access till att se processen för beställningen och annat via appen eller Tesla-kontot heller som man, som jag förstått det, får om man beställer själv?
Jag har skapat ett teslakonto men det kanske inte spelar någon roll?
Stämmer! Man får mail med uppdatering(ar) istället för att se det i appen då bilen inte dyker upp i appen förens den faktiskt levererats till dig och man godkänt den på plats :)
Model 3 RWD 2022, MSM
AK++
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 jan 2023 16:44

Re: Externt leasingbolag

Inlägg av AK++ »

Förstagångs"ägare" av Tesla förhoppningsvis snart. En MYLR men hoppas det är OK att skriva här också. Ska få bilen genom Leaseplan men de har inte nämnt något om att kommunikation ska ske direkt mot Tesla. Har iofs inte fått några uppgifter av Leaseplan ännu (VIN eller lev tid). Startar kommunikationen med Tesla efter det?
Användarvisningsbild
Patteng
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 23 jan 2022 14:09

Re: Externt leasingbolag

Inlägg av Patteng »

AK++ skrev: 08 feb 2023 20:06
Förstagångs"ägare" av Tesla förhoppningsvis snart. En MYLR men hoppas det är OK att skriva här också. Ska få bilen genom Leaseplan men de har inte nämnt något om att kommunikation ska ske direkt mot Tesla. Har iofs inte fått några uppgifter av Leaseplan ännu (VIN eller lev tid). Startar kommunikationen med Tesla efter det?
Tog ut en 3:a via Leaseplan.
Det är ganska tyst från Leaseplan egentligen. Tesla sköter snacket. Du får SMS/samtal när det är dags att hämta bilen.
Jag fick VIN när jag råkade gå förbi en teslabutik och snackade. Annars är det ju Leaseplan som får VIN för de blir ägare av bilen, dock inget de delar med sig av om inte du ringer och tjatar?
AK++
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 jan 2023 16:44

Re: Externt leasingbolag

Inlägg av AK++ »

Har tjatat en hel del men de är svåra att få något vettigt ur :) Man jag fortsätter. Tack för svar/hjälp. Ska kontakta Tesla direkt också
Användarvisningsbild
Patteng
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 23 jan 2022 14:09

Re: Externt leasingbolag

Inlägg av Patteng »

AK++ skrev: 08 feb 2023 20:50
Har tjatat en hel del men de är svåra att få något vettigt ur :) Man jag fortsätter. Tack för svar/hjälp. Ska kontakta Tesla direkt också
Beställde du nu efter prissänkningen?
Anger du ordernumret från leaseplan till tesla bör de hitta beställningen, dock är det ju inte säkert att din beställning har matchats än.
Jag beställde i november 2021. Då skulle den komma aug-sept. Fick hämta upp den i mars redan. Allt kan hända :)
AK++
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 jan 2023 16:44

Re: Externt leasingbolag

Inlägg av AK++ »

Ursäkta sent svar!
Brställde mitten av oktober. Ska ge Tesla ordernummer och se var jag hamnar. Tack för tipset!
AK++
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 jan 2023 16:44

Re: Externt leasingbolag

Inlägg av AK++ »

En liten uppdate. Chattade med Tesla och fick svar efter 1 min. De sökte på min mailadress och gav besked om planerad lev i slutet av mars. Så det är uppenbart den vägen man ska gå
Skriv svar