Klimatbonus upphör

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av Jaegaern »

pejvic skrev: 01 feb 2023 09:51
BigEasy skrev: 31 jan 2023 22:59
pejvic skrev: 31 jan 2023 22:22
Det måste vara oerhört många som missar att ansöka om bonus för sin model3 LR som tagits ut i november, december och även nu i år.
såvitt jag kan se så är alla model3 LR bonusberättigade, trots att de kostade över 700.000:-.

jag gissar på att minst hälften som köpte den med leverans kvartal4 inte tänker på att söka milöbonus för den.
För inte lär väl transportsstyrelsen skicka ut påminnelser att söka som de gjort förr...
Inte om den är tillverkad 2023. Åtminstone inte än.
https://www4.skatteverket.se/download/1 ... _34%20.pdf
jag menar alltså att många inte fattar att de är berättigade till bonus och därmed inte kommer söka.
Förr fick man påminnelser att söka, sen övergick de till att automatiskt skicka pengarna.

Nu har de enligt rykten och vad man läst att man aktivt måste ta reda på och söka själv.
Många som gett över 700.000 för bilen kommer inte att fatta att de är berättigade och inte ens tänka tanken att söka.

Säkert över 50% av alla kommer missa att söka bonus om de inte skickar ut info.
Detta kanske gäller för dem som tidigare låg över 700K. Men i övrigt sade transportstyrelsen att de kommer kontakta alla nya ägare (leasingbolag och privatpersoner, etc) för att inhämta information.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
martinio
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 okt 2022 17:22

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av martinio »

Är det någon som ställt på sin bil efter 8 november som är bonusberättigad och köpt/beställd innan 8 november, och har fått papper hem från transportstyrelsen för att kunna ansöka om sin klimatbonus?
Personligen hämtade jag ut min MY RWD 23 dec och har varken hört eller fått någon blankett från transportstyrelsen.

https://www.regeringen.se/artiklar/2022 ... imatbonus/

Värt att ta kontakt med Transportstyrelsen? Det är extra viktigt med att kamma hem bonusen nu med tanke på att man köpte bilen innan den brutala prissänkningen...
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av DanneLKPG »

martinio skrev: 04 feb 2023 15:24
Är det någon som ställt på sin bil efter 8 november som är bonusberättigad och köpt/beställd innan 8 november, och har fått papper hem från transportstyrelsen för att kunna ansöka om sin klimatbonus?
Personligen hämtade jag ut min MY RWD 23 dec och har varken hört eller fått någon blankett från transportstyrelsen.

https://www.regeringen.se/artiklar/2022 ... imatbonus/

Värt att ta kontakt med Transportstyrelsen? Det är extra viktigt med att kamma hem bonusen nu med tanke på att man köpte bilen innan den brutala prissänkningen...

Maila vagtrafik@transportstyrelsen.se med regnr och fråga.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
MGHG
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 mar 2022 09:40
Referralkod: ts.la/martin320985

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av MGHG »

martinio skrev: 04 feb 2023 15:24
Är det någon som ställt på sin bil efter 8 november som är bonusberättigad och köpt/beställd innan 8 november, och har fått papper hem från transportstyrelsen för att kunna ansöka om sin klimatbonus?
Personligen hämtade jag ut min MY RWD 23 dec och har varken hört eller fått någon blankett från transportstyrelsen.

https://www.regeringen.se/artiklar/2022 ... imatbonus/

Värt att ta kontakt med Transportstyrelsen? Det är extra viktigt med att kamma hem bonusen nu med tanke på att man köpte bilen innan den brutala prissänkningen...
Jag beställde i mars, tog emot leverans i december och förväntar mig att få klimatbonus. Men jag förväntar mig inte att Transportstyrelsen redan nu ska vara färdiga med hur den nya förordningens bestämmelser ska hanteras. När detta skrivs har det bara gått tre arbetsdagar sedan regeringsbeslutet offentliggjordes.

På Transportstyrelsens sida om klimatbonus https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ara-bonus/ finns det i dagsläget ingen information till oss med bilar tagna i trafik efter den 8 november 2022. Jag tycker det är rimligt att förvänta sig att sådan information bör publiceras under nästa vecka.
Tesla Model 3 Long Range, svart, 18” aero-fälgar, premiuminteriör. Hämtad 2022-12-29.
martinio
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 okt 2022 17:22

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av martinio »

Mejlade transportstyrelsen och fick svaret nedan:
"Transportstyrelsen arbetar för att ta fram och skicka ut information och en ansökningsblankett till dem som har ställt på en klimatbonusbil efter den 8 november 2022. I nuläget ska fordonsägaren inte skicka in något till oss."
Användarvisningsbild
Vito Corleone
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 25 jan 2023 23:31

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av Vito Corleone »

Är det någon som har mer info om detta?
Pratade precis med Transportstyrelsen och de har inget svar. De säger att jag ska vänta med är inte duktig på det…
Finns det hopp för bonus för mig som beställde i September? Model Y LR
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av pejvic »

Absolut, finns inga tvivel om det. De har börjat processen med en LR byggd -23. Viktigt att bilen är byggd 2023 - annars får du inte bonus.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Vito Corleone
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 25 jan 2023 23:31

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av Vito Corleone »

pejvic skrev: 22 mar 2023 14:53
Absolut, finns inga tvivel om det. De har börjat processen med en LR byggd -23. Viktigt att bilen är byggd 2023 - annars får du inte bonus.
13.e Januari :)
Senast redigerad av Vito Corleone, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av Bengt »

pejvic skrev: 22 mar 2023 14:53
Absolut, finns inga tvivel om det. De har börjat processen med en LR byggd -23. Viktigt att bilen är byggd 2023 - annars får du inte bonus.
Det är tre saker som gäller för att få ut klimatbonusen, bilen ska vara beställd före bonusstoppet i november, du ska vara första ägaren och bilens listpris vid leverans ska vara under 700.000kr - när den är byggd ska inte spela någon roll.

Om det gäller förmånsvärde för företagsbil kanske årsmodellen spelar roll.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
jimhalpert
Inlägg: 71
Blev medlem: 01 nov 2022 21:07

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av jimhalpert »

martinio skrev: 10 feb 2023 23:46
Mejlade transportstyrelsen och fick svaret nedan:
"Transportstyrelsen arbetar för att ta fram och skicka ut information och en ansökningsblankett till dem som har ställt på en klimatbonusbil efter den 8 november 2022. I nuläget ska fordonsägaren inte skicka in något till oss."
Mailade också för drygt en månad sedan och fick tillbaka samma svar.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av flamman »

jimhalpert skrev: 22 mar 2023 20:03
martinio skrev: 10 feb 2023 23:46
Mejlade transportstyrelsen och fick svaret nedan:
"Transportstyrelsen arbetar för att ta fram och skicka ut information och en ansökningsblankett till dem som har ställt på en klimatbonusbil efter den 8 november 2022. I nuläget ska fordonsägaren inte skicka in något till oss."
Mailade också för drygt en månad sedan och fick tillbaka samma svar.

Jag mailade dem idag och frågade när blanketten och mer info kommer. :)
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av pejvic »

Bengt skrev: 22 mar 2023 17:51
pejvic skrev: 22 mar 2023 14:53
Absolut, finns inga tvivel om det. De har börjat processen med en LR byggd -23. Viktigt att bilen är byggd 2023 - annars får du inte bonus.
Det är tre saker som gäller för att få ut klimatbonusen, bilen ska vara beställd före bonusstoppet i november, du ska vara första ägaren och bilens listpris vid leverans ska vara under 700.000kr - när den är byggd ska inte spela någon roll.

Om det gäller förmånsvärde för företagsbil kanske årsmodellen spelar roll.
När den är byggd är avgörande faktiskt. Är den byggd 2022 så är listpriset 768.000 faktiskt. Och då blir det ingen bonus.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av Bengt »

Det låter ju inte logiskt, men staten agerar ju inte alltid logiskt så du kanske har rätt :D
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av flamman »

flamman skrev: 22 mar 2023 20:23
jimhalpert skrev: 22 mar 2023 20:03
martinio skrev: 10 feb 2023 23:46
Mejlade transportstyrelsen och fick svaret nedan:
"Transportstyrelsen arbetar för att ta fram och skicka ut information och en ansökningsblankett till dem som har ställt på en klimatbonusbil efter den 8 november 2022. I nuläget ska fordonsägaren inte skicka in något till oss."
Mailade också för drygt en månad sedan och fick tillbaka samma svar.

Jag mailade dem idag och frågade när blanketten och mer info kommer. :)
Enligt Transportstyrelsen väntat man på regeringen…?
”Vi inväntar just nu nya regler från Regeringen vad gäller miljöbonusen.
Så fort vi fått dessa kommer vi återkoppla till samtliga som är berättigade till miljöbonusen.”
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av Bjelke »

Bengt skrev: 23 mar 2023 13:15
Det låter ju inte logiskt, men staten agerar ju inte alltid logiskt så du kanske har rätt :D
Tanken var nog att jag ska kunna veta om jag får bonus när jag beställer bilen, det listpris
som gäller vid tillfället jag ingår ett avtal (beställer bilen), vore ju pruttigt om man blev utan
bonus om listpriset höjs i framtiden osv. Det sjuka är dock att det kan hända ändå, om bilen
byggs typ efter årsskiftet och listpriset DÅ höjs så drabbas man ju likt förbaskat (dock skulle
det kunna slå åt andra hållet så att får bonus fast man inte var berättigad när man beställde).
Det borde vara listpriset vid beställningen som gäller enbart, det är ju bara det jag kan vara
säker på.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av enoch85 »

Fick min utbetald i förra veckan. Skön känsla!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Simon_sandstrom
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 apr 2022 13:31

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av Simon_sandstrom »

Jag beställde en MY LR innan pristaket kom men avstod när min beställning blev försenad så jag hade fått den levererad efter pristaket och därav ingen bonus. Nu har jag tagit leverans av en 2023 tillverkad i januari, på mitt beställningsavtal står det mitt ursprungliga beställningsdatum 2022-03-15 med det uppdaterade priset 625000kr i mitt fall. Så med andra ord ska jag vara berättigad miljöbonus på 50000kr om jag har förstått det hela rätt?
Screenshot_20230401_190603_Photos.jpg
Screenshot_20230401_163049_Microsoft 365 (Office).jpg
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av pejvic »

Ja. Det stämmer. De har inte ännu fått någon info när man pratar med dem på Transportsstyrelsen hur det skall gå till. Men de tror att man skall inkomma med beställningsavtalet. Just nu skall man inte göra någonting alls. Jag läste någonstans att man skall ansöka själv, men som sagt just nu vet de ingenting.

Men du är absolut bonusberättigad enligt de regler som satts.
Det hann ju komma en lista med 768.000 i nypris men de skall gå på den nuvarande med det lägre priset.
Den har nämligen samma namn som den första.

Som vanligt måste man:
Inte överlåta bilen
ha avtal från innan 9nov
ha ett pris i listan under 700k.

Jag har märkt att det är jättefå som förstår att man får bonus på sin LR.
De sa att regeringen kan ändra det men det är ungefär lika stor chans som att de drar tillbaka annat de lovat.
Tänk tex att de sänker barnbidraget retroaktivt eller nåt.
eller kommer på att de skall ha 10´mer i skatt för nåt i efterhand.
Det brukar inte hända att de tar tillbaka saker retroaktivt.
Fast som de säger på Transportsstyrelsen så lovar de ju inget. De administrerar bara själva proceduren.
Haft alla 3/Y
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av Fredrik j »

pejvic skrev: 01 apr 2023 19:29
Ja. Det stämmer. De har inte ännu fått någon info när man pratar med dem på Transportsstyrelsen hur det skall gå till. Men de tror att man skall inkomma med beställningsavtalet. Just nu skall man inte göra någonting alls. Jag läste någonstans att man skall ansöka själv, men som sagt just nu vet de ingenting.

Men du är absolut bonusberättigad enligt de regler som satts.
Det hann ju komma en lista med 768.000 i nypris men de skall gå på den nuvarande med det lägre priset.
Den har nämligen samma namn som den första.

Som vanligt måste man:
Inte överlåta bilen
ha avtal från innan 9nov
ha ett pris i listan under 700k.

Jag har märkt att det är jättefå som förstår att man får bonus på sin LR.
De sa att regeringen kan ändra det men det är ungefär lika stor chans som att de drar tillbaka annat de lovat.
Tänk tex att de sänker barnbidraget retroaktivt eller nåt.
eller kommer på att de skall ha 10´mer i skatt för nåt i efterhand.
Det brukar inte hända att de tar tillbaka saker retroaktivt.
Fast som de säger på Transportsstyrelsen så lovar de ju inget. De administrerar bara själva proceduren.
Det har ju hela tiden funnits en passus i bonus/malus som säger att bonus betalas ut om det finns medel. Pengarna kommer från malusskatten och är självfinansierat.
Men det skulle ju vara magstarkt om man inte betalar ut. Dom flesta uppfattar det ju som ett löfte. Med rätta tycker jag.
Skriv svar