{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 454
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Nogo »

Provkört en S LR idag.

- Sinnessjuk tryck. Bättre än M3P fast de har någorlunda samma spec 0-100. Kan inte ens föreställa mig en Plaid just nu.
- Grym väghållning! Kändes mycket bättre än en M3P.
- Bilen knappt tystare än en Y.
- Bilen kändes inte klumpigare.
- Grymt skönt med en skärm framför ratten.
- Yoken kändes sådär, föredrar rund ratt. Man blir väl van. Nu fick man endast 30 minuter.
- Blinkersspaken saknas verkligen.
- Stolarna kändes ganska sköna jämfört med en trea.
- Bilen kändes inte inte alls större än en trea.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av mikebike »

Funkar farthållare och torkarautomatik lika dåligt på S & X som på 3 & Y?

Hur funkar det med trippelblink och kontinuerlig blinkers?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 454
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Nogo »

mikebike skrev: 04 feb 2023 14:41
Funkar farthållare och torkarautomatik lika dåligt på S & X som på 3 & Y?

Hur funkar det med trippelblink och kontinuerlig blinkers?
Fick inte till trippelblink, kanske någon inställning man får ändra på. Torkarautomatiken gick iaf inte igång nu när jag testade (soligt), dock är det som värst vid skymning och man har lampor på motorvägen. Då går den igång och lever sitt egna liv i en 3 och Y.

Hade dock aldrig betalat nuvarande pris för bilen oavsett vad den har kostat förut. Begränsat antal människor som köper en sån här bil och då tror jag man kräver lite bättre finish på vissa saker. Men om den går ner till strax under miljonen hade jag nog kunnat tänka mig köpa den.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Tellus »

Nogo skrev: 04 feb 2023 13:42
Provkört en S LR idag.

- Sinnessjuk tryck. Bättre än M3P fast de har någorlunda samma spec 0-100. Kan inte ens föreställa mig en Plaid just nu.
Ja den går ungefär som gamla Ludi, alltså sinnessjukt.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... innessjuk/

Plaid har vi inte kunna föreställa oss än pga för dåligt fäste. Går ungefär 0-100 på 4 sek med nokian r5(som MYP) och 3 sek med europeiska vdäck, pirelli p-zero winter, lite snabbare vs M3P
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av jpetters »

Tellus skrev:
Nogo skrev: 04 feb 2023 13:42
Provkört en S LR idag.

- Sinnessjuk tryck. Bättre än M3P fast de har någorlunda samma spec 0-100. Kan inte ens föreställa mig en Plaid just nu.
Ja den går ungefär som gamla Ludi, alltså sinnessjukt.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... innessjuk/

Plaid har vi inte kunna föreställa oss än pga för dåligt fäste. Går ungefär 0-100 på 4 sek med nokian r5(som MYP) och 3 sek med europeiska vdäck, pirelli p-zero winter, lite snabbare vs M3P
Nog är det bättre kick under 100 med Ludicrous, men över 100 är det väl jämt, eller bättre med nya LR. Iaf pre-raven.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Tellus »

Tellus skrev: 02 jan 2023 09:59
bjornnilsson skrev: 02 jan 2023 07:44
104 är det i min bil vill jag minnas (årsmodell 2021).

Man har alltså krympt räckvidden i Plaid i jämförelse med tidigare Performance som hade 639 km WLTP-räckvidd som ny. Min bil går efter två års degradering lika långt som en ny Plaid gör (fast förbrukningen vintertid är förmodligen högre pga avsaknad av värmepump så jag vill ändå ha en Plaid).
Vilka fälgar var det som gav 639km?

På plaid verkar det vara 600km WLTP med 21"
19" med aero kåpor borde då bli runt 660km WLTP

Enligt EPA så går Plaid lite längre vs gamla performance
https://electrek.co/2021/06/18/tesla-mo ... ch-wheels/
Nu har dom lagt upp uppskattad räckvidd med 19" på beställningssidan, model s och model s plaid
D153D3C1-8F38-40A1-B290-2AD421BA8AE2.jpeg
2073090B-A42A-49F1-A0D4-0CE849168087.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av fth »

Tellus skrev: 05 feb 2023 10:10
Nu har dom lagt upp uppskattad räckvidd med 19" på beställningssidan, model s och model s plaid
Det där måste väl ändå vara något fel på hemsidan, enligt vilken körcykel skulle man komma 723km med en S?

Då snackar vi väl "hypermiling light" under sommarförhållanden, inte några realistiska scenarios?

Jag hade för mig att "uppskattad räckvidd" endast minskade jämfört med WLTP när man bytte fälgar i konfiguratorn, var det inte så tidigare?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av thebishop »

fth skrev: 05 feb 2023 10:22
Tellus skrev: 05 feb 2023 10:10
Nu har dom lagt upp uppskattad räckvidd med 19" på beställningssidan, model s och model s plaid
Det där måste väl ändå vara något fel på hemsidan, enligt vilken körcykel skulle man komma 723km med en S?

Då snackar vi väl "hypermiling light" under sommarförhållanden, inte några realistiska scenarios?

Jag hade för mig att "uppskattad räckvidd" endast minskade jämfört med WLTP när man bytte fälgar i konfiguratorn, var det inte så tidigare?

/fth
De bytte vid något tillfälle så det kunde slå åt bägge hållen (förra året?) - men 723km låter optimistiskt.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Tellus »

fth skrev: 05 feb 2023 10:22
Tellus skrev: 05 feb 2023 10:10
Nu har dom lagt upp uppskattad räckvidd med 19" på beställningssidan, model s och model s plaid
Det där måste väl ändå vara något fel på hemsidan, enligt vilken körcykel skulle man komma 723km med en S?

Då snackar vi väl "hypermiling light" under sommarförhållanden, inte några realistiska scenarios?

Jag hade för mig att "uppskattad räckvidd" endast minskade jämfört med WLTP när man bytte fälgar i konfiguratorn, var det inte så tidigare?

/fth
Är väl WLTP, på S med 723km räckvidd blir det ett snitt på ~ 133Wh man ska hålla och 138Wh på Plaid.
Tror inte det är omöjligt sommartid om man håller sig under 100km/t
Vi får se.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1068
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

Min oro har varit att tesla fallit för det där som Elon tweetade någon gång att räckvidd inte behövs då man ändå numera kan fylla på med ny el så fort och bekvämt. Vilket ju inte är riktigt sant än så länge.

Men om det där nya räckviddssiffrorna nu skulle stämma så är det riktigt goda nyheter. :)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av fth »

bjornnilsson skrev: 05 feb 2023 10:47
Min oro har varit att tesla fallit för det där som Elon tweetade någon gång att räckvidd inte behövs då man ändå numera kan fylla på med ny el så fort och bekvämt. Vilket ju inte är riktigt sant än så länge.

Men om det där nya räckviddssiffrorna nu skulle stämma så är det riktigt goda nyheter. :)
Hm, det ser ut att vara genomgående så att WLTP just nu motsvarar räckvidden med "sämsta" fälgarna för alla modeller S3XY, och att "bättre" fälgar ger väsentligt längre räckvidd än WLTP.

Det skulle väl vara väldigt märkligt om Tesla WLTP-certifierade alla sina bilar med fälgarna som ger den sämsta räckvidden?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av fth »

P.S. byter man till den amerikanska hemsidan så är situationen mer normal, dvs EPA motsvarar "bästa" fälgarna, väljer man en "sämre" fälg så blir "estimated range" lägre än EPA.

Det bör alltså vara ett fel på dom europeiska hemsidorna för närvarande (jag testade ett par andra länder i Europa och det ser ut att vara samma förhållande som på den svenska).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1068
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

Vikingkr0n0s - du har ju haft en MSP -21 och om du jämför förbrukningen med den, känns Plaid då snålare? Man kanske ska ställa frågan i sommar egentligen för att intre jämföra äpplen och päron (värmepumpen i Plaid..) men du kanske redan har en uppfattning?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Vikingkr0n0s
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 jul 2019 15:05
Referralkod: ts.la/Jonas86585

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Vikingkr0n0s »

bjornnilsson skrev: 07 feb 2023 07:22
Vikingkr0n0s - du har ju haft en MSP -21 och om du jämför förbrukningen med den, känns Plaid då snålare? Man kanske ska ställa frågan i sommar egentligen för att intre jämföra äpplen och päron (värmepumpen i Plaid..) men du kanske redan har en uppfattning?
Nu har jag ju bytt till en X Plaid :)
Så här långt imponerad, ligger runt 215 i snitt sen jag plockade ut och åker mest korta sträckor. Låg något lägre 180-185 med min model s, samtidigt så stängde jag ofta av värmen förutom säte, det gör jag inte nu.
Röd/Creme Model X Plaid
Såld: Svart, svart Tesla Model S performance 2021
Såld: Blå, vit Tesla Model 3 LR AWD "19" m drag
Användarvisningsbild
Vikingkr0n0s
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 jul 2019 15:05
Referralkod: ts.la/Jonas86585

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Vikingkr0n0s »

Sommar blir intressant. Gjorde resa till Italien i somras och var väldigt imponerad av min S range. Långt över 40 mil i riktig autobahn (140-170) fart.
Tänkte ev. ta nya ner till Kroatien i sommar
Röd/Creme Model X Plaid
Såld: Svart, svart Tesla Model S performance 2021
Såld: Blå, vit Tesla Model 3 LR AWD "19" m drag
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av fth »

Vikingkr0n0s skrev: 07 feb 2023 10:41
Nu har jag ju bytt till en X Plaid :)
Så här långt imponerad, ligger runt 215 i snitt sen jag plockade ut och åker mest korta sträckor. Låg något lägre 180-185 med min model s, samtidigt så stängde jag ofta av värmen förutom säte, det gör jag inte nu.
215 Wh/km på vintern och korta sträckor låter grymt imponerande, det är vad jag har under idealiska förhållanden på sommaren under långkörning på torra, släta vägar i Europa med min 2016 X90. :)

Det ska bli mycket spännande att se förbrukning för refresh X under sommarförhållanden och längre resor, dina siffror tyder ju på att man skall kunna komma ned i "S-förbrukning" runt 170-180 Wh/km i 110km/h, det skulle ju ge grym räckvidd på sommaren.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av fth »

Vikingkr0n0s skrev: 07 feb 2023 10:44
Sommar blir intressant. Gjorde resa till Italien i somras och var väldigt imponerad av min S range. Långt över 40 mil i riktig autobahn (140-170) fart.
Tänkte ev. ta nya ner till Kroatien i sommar
Jag har kört flera gånger till Kroatien med min "gamla" X90, rekommenderas varmt! ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av kallekula »

Förbrukningssiffror beror nog mer på föraren än bilen. Jag har aldrig haft så låga siffror som presenterats här på forumet på någon generation X. Jag ligger inte ens nära 215 Wh/km efter 400 mil med min X Plaid heller :)

Däremot laddar den galet mycket fortare än min gamla Raven vilket är trevligt förutom att man knappt hinner både kissa och få käk på McD innan det är dags att göra vidare :)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av fth »

kallekula skrev: 07 feb 2023 11:12
Förbrukningssiffror beror nog mer på föraren än bilen. Jag har aldrig haft så låga siffror som presenterats här på forumet på någon generation X. Jag ligger inte ens nära 215 Wh/km efter 400 mil med min X Plaid heller :)
Så är det absolut, högerfoten har ju överlägset störst effekt på förbrukning, sen kommer temperatur och väglag, snömodd drar iaf för mig upp förbrukningen drastiskt. Fälgar/däck spelar också stor roll, mina 22" minskar min räckvidd med 20-25% om jag sätter på dom (vilket jag därför aldrig gör), däckstryck har också rätt stor påverkan.

Men oavsett körstil så låter 215 Wh/km för korta resor på vintern imponerande, det ska bli mycket kul att se förbrukning under optimala förhållanden.

Är det något som har sett något bra genomfört test av förbrukning för refresh S/X under sommarförhållanden?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Vikingkr0n0s
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 jul 2019 15:05
Referralkod: ts.la/Jonas86585

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Vikingkr0n0s »

Värt att nämna är att jag kör på 20 tum
unnamed.jpg
Röd/Creme Model X Plaid
Såld: Svart, svart Tesla Model S performance 2021
Såld: Blå, vit Tesla Model 3 LR AWD "19" m drag
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av jpetters »

Wow, imponerande låg förbrukning. Min X100D kommer sällan ner under 270Wh/km på sydeuropeisk motorväg, om man håller runt 120-130km/h. Med 20” då.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av fth »

jpetters skrev: 07 feb 2023 15:22
Wow, imponerande låg förbrukning. Min X100D kommer sällan ner under 270Wh/km på sydeuropeisk motorväg, om man håller runt 120-130km/h. Med 20” då.
Skumt, jag brukar som sagt ligga strax över 200 Wh/km under samma förhållanden med min "gamla" 2016 X90. :?

Vad har du för tryck i däcken och vilka däck? Trycket påverkar en hel del har jag märkt, jag kör på 3.2 bar med gott resultat, rullmotståndet för olika märken skall tydligen också kunna påverka en hel del.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 07 feb 2023 15:38
Skumt, jag brukar som sagt ligga strax över 200 Wh/km under samma förhållanden med min "gamla" 2016 X90. :?

Vad har du för tryck i däcken och vilka däck? Trycket påverkar en hel del har jag märkt, jag kör på 3.2 bar med gott resultat, rullmotståndet för olika märken skall tydligen också kunna påverka en hel del.
Jag kör 20" 3.1-3.2 bar och min X LR Raven har nog aldrig haft mindre än 210 Wh/km på hastigheter runt 110, om det inte är både medvind och nedförsbacke. I snitt kanske 225 på sommaren på motorväg om man kör försiktigt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 07 feb 2023 17:40
Jag kör 20" 3.1-3.2 bar och min X LR Raven har nog aldrig haft mindre än 210 Wh/km på hastigheter runt 110, om det inte är både medvind och nedförsbacke. I snitt kanske 225 på sommaren på motorväg om man kör försiktigt.
I Sverige ligger jag på typ 220-250 Wh/km på sommaren, i Europa betydligt lägre, hur mycket som beror på slätare vägar och hur mycket som beror på högre temperatur (som det vanligen/alltid är när jag kör på kontinenten) vet jag dock inte.

Jag har förstått att detta är väldigt låg förbrukning för en så pass gammal (pre-raven) X, men det finns ju alltid risken att bilen helt enkelt visar fel, jag har inte gjort några seriösa ansatser att kalibrera och jämföra angiven förbrukning med faktiskt laddad/förbrukad energi, siffrorna från Scan My Tesla matchar dock rätt bra.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av NEO »

bjornnilsson skrev: 07 feb 2023 07:22
Vikingkr0n0s - du har ju haft en MSP -21 och om du jämför förbrukningen med den, känns Plaid då snålare? Man kanske ska ställa frågan i sommar egentligen för att intre jämföra äpplen och päron (värmepumpen i Plaid..) men du kanske redan har en uppfattning?
Jag kan svara åt honom, jag sålde en MSP -19 och har nu en MS Plaid. Bilarna körs på exakt samma sträcka

Förbrukning Raven under 4119km vinterkörning december-januari med 19" slipstream: 209Wh/km
Förbrukning Plaid under 4934km januari-februari med 19" tempest: 210Wh/km

Bägge bilar med 3.2bar i tryck (rekommenderat är väl 2.8-2.9)

Plaiden har dock 265 fram och 285 bak medans raven hade 245 squared. Sen körs nog Plaiden "lite" hårdare än raven.
Skriv svar