"Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 759
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Jaegaern »

Heidi skrev: 23 jan 2023 07:18
Bilen hämtad och har fått en ny värmepump. Tog 1 vecka vilket jag tycker är godkänt då det var flera helgdagar. Tesla i Uppsala agerade föredömligt och jag är nöjd. :P
Sade de vad som hade hänt? Slitage eller liknande designfel?
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Heidi
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 jun 2022 07:47

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Heidi »

Nop ingen förklaring. På fakturan står det: ”confirmed that it (compressorn) does not work as it should. Replaced the AC compressor, supermanifold and AC-lines.”
Skulle tro att det här är ett känt problem hos Tesla men att man inte kallar in alla bilar förebyggande utan inväntar och åtgärdar om/när felet uppstår.
Kör en Model Y 2021
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 938
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av agehall »

Om en del i en produkt ofta går sönder innan garantitiden har gått ut skulle jag säga att det per definition är ett designfel. Ligger inte i någons intresse och som tillverkare vill man ju att alla komponenter ska hålla minst så länge som man ger ut garanti.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
argoyle
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 jan 2021 17:14

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av argoyle »

Jaegaern skrev: 23 jan 2023 08:12
Heidi skrev: 23 jan 2023 07:18
Bilen hämtad och har fått en ny värmepump. Tog 1 vecka vilket jag tycker är godkänt då det var flera helgdagar. Tesla i Uppsala agerade föredömligt och jag är nöjd. :P
Sade de vad som hade hänt? Slitage eller liknande designfel?
Jag hämtade just ut min efter samma fel. De sa att det fanns en recall på vissa komponenter i klimatssystemet till mig.
Användarvisningsbild
Tortoise
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 03 jan 2023 21:04

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Tortoise »

Lämnade in min MYP byggd i november för samma fel i förmiddags. Värmen dog helt i lördags, men fläkten funkade fortfarande.

Fick info enligt bifogad skärmdump.
FD24F9DC-26CD-4F6B-849C-07A74D413494.jpeg
Beräknas vara klart nästa vecka vilket känns vara rimlig tid (vi får väl se hur det går). Fick en modell 3 från 2019 som lånebil.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2401
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av NiklasTesla »

Värmepump i elbil är bra för räckvidden men Teslas värmepumpar verkar verkligen vara felbyggda/designade annars (typfel) hade inte vart så många inlägg kring dessa värmepumpar som slutar fungera.

Dags för omdesign och recall på alla bilar som tillverkats med värmepump verkar vara på sin plats.

MVH
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3613
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av jonasl »

Den här vintern verkar det vara bara bilar byggda i Tyskland som drabbats? Och det är väl en annat fel än det som var aktuellt förra vintern på bilarna från Kina, då byttes sensorer och en del fyrvägsventiler om jag minns rätt.
Senast redigerad av jonasl, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1975
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av pejvic »

Porsche Taycan-gruppen på facebook. Där pratar vi många värmepumpar.
Verkar som de flesta pajar. Mkt värre hos Porsche.
Det finns rätt många Y.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6063
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av spacecoin »

NiklasTesla skrev: 06 feb 2023 20:42
Dags för omdesign och recall på alla bilar som tillverkats med värmepump verkar vara på sin plats.
Håller med. När man släppte den och det blev kaos så gjorde man ju en någon mjukvarufix som man hävdade skulle fixa problemen, men det verkar vara fortsatta problem. Tycker också det borde bli en recall, men Tesla brukar inte vara så flitiga med dessa om det inte är fara för liv och lem.
Användarvisningsbild
Marino
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 20 jun 2022 21:39

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Marino »

Jaha nu var det min tur, kallt utan värme. Var på väg mellan Stockholm och Linköping så svängde in till Tesla Norrköping och hade tur och fick en lånebil så färden kunde fortsätta efter en halvtimme. Tack Tesla för bra service. Vet inte än när dom fixat problemet, beror på om dom har delar hemma, jobbet tar en dag.
Användarvisningsbild
MattiPekka
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 05 dec 2021 16:05

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av MattiPekka »

Jag fick problem den 5/1 under körning i -30. Värmen försvann men kunde temporärt komma tillbaka efter omstart. Det blev dock snabbt ohållbart som lösning, höll på att frysa ihjäl helt enkelt. Hade turen att passera Umeå och klev in på Tesla och förklarade problemet. De tittade på loggar och tog snabbt och smidigt bilen på service (trots strejk!). De bytte supermanifold och ac compressor på ca 4h. Vi kunde fortsätta resan (med fungerande värme) på eftermiddagen.

Helt otroligt smidigt och bra löst av Tesla Umeå! Jag var orolig för det här felet när bilen var helt ny, då var det många som råkade ut för detta, men min bil klarade sig fram till superkylan.

Jag hade felmeddelande VCFRONT_a447, Klimatanläggningen behöver servas.
Användarvisningsbild
pom
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 jan 2024 17:36

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av pom »

Hämtade min MYP i fredags, fick detta felmeddelande igår efter att jag testat super charge för första gången. Nu går ej värmen på igen oavsett omstart, avstängning osv. Värmen gick igång i 1-2 minuter igen efter natten men samma fel kom snabbt tillbaka.

Riktigt onajs på helt ny bil utan någon extremkyla :( hoppas service center kan fixa snabbt och effektivt!
Användarvisningsbild
Pladda12
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 12 feb 2023 22:28

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Pladda12 »

Idag fick jag VCFRONT_a447
Kallt i bilen.
Bilen är bara 8-9 månader gammal :?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7545
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av mikebike »

Pladda12 skrev: 21 mar 2024 09:31
Idag fick jag VCFRONT_a447
Kallt i bilen.
Bilen är bara 8-9 månader gammal :?
Min Model 3 var 15 dagar gammal när värmen la av, dagen innan Julafton i Norrland.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Pladda12
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 12 feb 2023 22:28

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Pladda12 »

Snabb respons av Tesla norrköping. Bilen ska lämnas in i morgon
Xanthopteryx
Inlägg: 129
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Xanthopteryx »

Det tragiska är ju att alla ni som har fått nytt system nu när det gamla självdestruerat är ju att det lär hända igen.
Som märkts här är ju flera bilar väldigt nytillverkade och ändå är det bekymmer.

På något sätt märks det att bilen är designad i Kalifornienmed all värme och avsaknad av kyla som det innbär erfarenhetsmässigt.
Lite som problemen med fukt och rost som kvarstår:
Det är som att man aldrig riktigt lär sig, eller ens testar prylarna ordentligt utanför det varma och torra klimatet som där råder.
Skriv svar