Har Tesla förtur på SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nils944
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2021 21:10

Har Tesla förtur på SuC?

Inlägg av Nils944 »

Inför sportlovet och nu när icke-Teslor kan ladda på SuC undrar jag om det blir problem med köer för laddning (speciellt Grums). Tror jag hade läst att Tesla inte släppte samtliga laddstolpar till icke-Tesla bilar men hittar inget om detta nu. Om man lägger en SuC som resmål blir en plats ”bokad”?
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Har Tesla förtur på SuC?

Inlägg av Bengt-re »

Visserligen har Elon sydafrikanskt påbrå, men inte ens han tror på Apartheid längre....
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Har Tesla förtur på SuC?

Inlägg av martinot »

Nils944 skrev: 03 feb 2023 22:49
Inför sportlovet och nu när icke-Teslor kan ladda på SuC undrar jag om det blir problem med köer för laddning (speciellt Grums). Tror jag hade läst att Tesla inte släppte samtliga laddstolpar till icke-Tesla bilar men hittar inget om detta nu. Om man lägger en SuC som resmål blir en plats ”bokad”?
Enligt vad jag känner till så finns inget sådant. Antingen så är en SuC-laddstation öppen för alla, eller så är den exklusivt Tesla-only. Har aldrig hört talas om något mellanting.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Har Tesla förtur på SuC?

Inlägg av frippe »

Och oavsett om den är öppen för alla eller inte så finns inget speciellt kösystem mer än det som de på plats kommer överens om.

Det fungerar olika bra på olika SuC beroende på hur de ser ut med tanke på infartsvägen m.m.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Nils944
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2021 21:10

Re: Har Tesla förtur på SuC?

Inlägg av Nils944 »

Bengt-re skrev: 03 feb 2023 23:55
Visserligen har Elon sydafrikanskt påbrå, men inte ens han tror på Apartheid längre....
Ha ha!
Jag är positiv inställd till att SuC öppnas till alla … så länge de inte tar min laddplats :D

Någon typ av bokningssystem är önskvärt, oavsett leverantör.
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Har Tesla förtur på SuC?

Inlägg av BigEasy »

Nils944 skrev: 04 feb 2023 08:43
Bengt-re skrev: 03 feb 2023 23:55
Visserligen har Elon sydafrikanskt påbrå, men inte ens han tror på Apartheid längre....
Ha ha!
Jag är positiv inställd till att SuC öppnas till alla … så länge de inte tar min laddplats :D

Någon typ av bokningssystem är önskvärt, oavsett leverantör.
Nej men kanske ett kösystem? Boka är inte särskilt praktiskt eller bra. Blir ineffektivt utnyttjande.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Har Tesla förtur på SuC?

Inlägg av themax »

Nils944 skrev:

Någon typ av bokningssystem är önskvärt, oavsett leverantör.
Tack, men nej tack. Teslabjørn har visat nackdelarna med det systemet i Thailand. Fokusera på att bygga fler laddare.

https://www.youtube.com/watch?v=WoniKwpbSP4
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Skriv svar