Döda vinkel varning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Döda vinkel varning

Inlägg av Arn »

Hur upplever ni döda vinkel i Tesla model 3? Verkar som bilen inte protesterar alls om man missar en bil i döda vinkeln och försöker byta körfält i fel situation.

Kameran som dyker upp på skärmen när man sätter på blinkers tycker jag är bra men tycker bilden på skärmen är ganska liten, den fungerar som bra hjälp men jag har inte riktigt fått in vana att använda den fullt ut.


Bor på mindre ort där filbyten och tät trafik sällan är ett problem men när man kör till storstäder så vill man gärna ha så mycket hjälp som möjligt av bilen. En lampa på sidospegeln eller pipande ljud som varnar för bil i döda vinkeln hade varit större hjälp än kamerabilden
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Döda vinkel varning

Inlägg av mikebike »

Ja, det finns ju en anledning till att alla andra bilmärken valt att placera en ljussignal i eller i närheten av ytterbackspeglarna.
Det är ju där man tittar innan man byter körfält, och innan man slår på blinkers.

En bild på skärmen mitt i bilen, efter att man slagit på blinkers, är rätt värdelöst.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Döda vinkel varning

Inlägg av agehall »

Kameravinkeln som sådan och att det blir en rödmarkerad linje tycker jag är helt OK - det är bara en vanesak att kasta en blick åt höger MEN jag håller helt med om att det suger stenhårt att detta först visas när man slår på blinkersen.

Antingen bör bilen alltid visa varningsstatus på den virtuella vägen eller så bör det åtminstone finnas någon funktion för att få fram varningen utan att även slå på blinkersen externt. Problemet som jag ser här är ju att man kan skrämma livet ur mottrafikanter som tror att man tänker byta fil NU men när man ser att det inte går avbryter man försöket.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Döda vinkel varning

Inlägg av Arn »

agehall skrev: 05 feb 2023 10:48
Kameravinkeln som sådan och att det blir en rödmarkerad linje tycker jag är helt OK - det är bara en vanesak att kasta en blick åt höger MEN jag håller helt med om att det suger stenhårt att detta först visas när man slår på blinkersen.

Antingen bör bilen alltid visa varningsstatus på den virtuella vägen eller så bör det åtminstone finnas någon funktion för att få fram varningen utan att även slå på blinkersen externt. Problemet som jag ser här är ju att man kan skrämma livet ur mottrafikanter som tror att man tänker byta fil NU men när man ser att det inte går avbryter man försöket.
Haha, inte så bra reklam för Tesla om bilarna skrämmer och andra trafikanter med sina blinkers. Tesla har resurserna att med mjukvara uppdatera döda vinkel varningen till bättre sådan. Skaplig hårdvara finns där redan även om belysning på ytterbackspegeln saknas.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Döda vinkel varning

Inlägg av agehall »

Näe, det här är en sak som känns som att någon bara inte tänkt. De har ju allt som behövs - de behöver ”bara” fixa mjukvaran och här är det egentligen bara en fråga om hur UI:t funkar - de har ju all funktionalitet som behövs!
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Döda vinkel varning

Inlägg av Fluffy »

Ni vet att ni kan ställa in en ljudsignal som varnar om det finns en bil i döda vinkeln när ni slår på blinkersen?

Tycker det fungerar bättre än att se den där röda lampan varenda gång en bil åker förbi när man inte tänkt byta.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Döda vinkel varning

Inlägg av ONSatan »

Fluffy skrev: 06 feb 2023 09:35
Ni vet att ni kan ställa in en ljudsignal som varnar om det finns en bil i döda vinkeln när ni slår på blinkersen?

Tycker det fungerar bättre än att se den där röda lampan varenda gång en bil åker förbi när man inte tänkt byta.

Väl medvetet om detta. Det som jag saknar är dock (förutom varning i backspegeln) att bilen snett bakom ska bli röd redan INNAN man slår på blinkers
Skriv svar