FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

AI-addict har äntligen fått betan till sin bil igen efter ett års banning:


Riktigt svåra miljöer i San Jose som City Streets absolut inte är redo för. "This is definitely not a deliverable product."
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

spacecoin skrev: 06 feb 2023 00:04
AI-addict har äntligen fått betan till sin bil igen efter ett års banning:


Riktigt svåra miljöer i San Jose som City Streets absolut inte är redo för. "This is definitely not a deliverable product."
Redan levererad så det är lugnt!

Btw det var väl samma gröna stolpar som den brukar köra över?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

LarsOJ skrev: 06 feb 2023 08:05
Btw det var väl samma gröna stolpar som den brukar köra över?
Ja, AI-addict jobbade ju som testare på Tesla och fick sparken pga att han publicerade videon (vilket jag kan förstå). Sedan blev han utlåst från betan i ett år.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Hur förklarade man att han blev utelåst från betan? Är inte det teslas metod? Att låta betatestare provocera systemet till failure? Det är väl då man får värdefull feedback?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev: 06 feb 2023 09:39
Hur förklarade man att han blev utelåst från betan? Är inte det teslas metod? Att låta betatestare provocera systemet till failure? Det är väl då man får värdefull feedback?
Nja. Gali skrämdes till tystnad av Elon...

Jag tror Tesla även har andra metoder mot folk som de anser vara "svikare"...
https://archive.ph/gHbky
On June 20, the company sued Tripp for $167 million. Later that day, Tripp heard from the sheriff’s department in Storey County, Nev. Tesla’s security department had passed a tip to police. An anonymous caller had contacted the company to say Tripp was planning a mass shooting at the Gigafactory.

When the police confronted Tripp that evening, he was unarmed and in tears. He said he was terrified of Musk and suggested the billionaire might have called in the tip himself. A sheriff’s deputy attempted to cheer up Tripp and then called Tesla to tell the company that the threat, whoever had made it, was bogus. Tripp wasn’t dangerous.
Snubben sitter och gråter av rädsla på en bänk när polisen kommer... Bodycam finns på YT.

Ett års utlåsning från betan får väl anses vara helt ok i sammanhanget.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 06 feb 2023 10:28
Fredrik j skrev: 06 feb 2023 09:39
Hur förklarade man att han blev utelåst från betan? Är inte det teslas metod? Att låta betatestare provocera systemet till failure? Det är väl då man får värdefull feedback?
Nja. Gali skrämdes till tystnad av Elon...

Jag tror Tesla även har andra metoder mot folk som de anser vara "svikare"...
https://archive.ph/gHbky
On June 20, the company sued Tripp for $167 million. Later that day, Tripp heard from the sheriff’s department in Storey County, Nev. Tesla’s security department had passed a tip to police. An anonymous caller had contacted the company to say Tripp was planning a mass shooting at the Gigafactory.

When the police confronted Tripp that evening, he was unarmed and in tears. He said he was terrified of Musk and suggested the billionaire might have called in the tip himself. A sheriff’s deputy attempted to cheer up Tripp and then called Tesla to tell the company that the threat, whoever had made it, was bogus. Tripp wasn’t dangerous.
Snubben sitter och gråter av rädsla på en bänk när polisen kommer... Bodycam finns på YT.

Ett års utlåsning från betan får väl anses vara helt ok i sammanhanget.
Det där var kanske den mest vinklade beskrivningen av Martin Tripp-fallet jag har sett hittills, och jag är helt säker på att Gali inte skulle hålla med om beskrivningen att han "skrämdes till tystnad av Elon". :roll:

Jag rekommenderar att man läser fler beskrivningar än ovanstående innan man bildar sig sin egen uppfattning om vad som skedde och vilka som var inblandade.

Min personliga uppfattning är att Tesla och Elon Musk helt klart gick över gränsen i sina reaktioner, men jag är också lika säker på att Martin Tripp är 100% skyldig till allt han anklagades för, hans motanklagelser om förtal etc kastades också snabbt ut av domstolen.

Fallet slutade med att Tripp gick med på att betala Tesla $400,000 i skadestånd till Tesla.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 06 feb 2023 11:21
Jag är helt säker på att Gali inte skulle hålla med om beskrivningen att han "skrämdes till tystnad av Elon".
Helt säker? Tog han ned videon? Bad han om ursäkt och sa att han skulle vara mer försiktig med vad han postade? Postade han fler videoer med problem?
fth skrev: 06 feb 2023 11:21
Min personliga uppfattning är att Tesla och Elon Musk helt klart gick över gränsen i sina reaktioner.
Näha, det säger du inte? Det var väl det den här diskussionen handlade om? Så då är vi överens. Att SWAT:a folk är inte ok för ens Elon?

Till dess att Tesla sa att betan var i wide-release får de göra hur de vill så klart, men man behöver inte påstå att det är "för att testa" i alla fall, när man inte vill ha negativ feedback.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev: 06 feb 2023 11:21
spacecoin skrev: 06 feb 2023 10:28
Fredrik j skrev: 06 feb 2023 09:39
Hur förklarade man att han blev utelåst från betan? Är inte det teslas metod? Att låta betatestare provocera systemet till failure? Det är väl då man får värdefull feedback?
Nja. Gali skrämdes till tystnad av Elon...

Jag tror Tesla även har andra metoder mot folk som de anser vara "svikare"...
https://archive.ph/gHbky
On June 20, the company sued Tripp for $167 million. Later that day, Tripp heard from the sheriff’s department in Storey County, Nev. Tesla’s security department had passed a tip to police. An anonymous caller had contacted the company to say Tripp was planning a mass shooting at the Gigafactory.

When the police confronted Tripp that evening, he was unarmed and in tears. He said he was terrified of Musk and suggested the billionaire might have called in the tip himself. A sheriff’s deputy attempted to cheer up Tripp and then called Tesla to tell the company that the threat, whoever had made it, was bogus. Tripp wasn’t dangerous.
Snubben sitter och gråter av rädsla på en bänk när polisen kommer... Bodycam finns på YT.

Ett års utlåsning från betan får väl anses vara helt ok i sammanhanget.
Det där var kanske den mest vinklade beskrivningen av Martin Tripp-fallet jag har sett hittills, och jag är helt säker på att Gali inte skulle hålla med om beskrivningen att han "skrämdes till tystnad av Elon". :roll:

Jag rekommenderar att man läser fler beskrivningar än ovanstående innan man bildar sig sin egen uppfattning om vad som skedde och vilka som var inblandade.

Min personliga uppfattning är att Tesla och Elon Musk helt klart gick över gränsen i sina reaktioner, men jag är också lika säker på att Martin Tripp är 100% skyldig till allt han anklagades för, hans motanklagelser om förtal etc kastades också snabbt ut av domstolen.

Fallet slutade med att Tripp gick med på att betala Tesla $400,000 i skadestånd till Tesla.

/fth
Att han fick sparken är ju inte konstigt. Finns det inget förtroende mellan arbetsgivare och arbetstagare så blir det ju bäst att gå skilda vägar.
Men jag menar mer att blockera beta på hans privata bil. Använder man offentliga testar helt utan sekretessavtal med kan det ju bli så här.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev: 06 feb 2023 11:39
Att han fick sparken är ju inte konstigt. Finns det inget förtroende mellan arbetsgivare och arbetstagare så blir det ju bäst att gå skilda vägar.
Men jag menar mer att blockera beta på hans privata bil. Använder man offentliga testar helt utan sekretessavtal med kan det ju bli så här.
Det fanns iofs ett NDA för FSD till slutet av 2021, dvs under stora delar av den period som Bernal lade ut dom videos som han sannolikt fick sparken för, han arbetade ju också som testare under den tiden, så "conflict of interest" är nog ingen överdrift.

Att stänga av betan på hans privata bil låter som en överreaktion, men det kan också ha att göra med att Bernal faktiskt fick FSD gratis till sin bil som del av sin anställning.

Som vanligt finns det olika vinklar man kan se händelseförloppet ur, jag tror själv att jag har en hyfsat objektiv inställning, andra skulle kanske beskriva mig som att ha "fanboy-bias", men å andra sidan finns det ganska högljudda medlemmar som har en extrem vinkling åt andra hållet och som verkar helt övertygade om att Elon Musk är antikrist. :D

Att Bernal haft som affärsidé att visa FSD-misstag på sin kanal råder det iaf inga tvivel om, bara "ingressen" till hans videos ger snabbt en känsla för vad han vill uppnå, det ska man förstås kunna göra (utanför NDA och anställning), men man får nog räkna med motreaktioner också.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 06 feb 2023 12:11
å andra sidan finns det ganska högljudda medlemmar som har en extrem vinkling åt andra hållet och som verkar helt övertygade om att Elon Musk är antikrist.
Kan du inte lägga av med de här förtäckta personangreppen och lögnerna som du håller på med, och diskutera sakfrågorna istället? Det är lite fantasilöst och ovärdigt. Det här är tredje inlägget på två dagar där du kallar mig för saker.
fth skrev: 06 feb 2023 12:11
Att Bernal haft som affärsidé att visa FSD-misstag på sin kanal råder det iaf inga tvivel om, bara "ingressen" till hans videos ger snabbt en känsla för vad han vill uppnå, det ska man förstås kunna göra (utanför NDA och anställning), men man får nog räkna med motreaktioner också.
Dina ord. Min fetstil. Det sammanfattar läget. Du ser inte att det är något sjukt med det? :roll:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Intressant situation med en Waymo:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

LarsOJ skrev: 25 jan 2023 20:30
Ford Blue Cruise vinner Consumer Reports stora ADAS test i år med stor marginal. Handsfree som GM’s system med smidig förarövervakning. Tesla halkar ner till 7:e plats när det gäller aktivt förarstöd.
Jag lyssnar på senaste Autonocast där man intervjuar Kelly Funkhauser från CR. Intressanta diskussioner!
http://www.autonocast.com/blog/2023/2/9 ... ce-ranking
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Rapportering om FSD denna vecka, Toppen av ett isberg.
Vivek Wadhwa once called himself a friend of Musk and a Tesla fan, but he sees things differently now.
The entrepreneur says he feels burned by Musk's self-driving claims.
Wadhwa loves his Tesla, but he says he'll never buy another one again.
"I've been waiting for six years for this car to drive itself and I know it's never going to happen."

The first generation of people who jumped on board with FSD have been completely ignored. I feel like I've been duped. I want my money back. The current price for FSD is $15,000. They could pay me $15,000 and I'd stop complaining. I would join a class-action lawsuit in a heartbeat, without a second thought.
https://www.businessinsider.com/tesla-f ... ?r=US&IR=T

Steve Wozniak: “A lot of honesty disappears when you look at Elon Musk and Tesla,”

Wozniak said he was deliberately misled over how well Teslas could drive themselves, arguing his own car came woefully short of Musk’s claims.

“They have robbed my family—myself and my wife—of so much money I couldn’t tell you, with things they said that we really believed would be real,” Wozniak said.
https://finance.yahoo.com/news/apple-co ... 39880.html
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Elon VET att man inte kan få FSD-betan godkänd i EU. "Submit to Regulators", sånt skitsnack. Classic Elon.



Men om Tesla satsar på det så kanske dom är klara med anpassningarna för EU om två år, lagom till nya DCAS-reglerna är klara...

Jag är även beredd att utropa BS på påståendet att "90% är lika" world-wide. Det är massor av lokala skillnader bara inom EU. När kommer vänstertrafik-länderna? :roll:
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

spacecoin skrev: 12 feb 2023 19:52
Elon VET att man inte kan få FSD-betan godkänd i EU. "Submit to Regulators", sånt skitsnack. Classic Elon.
Texten vid beställning av FSD är ju minst sagt kryptisk nu också:

” De befintliga funktionerna kräver aktiv övervakning från förarens sida och gör inte bilen autonom. Vissa funktioner kräver blinkers och är begränsade i räckvidd. Aktivering och användning av dessa funktioner är beroende av att man uppnår tillförlitlighet långt större än mänskliga förare med erfarenhet från miljarder körda kilometer samt myndighetsgodkännande, vilket kan ta längre tid i vissa jurisdiktioner. Allt eftersom dessa självkörningsfunktioner utvecklas kommer din bil uppgraderas löpande genom trådlösa programvaruuppdateringar.”

77.700kr som hittat :lol:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Ja dom har fixat språket. När jag köpte (aug 2019) stod det:

"De befintliga funktionerna kräver aktiv övervakning från förarens sida och gör inte bilen autonom. Framtida användning av dessa funktioner utan övervakning är beroende av att man uppnår tillförlitlighet långt större än mänskliga förare med erfarenhet från miljarder körda kilometer samt myndighetsgodkännande, vilket kan ta längre tid i vissa jurisdiktioner. Allt eftersom dessa självkörningsfunktioner utvecklas kommer din bil uppgraderas löpande genom trådlösa programvaruuppdateringar."

Det står inget om L2-myndighetsgodkännande, och inget om blinkers.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av TiborBlomhall »

spacecoin skrev: 12 feb 2023 19:52
Elon VET att man inte kan få FSD-betan godkänd i EU. "Submit to Regulators", sånt skitsnack. Classic Elon.



Men om Tesla satsar på det så kanske dom är klara med anpassningarna för EU om två år, lagom till nya DCAS-reglerna är klara...

Jag är även beredd att utropa BS på påståendet att "90% är lika" world-wide. Det är massor av lokala skillnader bara inom EU. När kommer vänstertrafik-länderna? :roll:
Nja, 90% av koden går nog ut på att analysera bilderna, hitta var vägen är öht och försöka stanna kvar på den. Så att trafikregler endast utgör 10% kan jag "köpa".

Nyckelordet i tweeten är snarare "Then we adapt for EU roads". Betyder att de har inte ens börjat med arbetet som enligt tidigare tweets antingen skulle vara färdigt till sommaren eller över huvud taget redan vara så gott som färdig.

Det är som jag brukar säga: "det är inte riktigt färdigt än men vi har nästan börjat".

Du skrev "Elon VET att man inte kan få FSD-betan godkänd i EU."
Det är snarare "Elon VET att de har ingen FSD-beta som ens kan fungera i EU."
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 13 feb 2023 14:21
Du skrev "Elon VET att man inte kan få FSD-betan godkänd i EU."
Det är snarare "Elon VET att de har ingen FSD-beta som ens kan fungera i EU."
Ja, jag var överdrivet positiv. Det är inte ofta jag blir anklagad för det när det gäller FSD :lol:

Skämt åsido. Problemet består i att det inte GÅR att få FSD-betan godkänd av EU, även om de anpassar den och får den att funka här, om man först inte får igenom ändrade regler och lagar. Det helt omöjligt. Det var det jag syftade på att Elon vet.

Han får det att låta som att "bara vi har en bra produkt så godkänner dom den". Det är fel. Det finns ett facit: UNECE R79 heter det tills annat beslutas.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av mikebike »

Det brukar ju heta att första 90% av utvecklingsarbetet tar 10% av tiden och de sista 10% tar 90% av tiden. :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Ytterligare en förarlös lösning i test i Californien - Zoox:


Shuttle i närheten av deras kontor för deras anställda just nu, så väldigt begränsat:
https://zoox.com/journal/publicroads/
Yeshe
Inlägg: 17
Blev medlem: 19 jun 2022 20:50

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Yeshe »

LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

Yeshe skrev: 16 feb 2023 21:14
Jag tänker på det här i artikeln:

” Here are NHTSA’s four main issues with FSD Beta:

traveling or turning through certain intersections during a stale yellow traffic light;

the perceived duration of the vehicle’s static position at certain intersections with a stop sign, particularly when the intersection is clear of any other road users;

adjusting vehicle speed while traveling through certain variable speed zones, based on detected speed limit signage and/or the vehicle’s speed offset setting that is adjusted by the driver;

and

negotiating a lane change out of certain turn-only lanes to continue traveling straight.

Tesla has been consistently releasing new software updates to try to improve on FSD Beta, but it has never been able to completely remove those behaviors.

Om det var enkelt att lösa dessa problem hade ju Tesla gjort det för längesen.. Alltså jobbar de övertid för att fixa detta asap. eller så har man ju möjligheten att temporärt sluta med ”beta” testningen för de som köpt FSD. Blir spännande att se vad som händer.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

LarsOJ skrev: 16 feb 2023 21:30
Alltså jobbar de övertid för att fixa detta asap. eller så har man ju möjligheten att temporärt sluta med ”beta” testningen för de som köpt FSD. Blir spännande att se vad som händer.
Det börjar bli mycket som ska fixas "ASAP". USS-funktionaliteten, V11, och nu detta. Ska bil intressant att se vad de hittar på.

Här är NHTSA-dokumentet:
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2023/R ... 5-3451.PDF
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

spacecoin skrev: 17 feb 2023 16:55
LarsOJ skrev: 16 feb 2023 21:30
Alltså jobbar de övertid för att fixa detta asap. eller så har man ju möjligheten att temporärt sluta med ”beta” testningen för de som köpt FSD. Blir spännande att se vad som händer.
Det börjar bli mycket som ska fixas "ASAP". USS-funktionaliteten, V11, och nu detta. Ska bil intressant att se vad de hittar på.

Här är NHTSA-dokumentet:
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2023/R ... 5-3451.PDF
Jag undrar om inte V11 är försenad just på grund av detta?

Tesla lär ju fått infon från NHTSA redan för ett tag sen.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

LarsOJ skrev: 17 feb 2023 17:36
spacecoin skrev: 17 feb 2023 16:55
LarsOJ skrev: 16 feb 2023 21:30
Alltså jobbar de övertid för att fixa detta asap. eller så har man ju möjligheten att temporärt sluta med ”beta” testningen för de som köpt FSD. Blir spännande att se vad som händer.
Det börjar bli mycket som ska fixas "ASAP". USS-funktionaliteten, V11, och nu detta. Ska bil intressant att se vad de hittar på.

Här är NHTSA-dokumentet:
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2023/R ... 5-3451.PDF
Jag undrar om inte V11 är försenad just på grund av detta?

Tesla lär ju fått infon från NHTSA redan för ett tag sen.
NHTSA har haft möten med Tesla i januari, men V11 handlar om att ersätta landsväg/motorväg, och alla saker som NHTSA pekar på är i stadsmiljö.

Jag är nyfiken på hur Tesla ska kunna GARANTERA funktionen på de saker som NHTSA tar upp i ett probabilistiskt mjukvarusystem med halv-kassa sensorer. Nu tvingas Tesla skriva under ett papper att de fixat problemet, och dyker det upp igen så blir det spännande vad NHTSA gör då. Jag tänker även att Tesla kan även bli legalt ansvariga för situationer som uppkommer som en konsekvens av dessa fall.
Skriv svar