Kineserna överfaller oss med elbilar!

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av tesla newbie »

kaffekoko skrev: 05 feb 2023 09:38
Är i stora delar hyperkapitalism i kina. Dock verkar de under statens goda minne. Väldigt lätt för staten att dra in tillstånd, reglera etc. Sen är kineser patriotiska och hjälper gärna till frivilligt också.
Undrar var du fått informationen om att kineser är patriotiska ifrån? Det stämde nog bra under Mao-tiden och delvis även senare, men det är många kineser som tröttnat på nuvarande ledaren:

https://en.wikipedia.org/wiki/2022_COVI ... s_in_China

Tror inte Alibabas numera förre chef är så himla förtjust i CCP heller:

https://www.svd.se/a/GMj099/ar-kapitali ... rbi-i-kina
kaffekoko
Inlägg: 207
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av kaffekoko »

tesla newbie skrev: 06 feb 2023 15:43
kaffekoko skrev: 05 feb 2023 09:38
Är i stora delar hyperkapitalism i kina. Dock verkar de under statens goda minne. Väldigt lätt för staten att dra in tillstånd, reglera etc. Sen är kineser patriotiska och hjälper gärna till frivilligt också.
Undrar var du fått informationen om att kineser är patriotiska ifrån? Det stämde nog bra under Mao-tiden och delvis även senare, men det är många kineser som tröttnat på nuvarande ledaren:

https://en.wikipedia.org/wiki/2022_COVI ... s_in_China

Tror inte Alibabas numera förre chef är så himla förtjust i CCP heller:

https://www.svd.se/a/GMj099/ar-kapitali ... rbi-i-kina
ja,klart det finns kineser som tycker och är annorlunda. Är trots allt 1,5 miljarder av dem. Kineser är patriotiska (även om de inte alltid vet det själva ). Eller som i Jack Mas fall där man tvingas in i ledet. Finns visst mått av personligt och affärsmässig frihet men flyger man för nära solen bränner de vingarna. Covid-protesterna var i grunden opolitiska. Och ovanliga.. väldigt svag efterfrågan på demokrati. Och så länge de får det bättre i nuvarande takt så kommer det att dröja tyvärr.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av tesla newbie »

kaffekoko skrev: 07 feb 2023 12:51

ja,klart det finns kineser som tycker och är annorlunda. Är trots allt 1,5 miljarder av dem. Kineser är patriotiska (även om de inte alltid vet det själva ). Eller som i Jack Mas fall där man tvingas in i ledet. Finns visst mått av personligt och affärsmässig frihet men flyger man för nära solen bränner de vingarna. Covid-protesterna var i grunden opolitiska. Och ovanliga.. väldigt svag efterfrågan på demokrati. Och så länge de får det bättre i nuvarande takt så kommer det att dröja tyvärr.
Är ändå ganska många kineser som väljer att lämna landet och många har också studerat utomlands så CCP:s hjärntvätt är inte så effektiv som den var under Mao-tiden. Det är nog inte svag efterfrågan på demokrati, men de flesta som vill ha det väljer att flytta ifrån landet istället för att försöka få till stånd en förändring på hemmaplan. Både "white paper" protesterna och banderollen på Sitong-bron i Peking var politiska och krävde b.la. mer yttrandefrihet. Men för de flesta är det en för stor personlig risk att protestera så man väljer att rösta med fötterna istället.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av martinot »



Mycket intressant bidrag till diskussionen om elbilsbranschen, men framförallt om samtliga Kinesiska bilbolag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Kanske EU borde införa en Democrazy Index Product Value (DIPV) klassificering för produkter som säljs inom EU.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index

Tex en elbil som designats och utvecklats i Frankrike (8.07), producerats i Tjeckien (7.97) men med många komponenter som bland annat batteripaketet från Kina (1.94) skulle få högre poäng än en helt Kinesisk (1.94) bil men lägre än en helt amerikansk bil (7.85), om det nu finns nån sån.
Utopin vore kanske en Norsk (9.81) bil med Svenska (9.39) batterier som designats i Danmark (9.28) och producerats i Finland (9.29).

Sen kan ju myndigheter i EU välja att ställa krav på DIPV över ett viss nivå för sina inköp.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Väcker liv i denna gamla men tyvärr ännu mer aktuella tråd..

Så, om jag nu vill att min nästa elbil ska ha så få beroenden av diktaturer som möjligt, vilket märke väljer jag då?
Nåt från VAG eller vad?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av SwedishAdvocate »

BEV[e-Rage] skrev: 09 maj 2023 19:42
Väcker liv i denna gamla men tyvärr ännu mer aktuella tråd..

Så, om jag nu vill att min nästa elbil ska ha så få beroenden av diktaturer som möjligt, vilket märke väljer jag då?
Nåt från VAG eller vad?
Vad är det för slags bil du har tänkt dig?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av BEV[e-Rage] »

SwedishAdvocate skrev: 09 maj 2023 20:28
BEV[e-Rage] skrev: 09 maj 2023 19:42
Väcker liv i denna gamla men tyvärr ännu mer aktuella tråd..

Så, om jag nu vill att min nästa elbil ska ha så få beroenden av diktaturer som möjligt, vilket märke väljer jag då?
Nåt från VAG eller vad?
Vad är det för slags bil du har tänkt dig?
En som klarar minst 25 mil motorväg på vintern och laddar skapligt snabbt, men inte nån stor SUV. Kanske nåt i stil med Cupra Born 58kWh eller Renault Megane E-Tech EV60, fast ingen av dessa känns prisvärda efter att Tesla sänkte sina priser.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av SwedishAdvocate »

BEV[e-Rage] skrev: 09 maj 2023 20:48
SwedishAdvocate skrev: 09 maj 2023 20:28
BEV[e-Rage] skrev: 09 maj 2023 19:42
Väcker liv i denna gamla men tyvärr ännu mer aktuella tråd..

Så, om jag nu vill att min nästa elbil ska ha så få beroenden av diktaturer som möjligt, vilket märke väljer jag då?
Nåt från VAG eller vad?
Vad är det för slags bil du har tänkt dig?
En som klara minst 25 mil motorväg på vintern och laddar skapligt snabbt, men inte nån stor SUV. Kanske nåt i stil med Cupra Born 58kWh eller Renault Megane E-Tech EV60, fast ingen av dessa känns prisvärda efter att Tesla sänkte sina priser.
Hur är det med förvärmning inför snabbladdning när det gäller Cupra Born/VW ID.3? Har för mig att jag läst ngt om det, men kan ha fel... Och det kanske man även ska kolla upp för säkerhets skull gällande Renaulten också.

Gissar att du har synpunkter på Model 3 eftersom den ju byggs i Kina. Men samtidigt så är väl frågan ifall den kommer börja byggas i Europa om det inte är ngn som köper den... Och ifall Model 3 hade sålt mer än Model Y så hade det ju varit Model 3 som byggt i Berlin nu istället för Y...

Har ju varit tal om att det ska komma nya elbilar i ID.3-klassen från Opel/Peugeot. De ska ju till och med byggas i kombiversioner(!) Men nu är jag lite osäker på när de skulle lanseras. Har väl dock för mig att det talades om senare nu i sommar, men som sagt osäker på det. Och kanske finns risk för barnsjukdomar och div. annat innan de rampat produktionen...

Annars kan jag nog inte komma på några fler kandidater...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 741
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av Lerumsexpressen »

BEV[e-Rage] skrev: 09 maj 2023 20:48
SwedishAdvocate skrev: 09 maj 2023 20:28
BEV[e-Rage] skrev: 09 maj 2023 19:42
Väcker liv i denna gamla men tyvärr ännu mer aktuella tråd..

Så, om jag nu vill att min nästa elbil ska ha så få beroenden av diktaturer som möjligt, vilket märke väljer jag då?
Nåt från VAG eller vad?
Vad är det för slags bil du har tänkt dig?
En som klarar minst 25 mil motorväg på vintern och laddar skapligt snabbt, men inte nån stor SUV. Kanske nåt i stil med Cupra Born 58kWh eller Renault Megane E-Tech EV60, fast ingen av dessa känns prisvärda efter att Tesla sänkte sina priser.
Måste den vara ny? En begagnad M3 från Fremont?
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev: 09 maj 2023 20:57
...] Annars kan jag nog inte komma på några fler kandidater...
Om man skulle kunna tänka sig att lägga mkt kosing så finns ju BMW i4 och Merca EQE också...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av BEV[e-Rage] »

SwedishAdvocate skrev: 09 maj 2023 20:57
BEV[e-Rage] skrev: 09 maj 2023 20:48
SwedishAdvocate skrev: 09 maj 2023 20:28
BEV[e-Rage] skrev: 09 maj 2023 19:42
Väcker liv i denna gamla men tyvärr ännu mer aktuella tråd..

Så, om jag nu vill att min nästa elbil ska ha så få beroenden av diktaturer som möjligt, vilket märke väljer jag då?
Nåt från VAG eller vad?
Vad är det för slags bil du har tänkt dig?
En som klara minst 25 mil motorväg på vintern och laddar skapligt snabbt, men inte nån stor SUV. Kanske nåt i stil med Cupra Born 58kWh eller Renault Megane E-Tech EV60, fast ingen av dessa känns prisvärda efter att Tesla sänkte sina priser.
Hur är det med förvärmning inför snabbladdning när det gäller Cupra Born/VW ID.3? Har för mig att jag läst ngt om det, men kan ha fel... Och det kanske man även ska kolla upp för säkerhets skull gällande Renaulten också.

Gissar att du har synpunkter på Model 3 eftersom den ju byggs i Kina. Men samtidigt så är väl frågan ifall den kommer börja byggas i Europa om det inte är ngn som köper den... Och ifall Model 3 hade sålt mer än Model Y så hade det ju varit Model 3 som byggt i Berlin nu istället för Y...

Har ju varit tal om att det ska komma nya elbilar i ID.3-klassen från Opel/Peugeot. De ska ju till och med byggas i kombiversioner(!) Men nu är jag lite osäker på när de skulle lanseras. Har väl dock för mig att det talades om senare nu i sommar, men som sagt osäker på det. Och kanske finns risk för barnsjukdomar och div. annat innan de rampat produktionen...

Annars kan jag nog inte komma på några fler kandidater...
Jo, trist att Europas TM3 tillverkas i Kina annars vore det kanske klokaste valet trots allt.

Peugeot e-308/Opel Astra Electric ska väl lanseras snart men verkar ha lite för få tillgängliga kWh och dessutom har mina erfarenheter från e-208 inte lockat till fler elbilar från Stellantis.
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av max001 »

BEV[e-Rage] skrev: 09 maj 2023 19:42
Väcker liv i denna gamla men tyvärr ännu mer aktuella tråd..

Så, om jag nu vill att min nästa elbil ska ha så få beroenden av diktaturer som möjligt, vilket märke väljer jag då?
Nåt från VAG eller vad?
Det är väl iofs en hedervärd ambition, men med tanke på att Kina fortfarande är lite av världens fabrik så är risken stor att det blir en tom symbolhandling. Listan kan ju göras lång: bilar, datorer, vitvaror, mobiltelefoner, alla former av elektroniska apparater, komponenter i allmänna transportmedel m.m. Var ska man dra en gräns? Vad är det bästa sättet att påverka omvärlden?
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av BEV[e-Rage] »

max001 skrev: 10 maj 2023 00:18
BEV[e-Rage] skrev: 09 maj 2023 19:42
Väcker liv i denna gamla men tyvärr ännu mer aktuella tråd..

Så, om jag nu vill att min nästa elbil ska ha så få beroenden av diktaturer som möjligt, vilket märke väljer jag då?
Nåt från VAG eller vad?
Det är väl iofs en hedervärd ambition, men med tanke på att Kina fortfarande är lite av världens fabrik så är risken stor att det blir en tom symbolhandling. Listan kan ju göras lång: bilar, datorer, vitvaror, mobiltelefoner, alla former av elektroniska apparater, komponenter i allmänna transportmedel m.m. Var ska man dra en gräns? Vad är det bästa sättet att påverka omvärlden?
Jag tog upp frågan just för att det verkar bli allt svårare att inte göda diktaturer med våran konsumtion, även om man bryr sig.

Men ser man på Democrazy Index från 2022 så hamnade tex Kina på plats 156 av 167 listade länder så det borde iallafall fortfarande gå att hitta lite bättre alternativ.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index

Att ”rösta med plånboken” är kanske inte det mest effektiva men ”många bäckar små..” tänker jag.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av Dafro »

BEV[e-Rage] skrev: 10 maj 2023 02:15
max001 skrev: 10 maj 2023 00:18
BEV[e-Rage] skrev: 09 maj 2023 19:42
Väcker liv i denna gamla men tyvärr ännu mer aktuella tråd..

Så, om jag nu vill att min nästa elbil ska ha så få beroenden av diktaturer som möjligt, vilket märke väljer jag då?
Nåt från VAG eller vad?
Det är väl iofs en hedervärd ambition, men med tanke på att Kina fortfarande är lite av världens fabrik så är risken stor att det blir en tom symbolhandling. Listan kan ju göras lång: bilar, datorer, vitvaror, mobiltelefoner, alla former av elektroniska apparater, komponenter i allmänna transportmedel m.m. Var ska man dra en gräns? Vad är det bästa sättet att påverka omvärlden?
Jag tog upp frågan just för att det verkar bli allt svårare att inte göda diktaturer med våran konsumtion, även om man bryr sig.

Men ser man på Democrazy Index från 2022 så hamnade tex Kina på plats 156 av 167 listade länder så det borde iallafall fortfarande gå att hitta lite bättre alternativ.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index

Att ”rösta med plånboken” är kanske inte det mest effektiva men ”många bäckar små..” tänker jag.
Håller med och bilar har ett ganska mycket högre värde än en mobil mm.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av mati »

Jag tycker också att en bil är så mycket mer än en mobiltelefon eller en skruvdragare. Vill man göra en markering så ska man välja bort en kinesbil. De utgör ett existentiellt hot mot den västerländska och främst den europeiska bilindustrin, som ju är fundamentet i vårt industrisamhälle. Länder som Tyskland skulle troligen gå under utan bilindustri.
Jag har skrivit det många gånger förut, för mig går en röd linje vid kinesbilar. Hade jag varit tvungen att välja mellan en elbil från Kina och en fossilbil (eller hybrid) från ett demokratiskt land så hade jag valt det sistnämnda utan att fundera.
Kineserna må bygga hur bra och billiga elbilar som helst. Jag föredrar hellre en dyrare och i värsta fall även sämre bil.
Jag hoppas verkligen att vår bilindustri inser allvaret i detta och lägger det gamla "vi är störst bäst och vackrast"-tänket åt sidan. För tyvärr skiter allt fler konsumenter i var deras bil kommer ifrån, bara den är billig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av BigEasy »

Själv pysslar jag inte med politik i mitt vardagsliv. Erbjuder Kina den bästa dealen så är det den jag kommer välja. Är precis som med klimatfrågan. Jag lever mitt liv och så får politikerna styra mig rätt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av mati »

BigEasy skrev: 10 maj 2023 09:34
Själv pysslar jag inte med politik i mitt vardagsliv. Erbjuder Kina den bästa dealen så är det den jag kommer välja. Är precis som med klimatfrågan. Jag lever mitt liv och så får politikerna styra mig rätt.
Så kan man tänka. Jag är inte heller intresserad av politik. Problemet är att detta kommer påverkar oss, direkt eller indirekt, precis som klimatfrågan kommer påverka oss.
I motsats till dig så litar jag inte ett dyft på politiker. Jag anser tvärtom att de flesta politiker inte har minsta förmåga att "styra mig rätt", det bevisar de ju nästan dagligen. Jag låter mig inte styras av folk som inte vet vad de håller på med.
Det är precis därför jag håller mig så långt borta som möjligt från politiken, jag gör istället vad jag anser är rätt. Jag är en (någorlunda) vuxen människa. Jag behöver inga politiker som tar beslut åt mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av tesla newbie »

Även om det vore olyckligt om europeisk bilindustri kollapsade så kan man ju inte låta bli att tycka att de har sig själva att skylla. Men har ju i det längsta förhalat och hoppats att elektrifieringen inte ska bli av. Samtidigt så har man gått med på i stort sett vad som helst för att få sälja och tillverka sina produkter i Kina, vilket gett kineserna en unik inblick i deras produktionsmetoder. Det är ju ingen slump att de elbilar som kommer ut från Kina är såpass välbyggda. Kineserna har ju lärt sig i BMW:s och Mercedes fabriker i Kina.
De har också tidigt insett att "legacy automakers" har högst begränsad förmåga att snabbt ställa om till eldrift och har utnyttjat detta maximalt. Ska vi kunna hålla kinesiska tillverkare borta så måste europeerna sannolikt börja ställa om hela sin företagsstruktur. Detta med enormt långa utvecklingsprojekt för att ta fram en bilmodell som sedan inte ändras nämnvärt på 7 år fungerar inte längre.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av SwedishAdvocate »

tesla newbie skrev: 10 maj 2023 13:38
...] Detta med enormt långa utvecklingsprojekt för att ta fram en bilmodell som sedan inte ändras nämnvärt på 7 år fungerar inte längre.
Har kinesiska tillverkare modellcykler som är kortare än 7 år?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av SwedishAdvocate »

max001 skrev: 10 maj 2023 00:18
BEV[e-Rage] skrev: 09 maj 2023 19:42
Väcker liv i denna gamla men tyvärr ännu mer aktuella tråd..

Så, om jag nu vill att min nästa elbil ska ha så få beroenden av diktaturer som möjligt, vilket märke väljer jag då?
Nåt från VAG eller vad?
Det är väl iofs en hedervärd ambition, men med tanke på att Kina fortfarande är lite av världens fabrik [1] så är risken stor att det blir en tom symbolhandling. [2] Listan kan ju göras lång: bilar, datorer, vitvaror, mobiltelefoner, alla former av elektroniska apparater, komponenter i allmänna transportmedel m.m. [3] Var ska man dra en gräns? [4] Vad är det bästa sättet att påverka omvärlden? [Mina siffror i hakparenteser.]
1. På vilket sätt skulle det här utgöra "en tom symbolhandling"?

2. Som Dafro lyfter fram ovan så är det en tämligen avsevärd skillnad i värde mellan datorer, vitvaror, mobiltelfoner mm jämfört med en bil(!)...

3. Varför inte dra gränsen där man har möjlighet att dra den?

4. Tycker du att utvecklingen i Militärdiktaturen Kina har varit positiv?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av SwedishAdvocate »

BigEasy skrev: 10 maj 2023 09:34
[1] Själv pysslar jag inte med politik i mitt vardagsliv. [2] Erbjuder Kina den bästa dealen så är det den jag kommer välja. [3] Är precis som med klimatfrågan. Jag lever mitt liv och så får politikerna styra mig rätt. [Mina siffror i hakparenteser.]
1. Själv anser jag att allt är politik. Jag kan ärligt talat inte se hur jag skulle kunna leva mitt liv utan att det får politiska konsekvenser. För mig ter det sig fullkomligt omöjligt.

2. Jag försöker in i det längsta efter bästa förmåga undvika att ekonomiskt stödja Militärdiktaturer som Putins Ryssland och Xi Jinpings Kina.

3. Jag har röstat i alla val som jag har haft rätt att rösta i. Hann till och med rösta i ett kyrkoval innan jag fick tummen ur och som ateist begärde utträde ur Svenska Kyrkan. Borde så klart gått ur Kyrkan innan det här valet, men inte heller jag är 'perfekt'...

För mig är politik en samverkan mellan medborgare och politiker. Har politikerna inget mandat från sina väljare så blir det ju minst sagt jävligt svårt för dem att kunna göra någonting...

Och samtidigt kan även jag så klart ha förståelse för att vi i Sverige verkar i ett globalt sammanhang. Vad är vitsen med att vi gör dieseln rekorddyr i Sverige ifall den är billigare i alla andra europeiska länder? Dieselpriset måste ju vara jämförbart i hela Europa. Och vad är vitsen med att vi straffar ut svensk och europeisk produktion och samtidigt inte lägger klimattullar på saker som producerats miljövidrigt i Xi Jinpings kinesiska Militärdiktatur?...

Men återigen: För mig är politik en samverkan mellan medborgare och politiker. Jag anser att jag måste göra det jag kan för att vi ska få bästa möjliga politiker. Jag anser även att jag måste hjälpa till att se till att de här politikerna har ett fortsatt stöd för att fortsätta agera och göra de åtgärder som jag anser krävs.

Och personligen klarar jag inte av att gå emot min egen moraliska kompass ifall jag inte absolut måste för att klara av vardagen.

EDIT: Rättade ett slarvfel.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av Jerker »

Vi lever i individualismens tidevarv. Solidaritet och samarbete för att nå gemensamma sociala och samhälleliga förbättringar är inte direkt på modet. Tänk om det hade varit likadant runt förra sekelskiftet? Då hade vi fortfarande haft kvar statarsamhället, om än i en annan variant. Varje enskild "symbolhandling" har betydelse. Tillsammans med alla andra liknande handlingar blir det en reell maktfaktor.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev: 11 maj 2023 08:10
...] vad är vitsen med att vi straffar ut svensk och europeisk produktion och samtidigt inte lägger klimattullar på saker som producerats miljövidrigt i Xi Jinpings kinesiska Militärdiktatur?... [...
Vill minnas att andra har varit inne på det här tidigare i denna eller andra trådar här på forumet...

Precis som det verkar behövas en klimattull på miljövidrigt producerade varor så påstår jag att det även behövs en diktaturtull. Diktaturer spelar inte efter samma regler. Det finns noll mänskliga rättigheter. Det finns inga fackföreningar. Det finns noll demokrati. Det verkar inte ens finnas samma arbetsmiljöskydd för alla arbetare och tjänstemän som producerar alla de här varorna. Allt det här kostar pengar. Det behövs således en skatt/tull som jämnar ut spelfältet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar