Jag tycker inte man hinner käka och kissa riktigt om man får full effekt så jag ställer mig alltid bredvid någon annan så jag får lite lugn och ro när jag äter
Ska jag behöva skaffa ett basebollträ till min frunk nu också…
Tur jag beställt en Q8 och undviker SuC så långt som möjligt.
Helt ensam på Gävle Bro SuC. När jag kollar i appen så har jag helt plötsligt halva effekten. Hm tänkte jag och tamefan. Av alla jäkla platser ska föraren i sin Model S stå bredvid mig och ta ena stolpparet som delar min effekt…
Tesla borde verkligen ha en tydlig info om detta i bilarna, eller byta ut till V3 illa kvickt…
Håller helt med, men skönt att höra att det var en tesla ändå fast den kanske är tesla only. Dom borde absolut uppgradera sina v2 till v3, är ju det öven i Ulricehamn. 75 kW är inte premium.
Den är öppen för alla (Nect kör tex en Etron).
Ibland undrar man ju om det inte skulle gå att spärra paren så länge det finns andra lediga
icke-delade stolpar kvar, även om det blir lite strul då för den som ställer sig på en delad
stolpe i ”onödan”…
Istället för att få delad effekt så får man noll liksom, och är det en icke Tesla som ska slå
på i appen så kommer det upp direkt typ ”byt stolpe” plus en kort förklaring till varför…
Just det han är ju en klok person på detta forum.
Jo i teslor borde det komma upp en stor symbol som täcker hela skärmen. Röda och gröna lampor kanske som visar att dom är avstängda tills det börjar bli fullt, fast bästa vore ju v3z
Jag tycker inte man hinner käka och kissa riktigt om man får full effekt så jag ställer mig alltid bredvid någon annan så jag får lite lugn och ro när jag äter
Vi hoppas alla att detta var ett skämt, emojin indikerar ju det...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Även om en 50/50 split på v2 är mest rättvis, kanske en annan fördelning vore effektivast. Man vill ju undvika att behöva ladda två med hög SoC på samma V2-par. Då tar man ju inte ut allt stolpen kan leverera. Tesla borde ju ha tillräckligt med data för att kunna simulera hur man fördelar för att maximerar effektuttaget ur laddarna när det är kö.
Även om en 50/50 split på v2 är mest rättvis, kanske en annan fördelning vore effektivast. Man vill ju undvika att behöva ladda två med hög SoC på samma V2-par. Då tar man ju inte ut allt stolpen kan leverera. Tesla borde ju ha tillräckligt med data för att kunna simulera hur man fördelar för att maximerar effektuttaget ur laddarna när det är kö.
Den som är först får allt den kan ta är väl det enda rimliga. Visst jag tar ju hela 150 upp till 80% men då står jag inte så länge heller. Och det borde ju lära folk att ta ett eget par.
Även om en 50/50 split på v2 är mest rättvis, kanske en annan fördelning vore effektivast. Man vill ju undvika att behöva ladda två med hög SoC på samma V2-par. Då tar man ju inte ut allt stolpen kan leverera. Tesla borde ju ha tillräckligt med data för att kunna simulera hur man fördelar för att maximerar effektuttaget ur laddarna när det är kö.
Den som är först får allt den kan ta är väl det enda rimliga. Visst jag tar ju hela 150 upp till 80% men då står jag inte så länge heller. Och det borde ju lära folk att ta ett eget par.
Instämmer helt, dvs "det var bättre förr"
Jag tror iofs att bil nr 2 fick en liten skvätt oavsett vilken SoC bil nr 1 hade, men man påverkades iaf inte nämnvärt om någon kopplade in sig på samma par. Mer rättvist och mindre risk för konflikter
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Även om en 50/50 split på v2 är mest rättvis, kanske en annan fördelning vore effektivast. Man vill ju undvika att behöva ladda två med hög SoC på samma V2-par. Då tar man ju inte ut allt stolpen kan leverera. Tesla borde ju ha tillräckligt med data för att kunna simulera hur man fördelar för att maximerar effektuttaget ur laddarna när det är kö.
Den som är först får allt den kan ta är väl det enda rimliga. Visst jag tar ju hela 150 upp till 80% men då står jag inte så länge heller. Och det borde ju lära folk att ta ett eget par.
Instämmer helt, dvs "det var bättre förr"
Jag tror iofs att bil nr 2 fick en liten skvätt oavsett vilken SoC bil nr 1 hade, men man påverkades iaf inte nämnvärt om någon kopplade in sig på samma par. Mer rättvist och mindre risk för konflikter
/fth
Just det, det var så förr, vet du varför man ändrade det?
Även om en 50/50 split på v2 är mest rättvis, kanske en annan fördelning vore effektivast. Man vill ju undvika att behöva ladda två med hög SoC på samma V2-par. Då tar man ju inte ut allt stolpen kan leverera. Tesla borde ju ha tillräckligt med data för att kunna simulera hur man fördelar för att maximerar effektuttaget ur laddarna när det är kö.
Den som är först får allt den kan ta är väl det enda rimliga. Visst jag tar ju hela 150 upp till 80% men då står jag inte så länge heller. Och det borde ju lära folk att ta ett eget par.
Instämmer helt, dvs "det var bättre förr"
Jag tror iofs att bil nr 2 fick en liten skvätt oavsett vilken SoC bil nr 1 hade, men man påverkades iaf inte nämnvärt om någon kopplade in sig på samma par. Mer rättvist och mindre risk för konflikter
/fth
Just det, det var så förr, vet du varför man ändrade det?
Jag kan inte minnas att vi fick någon förklaring kring det. Det var ju också självreglerande/lärande
system liksom, med tiden så fattade folk hur laddarna funkade, men självklart vore V3 bäst (förutom
att alla äldre bilar måste konverteras och dessutom på ägarnas bekostnad).
Även om en 50/50 split på v2 är mest rättvis, kanske en annan fördelning vore effektivast. Man vill ju undvika att behöva ladda två med hög SoC på samma V2-par. Då tar man ju inte ut allt stolpen kan leverera. Tesla borde ju ha tillräckligt med data för att kunna simulera hur man fördelar för att maximerar effektuttaget ur laddarna när det är kö.
Den som är först får allt den kan ta är väl det enda rimliga. Visst jag tar ju hela 150 upp till 80% men då står jag inte så länge heller. Och det borde ju lära folk att ta ett eget par.
Instämmer helt, dvs "det var bättre förr"
Jag tror iofs att bil nr 2 fick en liten skvätt oavsett vilken SoC bil nr 1 hade, men man påverkades iaf inte nämnvärt om någon kopplade in sig på samma par. Mer rättvist och mindre risk för konflikter
/fth
Just det, det var så förr, vet du varför man ändrade det?
Jag kan inte minnas att vi fick någon förklaring kring det. Det var ju också självreglerande/lärande
system liksom, med tiden så fattade folk hur laddarna funkade, men självklart vore V3 bäst (förutom
att alla äldre bilar måste konverteras och dessutom på ägarnas bekostnad).
Ok, och det med konvertering av bil hade jag inte koll på och det blir ju dåligt för de med äldre bilar, men finns det nog med v2 så de med äldre teslor klarar sig genom Sverige kan man ju fundera på för alla nya som byggs är väl v3.
Ok, och det med konvertering av bil hade jag inte koll på och det blir ju dåligt för de med äldre bilar, men finns det nog med v2 så de med äldre teslor klarar sig genom Sverige kan man ju fundera på för alla nya som byggs är väl v3.
Konverteringen är iofs en av dom mest prisvärda uppgraderingar man kan göra, för en ganska billig penning får man ju tillgång inte "bara" till SuC V3, utan även alla andra CCS-laddare, det är en "no-brainer" enligt mig.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Ok, och det med konvertering av bil hade jag inte koll på och det blir ju dåligt för de med äldre bilar, men finns det nog med v2 så de med äldre teslor klarar sig genom Sverige kan man ju fundera på för alla nya som byggs är väl v3.
Konverteringen är iofs en av dom mest prisvärda uppgraderingar man kan göra, för en ganska billig penning får man ju tillgång inte "bara" till SuC V3, utan även alla andra CCS-laddare, det är en "no-brainer" enligt mig.
/fth
Visst är det så men nog är det rätt så snikigt att inte bjuda på det när dom ändrar systemet
så mycket att den miljon-bil man köpt inte går att ladda öht på deras egna extremt bra system på
alla nya stationer. Småpengar i sammanhanget och goodwill deluxe liksom.
Visst är det så men nog är det rätt så snikigt att inte bjuda på det när dom ändrar systemet
så mycket att den miljon-bil man köpt inte går att ladda öht på deras egna extremt bra system på
alla nya stationer. Småpengar i sammanhanget och goodwill deluxe liksom.
Jo, jag kan hålla med till viss del, och hade dom dessutom börjat byta ut v2 mot v3 i någon större utsträckning så hade det varit självklart att dom hade fått bjuda på uppgraderingen.
Som det är nu så kan dom ju med viss rätt hävda att dom iaf inte försämrar för "gamla" S/X, men om man vill ta del av utbyggnaden av SuC så måste man uppgradera.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Visst är det så men nog är det rätt så snikigt att inte bjuda på det när dom ändrar systemet
så mycket att den miljon-bil man köpt inte går att ladda öht på deras egna extremt bra system på
alla nya stationer. Småpengar i sammanhanget och goodwill deluxe liksom.
Jo, jag kan hålla med till viss del, och hade dom dessutom börjat byta ut v2 mot v3 i någon större utsträckning så hade det varit självklart att dom hade fått bjuda på uppgraderingen.
Som det är nu så kan dom ju med viss rätt hävda att dom iaf inte försämrar för "gamla" S/X, men om man vill ta del av utbyggnaden av SuC så måste man uppgradera.
/fth
Och samtidigt så sa dom i sin marknadsföring att dom skulle fortsätta att bygga ut SuC massivt
och detta absolut under den period innan CCS kom så…
Och dom har tagit bort en del V2 men inga som fanns under tiden man sålde bilar utan upgrade
så i princip så gäller principen som du säger, ingen försämring efter att man köpt bilen, tror jag iaf.
Visst är det så men nog är det rätt så snikigt att inte bjuda på det när dom ändrar systemet
så mycket att den miljon-bil man köpt inte går att ladda öht på deras egna extremt bra system på
alla nya stationer. Småpengar i sammanhanget och goodwill deluxe liksom.
Jo, jag kan hålla med till viss del, och hade dom dessutom börjat byta ut v2 mot v3 i någon större utsträckning så hade det varit självklart att dom hade fått bjuda på uppgraderingen.
Som det är nu så kan dom ju med viss rätt hävda att dom iaf inte försämrar för "gamla" S/X, men om man vill ta del av utbyggnaden av SuC så måste man uppgradera.
/fth
Och samtidigt så sa dom i sin marknadsföring att dom skulle fortsätta att bygga ut SuC massivt
och detta absolut under den period innan CCS kom så…
Och dom har tagit bort en del V2 men inga som fanns under tiden man sålde bilar utan upgrade
så i princip så gäller principen som du säger, ingen försämring efter att man köpt bilen, tror jag iaf.
Den stora förändringen, som jag tycker jag blivit blåst på, är de kraftigt höjda priserna (var ca 2 kr/kWh när jag skaffade min första M3).
Samt att de öppnat upp SuC för alla med köer, felparkeringar, trasiga laddare, och allt vad det innebär. Där har det verkligen blivit en klar försämring sedan jag köpte senaste Teslan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Sälen Lindvallen = kaos pga. BMW och Volkswagen gruppens bilar blockar laddare och de står länge och laddar.
Aj!
Vilken laddkedja? Ionity eller Tesla SuC?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det dumma med en station som Sälen är att många kör dit med iskallt batteri och tror de ska toppa upp batteriet lite snabbt.
Det i kombination med placering av laddare som inte passar icke-Tesla och sportlovsveckor så blir det kaos.
Edit: En rejäl utbyggnad av riktigt långsamma uttag hade varit perfekt så bilen kunde vara inpluggad hela veckan. De flesta använder nog bilen väldigt sparsamt under en sportlovsvecka.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.