Väntrum USS Replacement in TV

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

JockeH
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 mar 2019 20:02

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av JockeH »

Otroligt vad negativa/konspiratoriska alla är här (och dåligt insatta).
Om ni tror att den gamla radarn var bättre än Vision, så har ni fel. Min gamla Tesla blev uppdaterad med Vision och allt blev bättre. Tidigare hade jag problem med nerisning, man blev tvungen att stanna bilen och göra ren den.

Problem med Radarn
Radar har problem med att upptäcka stationära saker, som tex en bil eller ett djur som inte rör sig.
Radarn skapar även spöksignaler, som man bör tvärnita för. Ett sätt att undvika det är att filtrera signalen (som dom flesta biltillverkare gör), detta gör att bilen reagerar långsammare och blir farligare.

Whole mars catalog
Är inte! med i Teslas PR-gäng! Anledningen till att det fungerar bra för honom är att han bor där det Neurala nätverket är tränat, i LA & San Fransisco. Dirty Tesla kör i Flint/Detroit och där fungerar det sämre.

Problem med USS
USS ser inte runda och vassa stolpar, det kommer att fungerar bättre med kameror.
Kameror har potential att kunna skapa 360° 3D-view runt bilen (med NeRFs)
Ett sätt att veta vad som är framför bilen är att den kommer ihåg det när den körde in på parkeringen.
Det är samma gnäll som när dom tog bort radarn, det är väl självklart att det kommer en ny lösning snart!

FSD beta i Europa
Japp, det kommer i år, men blanda inte ihop det med level 5 FSD, det kommer långt senare.

Fis ljud och ljusshow
Det är inte samma personer som jobbar med fis ljud som med FSD, Matrixljus och USS, jag lovar ;)
Låt dom hålla på, själv tycker jag det är roligt.

/Jag har både MY & M3 med FSD...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av spacecoin »

JockeH skrev: 08 feb 2023 16:25
FSD beta i Europa
Japp, det kommer i år, men blanda inte ihop det med level 5 FSD, det kommer långt senare.
Du kanske vet något som jag inte vet eftersom du är så säker på det här.

Förklara bara för mig, som du menar är så dåligt insatt, hur Tesla ska kunna släppa FSD betan i Europa eller andra UNECE-områden i år när det inte ens finns lagstöd för Navigate on Autopilots obekräftade filbyten och AP:s hantering av "branta" kurvor i UNECE R79.

Vilken standard eller lagrum tänker du ska ändras i år? Jag är inte medveten om att det arbetas på några nya amendments till R79 och DCAS-arbetet kommer troligen inte att bli klart i år.
JockeH skrev: 08 feb 2023 16:25
Kameror har potential att kunna skapa 360° 3D-view runt bilen (med NeRFs)
Ja om man inte bryr sig om att 360-vyn som visas ska stämma med vad som är runt bilen så funkar det fint med NeRF:s ;) Vidare behöver man inte ta bort USS för att göra det.

I övrigt så är det ju inte ett olösligt problem att ta bort USS. Men blir det ju minskad säkerhet om man ska vara beroende av hur det såg ut för fem meter sedan än i realtid om man kör in i en parkeringsruta. Lite samma som att ta bort radarn. Man spar pengar och det "funkar" ofta lika bra. Men lika säkert som att använda multimodalt blir det inte. Som kund ser jag ingen anledning att försvara något av det, som aktieägare är det säkert kanon.
JockeH skrev: 08 feb 2023 16:25
Anledningen till att det fungerar bra för [wholemarscatalog] är att han bor där det Neurala nätverket är tränat, i LA & San Fransisco.
Ja, det och att han cherry pickar hårt. Han har ju en agenda, det borde väl du kunna hålla med om? Du kan väl be om en live-stream från downtown Los Angeles klockan 17 så får vi ser ur det går?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av mikebike »

Min bil blev betydligt sämre när radarn kopplades ur.
-10 gånger så många spökbromsningar.
-Varierande avstånd till bilen framför, från för kort till alldeles för kort. Min bil har numera en fördröjning från att bilen framför saktar till att min bil saktar in. Riktigt otrevligt i halt väglag.
-Hastighetssänkning och urkoppling av farthållare vid lätt dimma.
'Hastighetssänkning när man spolar rutan.
-Automatisk inkoppling av dysfunktionell torkarautomatik när man slår på farthållaren.
-Automatisk inkoppling av helljusautomatik vid AP.

Det är ju kul att vissa uppfattar att mindre mängd information har inneburit en förbättring. Jag är inte en av dessa.
Det är rätt irriterande att behöva förklara för passagerarna att det inte är jag som kör illa, utan bilen.

Visst kan radarn täckas av is, men dels har man ju kameran som backup, dels är det nog dags att göra ren strålkastarna när det händer, de är nämligen lika isiga de.

Jag hade bilen hos SC förra veckan. De bytte kamerorna i B-stolparna eftersom det fanns loggade felmeddelanden för dessa.
När jag i servicechatten hävdade att de knappast rår för att min bil inte klarar att hålla hastigheten fick jag ett svar på engelska som gick ut på att uppförandet var normalt för vägtypen! (E4)
När jag nu går in och kollar i chathistoriken så är detta meddelande borta, men mitt svar på det är kvar. :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av Domenix »

mikebike skrev: 08 feb 2023 21:10
Min bil blev betydligt sämre när radarn kopplades ur.
-10 gånger så många spökbromsningar.
-Varierande avstånd till bilen framför, från för kort till alldeles för kort. Min bil har numera en fördröjning från att bilen framför saktar till att min bil saktar in. Riktigt otrevligt i halt väglag.
-Hastighetssänkning och urkoppling av farthållare vid lätt dimma.
'Hastighetssänkning när man spolar rutan.
-Automatisk inkoppling av dysfunktionell torkarautomatik när man slår på farthållaren.
-Automatisk inkoppling av helljusautomatik vid AP.

Det är ju kul att vissa uppfattar att mindre mängd information har inneburit en förbättring. Jag är inte en av dessa.
Det är rätt irriterande att behöva förklara för passagerarna att det inte är jag som kör illa, utan bilen.

Visst kan radarn täckas av is, men dels har man ju kameran som backup, dels är det nog dags att göra ren strålkastarna när det händer, de är nämligen lika isiga de.

Jag hade bilen hos SC förra veckan. De bytte kamerorna i B-stolparna eftersom det fanns loggade felmeddelanden för dessa.
När jag i servicechatten hävdade att de knappast rår för att min bil inte klarar att hålla hastigheten fick jag ett svar på engelska som gick ut på att uppförandet var normalt för vägtypen! (E4)
När jag nu går in och kollar i chathistoriken så är detta meddelande borta, men mitt svar på det är kvar. :roll:
Riktigt trist för dig att ha så mycket strul :(

Tyvärr så verkar det ju som att mycket är individuellt fortfarande. Jag körde i galen dimma med autopilot här om dagen och det var inga konstigheter. Bilen tog även avfarterna mot Bernstorp och strax innan citygross tog jag över då det kommer lite rondeller och så där som vi inte har stöd för än i EU.

Spökbromsningar har även jag råkat utför ett par gånger nu med de nya bilarna vi hämtade. Det är rätt störigt när en bil svänger över ens fil kanske 100 meter fram för att köra ut på motorvägen samtidigt som jag kommer körandei 70km/h och bilen börja bromsa in för den tror det är ett hinder. Detta är ju mycket på grund av de stränga regler vi har inom EU så vår ap "stack" är ju något helt annat än den dem har i USA tillexempel.

Utöver det så har jag inte stött på något annat som du nämnt strul med, väldigt individuellt det där. Sen har ju mina bilar aldrig haft radar så det kanske kan påverka på något sätt, who knows
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av Maw »

Domenix skrev: 09 feb 2023 10:34
Detta är ju mycket på grund av de stränga regler vi har inom EU så vår ap "stack" är ju något helt annat än den dem har i USA tillexempel.
Verkligen?

Har du någon källa på det eller är det en hemmasnickrad teori?
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av Domenix »

Maw skrev: 09 feb 2023 11:24
Domenix skrev: 09 feb 2023 10:34
Detta är ju mycket på grund av de stränga regler vi har inom EU så vår ap "stack" är ju något helt annat än den dem har i USA tillexempel.
Verkligen?

Har du någon källa på det eller är det en hemmasnickrad teori?
Ja så klart jag är säker, det är bara att läsa på om begränsningarna som EU's regler har på Teslas autopilot som gjort att dem fått ändra hela mjukvaran för att anpassas efter EU's regler
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av Maw »

Domenix skrev: 09 feb 2023 11:27
Maw skrev: 09 feb 2023 11:24
Domenix skrev: 09 feb 2023 10:34
Detta är ju mycket på grund av de stränga regler vi har inom EU så vår ap "stack" är ju något helt annat än den dem har i USA tillexempel.
Verkligen?

Har du någon källa på det eller är det en hemmasnickrad teori?
Ja så klart jag är säker, det är bara att läsa på om begränsningarna som EU's regler har på Teslas autopilot som gjort att dem fått ändra hela mjukvaran för att anpassas efter EU's regler
Så du påstår att Teslas problem med spökbromsningar skulle vara EU:s fel?

Är det EU:s fel att Tesla har massiva problem med spökbromsningar i USA också efter att de tog bort radarn?

Ange gärna någon källa för det påståendet.
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av Domenix »

Maw skrev: 09 feb 2023 12:07
Domenix skrev: 09 feb 2023 11:27
Maw skrev: 09 feb 2023 11:24
Domenix skrev: 09 feb 2023 10:34
Detta är ju mycket på grund av de stränga regler vi har inom EU så vår ap "stack" är ju något helt annat än den dem har i USA tillexempel.
Verkligen?

Har du någon källa på det eller är det en hemmasnickrad teori?
Ja så klart jag är säker, det är bara att läsa på om begränsningarna som EU's regler har på Teslas autopilot som gjort att dem fått ändra hela mjukvaran för att anpassas efter EU's regler
Så du påstår att Teslas problem med spökbromsningar skulle vara EU:s fel?

Är det EU:s fel att Tesla har massiva problem med spökbromsningar i USA också efter att de tog bort radarn?

Ange gärna någon källa för det påståendet.
Ingen aning men det är ju mycket möjligt att det kan ha något med saken att göra. Tillexempel när du gör ett filbyte i navigate on autopilot så är EU's stack med autopilot begränsad till att den måste starta filbytet inom 4 sekunder annars avbryter den, detta har resulterat att ett flertal gånger min bil har varit på väg ut men inte nått linjen(dels på grund av att den väntat på mänskliga billister som inte vet hur man släpper ut bilar på motorvägen från påfarten xD) och dragit ratten hårt tillbaka för att avbryta filbytet. EU's regleringar inte bara bromsar utvecklingen av Autopilot i EU utan rent av är livsfarliga också .

Jag avslutar diskussionen där då som en annan användare tidigare nämnt så är det många som du som bara vill skapa argument och hoppa på folk

Det är bara att läsa på om ämnet själv, jag tänker inte vara din lärare här
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av Maw »

Domenix skrev: 09 feb 2023 13:42
Maw skrev: 09 feb 2023 12:07
Domenix skrev: 09 feb 2023 11:27
Maw skrev: 09 feb 2023 11:24
Domenix skrev: 09 feb 2023 10:34
Detta är ju mycket på grund av de stränga regler vi har inom EU så vår ap "stack" är ju något helt annat än den dem har i USA tillexempel.
Verkligen?

Har du någon källa på det eller är det en hemmasnickrad teori?
Ja så klart jag är säker, det är bara att läsa på om begränsningarna som EU's regler har på Teslas autopilot som gjort att dem fått ändra hela mjukvaran för att anpassas efter EU's regler
Så du påstår att Teslas problem med spökbromsningar skulle vara EU:s fel?

Är det EU:s fel att Tesla har massiva problem med spökbromsningar i USA också efter att de tog bort radarn?

Ange gärna någon källa för det påståendet.
Ingen aning men det är ju mycket möjligt att det kan ha något med saken att göra. Tillexempel när du gör ett filbyte i navigate on autopilot så är EU's stack med autopilot begränsad till att den måste starta filbytet inom 4 sekunder annars avbryter den, detta har resulterat att ett flertal gånger min bil har varit på väg ut men inte nått linjen(dels på grund av att den väntat på mänskliga billister som inte vet hur man släpper ut bilar på motorvägen från påfarten xD) och dragit ratten hårt tillbaka för att avbryta filbytet. EU's regleringar inte bara bromsar utvecklingen av Autopilot i EU utan rent av är livsfarliga också .

Jag avslutar diskussionen där då som en annan användare tidigare nämnt så är det många som du som bara vill skapa argument och hoppa på folk

Det är bara att läsa på om ämnet själv, jag tänker inte vara din lärare här
Det blir ett problem när du häver ur dig påstååenden som inte är underbyggda. Andra läsare här kan lätt tro att det finns substans bakom det du säger när det i själva verket bara är gissningar eller vidareförmedlade rykten. Det handlar inte om att hoppa på någon utan att skilja gissningsr och ryktesspridning från fakta. Jag har personligen inget emot gissningar och rykten men det är viktigt att de markeras för vad de är.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av Xeik »

Maw skrev: 09 feb 2023 14:03
Domenix skrev: 09 feb 2023 13:42
Maw skrev: 09 feb 2023 12:07
Domenix skrev: 09 feb 2023 11:27
Maw skrev: 09 feb 2023 11:24


Verkligen?

Har du någon källa på det eller är det en hemmasnickrad teori?
Ja så klart jag är säker, det är bara att läsa på om begränsningarna som EU's regler har på Teslas autopilot som gjort att dem fått ändra hela mjukvaran för att anpassas efter EU's regler
Så du påstår att Teslas problem med spökbromsningar skulle vara EU:s fel?

Är det EU:s fel att Tesla har massiva problem med spökbromsningar i USA också efter att de tog bort radarn?

Ange gärna någon källa för det påståendet.
Ingen aning men det är ju mycket möjligt att det kan ha något med saken att göra. Tillexempel när du gör ett filbyte i navigate on autopilot så är EU's stack med autopilot begränsad till att den måste starta filbytet inom 4 sekunder annars avbryter den, detta har resulterat att ett flertal gånger min bil har varit på väg ut men inte nått linjen(dels på grund av att den väntat på mänskliga billister som inte vet hur man släpper ut bilar på motorvägen från påfarten xD) och dragit ratten hårt tillbaka för att avbryta filbytet. EU's regleringar inte bara bromsar utvecklingen av Autopilot i EU utan rent av är livsfarliga också .

Jag avslutar diskussionen där då som en annan användare tidigare nämnt så är det många som du som bara vill skapa argument och hoppa på folk

Det är bara att läsa på om ämnet själv, jag tänker inte vara din lärare här
Det blir ett problem när du häver ur dig påstååenden som inte är underbyggda. Andra läsare här kan lätt tro att det finns substans bakom det du säger när det i själva verket bara är gissningar eller vidareförmedlade rykten. Det handlar inte om att hoppa på någon utan att skilja gissningsr och ryktesspridning från fakta. Jag har personligen inget emot gissningar och rykten men det är viktigt att de markeras för vad de är.
Du tycker såklart inte att detta du skrev ovan faller in under detta problem?
Maw skrev:
Är det EU:s fel att Tesla har massiva problem med spökbromsningar i USA också efter att de tog bort radarn?
Må vara att Tesla har spökbromsningar, fler för vissa än för andra. Men att kalla det "massiva problem" är det underbyggt?
När jag läser massivt så tolkar jag det som att det knappt går att köra bilen utan spökbromsningar varje kilometer. Och så är det naturligtvis inte. Hade det varit ett väldigt stort problem så hade det varit uppe i media ständigt och kunnat generera många sköna klick.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av LarsOJ »

Xeik skrev: 09 feb 2023 17:10

Må vara att Tesla har spökbromsningar, fler för vissa än för andra. Men att kalla det "massiva problem" är det underbyggt?
När jag läser massivt så tolkar jag det som att det knappt går att köra bilen utan spökbromsningar varje kilometer. Och så är det naturligtvis inte. Hade det varit ett väldigt stort problem så hade det varit uppe i media ständigt och kunnat generera många sköna klick.
Det har ju skrivits massor artiklar om just detta och dessutom är Tesla föremål för en utredning av NHTSA kring ”phantom braking”.

3AA8A3F4-9FD3-420A-AD37-BD179C255CD9.jpeg
https://www.caranddriver.com/news/a4022 ... m-braking/

Testa googla: nhtsa tesla phantom braking
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev: 09 feb 2023 14:03
Domenix skrev: 09 feb 2023 11:27
Det är bara att läsa på om ämnet själv, jag tänker inte vara din lärare här
Det blir ett problem när du häver ur dig påstååenden som inte är underbyggda.
Ja... Jag konstaterar att det ska skrivas positiva saker och det spelar ingen roll om dom är helt tagna ur luften eller direkt felaktiga.

"FSD kommer garanterat i år."
"Spökbromsningarna är EU:s (sic!) fel." osv.

Säger man som det är med bakomliggande fakta så blir man utbuad. Det är inte UNECE eller någon på forumet som lurat på er FSD eller en bil utan USS som inte kan använda mer än hälften av funktionerna i EAP. Det är Tesla som inte är ärliga med när FSD kommer, och så länge ni lever i förnekelse så kommer fler att bli lurade på 60 papp.

Jag har så sjukt svårt att se varför det här beteendet ska försvaras av kunder. Stockholm syndrome? Denial? Det är ju inte kul när man inser att man är helt lurad, så som coping strategi kanske det funkar att stoppa huvudet i sanden och fortsätt titta på cherry-pickade YT-videos i två år till?

Mvh "En med FSD från 2019".
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av Bengt »

Tesla har hela tiden varit klara med att man måste hålla händerna på ratten när man använder självkörningsfunktionen ända fram tills självkörning är lagligt i EU - vilket dröjer ett antal år till, så det är väl upp till oss kunder att besluta om vi ska lägga pengar på funktionen eller inte?
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av spacecoin »

Bengt skrev: 09 feb 2023 21:01
Tesla har hela tiden varit klara med att man måste hålla händerna på ratten när man använder självkörningsfunktionen ända fram tills självkörning är lagligt i EU - vilket dröjer ett antal år till, så det är väl upp till oss kunder att besluta om vi ska lägga pengar på funktionen eller inte?
Om du läser UNECE R79 och EU-lag som refererar den så förstår du varför FSD-betan (eller användbar NoA) inte kommer till EU i närtid. Det finns inte lagstöd helt enkelt som jag nu skrivit fyra gånger i denna tråd. Om händerna är på ratten eller ej är irrelevant. Det är OEDR (bevaka allt som händer runt bilen och reagera på det) som du måste göra i L2.

Man kan göra vad man vill, men man kan ju låta bli att insinuera att det är självklart FSD-betan kommer till EU i år när det inte finns förutsättningar för det och därmed lura andra? Man blir ju lätt en nyttig idiot om man inte vet vad man pratar om. Det mest troliga är att DCAS-arbetet i UNECE som kan tillåta FSD-betan som L2 är klart tidigast sent i år och blir standard under 2024. Sedan vet man inte hur lång tid det tar till det blir lag. Jag gissar på 2025, baserat på det jag förstår, men jag kan inte allt så klart och sitter varken i UNECE GRVA eller bland EU:s lagstiftare.

Att Tesla skulle bli autonoma (L3+ när man kan titta på film och bilen kör - som det faktiskt finns standardstöd för i UNECE R157) på HW3 det är det bara väldigt naiva personer som tror.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av spacecoin »

Den här bilden är från ett arbetsdokument som diskuterades i början av 2021. Där säger man att "tomorrow" är "hands-free lane keeping" (har inte hänt ännu så vitt jag vet - två år senare) och EFTER DET ska man ta tag i "System initiated lane change" med mera.

Inget av det här har hänt ännu och det verkar som att det är en rejäl bit kvar då man gjort ett större grepp.
Screenshot 2023-02-09 at 21.40.13.png
Källa: https://unece.org/transport/documents/2 ... s-features

Det positiva är att det nya arbetet som heter DCAS har en "chair" som är anställd på Tesla (belgaren Marc Van Impe). Det tråkiga är att det går i snigelfart. Man kan följa arbetet här: https://wiki.unece.org/display/trans/ADAS
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av Bengt »

spacecoin skrev: 09 feb 2023 21:17
Bengt skrev: 09 feb 2023 21:01
Tesla har hela tiden varit klara med att man måste hålla händerna på ratten när man använder självkörningsfunktionen ända fram tills självkörning är lagligt i EU - vilket dröjer ett antal år till, så det är väl upp till oss kunder att besluta om vi ska lägga pengar på funktionen eller inte?
Om du läser UNECE R79 och EU-lag som refererar den så förstår du varför FSD-betan (eller användbar NoA) inte kommer till EU i närtid. Det finns inte lagstöd helt enkelt som jag nu skrivit fyra gånger i denna tråd. Om händerna är på ratten eller ej är irrelevant. Det är OEDR (bevaka allt som händer runt bilen och reagera på det) som du måste göra i L2.

Man kan göra vad man vill, men man kan ju låta bli att insinuera att det är självklart FSD-betan kommer till EU i år när det inte finns förutsättningar för det och därmed lura andra? Man blir ju lätt en nyttig idiot om man inte vet vad man pratar om. Det mest troliga är att DCAS-arbetet i UNECE som kan tillåta FSD-betan som L2 är klart tidigast sent i år och blir standard under 2024. Sedan vet man inte hur lång tid det tar till det blir lag. Jag gissar på 2025, baserat på det jag förstår, men jag kan inte allt så klart och sitter varken i UNECE GRVA eller bland EU:s lagstiftare.

Att Tesla skulle bli autonoma (L3+ när man kan titta på film och bilen kör - som det faktiskt finns standardstöd för i UNECE R157) på HW3 det är det bara väldigt naiva personer som tror.
Nu tror jag du svarar fel person….
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av spacecoin »

Bengt skrev: 10 feb 2023 01:01
Nu tror jag du svarar fel person….
Varför tror du det? Du verkar ju tro att vi har fått något i FSD-paketet som funkar i Sverige, och du verkar tro att problemet är att den inte är autonom eller hand-free? Eller hur?

Det jag säger är att den inte finns tillgängligt alls, och jag har väntat i 3.5 år - och högst troligen inte kommer att finnas över huvud taget på ytterligare 2-3 år om man tittar till standarder och lagar. Man kan lika gärna bränna upp pengarna om det är en företagsleasing. Eller det är snarare bättre att bränna upp pengarna, eftersom förmånsvärdet blir lägre då. 😂 😂 😂

Tycker du Tesla är tydliga med det?
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av Bengt »

Nu fortsätter du att lägga ord i min mun.

Varje gång jag har köpt en ny Tesla har det framgått väldigt tydligt vad jag får för pengarna. Att sedan Elon gjort optimistiska uttalanden får man tolka som man vill, men han är som bekant till 99% överoptimistisk.

Du skulle komma mycket längre med dina åsikter om du höll en trevlig ton i dina inlägg i stället för att leta fel hos andra. Mer än så tänker jag inte kommentera dina inlägg.

Trevlig helg 😊
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av mikebike »

Bengt skrev: 10 feb 2023 12:53

Varje gång jag har köpt en ny Tesla har det framgått väldigt tydligt vad jag får för pengarna.
Jag skulle snarare säga att det nästan aldrig framgår vad man får.
Jag lyckades pricka in faceshift både för min M3 2021 och för min MY 2022, men det var inget som kommunicerades ut i förväg.
Inte heller att justerbart svankstöd försvann på MY 2022.

För att gå on topic så är det många som efter köp upptäckt att uss saknas. Detta har inte kommunicerats ut till alla köpare, särskilt inte till de som har förmånsbil.
Även den borttagna radarn kommer som en överraskning för många och jag fick definitivt inte veta att min radar skulle kopplas bort 6 månader efter köp.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av spacecoin »

Bengt skrev: 10 feb 2023 12:53
Nu fortsätter du att lägga ord i min mun.
Jag säger vad de enda slutsatserna jag kan dra av vad du skriver. Om jag misstolkade dig så är jag ledsen för det och får du gärna förtydliga vad som inte stämmer.
Bengt skrev: 10 feb 2023 12:53
Varje gång jag har köpt en ny Tesla har det framgått väldigt tydligt vad jag får för pengarna. Att sedan Elon gjort optimistiska uttalanden får man tolka som man vill, men han är som bekant till 99% överoptimistisk.
Om man går hit: https://www.tesla.com/sv_se/modely/design#overview
Trycker på "funktionsdetaljer" för EAP eller FSD så motsvarar det verkligen inte vad man får i EU. Men du kanske inte läst, eller köpt det? Det står heller ej något om vad som inte kommer att funka utan USS eller när det kan tänkas börja funka igen.

Jag hade inte haft något problem med Elons optimism om Tesla hade erbjudit mig återbetalning för en vara dom inte kan leverera. Det hade varit både normalt och rimligt. Men det är inte så Elon eller Tesla gör affärer.
Bengt skrev: 10 feb 2023 12:53
Du skulle komma mycket längre med dina åsikter om du höll en trevlig ton i dina inlägg i stället för att leta fel hos andra. Mer än så tänker jag inte kommentera dina inlägg.
Trevlig helg 😊
Om folk säger saker som inte stämmer eller är vilseledande så kommer jag att fortsätta att påpeka det. Tycker något att det är dålig ton eller negativt så är det ok med mig.

Trevlig helg 😊
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av Domenix »

spacecoin skrev: 10 feb 2023 13:48
Bengt skrev: 10 feb 2023 12:53
Nu fortsätter du att lägga ord i min mun.
Jag säger vad de enda slutsatserna jag kan dra av vad du skriver. Om jag misstolkade dig så är jag ledsen för det och får du gärna förtydliga vad som inte stämmer.
Bengt skrev: 10 feb 2023 12:53
Varje gång jag har köpt en ny Tesla har det framgått väldigt tydligt vad jag får för pengarna. Att sedan Elon gjort optimistiska uttalanden får man tolka som man vill, men han är som bekant till 99% överoptimistisk.
Om man går hit: https://www.tesla.com/sv_se/modely/design#overview
Trycker på "funktionsdetaljer" för EAP eller FSD så motsvarar det verkligen inte vad man får i EU. Men du kanske inte läst, eller köpt det? Det står heller ej något om vad som inte kommer att funka utan USS eller när det kan tänkas börja funka igen.

Jag hade inte haft något problem med Elons optimism om Tesla hade erbjudit mig återbetalning för en vara dom inte kan leverera. Det hade varit både normalt och rimligt. Men det är inte så Elon eller Tesla gör affärer.
Bengt skrev: 10 feb 2023 12:53
Du skulle komma mycket längre med dina åsikter om du höll en trevlig ton i dina inlägg i stället för att leta fel hos andra. Mer än så tänker jag inte kommentera dina inlägg.
Trevlig helg 😊
Om folk säger saker som inte stämmer eller är vilseledande så kommer jag att fortsätta att påpeka det. Tycker något att det är dålig ton eller negativt så är det ok med mig.

Trevlig helg 😊

Tror det bästa hade varit om du tog en paus spacecoin. Du retar upp mycket folk och drar fel slutsatser kors och tvärs, blockad
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av spacecoin »

Domenix skrev: 10 feb 2023 14:07
Tror det bästa hade varit om du tog en paus spacecoin. Du retar upp mycket folk och drar fel slutsatser kors och tvärs, blockad
Tråkigt att du blir uppretad, det var inte meningen. Skjut inte budbäraren? Det är inte jag som gör reglerna i EU eller säljer FSD även fast det kommer att ta lång tid att leverera i EU. Mitt tips till alla är att aldrig köpa det med bilen. Det finns inga fördelar. Köp det när det finns och be att få prova det innan.

Domenix, du som skrev att "Det är bara att läsa på om ämnet själv, jag tänker inte vara din lärare här". Du kan väl dela med dig av vad du och dina uppretade kompisar vet och hur det ligger till med Tesla, och alla lagar i EU? Ni kan väl även passa på att säga vad du tycker är "fel slutsatser kors och tvärs" som du menar att jag drar?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av Maw »

spacecoin skrev: 10 feb 2023 14:15
Domenix skrev: 10 feb 2023 14:07
Tror det bästa hade varit om du tog en paus spacecoin. Du retar upp mycket folk och drar fel slutsatser kors och tvärs, blockad
Tråkigt att du blir uppretad, det var inte meningen. Skjut inte budbäraren? Det är inte jag som gör reglerna i EU eller säljer FSD även fast det kommer att ta lång tid att leverera i EU. Mitt tips till alla är att aldrig köpa det med bilen. Det finns inga fördelar. Köp det när det finns och be att få prova det innan.

Domenix, du som skrev att "Det är bara att läsa på om ämnet själv, jag tänker inte vara din lärare här". Du kan väl dela med dig av vad du och dina uppretade kompisar vet och hur det ligger till med Tesla, och alla lagar i EU? Ni kan väl även passa på att säga vad du tycker är "fel slutsatser kors och tvärs" som du menar att jag drar?
Som motbild till Domenix så anser jag att Spacecoin bidrar med mycket värdefull information kring autonomous driving. Jag vågar påstå att han är den mest pålästa av de som uttalar sig inom ämnet här på forumet.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av Arctic Drifter »

Domenix skrev: 10 feb 2023 14:07
spacecoin skrev: 10 feb 2023 13:48
Om folk säger saker som inte stämmer eller är vilseledande så kommer jag att fortsätta att påpeka det. Tycker något att det är dålig ton eller negativt så är det ok med mig.

Trevlig helg 😊

Tror det bästa hade varit om du tog en paus spacecoin. Du retar upp mycket folk och drar fel slutsatser kors och tvärs, blockad
Vi hänger alltså på ett forum på internet, du blir upprörd (min tolkning p.g.a. att du även skev "blockad"), och det är spacecoin som ska ta en paus?

Hittade en grym meme jag tänkte lägga in här, men jag kör på Trevlig helg! i stället :D
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av d3marcus »

Domenix skrev: 09 feb 2023 10:34
Tyvärr så verkar det ju som att mycket är individuellt fortfarande. Jag körde i galen dimma med autopilot här om dagen och det var inga konstigheter. Bilen tog även avfarterna mot Bernstorp och strax innan citygross tog jag över då det kommer lite rondeller och så där som vi inte har stöd för än i EU.
Självklart är det samma mjukvara bilar av samma modell, det som är annorlunda är miljön som bilarna färdas i. Din anekdot om att allt är bra är inte värt någonting för de som har dåliga upplevelser.
Skriv svar