Sportlov Gbg-Sälen

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sener
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 03 feb 2023 08:28

Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av Sener »

Hej,

Har hyrt stuga Sön -Sön v7. Enligt ABRP kommer jag komma till Grums med min MYP, men vad tror ni om risken för laddkö där? Man kan ju inte köa en timma? Eller bör man ta vägen via Norge istället? Hemvägen är kanske ännu värre då man möte v8 resande?

Hur ska man tänka?

/Niclas
Berguv
Inlägg: 108
Blev medlem: 16 mar 2022 08:45

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av Berguv »

52 mil via Oslo varav typ 42 är motorväg eller 48 mil vi Rock n Rollttan varav typ 42 är grusväg…

Jag kör själv en omväg för att ta vägen via Oslo…
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av dfa »

Runt lunchtid lördag/söndag kan jag tänka mig att det kan vara bra tryck på Grums , så om du vill minska risken för kö undvik att ladda/resa då om det går. Men visst, vill man optimera antalet laddstopp och äta lunch samtidigt blir det svårt.
Synd att Tesla inte byggt en SuC runt Åmål/Mellerud för då kunde man skippa Grums och sikta på Torsby eller Malung istället.
Användarvisningsbild
Sener
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 03 feb 2023 08:28

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av Sener »

Ja det saknas verkligen en station vid Åmål. Funderar om man kör upp tidigt via Grums men hem via Oslo.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av Lerumsexpressen »

Satt i kö i Grums igår. Fullständig kaos med ID 4, Skodas, Volvos, PS2 och Niros som blockerade laddare. Som Tesla ägare ogillar jag skarpt att Tesla släppte denna station men glad för alla er som inte har Tesla. Alla legacy bilbolag borde göra mer för sina förare men de orkar inte ens bygga bilarna i en rimlig takt.
Alla stater borde kontakta Tesla och be Tesla bygga majoriteten av alla laddstationer som behövs kommande 5 åren. Vi vet att det funkar och de är tillförlitliga jämfört med resten av snabbladdare kring jordklotet.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av Dafro »

Lerumsexpressen skrev: 06 feb 2023 18:12
Satt i kö i Grums igår. Fullständig kaos med ID 4, Skodas, Volvos, PS2 och Niros som blockerade laddare. Som Tesla ägare ogillar jag skarpt att Tesla släppte denna station men glad för alla er som inte har Tesla. Alla legacy bilbolag borde göra mer för sina förare men de orkar inte ens bygga bilarna i en rimlig takt.
Alla stater borde kontakta Tesla och be Tesla bygga majoriteten av alla laddstationer som behövs kommande 5 åren. Vi vet att det funkar och de är tillförlitliga jämfört med resten av snabbladdare kring jordklotet.
Men gärna med löngre kablar eller platser så man kan köra förbi laddstolpen, vilket dom borde gjort innan dom öppnade för andra.

Men för mig funkar det även med andra sorter, bara dom bygger minst 10-20 på varje ställe. Tror det är bra med lite konkurrens också.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Sener
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 03 feb 2023 08:28

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av Sener »

Lerumsexpressen skrev: 06 feb 2023 18:12
Satt i kö i Grums igår. Fullständig kaos med ID 4, Skodas, Volvos, PS2 och Niros som blockerade laddare. Som Tesla ägare ogillar jag skarpt att Tesla släppte denna station men glad för alla er som inte har Tesla. Alla legacy bilbolag borde göra mer för sina förare men de orkar inte ens bygga bilarna i en rimlig takt.
Alla stater borde kontakta Tesla och be Tesla bygga majoriteten av alla laddstationer som behövs kommande 5 åren. Vi vet att det funkar och de är tillförlitliga jämfört med resten av snabbladdare kring jordklotet.
Vid vilken tid var det kö? Fick du vänta länge?
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av Icerman »

Går det att kombinera ätning med laddning i grums utan att äta i bilen? Vad jag förstår ligger stationen en bit från restaurang.

Eller är det ladda först äta sedan eller tvärtom som gäller?
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av Elix747 »

Icerman skrev: 08 feb 2023 20:33
Går det att kombinera ätning med laddning i grums utan att äta i bilen? Vad jag förstår ligger stationen en bit från restaurang.

Eller är det ladda först äta sedan eller tvärtom som gäller?
Det är gångavstånd till Rasta och BK, ca 200m.
Så det beror nog på om det är kö och ät-tid. Senast startade vi laddning, hämtade mat, åt i bilen. Jag körde så snart laddningen är klar. Är inte mitt favvomatställe.
Senast redigerad av Elix747, redigerad totalt 1 gånger.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av dfa »

BK Grums är utan tvivel Sveriges i särklass långsammaste BK. Brukar åka förbi ett par gånger varje år och det slår aldrig fel.
Har inget emot maten men orkar inte vänta +10-15 minuter så nu brukar det bli Rasta istället.

Men det är inga problem att gå till macken/Rasta/BK från SuC. Finns en gångtunnel under E45, så det tar några minuter bara.
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av Icerman »

Ok tack, trodde det var längre emellan.
Vilka är annars bättre stopp för kombinerad mat och laddning? Blir ju begränsat mtp antalet laddstationer.
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av Elix747 »

Jag skulle även tänka mig 2 korta stopp, tex Uddevalla och Torsby Om man kommer från Göteborg. Bilen laddar ju snabbare om man inte behöver ladda till hög soc.
McD är bra på det sättet att man kan beställa i appen och få maten levererad direkt när man kommer fram. Då hinner man äta även på ett snabbstopp.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Nils944
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2021 21:10

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av Nils944 »

Hur gick resorna till fjällen? Var det laddkö?

Vi åkte i lördags (11:e feb) och det var flera lediga platser vid SuC i Grums, Torsby, och Malung. Dessutom kring tiderna som skulle räknas som lunch tider.
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av Lerumsexpressen »

Nils944 skrev: 13 feb 2023 16:11
Hur gick resorna till fjällen? Var det laddkö?

Vi åkte i lördags (11:e feb) och det var flera lediga platser vid SuC i Grums, Torsby, och Malung. Dessutom kring tiderna som skulle räknas som lunch tider.
Köer i alla 3 varav, jag satt själv i den i Grums med fyra trasiga laddare också….
Minst 4 bilar i kö i Torsby när jag åkte förbi.
Jag kunde inte anpassa avresan då jag var tvungen att åka förbi Lindvallen Sälen å hämta grabben på vägen hem.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Lund
elbilist
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 aug 2021 14:17

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av Lund »

Vi körde över Oslo med ID4 till Sälen, finns gott om Tesla-laddare (som vi använde) och aldrig i närheten till kö.
Tips är att köra över Norge hem
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av martinot »

Lerumsexpressen skrev: 06 feb 2023 18:12
Satt i kö i Grums igår. Fullständig kaos med ID 4, Skodas, Volvos, PS2 och Niros som blockerade laddare. Som Tesla ägare ogillar jag skarpt att Tesla släppte denna station men glad för alla er som inte har Tesla.
:cry:

Jo, tyvärr så har det blivit kaos och sämre för oss med Tesla jämfört med hur väl det fungerade för ett par år sedan. Kan dock förstå att detta kaos kan vara en "uppgradering" för andra elblister. Så det är ju både + och - beroende på vem man frågar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av martinot »

Lerumsexpressen skrev: 13 feb 2023 16:52
Köer i alla 3 varav, jag satt själv i den i Grums med fyra trasiga laddare också….
Minst 4 bilar i kö i Torsby när jag åkte förbi.
Jag kunde inte anpassa avresan då jag var tvungen att åka förbi Lindvallen Sälen å hämta grabben på vägen hem.
Nu har jag inte åkt denna sträcka (eller ens till Sälen), men har annars märkt en enorm ökning av trasiga laddpunkter jämfört med förr i tiden. Existerade knappt hos Tesla SuC innan öppnandet.

Har funderat och spekulerat lite i om det är de allt för korta laddkablarna som bänds onaturligt mycket när bilar med andra placeringar av laddintag sträcker på de, eller om det är något elektriskt hos otestade bilar som har sönder själva likriktarna/elektroniken. Vad tror du som jobbar professionellt med detta är den största felorsaken?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
kaffekoko
Inlägg: 203
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av kaffekoko »

Stugbytardag på söndag va? Var förbi grums i söndags runt lunch och då var det 5-6 bilar på kö. Blir problem då alla åker och kommer samtidigt. Så ska man åka från GBG /sälen ska man nog försöka undvika de populäraste tiderna. Verkar vara rätt rejäla toppar om man ser i trafiken. Lär väl bli värre och värre ju fler som skaffar elbil. PS. karlstad ligger ca 20 min bort från grums. Blir en liten omväg men kanske kan vara värt om man vill slippa trängseln och köerna.
ChristofferG
elbilist
Inlägg: 35
Blev medlem: 07 mar 2022 08:56

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av ChristofferG »

Bild från Grums klockan 13:45 i söndags.
1 timme och 15 minuter kö.
4AF157A4-F63E-48F6-BB9B-F3ED5242FEBC.jpeg
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av Lerumsexpressen »

martinot skrev: 13 feb 2023 22:04
Lerumsexpressen skrev: 13 feb 2023 16:52
Köer i alla 3 varav, jag satt själv i den i Grums med fyra trasiga laddare också….
Minst 4 bilar i kö i Torsby när jag åkte förbi.
Jag kunde inte anpassa avresan då jag var tvungen att åka förbi Lindvallen Sälen å hämta grabben på vägen hem.
Nu har jag inte åkt denna sträcka (eller ens till Sälen), men har annars märkt en enorm ökning av trasiga laddpunkter jämfört med förr i tiden. Existerade knappt hos Tesla SuC innan öppnandet.

Har funderat och spekulerat lite i om det är de allt för korta laddkablarna som bänds onaturligt mycket när bilar med andra placeringar av laddintag sträcker på de, eller om det är något elektriskt hos otestade bilar som har sönder själva likriktarna/elektroniken. Vad tror du som jobbar professionellt med detta är den största felorsaken?
Flera orsaker till haverier men helt riktigt så orsakar en för snäv radie på laddhandsken mekaniska skador på kontakter/stift och elkabeln, och även totala antalet användare påverkar livslängden. Den defekta som jag tittade på i Grums hade spruckit invändigt vid honkontakterna.
Vanligt med termisk och mekanisk utmattning på kraftelektroniken, kontaktorer osv. Höga effekter och att de står utomhus innebär att snabbladdarna växlande går från kallt till varmt till kallt igen. Sämst är laddare utan vätskekylning, de klarar absolut inte att leverera höga effekter några längre perioder utan att börja överhettas.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av Dafro »

ChristofferG skrev: 16 feb 2023 20:56
Bild från Grums klockan 13:45 i söndags.
1 timme och 15 minuter kö.
Jag får ju ont i magen bara av att se på bilderna, blir fortsätta med att åka upp en dag innan.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av taliz »

ChristofferG skrev: 16 feb 2023 20:56
Bild från Grums klockan 13:45 i söndags.
1 timme och 15 minuter kö.
Tycker sånt där är fascinerande. Många sitter säkert där och svär.
Liksom hallå, vad hade du tänkt när du kör vid samma tid som alla andra.

Förövrigt förstår jag inte varför alla skall ha dom här korta loven samtidigt.
Låt föräldrar och barn själva välja en vecka när de vill vara borta från skolan.
Man missar inte mkt på en vecka...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av Nect »

ChristofferG skrev: 16 feb 2023 20:56
Bild från Grums klockan 13:45 i söndags.
1 timme och 15 minuter kö.
Jobbigt läge om någon rullar in med 0% och ska ladda direkt 😂
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av Nilp »

Jobbig kö. Danmark har också sportlov v7, det bidrar säkert till extra kö just denna veckan längs västkusten.

Men intressant frågeställning att hitta rätt balans mellan utbud av snabbladdare i relation till efterfrågan i peak-perioder. Fler tillfälliga laddare? Att alla ska få en egen snabbladdare oavestt plats i Sverige vid lunchtid en söndag i februari är nog en utopi.

Det är sällan man hör krav på att Göteborgs stad ska bygga en arena för 100 000 pers bara för att Bruce Springsteen ska spela där en gång per år och ALLA som vill ska få komma in (utan att köa givetvis).

Måste hitta en hållbar balans. Var den går vet jag inte. :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av martinot »

Nilp skrev: 17 feb 2023 10:55
Det är sällan man hör krav på att Göteborgs stad ska bygga en arena för 100 000 pers bara för att Bruce Springsteen ska spela där en gång per år och ALLA som vill ska få komma in (utan att köa givetvis).
Man har löst det genom att ha 2-3 konserter i rad för denna typ av artister. Har fungerat utmärkt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar