Solcellskollen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Solcellskollen

Inlägg av fth »

Jerker skrev: 06 feb 2023 21:16
Jag inser att andra tycker att man har nån mental störning som håller på så här!
Jag förstår inte vad dom menar, ditt beteende är förstås fullständigt normalt, du är bland vänner här. :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Solcellskollen

Inlägg av Jerker »

Jerker skrev: 07 feb 2023 08:00
Jo, det är sant, det är väl känt!
mati skrev: 07 feb 2023 11:47
Jag menar det. Det är väl inte första gången du nördar in dig i nånting. Det var väl bara en tidsfråga att det skulle bli såhär igen. Jag tycker att det är fortfarande ett ganska normalt beteende. Inget att oroa sig för. Jag hade blivit mer orolig för dig om det inte hade blivit så. :geek: :mrgreen:
fth skrev: 07 feb 2023 11:53
Jag förstår inte vad dom menar, ditt beteende är förstås fullständigt normalt, du är bland vänner här. :D

/fth
:mrgreen:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Solcellskollen

Inlägg av fth »

SOL.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Solcellskollen

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja vi blir rätt så nördiga när solenergi produceras hemma på huset får väl erkännas.

Fördelen är ju att vi får bättre koll på elförbrukningen.

Frugan tyckte det såg fint ut med veckat snötäcke vid solpanelerna, men jag var sugen på att ta fram snöborsten.....
20230207_144534.jpg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev: 07 feb 2023 15:00
Frugan tyckte det såg fint ut med veckat snötäcke vid solpanelerna, men jag var sugen på att ta fram snöborsten.....
Och då finns det fortfarande folk som påstår att det inte finns någon skillnad mellan hur män och kvinnor fungerar.
Mannen: Jäkla snö, produktionen är på noll, vi tappar intäkter, och ännu värre, statistiken blir förstörd. Dessutom har vi elbrist. Måste omedelbart gå ut och lösa problemet. Var är borsten! Var är stegen? Skynda innan det blir mörkt. Måste eventuellt bygga en robot, kanske drönare med borste på.
Kvinnan: Jag tycker det är snyggt med veckad snö. Nästan som ett draperi.
:shock:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Solcellskollen

Inlägg av CrazyGang »

mati skrev: 07 feb 2023 18:06
Off Grid Byggaren skrev: 07 feb 2023 15:00
Frugan tyckte det såg fint ut med veckat snötäcke vid solpanelerna, men jag var sugen på att ta fram snöborsten.....
Och då finns det fortfarande folk som påstår att det inte finns någon skillnad mellan hur män och kvinnor fungerar.
Mannen: Jäkla snö, produktionen är på noll, vi tappar intäkter, och ännu värre, statistiken blir förstörd. Dessutom har vi elbrist. Måste omedelbart gå ut och lösa problemet. Var är borsten! Var är stegen? Skynda innan det blir mörkt. Måste eventuellt bygga en robot, kanske drönare med borste på.
Kvinnan: Jag tycker det är snyggt med veckad snö. Nästan som ett draperi.
:shock:
:D
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Solcellskollen

Inlägg av Jerker »

Döm om min förvåning när jag loggade in på Vattenfall och ser att jag fått en faktura för dec-jan! Jag är alltså uppkopplad nu och genast tecknade jag ett avtal med Skellefteåkraft för att sälja solel till dem.

Kvinnan i VF:s kundtjänst hade alltså täckning för att säga att det är jätte-jättenära nu! :D
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Solcellskollen

Inlägg av Dafro »

Jerker skrev: 08 feb 2023 13:10
Döm om min förvåning när jag loggade in på Vattenfall och ser att jag fått en faktura för dec-jan! Jag är alltså uppkopplad nu och genast tecknade jag ett avtal med Skellefteåkraft för att sälja solel till dem.

Kvinnan i VF:s kundtjänst hade alltså täckning för att säga att det är jätte-jättenära nu! :D
Grattis, i rättan tid. Är Skellefteå krafts avtal bra?
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Solcellskollen

Inlägg av Jerker »

Dafro skrev: 08 feb 2023 13:42
Jerker skrev: 08 feb 2023 13:10
Döm om min förvåning när jag loggade in på Vattenfall och ser att jag fått en faktura för dec-jan! Jag är alltså uppkopplad nu och genast tecknade jag ett avtal med Skellefteåkraft för att sälja solel till dem.

Kvinnan i VF:s kundtjänst hade alltså täckning för att säga att det är jätte-jättenära nu! :D
Grattis, i rättan tid. Är Skellefteå krafts avtal bra?
Aktuellt spotpris+2 öre, ingen bindningstid, ingen uppsägningstid. De två extra örena garanteras under 5 år.

Vi tittade ju runt lite och det är ju inte många som erbjuder nåt speciellt, och isåfall oftast endast som man köpt solcellerna via dem. Så vi sa att eftersom vi redan köper el av Skellefteåkraft så tar vi dem tillsvidare och kan fundera i lugn och ro om vi kan hitta nåt väsentligt bättre.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Solcellskollen

Inlägg av Dafro »

Jerker skrev: 08 feb 2023 14:29
Dafro skrev: 08 feb 2023 13:42
Jerker skrev: 08 feb 2023 13:10
Döm om min förvåning när jag loggade in på Vattenfall och ser att jag fått en faktura för dec-jan! Jag är alltså uppkopplad nu och genast tecknade jag ett avtal med Skellefteåkraft för att sälja solel till dem.

Kvinnan i VF:s kundtjänst hade alltså täckning för att säga att det är jätte-jättenära nu! :D
Grattis, i rättan tid. Är Skellefteå krafts avtal bra?
Aktuellt spotpris+2 öre, ingen bindningstid, ingen uppsägningstid. De två extra örena garanteras under 5 år.

Vi tittade ju runt lite och det är ju inte många som erbjuder nåt speciellt, och isåfall oftast endast som man köpt solcellerna via dem. Så vi sa att eftersom vi redan köper el av Skellefteåkraft så tar vi dem tillsvidare och kan fundera i lugn och ro om vi kan hitta nåt väsentligt bättre.
Såg att månadskostnad var 45 så det är väl som Tibbers 39:-. Men hittar ingen info om app för att se produktion mm, finns det?
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Solcellskollen

Inlägg av Jerker »

Dags för lite ordentligt nörderi! Jag behöver hjälp att tänka.

Jag kan nu se förbrukning och produktion och hur mycket som sålts. Den 8 dec så hade jag en förbrukning på dygnet på 66,62 kWh, produktionen var 12,79 kWh och överproduktionen var 4,4 kWh.

Som jag förstår detta så var det ett par timmar som panelerna producerade mer än jag konsumerade och överskottet under dessa timmar gick ut på nätet. Det bekräftas av att jag i timredovisningen av konsumtion har 0,0 kWh under timmarna mellan 10 och 13.

Men så till min fråga: Är min verkliga konsumtion det som uppges som konsumtion (66,62) plus produktionen (12,79) minskat med det som aldrig kom till användning i huset (4,4), alltså: 66,62+12,79-4,4=75,01 ? Eller är det 66,62-(12,79-4,4)= 58,23 ?

Jag tänker att det borde vara det första alternativet. Alltså jag betalar för 66,62 kWh och får betalt för 4,4.

Jag har timdebitering. Hur fungerar det om man inte har det? Får man ett netto per dag då? Och alltså inte får nåt betalt under de månader där dagsproduktionen aldrig överstiger dagskonsumtionen? Eller sker det ändå en timavstämning av konsumtion och produktion och man får betalt för den timvisa överproduktionen?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Solcellskollen

Inlägg av Dafro »

Jerker skrev: 08 feb 2023 15:39
Dags för lite ordentligt nörderi! Jag behöver hjälp att tänka.

Jag kan nu se förbrukning och produktion och hur mycket som sålts. Den 8 dec så hade jag en förbrukning på dygnet på 66,62 kWh, produktionen var 12,79 kWh och överproduktionen var 4,4 kWh.

Som jag förstår detta så var det ett par timmar som panelerna producerade mer än jag konsumerade och överskottet under dessa timmar gick ut på nätet. Det bekräftas av att jag i timredovisningen av konsumtion har 0,0 kWh under timmarna mellan 10 och 13.

Men så till min fråga: Är min verkliga konsumtion det som uppges som konsumtion (66,62) plus produktionen (12,79) minskat med det som aldrig kom till användning i huset (4,4), alltså: 66,62+12,79-4,4=75,01 ? Eller är det 66,62-(12,79-4,4)= 58,23 ?

Jag tänker att det borde vara det första alternativet. Alltså jag betalar för 66,62 kWh och får betalt för 4,4.

Jag har timdebitering. Hur fungerar det om man inte har det? Får man ett netto per dag då? Och alltså inte får nåt betalt under de månader där dagsproduktionen aldrig överstiger dagskonsumtionen? Eller sker det ändå en timavstämning av konsumtion och produktion och man får betalt för den timvisa överproduktionen?
Jag har Tibber och där står förbrukning totalt varav x från solceller. Men i ditt fall så måste det vara det första alternativet.

Jag har timdebitering men är rätt säker på att det är samma för dom som har fastprisavtal att så länge kostnaden är högre än intäkterna så får man inget och när man går plus så får jag inget heller utan det sparar man undan till det kommer en räkning och sedan räknas det av. I mitt falls där jag kommer sälja mer än jag köper per år så får jag be dom betala ut pengarna när jag anser det lämpligt.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Solcellskollen

Inlägg av Jerker »

En följdfråga till mitt resonemang ovan:

Hur räknar man på vinsten, återbetalningen på investeringen?

Det måste väl vara så att först ska man räkna bort kostnaden för de kWh man producerat som man skulle ha fått om man inte hade egen produktion? Så i mitt exempel ovan så ska jag räkna ut vad det hade kostat att köpa de 12,79-4,40=8,39 som jag nu producerade själv och använde. Om överföring, moms och skatt är 80 öre och kanske spotpriset 1:20 så blir det 2:00*8,39=16:78 plus moms är 21:98.
Sen får jag 1:20+0:02 för det överskott jag sålt och det är 1,22*4,4=5,37.
Summa 26:34 i vinst och besparing, eller?

Om man ska försöka att bokföra detta så blir det till att spara aktuella timpriser för varje timme varje dag (för det går väl inte att se i efterhand nån stans?) och sen räkna timme för timme vad besparingen blir. Visst är det så?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Solcellskollen

Inlägg av Dafro »

Jerker skrev: 08 feb 2023 16:20
En följdfråga till mitt resonemang ovan:

Hur räknar man på vinsten, återbetalningen på investeringen?

Det måste väl vara så att först ska man räkna bort kostnaden för de kWh man producerat som man skulle ha fått om man inte hade egen produktion? Så i mitt exempel ovan så ska jag räkna ut vad det hade kostat att köpa de 12,79-4,40=8,39 som jag nu producerade själv och använde. Om överföring, moms och skatt är 80 öre och kanske spotpriset 1:20 så blir det 2:00*8,39=16:78 plus moms är 21:98.
Sen får jag 1:20+0:02 för det överskott jag sålt och det är 1,22*4,4=5,37.
Summa 26:34 i vinst och besparing, eller?

Om man ska försöka att bokföra detta så blir det till att spara aktuella timpriser för varje timme varje dag (för det går väl inte att se i efterhand nån stans?) och sen räkna timme för timme vad besparingen blir. Visst är det så?
Du tänker rätt men i mitt fall så tror jag moms är inbakat i överföring på 80 öre. Men sak samma. Men sen får du 60 öre av staten för varje kWh du säljer och sedan får jag även bidrag från nätägaren för minskad belastning på ca 10 öre.

Tibber sparar all info i sin app och Skellefteå kraft måste ju även dom specificera allt dom säljer åt dig och säkert även din egenförbrukning. Annars så går det få fram total produktion i appen för växelriktaren, iallafall i sma.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Solcellskollen

Inlägg av Jerker »

Just det, Vattenfall betalar ut 14,25 öre och med de 60 från staten så blir min summa i det här exemplet 30:18.

Det blir till att lägga upp ett redigt kalkylblad för detta! Underbart! :D
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Solcellskollen

Inlägg av CrazyGang »

Jerker skrev: 08 feb 2023 16:20
En följdfråga till mitt resonemang ovan:

Hur räknar man på vinsten, återbetalningen på investeringen?

Det måste väl vara så att först ska man räkna bort kostnaden för de kWh man producerat som man skulle ha fått om man inte hade egen produktion? Så i mitt exempel ovan så ska jag räkna ut vad det hade kostat att köpa de 12,79-4,40=8,39 som jag nu producerade själv och använde. Om överföring, moms och skatt är 80 öre och kanske spotpriset 1:20 så blir det 2:00*8,39=16:78 plus moms är 21:98.
Sen får jag 1:20+0:02 för det överskott jag sålt och det är 1,22*4,4=5,37.
Summa 26:34 i vinst och besparing, eller?

Om man ska försöka att bokföra detta så blir det till att spara aktuella timpriser för varje timme varje dag (för det går väl inte att se i efterhand nån stans?) och sen räkna timme för timme vad besparingen blir. Visst är det så?
Rätt. Försök hålla isär förbrukning och produktion. Värdet av det du producerar uppgår till spotpriset + skattereduktionen + nätnytta. Kostnaden för förbrukning är spot + skatter och avgifter.

Nettot av de två är vad du betalar/får över.

Vissa elhandelsbolag betalar ut månaden efter och vissa betalar senare. Det påverkar dock inte lönsamheten, bara kassaflödet.

Bra artikel:

https://www.solcellskollen.se/vanliga-f ... -solceller
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Solcellskollen

Inlägg av Jerker »

Jag försöker få fram produktion timme för timme ur min app/hemsida till solcellsanläggningen. Jag har en Huawei växelriktare så det är appen Fusionsolar som gäller. Men där ser jag bara en graf med en upplösning på 5 minuter.

Är det nån som vet om man på nåt bra sätt kan få ut produktion/timme? Jag har en work around, men det är rent handarbete:
Det finns ett stapeldiagram som visar hur mycket man sparat i € per timme. Det går att översätta det inbördes förhållandet mellan dessa staplar och ta den totala dagsproduktionen och dela upp på produktionstimmarna.

Men jag skulle vilja gå in i inställningarna och ändra grafen till ett stapeldiagram timme för timme. Eller allra helst få ut data i sifferform.

Nån som vet?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Jerker skrev: 08 feb 2023 20:13
Jag försöker få fram produktion timme för timme ur min app/hemsida till solcellsanläggningen. Jag har en Huawei växelriktare så det är appen Fusionsolar som gäller. Men där ser jag bara en graf med en upplösning på 5 minuter.

Är det nån som vet om man på nåt bra sätt kan få ut produktion/timme? Jag har en work around, men det är rent handarbete:
Det finns ett stapeldiagram som visar hur mycket man sparat i € per timme. Det går att översätta det inbördes förhållandet mellan dessa staplar och ta den totala dagsproduktionen och dela upp på produktionstimmarna.

Men jag skulle vilja gå in i inställningarna och ändra grafen till ett stapeldiagram timme för timme. Eller allra helst få ut data i sifferform.

Nån som vet?
Har växelriktaren ett API eller kan man läsa ut data via ett lämpligt protokoll, t.ex. Modbus? Jag skulle i så fall kunna anpassa min hemmagjorda solcellsmonitor som jag kör på en RaspberryPi 3.
Den läser ut data varje sekund och kan i nuläget bara visa maxeffekt per dygn och total produktion per dygn. Men det är bara lägga till mer grejer. Då har jag en anledning att göra det. :) Kolla om det går att läsa ut data från din växelriktare i realtid så hjälper jag dig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Solcellskollen

Inlägg av Jerker »

mati skrev: 08 feb 2023 21:04
Jerker skrev: 08 feb 2023 20:13
Jag försöker få fram produktion timme för timme ur min app/hemsida till solcellsanläggningen. Jag har en Huawei växelriktare så det är appen Fusionsolar som gäller. Men där ser jag bara en graf med en upplösning på 5 minuter.

Är det nån som vet om man på nåt bra sätt kan få ut produktion/timme? Jag har en work around, men det är rent handarbete:
Det finns ett stapeldiagram som visar hur mycket man sparat i € per timme. Det går att översätta det inbördes förhållandet mellan dessa staplar och ta den totala dagsproduktionen och dela upp på produktionstimmarna.

Men jag skulle vilja gå in i inställningarna och ändra grafen till ett stapeldiagram timme för timme. Eller allra helst få ut data i sifferform.

Nån som vet?
Har växelriktaren ett API eller kan man läsa ut data via ett lämpligt protokoll, t.ex. Modbus? Jag skulle i så fall kunna anpassa min hemmagjorda solcellsmonitor som jag kör på en RaspberryPi 3.
Den läser ut data varje sekund och kan i nuläget bara visa maxeffekt per dygn och total produktion per dygn. Men det är bara lägga till mer grejer. Då har jag en anledning att göra det. :) Kolla om det går att läsa ut data från din växelriktare i realtid så hjälper jag dig.
Tackar för erbjudandet! Ska kolla om det går. Jag har faktiskt en RaspberryPi liggandes! Den är några år, kanske att det är andra generationen. Mina barn tyckte att jag skulle börja programmera. :-)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Solcellskollen

Inlägg av Dafro »

Jerker skrev: 08 feb 2023 22:09
mati skrev: 08 feb 2023 21:04
Jerker skrev: 08 feb 2023 20:13
Jag försöker få fram produktion timme för timme ur min app/hemsida till solcellsanläggningen. Jag har en Huawei växelriktare så det är appen Fusionsolar som gäller. Men där ser jag bara en graf med en upplösning på 5 minuter.

Är det nån som vet om man på nåt bra sätt kan få ut produktion/timme? Jag har en work around, men det är rent handarbete:
Det finns ett stapeldiagram som visar hur mycket man sparat i € per timme. Det går att översätta det inbördes förhållandet mellan dessa staplar och ta den totala dagsproduktionen och dela upp på produktionstimmarna.

Men jag skulle vilja gå in i inställningarna och ändra grafen till ett stapeldiagram timme för timme. Eller allra helst få ut data i sifferform.

Nån som vet?
Har växelriktaren ett API eller kan man läsa ut data via ett lämpligt protokoll, t.ex. Modbus? Jag skulle i så fall kunna anpassa min hemmagjorda solcellsmonitor som jag kör på en RaspberryPi 3.
Den läser ut data varje sekund och kan i nuläget bara visa maxeffekt per dygn och total produktion per dygn. Men det är bara lägga till mer grejer. Då har jag en anledning att göra det. :) Kolla om det går att läsa ut data från din växelriktare i realtid så hjälper jag dig.
Tackar för erbjudandet! Ska kolla om det går. Jag har faktiskt en RaspberryPi liggandes! Den är några år, kanske att det är andra generationen. Mina barn tyckte att jag skulle börja programmera. :-)
Ni har passerat min nivå, känns ju skönt. Är helnöjd med det jag får ut från Tibber appen så jag stannar nog med Tibber. :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Jerker skrev: 08 feb 2023 22:09
mati skrev: 08 feb 2023 21:04
Jerker skrev: 08 feb 2023 20:13
Jag försöker få fram produktion timme för timme ur min app/hemsida till solcellsanläggningen. Jag har en Huawei växelriktare så det är appen Fusionsolar som gäller. Men där ser jag bara en graf med en upplösning på 5 minuter.

Är det nån som vet om man på nåt bra sätt kan få ut produktion/timme? Jag har en work around, men det är rent handarbete:
Det finns ett stapeldiagram som visar hur mycket man sparat i € per timme. Det går att översätta det inbördes förhållandet mellan dessa staplar och ta den totala dagsproduktionen och dela upp på produktionstimmarna.

Men jag skulle vilja gå in i inställningarna och ändra grafen till ett stapeldiagram timme för timme. Eller allra helst få ut data i sifferform.

Nån som vet?
Har växelriktaren ett API eller kan man läsa ut data via ett lämpligt protokoll, t.ex. Modbus? Jag skulle i så fall kunna anpassa min hemmagjorda solcellsmonitor som jag kör på en RaspberryPi 3.
Den läser ut data varje sekund och kan i nuläget bara visa maxeffekt per dygn och total produktion per dygn. Men det är bara lägga till mer grejer. Då har jag en anledning att göra det. :) Kolla om det går att läsa ut data från din växelriktare i realtid så hjälper jag dig.
Tackar för erbjudandet! Ska kolla om det går. Jag har faktiskt en RaspberryPi liggandes! Den är några år, kanske att det är andra generationen. Mina barn tyckte att jag skulle börja programmera. :-)
Min är också 6 år gammal, som sagt en RevPi3. Det är inte kritiskt alls.
Jag har satt en pekskärm på min, skrivit ut en låda på 3D-skrivarn och skruvat upp den på väggen. Där sitter den och visar produktion i realtid. Det är ju viktigt att man har koll och så. Och eftersom det är en webbapplikation kan man komma åt den på distans också, typ i mobilen. Det hade varit fränt med en stordisplay på utsidan på väggen, men jag har varit lite för snål hittills. :geek:
Jag har sedan länge tänkt att piffa upp applikationen lite, med mer statistik och andra vyer och så. Men som vanligt så kommer alltid nåt annat emellan.
Får man till kommunikationen med din anläggning så kan vi nörda ihop oss lite där. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Solcellskollen

Inlägg av mickeisol »

du kan använda gratisprogrammet node-red en web applikation som man installerar på exvis raspberry (har installerat på älsta raspberryn också),
Jag använder det för att inhämta data från min elmätare med HAN-port, samt använder noderna (tillägg som man installerar) för att hämta spotpriser. Finns noder för att fixa snygga mätare för att se effekter etc.
Använder noder för modbus för att hämta data från växelriktaren samt att styra den för dynamisk effektstyrning (har 28kw tillgänglig effekt men bara 17 kw huvudsäkring).
Styr även elbilsladdning utifrån spotpris och elpatron utifrån spotpris och eport ut på elnätet.
Samt samlar data timme för timme in i databas för att se hur ekonomin har blivit (gick med lite vinst på elen 2022).
Node-red har även noder för att kommunicera med home assistant. Man kan även använda grafana för mera fancy presentationer.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Solcellskollen

Inlägg av Jerker »

mati skrev: 09 feb 2023 07:29
Min är också 6 år gammal, som sagt en RevPi3. Det är inte kritiskt alls.
Jag har satt en pekskärm på min, skrivit ut en låda på 3D-skrivarn och skruvat upp den på väggen. Där sitter den och visar produktion i realtid. Det är ju viktigt att man har koll och så. Och eftersom det är en webbapplikation kan man komma åt den på distans också, typ i mobilen. Det hade varit fränt med en stordisplay på utsidan på väggen, men jag har varit lite för snål hittills. :geek:
Jag har sedan länge tänkt att piffa upp applikationen lite, med mer statistik och andra vyer och så. Men som vanligt så kommer alltid nåt annat emellan.
Får man till kommunikationen med din anläggning så kan vi nörda ihop oss lite där. :)
mickeisol skrev: 09 feb 2023 08:13
du kan använda gratisprogrammet node-red en web applikation som man installerar på exvis raspberry (har installerat på älsta raspberryn också),
Jag använder det för att inhämta data från min elmätare med HAN-port, samt använder noderna (tillägg som man installerar) för att hämta spotpriser. Finns noder för att fixa snygga mätare för att se effekter etc.
Använder noder för modbus för att hämta data från växelriktaren samt att styra den för dynamisk effektstyrning (har 28kw tillgänglig effekt men bara 17 kw huvudsäkring).
Styr även elbilsladdning utifrån spotpris och elpatron utifrån spotpris och eport ut på elnätet.
Samt samlar data timme för timme in i databas för att se hur ekonomin har blivit (gick med lite vinst på elen 2022).
Node-red har även noder för att kommunicera med home assistant. Man kan även använda grafana för mera fancy presentationer.
Ojoj! Nu börjar det nästan snurra i huvudet! :lol: Jag får rota fram den där lilla datorn. Och jag har en plattskärm som jag inte använder till nåt, så det skulle kanske gå att montera upp den på väggen. Det var den jag använde när jag lekte med Raspberryn för några år sedan. Jag installerade en version av Linux på den, minns jag. Så hårdvaran har jag! Fast då får det blir en liten hylla med plats för tangentbord och mus också. Kanske skulle investera i en liten pekskärm ändå. Det borde väl finnas en nätverksport på växelriktaren?
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Solcellskollen

Inlägg av mickeisol »

Jerker skrev: 09 feb 2023 08:45
mati skrev: 09 feb 2023 07:29
Min är också 6 år gammal, som sagt en RevPi3. Det är inte kritiskt alls.
Jag har satt en pekskärm på min, skrivit ut en låda på 3D-skrivarn och skruvat upp den på väggen. Där sitter den och visar produktion i realtid. Det är ju viktigt att man har koll och så. Och eftersom det är en webbapplikation kan man komma åt den på distans också, typ i mobilen. Det hade varit fränt med en stordisplay på utsidan på väggen, men jag har varit lite för snål hittills. :geek:
Jag har sedan länge tänkt att piffa upp applikationen lite, med mer statistik och andra vyer och så. Men som vanligt så kommer alltid nåt annat emellan.
Får man till kommunikationen med din anläggning så kan vi nörda ihop oss lite där. :)
mickeisol skrev: 09 feb 2023 08:13
du kan använda gratisprogrammet node-red en web applikation som man installerar på exvis raspberry (har installerat på älsta raspberryn också),
Jag använder det för att inhämta data från min elmätare med HAN-port, samt använder noderna (tillägg som man installerar) för att hämta spotpriser. Finns noder för att fixa snygga mätare för att se effekter etc.
Använder noder för modbus för att hämta data från växelriktaren samt att styra den för dynamisk effektstyrning (har 28kw tillgänglig effekt men bara 17 kw huvudsäkring).
Styr även elbilsladdning utifrån spotpris och elpatron utifrån spotpris och eport ut på elnätet.
Samt samlar data timme för timme in i databas för att se hur ekonomin har blivit (gick med lite vinst på elen 2022).
Node-red har även noder för att kommunicera med home assistant. Man kan även använda grafana för mera fancy presentationer.
Ojoj! Nu börjar det nästan snurra i huvudet! :lol: Jag får rota fram den där lilla datorn. Och jag har en plattskärm som jag inte använder till nåt, så det skulle kanske gå att montera upp den på väggen. Det var den jag använde när jag lekte med Raspberryn för några år sedan. Jag installerade en version av Linux på den, minns jag. Så hårdvaran har jag! Fast då får det blir en liten hylla med plats för tangentbord och mus också. Kanske skulle investera i en liten pekskärm ändå. Det borde väl finnas en nätverksport på växelriktaren?

lite bra att ha länkar putifall du har fått en elmätare med hanport
https://hanporten.se/
ifall du har en bit till växelriktaren
https://www.amazon.se/USR-Ethernet-omva ... 173&sr=8-5

eller med tp kabel
https://www.amazon.se/USR-TCP232-304-Se ... 7L8K&psc=1


annars om raspberryn sitter nära växelriktaren:
https://www.amazon.se/WINGONEER-CH340E- ... G6X7I&th=1
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Solcellskollen

Inlägg av Jerker »

mickeisol skrev: 09 feb 2023 09:19
lite bra att ha länkar putifall du har fått en elmätare med hanport
https://hanporten.se/
ifall du har en bit till växelriktaren
https://www.amazon.se/USR-Ethernet-omva ... 173&sr=8-5

eller med tp kabel
https://www.amazon.se/USR-TCP232-304-Se ... 7L8K&psc=1


annars om raspberryn sitter nära växelriktaren:
https://www.amazon.se/WINGONEER-CH340E- ... G6X7I&th=1
Tack!
Skriv svar