Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

riceboiler
Inlägg: 17
Blev medlem: 25 jan 2023 13:58

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av riceboiler »

Någon som vet hur det är med dem andra boxarna, tex zaptec. Eller är lösningen att man ska ha en extern jordfelsbrytare
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Arctic Drifter »

riceboiler skrev: 08 feb 2023 10:36
Någon som vet hur det är med dem andra boxarna, tex zaptec. Eller är lösningen att man ska ha en extern jordfelsbrytare
Det är ju tydligen inte alltid lösningen ändå, jag har Easee Home med separat JFB. Dock en Hager CDS 425R som är en typ A, och den verkar inte skydda mot likström. Så borde varit en typ B för att man ska vara helt safe.
Tesla Model Y Performance
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av MrRun »

mikaELbil skrev: 07 feb 2023 21:12
En jordfelsbrytare får inte ha automatisk återställning, vilket denna har. Kan vara därför som Elsäkerhetsverket anser att det inte finns någon. Angående DC skyddet så kan det vara så att den även här återställer sig automatiskt, vilket den inte får.

Högspänning och signalkablar klarar inte överslagstestet. Detta kan vid överslag förstöra elbilen. Inte heller bra.
Nej den har inte automatisk återställning. Som man ser i jonasl länkade video och som man kan läsa i manualen så återställs RCD och DC-skydd genom att dra ur kabeln och sätta i den igen. Dock så verkar inte det räcka för ESV, de kräver en synlig testknapp och återställningsbrytare.
Ioniq 5 FE AWD
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av MrRun »

Arctic Drifter skrev: 08 feb 2023 10:51
riceboiler skrev: 08 feb 2023 10:36
Någon som vet hur det är med dem andra boxarna, tex zaptec. Eller är lösningen att man ska ha en extern jordfelsbrytare
Det är ju tydligen inte alltid lösningen ändå, jag har Easee Home med separat JFB. Dock en Hager CDS 425R som är en typ A, och den verkar inte skydda mot likström. Så borde varit en typ B för att man ska vara helt safe.
Håller med. Samma Hager har jag i min installation. Typ A är väl bättre ur personsäkerhetssynpunkt då den löser ut redan vid 30mA, Typ B löser ut vid 300mA och är mest för brandsäkerhet. EDIT: finns såklart Typ B 30mA också.
Dock så verkar typ B bättre när det gäller hantering av DC-felströmmar som du säger och därmed skyddar den bilen bättre.
Jordfelsbrytare typ A är gjord för att klara även felströmmar med likströmskomposanter.
I dag är A också den typ som används mest, den har blivit standardvarianten

Jordfelsbrytare typ B är en specialtyp avsedd att användas i nät där rena DC-felströmmar kan förekomma, exempelvis frekvensomriktare , solcellsomriktare , elbilsladdare och så vidare
https://new.abb.com/low-voltage/sv/prod ... iga-fragor
Senast redigerad av MrRun, redigerad totalt 1 gånger.
Ioniq 5 FE AWD
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Arctic Drifter »

MrRun skrev: 08 feb 2023 11:05
Arctic Drifter skrev: 08 feb 2023 10:51
Det är ju tydligen inte alltid lösningen ändå, jag har Easee Home med separat JFB. Dock en Hager CDS 425R som är en typ A, och den verkar inte skydda mot likström. Så borde varit en typ B för att man ska vara helt safe.
Håller med. Samma Hager har jag i min installation. Typ A är väl bättre ur personsäkerhetssynpunkt då den löser ut redan vid 30mA, Typ B löser ut vid 300mA och är mest för brandsäkerhet. Dock så verkar typ B bättre när det gäller hantering av DC-felströmmar som du säger och därmed skyddar den bilen bättre.
Jordfelsbrytare typ A är gjord för att klara även felströmmar med likströmskomposanter.
I dag är A också den typ som används mest, den har blivit standardvarianten

Jordfelsbrytare typ B är en specialtyp avsedd att användas i nät där rena DC-felströmmar kan förekomma, exempelvis frekvensomriktare , solcellsomriktare , elbilsladdare och så vidare
https://new.abb.com/low-voltage/sv/prod ... iga-fragor
Ok, kollade av intresse vad prisindikationen för en typ b är, nu vet jag inte om det är rätt modell men en Hager CDB125F kostar typ 6000 kr mer i inköp än den jag har, på elbutik.se. Så jag tar tillbaka att min installation var dyr...
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av TiborBlomhall »

Stora frågan nu är hur de andra fem laddboxar Elsäkerhetsverket testade klarade sig. Bara för att vi inte sett läckta brev betyder det inte att de klarade sig galant.

Kommer verket fram till att flera, kanske majoriteten av boxarna är undermåliga kan det bli kris i hela branschen.

Elsäkerhetsverket kommer med sin rapport om några veckor.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Teslared »

Jag har för mig att det finns en gammal tråd om att B typen inte behövdes.
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av mikaELbil »

MrRun skrev: 08 feb 2023 11:05
Arctic Drifter skrev: 08 feb 2023 10:51
riceboiler skrev: 08 feb 2023 10:36
Någon som vet hur det är med dem andra boxarna, tex zaptec. Eller är lösningen att man ska ha en extern jordfelsbrytare
Det är ju tydligen inte alltid lösningen ändå, jag har Easee Home med separat JFB. Dock en Hager CDS 425R som är en typ A, och den verkar inte skydda mot likström. Så borde varit en typ B för att man ska vara helt safe.
Håller med. Samma Hager har jag i min installation. Typ A är väl bättre ur personsäkerhetssynpunkt då den löser ut redan vid 30mA, Typ B löser ut vid 300mA och är mest för brandsäkerhet. EDIT: finns såklart Typ B 30mA också.
Dock så verkar typ B bättre när det gäller hantering av DC-felströmmar som du säger och därmed skyddar den bilen bättre.
Jordfelsbrytare typ A är gjord för att klara även felströmmar med likströmskomposanter.
I dag är A också den typ som används mest, den har blivit standardvarianten

Jordfelsbrytare typ B är en specialtyp avsedd att användas i nät där rena DC-felströmmar kan förekomma, exempelvis frekvensomriktare , solcellsomriktare , elbilsladdare och så vidare
https://new.abb.com/low-voltage/sv/prod ... iga-fragor
Det typ B gör är inte att skydda bilen. Typ B löser ut även när du har ett läckage av likströmmar från bilen eller solcellsanläggning. Om du har detta läckage ser inte en typ A inget. Den blir vad man kallar "blind" och löser alltså inte ut om du har ett "vanligt" jordfel.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
larkar
elbilist
Inlägg: 47
Blev medlem: 04 okt 2019 10:10
Ort: Skellefteå

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av larkar »

Nu har jag bara den gamla EN 61008-1:2012+A2:2013 men där är det tydligt att för att uppfylla standarden måste det finnas en testfunktion:

8.11 Test device
RCCBs shall be provided with a test device to simulate the passing through the detecting
device of a residual current in order to allow a periodic testing of the ability of the residual
current device to operate.
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Dagfinn »

TiborBlomhall skrev: 08 feb 2023 11:22
Stora frågan nu är hur de andra fem laddboxar Elsäkerhetsverket testade klarade sig. Bara för att vi inte sett läckta brev betyder det inte att de klarade sig galant.

Kommer verket fram till att flera, kanske majoriteten av boxarna är undermåliga kan det bli kris i hela branschen.

Elsäkerhetsverket kommer med sin rapport om några veckor.
Intressant detta. Jag har nedan box, med följande info:

"Wallbox Pulsar Plus har inbyggt skydd för DC-läckage så den kräver ingen extern jordfelsbrytare typ B, endast typ A."
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av MrRun »

mikaELbil skrev: 08 feb 2023 12:05
MrRun skrev: 08 feb 2023 11:05
Arctic Drifter skrev: 08 feb 2023 10:51
riceboiler skrev: 08 feb 2023 10:36
Någon som vet hur det är med dem andra boxarna, tex zaptec. Eller är lösningen att man ska ha en extern jordfelsbrytare
Det är ju tydligen inte alltid lösningen ändå, jag har Easee Home med separat JFB. Dock en Hager CDS 425R som är en typ A, och den verkar inte skydda mot likström. Så borde varit en typ B för att man ska vara helt safe.
Håller med. Samma Hager har jag i min installation. Typ A är väl bättre ur personsäkerhetssynpunkt då den löser ut redan vid 30mA, Typ B löser ut vid 300mA och är mest för brandsäkerhet. EDIT: finns såklart Typ B 30mA också.
Dock så verkar typ B bättre när det gäller hantering av DC-felströmmar som du säger och därmed skyddar den bilen bättre.
Jordfelsbrytare typ A är gjord för att klara även felströmmar med likströmskomposanter.
I dag är A också den typ som används mest, den har blivit standardvarianten

Jordfelsbrytare typ B är en specialtyp avsedd att användas i nät där rena DC-felströmmar kan förekomma, exempelvis frekvensomriktare , solcellsomriktare , elbilsladdare och så vidare
https://new.abb.com/low-voltage/sv/prod ... iga-fragor
Det typ B gör är inte att skydda bilen. Typ B löser ut även när du har ett läckage av likströmmar från bilen eller solcellsanläggning. Om du har detta läckage ser inte en typ A inget. Den blir vad man kallar "blind" och löser alltså inte ut om du har ett "vanligt" jordfel.
Fast det var väl ett tag sen man ansåg det.
https://www.elinstallatoren.se/2022/02/ ... solceller/
Ioniq 5 FE AWD
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av mikaELbil »

Nä, precis. Läckande likström från grannens bil eller solceller stör troligen inte ut din jordfelsbrytare.
Men hur är det med din egen? Och är du 100% säker?
Men jag lämnar det där. Kan mycket väl vara så att dom forskarna har rätt.
Beroende på hur slutresultatet mellan ESV och Easee kommer att bli, så styr det mig om jag kommer att byta ut mina JFB till typ B.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Off Grid Byggaren »

TiborBlomhall skrev: 08 feb 2023 11:22
Stora frågan nu är hur de andra fem laddboxar Elsäkerhetsverket testade klarade sig. Bara för att vi inte sett läckta brev betyder det inte att de klarade sig galant.

Kommer verket fram till att flera, kanske majoriteten av boxarna är undermåliga kan det bli kris i hela branschen.

Elsäkerhetsverket kommer med sin rapport om några veckor.
Det jag har sett är att många tillverkare stoppar in något liknande i sina laddboxar.

Åtminstone för DC skydd som ska bryta på 6mA läckström.

https://www.ivy-metering.com/ev-charger-parts/238.html
Screenshot_20230208-151912_Chrome.jpg
Alla dessa skydd ska ju även provas av vid installationen, men det kräver ju specialutrustning som knappt någon har.

Norge ska enligt uppgift jag hört skärpt kraven på kontroll av laddboxar som är i drift.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av martinot »

kaffekoko skrev: 08 feb 2023 08:35
Easee-boxen är absolut inte billig. Sju tusen. En billig laddbox kommer från aliexpress.
Garo är nästan dubbelt så dyra.

Nu vet jag inte hur dålig Easee Home är (blir intressant att avvänta rapporten), men jag skulle iaf. aldrig chansa på en no-name kinesisk låda från Ali Express.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av martinot »

riceboiler skrev: 08 feb 2023 10:36
Någon som vet hur det är med dem andra boxarna, tex zaptec. Eller är lösningen att man ska ha en extern jordfelsbrytare
Vet ej. De skall ju ha testat sex stycken olika väggboxar från olika tillverkare som jag förstått det. Är ju en stor chans att en som Zaptec är med. Skall bli intressant att se de färdiga rapporterna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev: 08 feb 2023 15:28
TiborBlomhall skrev: 08 feb 2023 11:22
Stora frågan nu är hur de andra fem laddboxar Elsäkerhetsverket testade klarade sig. Bara för att vi inte sett läckta brev betyder det inte att de klarade sig galant.

Kommer verket fram till att flera, kanske majoriteten av boxarna är undermåliga kan det bli kris i hela branschen.

Elsäkerhetsverket kommer med sin rapport om några veckor.
Det jag har sett är att många tillverkare stoppar in något liknande i sina laddboxar.

Åtminstone för DC skydd som ska bryta på 6mA läckström.

https://www.ivy-metering.com/ev-charger-parts/238.html

Screenshot_20230208-151912_Chrome.jpg

Alla dessa skydd ska ju även provas av vid installationen, men det kräver ju specialutrustning som knappt någon har.

Norge ska enligt uppgift jag hört skärpt kraven på kontroll av laddboxar som är i drift.
Skulle misstänka att det är något liknande som Easee Home och många andra väggboxar använder.

Enligt denna videon så klarar Easee Home iaf. av att bryta någon form av jordfel vid deras test av DC-läckage (hur väl detta nu testas är en annan sak):

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
kaffekoko
Inlägg: 203
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av kaffekoko »

martinot skrev: 08 feb 2023 22:32
kaffekoko skrev: 08 feb 2023 08:35
Easee-boxen är absolut inte billig. Sju tusen. En billig laddbox kommer från aliexpress.
Garo är nästan dubbelt så dyra.

Nu vet jag inte hur dålig Easee Home är (blir intressant att avvänta rapporten), men jag skulle iaf. aldrig chansa på en no-name kinesisk låda från Ali Express.
Easee är snarare en box i mellanprisklassen. Som dessutom säljs stort av t.ex. tibber och mängder av andra aktörer. Då ska man kunna förvänta sig att det är en ok box som fungerar. Folk i allmänhet är dessutom inte utbildade elektriker så svårt att bedöma om det är en stor bluff eller om det är vad den utger sig för att vara. Var det inte Garo som förstörde folks ombordladdare förresten?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av martinot »

kaffekoko skrev: 09 feb 2023 15:00
Easee är snarare en box i mellanprisklassen. Som dessutom säljs stort av t.ex. tibber och mängder av andra aktörer. Då ska man kunna förvänta sig att det är en ok box som fungerar. Folk i allmänhet är dessutom inte utbildade elektriker så svårt att bedöma om det är en stor bluff eller om det är vad den utger sig för att vara. Var det inte Garo som förstörde folks ombordladdare förresten?
Jo, absolut. Dessa krav skall man absolut kunna ställa på alla Europeiska produkter på marknaden (dock kan man nog inte på samma sätt ställa de kraven på kinesiska no-name random-produkter på Ali Express). Speciellt som de intygar och lovar att de skall följa specifika standarder. Mycket bra att Elsäkerhetsverket testar och följer upp detta!

Jo, GARO vill jag absolut inte ha. Det sägs att de dödar många ombordladdare när man kör med deras lastbalanserare. Skall tydligen (sägs det) slå av och på laddningen snabbt flera gånger i rad med endast några sekunders mellanrum. Det är tydligen inte alla likriktare i alla bilar som gillar det upplägget (och jag misstänker att det också bryter mot standarden).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av wannabee »

Jag har läst att det var en viss elbil som skickade ut likström på nätet, någon som vet vilken bil det är?

Vore det inte bättre att bygga om de bilarna i stället kan man tycka?
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av jak »


martinot skrev:
Jo, GARO vill jag absolut inte ha. Det sägs att de dödar många ombordladdare när man kör med deras lastbalanserare. Skall tydligen (sägs det) slå av och på laddningen snabbt flera gånger i rad med endast några sekunders mellanrum. Det är tydligen inte alla likriktare i alla bilar som gillar det upplägget (och jag misstänker att det också bryter mot standarden).
vi har två Garo boxar med lastvakt mot huset och balansering mellan boxar. Hitills under 3,5 år inga problem med TM3, Zoe, Niro, ID.4, Megane och ipace som laddat från boxarna.

Därmed inte sagt att inte gått fel hos andra men det är inte en naturlag att det händer.

Boxarna har också fått uppdateringar ett antal ggr OTA under den här perioden.



Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av martinot »

wannabee skrev: 09 feb 2023 17:08
Jag har läst att det var en viss elbil som skickade ut likström på nätet, någon som vet vilken bil det är?

Vore det inte bättre att bygga om de bilarna i stället kan man tycka?
Jo, det var de där hemska Zoe har jag för mig. Men de har ju också inga riktiga likriktare som andra bilar, utan kör med en märklig lösning (som sägs både vara potentiellt elektriskt farlig, men även enormt ineffektiv med stora förluster) med själva elmotorn som omriktare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Som tur är ligger det inga lik runt elbilar som laddas.

Alla skydden har som uppgift att skydda i riktning från elnätet.

Elbilar läcker inte ut något.

Tidigare Renault Zoe kunde i vissa lägen skapa störningar på elnätet när de laddas.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Dafro »

jak skrev: 09 feb 2023 17:10
martinot skrev:
Jo, GARO vill jag absolut inte ha. Det sägs att de dödar många ombordladdare när man kör med deras lastbalanserare. Skall tydligen (sägs det) slå av och på laddningen snabbt flera gånger i rad med endast några sekunders mellanrum. Det är tydligen inte alla likriktare i alla bilar som gillar det upplägget (och jag misstänker att det också bryter mot standarden).
vi har två Garo boxar med lastvakt mot huset och balansering mellan boxar. Hitills under 3,5 år inga problem med TM3, Zoe, Niro, ID.4, Megane och ipace som laddat från boxarna.

Därmed inte sagt att inte gått fel hos andra men det är inte en naturlag att det händer.

Boxarna har också fått uppdateringar ett antal ggr OTA under den här perioden.
Om man läser tråden om GARO så är ju sista svaret att det var fel på elen i de husen, men kan ha varit fler. Vill minnas att det troligen handlade om att Tesla inte följde standarden men GARO gjorde men nu ska det väl var löst vad jag vet. Men det är ju absolut helt fritt att inte använda GARO men jag har GARO och undviker därför tesla. :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
jalfa
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 17 jan 2023 18:57
Ort: Umeå

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av jalfa »

Peder Berglund
Text från Easee:
Det råder just nu stor spekulation kring pågående utredning från elsäkerhetsverket.
Detta är en del i en större genomgång av branschens produkter och därför en helt naturlig process
I nuläget är detta en pågående process, och för flera andra fabrikat med likvärdig funktionalitet har denna redan avslutats med positivt utfall.
Easee är säkra på ett positivt utfall även i deras fall efter den kompletterande dokumentation som lämnat in till ESV, i enlighet med den frågeställningen om kompletterande dokumentation
Som skickats till Easee den 27/1. Ett slutgiltigt utfall kommer dock troligen först inom 3-4 veckor, men kan också ta längre tid än så.
I det fall det trots detta inte skulle bli ett positivt utfall och någon åtgärd skulle krävas så kommer detta hanteras inom ramen för produktgarantin och kostnadsfritt hanteras av Easee,
för att hålla dig som kund skadeslös. Produkten har en 5årig produktgaranti och du som kund kan därför känna dig trygg med att du kommer hållas skadeslös oavsett utfall.
I nuläget är det därför mycket spekulation och ryktesspridning. Easee står bakom produkten gör gällande att det är helt säkert för dig som konsument att använda din Easee laddbox.
Det finns idag fler än 600’000 Easee laddare i marknaden och det finns idag ännu inga incidenter rapporterade kring en Easee laddbox.
Att det i skrivelsen står att det inte finns en Jordfelsbrytare eller ett DC skydd, är felaktig, och baseras främst på tolkningen av standarden, då standarden inte är anpassad för den teknikutveckling
Som skett de senaste åren och idag tillämpas inom många applikationer. Easee och flera andra framstående laddboxfabrikat, använder sig idag av en modern automatisk jordfelsbrytare och DC skydd.
Standarden är dock inte tillräckligt omfattande och tydlig i sin nuvarande skrivelse och ger upphov till tolkningar. Således måste elsäkerhetsverket skriva att det inte finns ett jordfelskydd till dess att
dokumentation Inkommit från Easee som kan belägger hur och inom vilka ramar deras produkter uppfyller standarden och därefter kunna bedöma detta. Det är just denna process som nu pågår.
Att det finns ett jordfelsskydd och DC skydd, som dessutom är säkrare än en mekanisk brytare och att man kan testa det på ett mer modernt sätt en mekanisk knapp är det ingen tvivel på.
Se gärna denna länk för att se hur det fungerar i en Easee laddbox.
Skriv svar