Gruvjätten LKAB: ”Politikerna har inte förstått hur vi tänker använda elen”

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Gruvjätten LKAB: ”Politikerna har inte förstått hur vi tänker använda elen”

Inlägg av iAkita »

R_Edvinsson skrev: 08 feb 2023 16:14
nek0 skrev: 08 feb 2023 12:07
Man säger som det är.
Att Jonna Sina är besatt av EB och har erkänt att de skriver ”med hög ton” om henne för att hon ser ut som hon gör och att det drar klick.

Fullständigt vidrig ledarsida det där.
Vad är det som är vidrigt? Menar du att hon hittar på vad Ebba Busch/KD sa innan valet (och säger nu) i den här frågan? Led det i bevis i så fall, istället för att gå till personangrepp.

För övrigt är jag fascinerad att någon kan tycka det är vidrigare att exponera politikers lögner och svikna löften, än vad politikerlögner och svikna löften är. Hela regeringen verkar ha gått en snabbkurs i "gaslighting". Personligen tycker jag det är bra att det finns journalister som granskar och genomskådar det.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Gruvjätten LKAB: ”Politikerna har inte förstått hur vi tänker använda elen”

Inlägg av Arctic Drifter »

iAkita skrev: 08 feb 2023 23:08
R_Edvinsson skrev: 08 feb 2023 16:14
Man säger som det är.
Att Jonna Sina är besatt av EB och har erkänt att de skriver ”med hög ton” om henne för att hon ser ut som hon gör och att det drar klick.

Fullständigt vidrig ledarsida det där.
Vad är det som är vidrigt? Menar du att hon hittar på vad Ebba Busch/KD sa innan valet (och säger nu) i den här frågan? Led det i bevis i så fall, istället för att gå till personangrepp.

För övrigt är jag fascinerad att någon kan tycka det är vidrigare att exponera politikers lögner och svikna löften, än vad politikerlögner och svikna löften är. Hela regeringen verkar ha gått en snabbkurs i "gaslighting". Personligen tycker jag det är bra att det finns journalister som granskar och genomskådar det.
Jag antar att R_Edvinsson syftar på det Jonna Sima ska ha sagt i Expressen-podden "Lägg ut", nämligen:
I Expressenpodden Lägg ut! intervjuas Jonna Sima, ledarskribent på Aftonbladet, och hon erkänner då att man medvetet skriver ofta om Busch på grund av hennes utseende och för att hon ”genererar klick”.

– Det är bara att erkänna. Att skriva om kvinnor på högt uppsatta positioner, och särskilt i Ebbas fall … Det går inte att sticka under stol med att hon är bildskön, hon är ung och också slagkraftig och otroligt skicklig på sitt sätt, säger Jonna Sima i podden.

– Det är lite dubbelt för oss. Vi på ledarsidan på Aftonbladet är ofta kritiska till hennes politik, men samtidigt så förstår vi att hon också genererar mycket, så att säga, klick, bara för att hon är den hon är och ser ut som hon gör.


Flera högerdebattörer har fått vatten på sin kvarn i kritiken mot Aftonbladets ledarsida efter Simas uttalande.
Jag tycker det i alla fall är vidrigt att man delvis fokuserar på utseende och inte sak, men vi har säkert olika syn på detta.
Tesla Model Y Performance
JONI
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 jan 2021 09:15

Re: Gruvjätten LKAB: ”Politikerna har inte förstått hur vi tänker använda elen”

Inlägg av JONI »

nek0 skrev: 08 feb 2023 16:16
JONI skrev: 08 feb 2023 12:17
Varför bygger inte LKAB sin egen vindkraft? Det ska ju vara billigt, gå fort och så får de kontroll på kostnaden och är inte beroende av flukturerande elpris.
Med din logik ska alla som vill använda el bygga egna kärnkraft eller andra elkaftverk.
Andra industrier tittar på det alternativet, t ex Holmen Paper.
Men de kanske vill att andra tar striden med samerna om att bygga vindkraft på renarnas betesmarker.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Gruvjätten LKAB: ”Politikerna har inte förstått hur vi tänker använda elen”

Inlägg av BigEasy »

JONI skrev: 09 feb 2023 08:35
nek0 skrev: 08 feb 2023 16:16
JONI skrev: 08 feb 2023 12:17
Varför bygger inte LKAB sin egen vindkraft? Det ska ju vara billigt, gå fort och så får de kontroll på kostnaden och är inte beroende av flukturerande elpris.
Med din logik ska alla som vill använda el bygga egna kärnkraft eller andra elkaftverk.
Andra industrier tittar på det alternativet, t ex Holmen Paper.
Men de kanske vill att andra tar striden med samerna om att bygga vindkraft på renarnas betesmarker.

Som jag har förstått det så krävs nästan gratis el för att LKAB ska kunna tillverka sin vätgas tillräckligt billigt för att deras "gröna" stål ska bli konkurrenskraftigt. Måste de bygga sina egna vindsnurror blir det för dyrt.

Se det som att LKAB vill parasitera på en dysfunktionell elmarknad. Ju mer dysfunktionell den blir desto bättre är det för LKAB.

Holmen Paper behöver bara el till ett rimligt pris och då går det att ta ett större eget ansvar.

Frågar man samerna så är allt betesmarker åt deras renar. Jag ifrågasätter det.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Gruvjätten LKAB: ”Politikerna har inte förstått hur vi tänker använda elen”

Inlägg av Arctic Drifter »

JONI skrev: 09 feb 2023 08:35
nek0 skrev: 08 feb 2023 16:16
JONI skrev: 08 feb 2023 12:17
Varför bygger inte LKAB sin egen vindkraft? Det ska ju vara billigt, gå fort och så får de kontroll på kostnaden och är inte beroende av flukturerande elpris.
Med din logik ska alla som vill använda el bygga egna kärnkraft eller andra elkaftverk.
Andra industrier tittar på det alternativet, t ex Holmen Paper.
Men de kanske vill att andra tar striden med samerna om att bygga vindkraft på renarnas betesmarker.
Staten reglerar sina bolag genom ägardirektiv som styr vilken verksamhet som ska bedrivas.
Nu har jag visserligen inte läst ägardirektivet för LKAB men jag är väldigt övertygad om det inte ingår att de sa vara sin egen elproducent och alltså konkurrera med ett annat statligt bolag, Vattenfall.

Lyfter man blicken så finner i alla fall jag det som väldigt osannolikt att LKAB ska bygga vindkraftspark, från statens perspektiv måste det ju vara Vattenfalls uppgift i så fall. Däremot är det väl fullt rimligt att LKAB propagerar för billig och stabil elförsörjning.
Tesla Model Y Performance
ml42
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 nov 2018 18:54

Re: Gruvjätten LKAB: ”Politikerna har inte förstått hur vi tänker använda elen”

Inlägg av ml42 »

Holmen är redan elproducent eftersom dom inte har sålt ut alla sina vattenkraftverk som dom andra skogsbolagen har.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Gruvjätten LKAB: ”Politikerna har inte förstått hur vi tänker använda elen”

Inlägg av BigEasy »

Arctic Drifter skrev: 09 feb 2023 09:46
Däremot är det väl fullt rimligt att LKAB propagerar för billig och stabil elförsörjning.

Det är faktiskt inte det de gör. De propagerar för ett elsystem som är så dåligt balanserat att de kan parasitera genom att utnyttja det periodvisa överskottet.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Gruvjätten LKAB: ”Politikerna har inte förstått hur vi tänker använda elen”

Inlägg av Fredrik j »

BigEasy skrev: 09 feb 2023 09:59
Arctic Drifter skrev: 09 feb 2023 09:46
Däremot är det väl fullt rimligt att LKAB propagerar för billig och stabil elförsörjning.

Det är faktiskt inte det de gör. De propagerar för ett elsystem som är så dåligt balanserat att de kan parasitera genom att utnyttja det periodvisa överskottet.
Precis. Stabil och låga priser funkar inte för LKAB. Dom behöver svängningar som innebär att elen måste vara gratis ibland.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Gruvjätten LKAB: ”Politikerna har inte förstått hur vi tänker använda elen”

Inlägg av +46 »

BigEasy skrev: 09 feb 2023 09:59
Arctic Drifter skrev: 09 feb 2023 09:46
Däremot är det väl fullt rimligt att LKAB propagerar för billig och stabil elförsörjning.

Det är faktiskt inte det de gör. De propagerar för ett elsystem som är så dåligt balanserat att de kan parasitera genom att utnyttja det periodvisa överskottet.

Så jag är en parasit som drar nytta av mina solceller och anpassar min elanvändning utifrån efterfrågan och utbud?
I min värld så är volatil elproduktion själva förutsättningen för en stabil och ekonomiskt hållbar energiomvandling.
Att mer så kallad baskraft i energisystemet skulle vara en garant för trygga och billiga elpriser på en avreglerad energimarknad är inte bara ett tankefel utan också ett stort NEJ till satsningar på pumpkraft, vågkraft, batterier, mm, till incitament för energieffektiviseringar.
Senast redigerad av +46, redigerad totalt 1 gånger.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Gruvjätten LKAB: ”Politikerna har inte förstått hur vi tänker använda elen”

Inlägg av BigEasy »

+46 skrev: 09 feb 2023 13:17
BigEasy skrev: 09 feb 2023 09:59
Arctic Drifter skrev: 09 feb 2023 09:46
Däremot är det väl fullt rimligt att LKAB propagerar för billig och stabil elförsörjning.

Det är faktiskt inte det de gör. De propagerar för ett elsystem som är så dåligt balanserat att de kan parasitera genom att utnyttja det periodvisa överskottet.

Så jag är en parasit som drar nytta av mina solceller och anpassar min elanvändning utifrån efterfrågan och utbud?
I min värld så är volontär elproduktion själva förutsättningen för en stabil och ekonomiskt hållbar energiomvandling.
Att mer så kallad baskraft i energisystemet skulle vara en garant för trygga och billiga elpriser på en avreglerad energimarknad är inte bara ett tankefel utan också ett stort NEJ till satsningar på pumpkraft, vågkraft, batterier, mm, till incitament för energieffektiviseringar.
Nej men du hade varit det om du önskat ett elsystem som gjorde elen jättedyr när solen skiner.

Du verkar tyvärr heller inte förstå vad LKAB är ute efter. De är inte ute efter normala låga elpriser. De är ute efter gratis, eller nästan gratis, el för att göra vätgas.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Gruvjätten LKAB: ”Politikerna har inte förstått hur vi tänker använda elen”

Inlägg av wannabee »

BigEasy skrev: 09 feb 2023 09:59
Arctic Drifter skrev: 09 feb 2023 09:46
Däremot är det väl fullt rimligt att LKAB propagerar för billig och stabil elförsörjning.

Det är faktiskt inte det de gör. De propagerar för ett elsystem som är så dåligt balanserat att de kan parasitera genom att utnyttja det periodvisa överskottet.
Ja, och att Vattenfall av 'företagsekonomiska' skäl la ner de två sista renoverade kärnkraftverken är säkert korrekt, att de la ner dessa två har det ökade elpriset det orsakat, har säkert Vattenfalls resterande elframställning tjänat in flera gånger om.

Tänk i banor som: 'En halverad elproduktion ökar elpriset fyra gånger' Det gör att man tjänar dubbelt så mycket som innan man halverade produktionen. Sådant samhällsförstörande resonemang ska ju inte statliga företag syssla med.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Gruvjätten LKAB: ”Politikerna har inte förstått hur vi tänker använda elen”

Inlägg av iAkita »

Arctic Drifter skrev: 09 feb 2023 08:18
iAkita skrev: 08 feb 2023 23:08
R_Edvinsson skrev: 08 feb 2023 16:14
Man säger som det är.
Att Jonna Sina är besatt av EB och har erkänt att de skriver ”med hög ton” om henne för att hon ser ut som hon gör och att det drar klick.

Fullständigt vidrig ledarsida det där.
Vad är det som är vidrigt? Menar du att hon hittar på vad Ebba Busch/KD sa innan valet (och säger nu) i den här frågan? Led det i bevis i så fall, istället för att gå till personangrepp.

För övrigt är jag fascinerad att någon kan tycka det är vidrigare att exponera politikers lögner och svikna löften, än vad politikerlögner och svikna löften är. Hela regeringen verkar ha gått en snabbkurs i "gaslighting". Personligen tycker jag det är bra att det finns journalister som granskar och genomskådar det.
Jag antar att R_Edvinsson syftar på det Jonna Sima ska ha sagt i Expressen-podden "Lägg ut", nämligen:
I Expressenpodden Lägg ut! intervjuas Jonna Sima, ledarskribent på Aftonbladet, och hon erkänner då att man medvetet skriver ofta om Busch på grund av hennes utseende och för att hon ”genererar klick”.

– Det är bara att erkänna. Att skriva om kvinnor på högt uppsatta positioner, och särskilt i Ebbas fall … Det går inte att sticka under stol med att hon är bildskön, hon är ung och också slagkraftig och otroligt skicklig på sitt sätt, säger Jonna Sima i podden.

– Det är lite dubbelt för oss. Vi på ledarsidan på Aftonbladet är ofta kritiska till hennes politik, men samtidigt så förstår vi att hon också genererar mycket, så att säga, klick, bara för att hon är den hon är och ser ut som hon gör.


Flera högerdebattörer har fått vatten på sin kvarn i kritiken mot Aftonbladets ledarsida efter Simas uttalande.
Jag tycker det i alla fall är vidrigt att man delvis fokuserar på utseende och inte sak, men vi har säkert olika syn på detta.
Så tolkar jag inte alls det. Texterna handlar om sakfrågan men sen blir det kanske fler texter om sakfrågor som just EB driver/ansvarar för, för att det är en ung, framgångsrik och mäktig kvinna. Mäktiga/framgångsrika kvinnor granskas/bedöms/engagerar alltid mer/hårdare än sina manliga motsvarigheter. Det är ett samhällsproblem och jämställdhetsproblem, inte ett redaktionsproblem. Men det menar jag att nyheten/ledaren i sig inte var felaktig. Däremot kan man diskutera publicistiska beslutet att fokusera på nyheter som genererar klick. Men Aftonbladet är knappast ensamma att fokusera på nyheter och frågor som säljer, och därmed varken mer eller mindre vidriga än andra kommersiella nyhetsmedia. I ett mer jämlikt samhälle hade inte artiklar om mäktiga kvinnor resulterat i fler klick.

I vilket fall tycker jag inte man ska låta bli att rapportera om det bara för att det är en kvinna som ljugit, eller åtminstone varit högst inkonsekvent i sin argumentation. Även Ulf Kristensson får skit för alla sina lögner i media, varför behandla EB annorlunda?

För att återanknyta till trådämnet så handlar det i det här fallet handlar det om att EB som ansvarig ministern sa en sak innan valet, och en annan efter valet. När industrin säger ifrån så ändrar hon plötsligt åsikt. Inget problem med det, men det blir löjligt när hon samtidigt försöker gaslighta sina väljare och hävda att det är så hon sagt och tyckt hela tiden. Det finns inget konstigt i att påpeka det. Inte ens om det är en annan ung och inflytelserik kvinnlig journalist som gör det. När hennes manliga kollegor svingat vilt mot Ulf Kristenssons lögner blir det inte alls samma storm.

Edit: Och nu kom jag på mig själv med att jag skrev EB istället för Ebba Busch genomgående i inlägget, medan jag skrev ut Ulf Kristenssons hela namn. How ironic... Ju mer jag sätter sig in i jämnställdshet- och likabehandlingsfrågor, desto mer inser jag hur vanligt det är med "unconsious bias" (även hos mig själv) och att det finns mycket kvar att göra. Men just det arbetet har ju regeringen lagt ner, med Ebba Buschs goda minne. Så hon får nog finna sig i att granskas och bedömas hårdare än sina manliga kollegor även fortsättningsvis. Precis som att kvinnliga journalister kommer få fortsätta finna sig i att kallas vidriga när någon inte gillar deras arbete, medan deras manliga kollegor kommer lindrigare undan.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Gruvjätten LKAB: ”Politikerna har inte förstått hur vi tänker använda elen”

Inlägg av Elof »

Jag måste sluta säga ”GW”. Vill ju inte undermedvetet förminska rika vita gubbar. ;)
niklas12
Inlägg: 2507
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Gruvjätten LKAB: ”Politikerna har inte förstått hur vi tänker använda elen”

Inlägg av niklas12 »

Aftonbladet med Jonna sima och Ander Lindberg är så PK och saknar all verklighetsförankring.

Jonna simas ledare vid påskupploppen är ett bra exempel på hur allting är samhällets fel och att gärningsmännen är mer eller mindre oskyldiga och tvingades att kasta Sten och bränna bilar.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/v57 ... -till-vald
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Gruvjätten LKAB: ”Politikerna har inte förstått hur vi tänker använda elen”

Inlägg av iAkita »

Elof skrev: 09 feb 2023 22:05
Jag måste sluta säga ”GW”. Vill ju inte undermedvetet förminska rika vita gubbar. ;)
Eh, kontexten kanske har betydelse eller? :roll:
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Gruvjätten LKAB: ”Politikerna har inte förstått hur vi tänker använda elen”

Inlägg av martinot »

niklas12 skrev: 09 feb 2023 22:36
Jonna simas ledare vid påskupploppen är ett bra exempel på hur allting är samhällets fel och att gärningsmännen är mer eller mindre oskyldiga och tvingades att kasta Sten och bränna bilar.
"Vi har ingen fritidsgård"
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Gruvjätten LKAB: ”Politikerna har inte förstått hur vi tänker använda elen”

Inlägg av Elof »

iAkita skrev: 09 feb 2023 23:10
Elof skrev: 09 feb 2023 22:05
Jag måste sluta säga ”GW”. Vill ju inte undermedvetet förminska rika vita gubbar. ;)
Eh, kontexten kanske har betydelse eller? :roll:
Det är inte lätt att göra rätt numera. Jag borde kanske ta ett friår och läsa på om jämställdhets- och likabehandlingsfrågor.
niklas12
Inlägg: 2507
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Gruvjätten LKAB: ”Politikerna har inte förstått hur vi tänker använda elen”

Inlägg av niklas12 »

Intressant utveckling av elpriset om Hybrit blir verklighet Norrland får en 176% ökning.

https://www.svd.se/a/JQzjJJ/david-sunde ... _aNb4L0Gek
Skriv svar