Hjälp med beställning MYLR och kostnader för ägande

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

JoJohan
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 feb 2023 10:46

Hjälp med beställning MYLR och kostnader för ägande

Inlägg av JoJohan »

Hej!
Helt ny här, sorry för alla nybörjarfrågor ;)

Står i begrepp beställa en ny Y, Long Range.
Har provkört flera elbilar de senaste åren o nu är det dags att byta in (!) en gammal Ford från 2006, som gått kanonfint på etanol varenda tankning. Dock har det nu blivit svårare hitta E85..., osv.

1.
Lutar nu åt en svart. Vill helst undvika kostnad för wrapping men jag hatar tvätta bilen så det blir automattvätt. Har läst i trådar om wrapping o de flesta verkar tycka att de måste göras, men det känns onödigt, eller? Bättre välja annan lack som håller längre? Quicksilver, men den kostar mer än wrapping, 32 500 kr just nu. Vad är bäst på sikt, håller wrapping för automattvät, hur många år? och nej försök inte övertyga mig om att handtvätt är kul eller miljövänligt ;) Vi byter inte bil så ofta som synes så tanken är att denna skall finnas med i minst 10-20 år och sedan ev bytas in mot en rollator (möjligtvis eldriven!).

2.
Bor på norrlandskusten, behöver dubbade vinterdäck, lutar åt att välja de som erbjuds av Tesla. Är det dumt ekonomiskt? Nokian dubbade ligger nu på 29 900 kr, men då vet jag att de passar och slipper strul? Om jag beställer nu hoppas jag den levereras lagom till islossningen så att sommardäcken sitter på... får man bestämma det vid leverans?

3.
Autopilot eller ej. Uppgraderad ligger nu på 38 900 kr, total självkörning ligger på 77 700. Tänk på att jag klarat mig hyfsat i en Ford utan någon form av sensorer, kameror, osv sedan 2006. Vid provkörningarna är det ju skönt att låta bilen byta fil, osv, men jag hade hellre sett att den tvärbromsade när ett rådjur springer ut eller ett barn, men det verkar man ju inte få, så, kommer det i framtiden eller ej? Ja, ni hör, nybörjare sa Bull.

4.
Wall connector, 5 200 kr? Min BRF har en laddare vid min p-ruta som jag får ladda på o betala. Inte helt klar över hastighet men det spelar ingen roll då bilen kommer stå där under varje natt i stort sett, utom på sommaren då den kommer stå vid stugan, och där blir det också nätter och finns uttag. Lutar åt att skippa teslas wall connector, men vad säger ni?

5.
Jag har väntat med att beställa för jag vill vara helt säker på att få en tyskbyggd, och prissänkningen gör ju sitt till. Kan man vara säker på det med ovan val?

6.
Ägandekostnader. Har läst på i forumet om olika kostnader såsom försäkring. Men hittar ingen bra sammanställning på vad som man borde ha utöver det, tex premium connectivity, större hårddisk för att lagra filmer från kameran, insynsskydd, stänkskärmar, dvs både kostnader för att få en bra bil (wrapping, se ovan) och kostnader för ägande/service på sikt. Tesla kan ju höja premium connectivity (och annat?) till 1000 kr i månaden om de vill, så vad tillkommer... Någon som gjort en bra sammanställning Sverige? (Finansieringskostnader kan jag räkna på, ej aktuellt för denna fråga.)

Passar på att tacka för svar på förhand!
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Hjälp med beställning MYLR och kostnader för ägande

Inlägg av slugger75 »

4. Skippa laddbox. Verkar ju som att du klarar dig utan.

5. Varför har du väntat på en tyskbyggd? Skulle det vara någon fördel med det?

6. Börja utan nåt extra så får du se vad du sen tycker att du saknar. Det enda jag har av det där är Premium Connectivity.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
SwedishAdvocate
Inlägg: 5472
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hjälp med beställning MYLR och kostnader för ägande

Inlägg av SwedishAdvocate »

JoJohan skrev: 07 feb 2023 19:23
5.
Jag har väntat med att beställa för jag vill vara helt säker på att få en tyskbyggd, och prissänkningen gör ju sitt till. Kan man vara säker på det med ovan val?
Tror just svarta och och quicksilver LR Y med svart inredning byggs i Tyskland. Men om det t.ex. är svart med vit inredning är jag osäker på om den produktionen kommit igång i Berlin, så då kanske det kan bli en Kina-bil. Även osäker på om quicksilver med vit inredning är igång i Berlin.

Vill du vara helt säker kanske det bara är Tesla som kan svara på den frågan. Om nu inte någon här på forumet har stenkoll...

Kanske möjligt att någon på något annat forum vet. Finns väl minst ett norskt forum. Det finns ett rätt stort amerikanskt forum – betydligt större än det här... Gissar att det säkert finns ett tyskt forum också...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5472
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hjälp med beställning MYLR och kostnader för ägande

Inlägg av SwedishAdvocate »

2: Om jag vore dig skulle jag nog ta leveransdelen av den frågan direkt med Tesla i deras chatt.

Ang. 1 & 3 (och kanske även resten av fråga 2):

Som jag minns det så finns det en hel del skrivet om det här i andra trådar på forumet. Om du är intresserad av det kan du testa att söka lite...

Jag har aldrig fått forumets sökfunktion att fungera. Istället använder jag Google. Mata in följande i Google:

site:teslaclubsweden.se

...därefter ett mellanslag och sen sökordet. Använder du flera sökord så är det bara att ha mellanrum mellan.

Och vill man t.ex. söka efter "Model Y" som ett sökord enligt det ovanstående, så underlättar det att sätta det inom citationstecken även i Google. Annars kommer man hitta alla trådar som handlar om "Model" – dvs även trådar om Model 3, S och X. Men det kände du säkert till... ;)

Kanske har forumets egen sökfunktion blivit bättre i och med serverflytten (eller vad det nu var för ngt) för typ en månad sen, men det har jag inte testat...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
JoJohan
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 feb 2023 10:46

Re: Hjälp med beställning MYLR och kostnader för ägande

Inlägg av JoJohan »

Tack för svaren.

@slugger75
Tack!, se svar nedan om tyskbyggd. Så du menar man klarar sig på premium connectivity?, men Spotify skall också betalas, Netflix, och i huset jag bor måste man ha abonnemang för att ladda innan ens första kilowatten kommer ner i batteriet. Jag förstår att många teslaägare inte behöver göra en TCO-analys men det är lite märkligt tyst därute om vad ägandet egentligen kostar med eller utan extra-tjänster. Som ni vet står bilen still runt 95% av sin livstid och allt detdär...

@SwedishAdvocate
Tänker mig antingen svart eller quicksilver, oavsett, båda med svart inredning.

Tack för söktipset!, jag har sökt runt en hel del, men en del svar är gamla så jag vet inte för vilka versioner de gäller och när det gäller var bilarna byggs är det svårt att få svar. Vilket ju är ganska komiskt när man kollar i andra branscher där spårbarhet är högt upp på agendan för att undvika barnarbete, osv, osv. Finns ju många projekt om hur blockchains kan hjälpa oss se var våra produkter kommer ifrån, men Tesla vill ha sin frihet, och visst helt ok men då väntar jag att beställa tills jag vet, så funkar ju en marknad, bygger på information. Därför kostar Champagne mer än Cava, osv, osv...

Tesla är ganska obenägna att svara på var en viss bil eventuellt byggs har jag märkt, de menar att alla bilar är samma samma typ. Jag förstår det. Varför vill jag ha en tyskbyggd (fast en hel del av den bilen också innehåller delar från andra länder ink Kina misstänker jag). Framförallt gäller det lackeringen som jag försökt läsa på om. Lackering är riktigt dåligt för miljön/vattnet och kraven i Europa är långt hårdare än i Kina (bla därför berlinfabriken försenades så mkt). Jag har besökt flera fabriker som lackar metaller, och skyddsutrustning, reningskrav, osv, osv, görs ju inte för att det är rosendoft som släpps ut, det är i många fall giftiga kemikalier som vi inte vill ha ut i miljön/vattnet, varken bra för människor (ink Kineser) eller miljö. Färgprocesser öht är ingen vidare för vår planet. Så länge kraven är lägre i Kina så håller jag mig så långt jag kan till Europa/Väst (även om det naturligtvis finns stora problem här också). Och nej och ja och kanske, yada, yada, yada, jag tror inte en bil förändrar det, men jag källsorterar min plast också ;)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5472
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hjälp med beställning MYLR och kostnader för ägande

Inlägg av SwedishAdvocate »

JoJohan skrev: 10 feb 2023 10:43
...] Tesla är ganska obenägna att svara på var en viss bil eventuellt byggs har jag märkt, de menar att alla bilar är samma samma typ. Jag förstår det. [...
Har du frågat Tesla i deras chatt var en quicksilver med svart interiör byggs? Vore intressant att veta vad de svarade...

Som jag förstått det är det bara Teslas Berlinfabrik som kan måla bilar i Quicksilver och den nya röda nyansen till Model Y (Midnight Cherry Red). Men jag kan så klart inte lova dig det här med 100%:s säkerhet...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5472
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hjälp med beställning MYLR och kostnader för ägande

Inlägg av SwedishAdvocate »

Här är ett inlägg där det står att alla Quicksilver byggs i Berlin:

viewtopic.php?p=700285#p700285
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar