Ok, bra med fler laddare men hade helst sett att det var IONITY som byggde.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Antar att du har något avtal med dom som du fick när du köpte bilen, för ck är ju inte särskilt dyra jämfört med ionitys ordinarie pris.
27,8 kWp solceller
Re: Ionitys laddnätverk
Dal, utanför Oslo har 12st laddare. Inte omöjligt att IONITY kör på den mängden oftare framöver.
Dock skulle man behöva öka alla med 6st laddar idag till 12 för att konkurrera med Tesla
Re: Ionitys laddnätverk
En del på g som tur är. Circle K Stavsjö, McD i Nyköping, OKQ8 Nyköping och de ska väl även bygga vid Sillekrog. Audi i Nyköping har uppgraderat till 4 laddare varav 2 ska vara 150 kW. Iaf enligt ChargeFinder.
Re: Ionitys laddnätverk
Vi gjorde en spontan utflykt idag, och eftersom bilen bara var laddad till 50% fick jag bita i det sura äpplet och stanna hos Ionity. Första gången sedan 2020.
Rullade in med förvärmt batteri i Mariestad. Kö! Efter några minuter var det min tur. Bilen började glatt med 68kW, men sänkte effekten mer och mer. Efter 5 minuter var den under 40kW. Det kan inte ha varit bilens fel. Det måste varit laddaren som inte kunde leverera mer. Han bredvid mig hade samma problem. Vilken premiumupplevelse.
Jag gav upp och åkte till Karlstad, dit skulle vi ändå, och jag kom fram med 16% SOC. Kööööö! Varför i Guds namn laddar alla till 100%? Illa nog att det är uteslutande sega ID4 som står och slöladdar, men om varenda elbil dessutom envisas med att ladda fullt kommer det här aldrig att fungera. En ID4 stod med 95% när vi kom. Vi fick stå och vänta i 20 minuter tills den äntligen hade laddat fullt. Sen tog det ytterligare några minuter innan de behagade att åka därifrån. De hade all tid i världen. Inför för helvete en straffavgift för folk som blockerar laddare på det här viset. Då hade det inte varit kö alls. Nu var 4 eller 5 bilar bakom oss och väntade.
Åtminstone fungerade laddaren. Efter mindre än 10 minuter var vi uppe i 52% och var klara. De flesta som stod där när vi kom stod fortfarande där när vi åkte. Alla med hög SoC. Chargefinder är bra för sånt.
Men alltså det här är inte okej att 2/3 av väntetiden är kötid och 1/3 effektiv laddtid.
Rullade in med förvärmt batteri i Mariestad. Kö! Efter några minuter var det min tur. Bilen började glatt med 68kW, men sänkte effekten mer och mer. Efter 5 minuter var den under 40kW. Det kan inte ha varit bilens fel. Det måste varit laddaren som inte kunde leverera mer. Han bredvid mig hade samma problem. Vilken premiumupplevelse.
Jag gav upp och åkte till Karlstad, dit skulle vi ändå, och jag kom fram med 16% SOC. Kööööö! Varför i Guds namn laddar alla till 100%? Illa nog att det är uteslutande sega ID4 som står och slöladdar, men om varenda elbil dessutom envisas med att ladda fullt kommer det här aldrig att fungera. En ID4 stod med 95% när vi kom. Vi fick stå och vänta i 20 minuter tills den äntligen hade laddat fullt. Sen tog det ytterligare några minuter innan de behagade att åka därifrån. De hade all tid i världen. Inför för helvete en straffavgift för folk som blockerar laddare på det här viset. Då hade det inte varit kö alls. Nu var 4 eller 5 bilar bakom oss och väntade.
Åtminstone fungerade laddaren. Efter mindre än 10 minuter var vi uppe i 52% och var klara. De flesta som stod där när vi kom stod fortfarande där när vi åkte. Alla med hög SoC. Chargefinder är bra för sånt.
Men alltså det här är inte okej att 2/3 av väntetiden är kötid och 1/3 effektiv laddtid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2275
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Ja nog används de 350 kW laddare inte optimalt i dagsläget.
Men det är ju även tekniska begränsningar i många av dagens elbilar som ställer till det.
När alla kan ladda som Ionic 5 med varmt batteri lossnar det nog.
Men det är ju även tekniska begränsningar i många av dagens elbilar som ställer till det.
När alla kan ladda som Ionic 5 med varmt batteri lossnar det nog.
-
- elbilist
- Inlägg: 930
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Ionitys laddnätverk
Tyvärr är detta samma kunder som varje vecka ställer samma fråga i valfri grupp på FB.mati skrev: ↑19 feb 2023 18:41Vi gjorde en spontan utflykt idag, och eftersom bilen bara var laddad till 50% fick jag bita i det sura äpplet och stanna hos Ionity. Första gången sedan 2020.
Rullade in med förvärmt batteri i Mariestad. Kö! Efter några minuter var det min tur. Bilen började glatt med 68kW, men sänkte effekten mer och mer. Efter 5 minuter var den under 40kW. Det kan inte ha varit bilens fel. Det måste varit laddaren som inte kunde leverera mer. Han bredvid mig hade samma problem. Vilken premiumupplevelse.
Jag gav upp och åkte till Karlstad, dit skulle vi ändå, och jag kom fram med 16% SOC. Kööööö! Varför i Guds namn laddar alla till 100%? Illa nog att det är uteslutande sega ID4 som står och slöladdar, men om varenda elbil dessutom envisas med att ladda fullt kommer det här aldrig att fungera. En ID4 stod med 95% när vi kom. Vi fick stå och vänta i 20 minuter tills den äntligen hade laddat fullt. Sen tog det ytterligare några minuter innan de behagade att åka därifrån. De hade all tid i världen. Inför för helvete en straffavgift för folk som blockerar laddare på det här viset. Då hade det inte varit kö alls. Nu var 4 eller 5 bilar bakom oss och väntade.
Åtminstone fungerade laddaren. Efter mindre än 10 minuter var vi uppe i 52% och var klara. De flesta som stod där när vi kom stod fortfarande där när vi åkte. Alla med hög SoC. Chargefinder är bra för sånt.
Men alltså det här är inte okej att 2/3 av väntetiden är kötid och 1/3 effektiv laddtid.
”Jag har laddat 2ggr i helgen och får bara 40KW, finns det någon inställning i bilen att ladda snabbare… trodde den skulle ladda XXXkW”
Och så bifogar de ett suddigt foto där de har 60% SoC och laddat i 4 minuter.
Tror vi skall skylla på bilförsäljarna i detta fallet för det har exploderat av elbilachauförer där merparten av dem tycker det är tekniskt svårt att ställa in klockan på micron.
Re: Ionitys laddnätverk
Till och med en Ioniq5 blir långsam när man fyller batteriet till bristningsgränsen.Off Grid Byggaren skrev: ↑19 feb 2023 19:14När alla kan ladda som Ionic 5 med varmt batteri lossnar det nog.
Jag förstår inte varför folk gör detta. Det var visserligen nödvändigt förr i tiden eftersom avståndet mellan laddarna var så stort att man inte klarade sig utan att ladda fullt och lite till.
Men så är det ju inte längre. Det finns ingen anledning att ladda fullt, oavsett åt vilket håll man tänker åka. Såvida man inte drar husvagn, det är ett specialfall. Jag skulle aldrig orka att sitta och vänta tills batteriet slår ifrån med 100% SoC. Har folk så mycket tid? Alla har ju så himla bråttom i vanliga fall. Hur orkar man dä sitta vid en snabbladdare längre än nödvändigt? Eller är folk så korkade att de inte begriper bättre?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7610
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ionitys laddnätverk
Dels slipper man stanna ännu en gång om man laddar lite till, dels kanske det är fullt på nästa snabbladdare (också).mati skrev: ↑19 feb 2023 20:02Till och med en Ioniq5 blir långsam när man fyller batteriet till bristningsgränsen.Off Grid Byggaren skrev: ↑19 feb 2023 19:14När alla kan ladda som Ionic 5 med varmt batteri lossnar det nog.
Jag förstår inte varför folk gör detta. Det var visserligen nödvändigt förr i tiden eftersom avståndet mellan laddarna var så stort att man inte klarade sig utan att ladda fullt och lite till.
Men så är det ju inte längre. Det finns ingen anledning att ladda fullt, oavsett åt vilket håll man tänker åka. Såvida man inte drar husvagn, det är ett specialfall. Jag skulle aldrig orka att sitta och vänta tills batteriet slår ifrån med 100% SoC. Har folk så mycket tid? Alla har ju så himla bråttom i vanliga fall. Hur orkar man dä sitta vid en snabbladdare längre än nödvändigt? Eller är folk så korkade att de inte begriper bättre?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Ionitys laddnätverk
Den laddar väl aldrig i närheten av 350 men bra nivå upp till 65% men sedan är den nere under E-tron nivå, som jag tycker har en trevliga kurva så man inte behöver komma in med låg soc. Det viktiga är inte att ha en hög nivå en kort stund (i5 klart det lite längre ön en kort period) utan en skaplig nivå en längre tid, typ över 100.Off Grid Byggaren skrev: ↑19 feb 2023 19:14Ja nog används de 350 kW laddare inte optimalt i dagsläget.
Men det är ju även tekniska begränsningar i många av dagens elbilar som ställer till det.
När alla kan ladda som Ionic 5 med varmt batteri lossnar det nog.
Men tills dess så vore det lika bra med en extra kabel på varje stolpe med lastbalansering, och så kan det nog få vara i 10-15 år, och den som ansluter först får ta den effekt den behöver. Rättvist och jag fattar inte varför det inte görs så.
27,8 kWp solceller
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3305
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Fast om man inte kommer in med låg nivå hade man i de allra flesta fall kunnat köra vidare till nästa laddstation, så jag delar inte riktigt ditt synsätt. Men det kanske handlar om vad vi menar med låg nivå.Dafro skrev: ↑19 feb 2023 20:10Den laddar väl aldrig i närheten av 350 men bra nivå upp till 65% men sedan är den nere under E-tron nivå, som jag tycker har en trevliga kurva så man inte behöver komma in med låg soc. Det viktiga är inte att ha en hög nivå en kort stund (i5 klart det lite längre ön en kort period) utan en skaplig nivå en längre tid, typ över 100.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja du men låg är väl under 10-20% och 20-30% marginal är väl sunt att ha när det är vinter och man åker i obygden. Och var nästa laddare ligger efter grums mot sälen har jag inte koll på.Niklas Z skrev: ↑19 feb 2023 20:25Fast om man inte kommer in med låg nivå hade man i de allra flesta fall kunnat köra vidare till nästa laddstation, så jag delar inte riktigt ditt synsätt. Men det kanske handlar om vad vi menar med låg nivå.Dafro skrev: ↑19 feb 2023 20:10Den laddar väl aldrig i närheten av 350 men bra nivå upp till 65% men sedan är den nere under E-tron nivå, som jag tycker har en trevliga kurva så man inte behöver komma in med låg soc. Det viktiga är inte att ha en hög nivå en kort stund (i5 klart det lite längre ön en kort period) utan en skaplig nivå en längre tid, typ över 100.
27,8 kWp solceller
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3305
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Avstånden mellan SuC är:Dafro skrev: ↑19 feb 2023 20:31Ja du men låg är väl under 10-20% och 20-30% marginal är väl sunt att ha när det är vinter och man åker i obygden. Och var nästa laddare ligger efter grums mot sälen har jag inte koll på.Niklas Z skrev: ↑19 feb 2023 20:25Fast om man inte kommer in med låg nivå hade man i de allra flesta fall kunnat köra vidare till nästa laddstation, så jag delar inte riktigt ditt synsätt. Men det kanske handlar om vad vi menar med låg nivå.Dafro skrev: ↑19 feb 2023 20:10Den laddar väl aldrig i närheten av 350 men bra nivå upp till 65% men sedan är den nere under E-tron nivå, som jag tycker har en trevliga kurva så man inte behöver komma in med låg soc. Det viktiga är inte att ha en hög nivå en kort stund (i5 klart det lite längre ön en kort period) utan en skaplig nivå en längre tid, typ över 100.
Grums–Torsby 93 km
Torsby–Malung 85 km
Malung– Sälen 67 km
De ligger ganska tätt. Det krävs inte så mycket i batteriet för att klara så korta sträckor.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Ionitys laddnätverk
Med en model 3 kanske men jag med E-tron behöver ju halvt batteri för att nå 93 km på vintern, men visst det går på 15 min men visst jag hade nog laddat till 80% ändå men laddar snabbt dit. Men du har helt rätt men jag tro att folk laddar mer för att spara in ett laddstopp, tyvärr, för man ör rädd för kö öven på nästa ställe. Så någon form av avgift baserad på tid eller effekt behövs. Någon som vet hur det såg ut i Torsby och Malung.Niklas Z skrev: ↑19 feb 2023 20:42Avstånden mellan SuC är:Dafro skrev: ↑19 feb 2023 20:31Ja du men låg är väl under 10-20% och 20-30% marginal är väl sunt att ha när det är vinter och man åker i obygden. Och var nästa laddare ligger efter grums mot sälen har jag inte koll på.Niklas Z skrev: ↑19 feb 2023 20:25Fast om man inte kommer in med låg nivå hade man i de allra flesta fall kunnat köra vidare till nästa laddstation, så jag delar inte riktigt ditt synsätt. Men det kanske handlar om vad vi menar med låg nivå.Dafro skrev: ↑19 feb 2023 20:10Den laddar väl aldrig i närheten av 350 men bra nivå upp till 65% men sedan är den nere under E-tron nivå, som jag tycker har en trevliga kurva så man inte behöver komma in med låg soc. Det viktiga är inte att ha en hög nivå en kort stund (i5 klart det lite längre ön en kort period) utan en skaplig nivå en längre tid, typ över 100.
Grums–Torsby 93 km
Torsby–Malung 85 km
Malung– Sälen 67 km
De ligger ganska tätt. Det krävs inte så mycket i batteriet för att klara så korta sträckor.
Edit: detta var ju ionity tråden och inte Gbg- sälen.
27,8 kWp solceller
Re: Ionitys laddnätverk
Det är klart att det är fullt när folk står där i flera timmar och trycker in de sista procenten. Det är ungefär samma tänk som toalettpappershamstringen i början av corona. Har man väl fått en laddplats så ska man tydligen utnyttja den maximalt utan hänsyn till andra. Att det är precis det här tänket som i många fall är orsaken till köerna verkar folk inte begripa.
Jag tycker att Ionity borde införa en laddgräns på 80% när alla laddare är upptagna. Därefter en idle-fee.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3305
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Absolut kan jag förstå att man delvis tänker annorlunda med en bil som drar mycket ström jämfört med en bil som drar lite. Med den bil jag har räcker ett stopp på 8 min enligt ABRP på sträckan Göteborg-Sälen, om jag angav -12 som temperatur. I praktiken skulle laddtiden vara så liten att jag kan ta stoppet nästan var som helst. Men jag tror också att många elbilsförare är orutinerade, vilket inte är konstigt. En vintertur till fjällen kanske är deras första långresa med deras elbil.Dafro skrev: ↑19 feb 2023 20:53Ja du men låg är väl under 10-20% och 20-30% marginal är väl sunt att ha när det är vinter och man åker i obygden. Och var nästa laddare ligger efter grums mot sälen har jag inte koll på.
Med en model 3 kanske men jag med E-tron behöver ju halvt batteri för att nå 93 km på vintern, men visst det går på 15 min men visst jag hade nog laddat till 80% ändå men laddar snabbt dit. Men du har helt rätt men jag tro att folk laddar mer för att spara in ett laddstopp, tyvärr, för man ör rädd för kö öven på nästa ställe. Så någon form av avgift baserad på tid eller effekt behövs. Någon som vet hur det såg ut i Torsby och Malung.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Ionitys laddnätverk
Japp mycket oerfarna elbilsförare och jag har förståelse men tror att sätter att styra är med pengar/ avgifter.Niklas Z skrev: ↑19 feb 2023 21:00Absolut kan jag förstå att man delvis tänker annorlunda med en bil som drar mycket ström jämfört med en bil som drar lite. Med den bil jag har räcker ett stopp på 8 min enligt ABRP på sträckan Göteborg-Sälen, om jag angav -12 som temperatur. I praktiken skulle laddtiden vara så liten att jag kan ta stoppet nästan var som helst. Men jag tror också att många elbilsförare är orutinerade, vilket inte är konstigt. En vintertur till fjällen kanske är deras första långresa med deras elbil.Dafro skrev: ↑19 feb 2023 20:53Ja du men låg är väl under 10-20% och 20-30% marginal är väl sunt att ha när det är vinter och man åker i obygden. Och var nästa laddare ligger efter grums mot sälen har jag inte koll på.
Med en model 3 kanske men jag med E-tron behöver ju halvt batteri för att nå 93 km på vintern, men visst det går på 15 min men visst jag hade nog laddat till 80% ändå men laddar snabbt dit. Men du har helt rätt men jag tro att folk laddar mer för att spara in ett laddstopp, tyvärr, för man ör rädd för kö öven på nästa ställe. Så någon form av avgift baserad på tid eller effekt behövs. Någon som vet hur det såg ut i Torsby och Malung.
27,8 kWp solceller
Re: Ionitys laddnätverk
Jag gissar att många, om de köpt tysk bil, fått med abonnemang på ionity när de köpt bilen och då laddar för typ 2,80. Vi köpte en ett år gammal bmw i3 i höstas och fick inte abonnemanget gratis, dock kraftigt rabatterat så vi laddar den gärna på ionity för 2,88. Dock är realiteten att det alltid är fullt de gånger vi är på långresa med den så vi får ladda på dyra 50kw-stationer i de fallen. Detta är 100% bilhandlarnas fel som försöker sälja bilarna på det sätt de är vana vid, dvs sälja in mindsetet att man måste åka och tanka bilen och erbjuder kunder ett billigt sätt att göra det på.mati skrev: ↑19 feb 2023 20:02Till och med en Ioniq5 blir långsam när man fyller batteriet till bristningsgränsen.Off Grid Byggaren skrev: ↑19 feb 2023 19:14När alla kan ladda som Ionic 5 med varmt batteri lossnar det nog.
Jag förstår inte varför folk gör detta. Det var visserligen nödvändigt förr i tiden eftersom avståndet mellan laddarna var så stort att man inte klarade sig utan att ladda fullt och lite till.
Men så är det ju inte längre. Det finns ingen anledning att ladda fullt, oavsett åt vilket håll man tänker åka. Såvida man inte drar husvagn, det är ett specialfall. Jag skulle aldrig orka att sitta och vänta tills batteriet slår ifrån med 100% SoC. Har folk så mycket tid? Alla har ju så himla bråttom i vanliga fall. Hur orkar man dä sitta vid en snabbladdare längre än nödvändigt? Eller är folk så korkade att de inte begriper bättre?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3305
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, det tror jag också krävs.
När jag bara ska ladda har jag aldrig stannat vid en SuC V3 längre än 20 minuter och det var den enda gången en SuC V3 inte gav vad jag förväntade mig (maxade på 220 kW, trots att jag var ensam på stationen och gav inte lika god effekt som vanligt längre upp i SoC, trots varmt batteri), samtidigt som jag skulle fylla i för 29 mils körning. Däremot har jag stannat längre på SuC V3 stationer när jag ätit mat. Då har det funnits ledig platser, så andra kunnat ladda, men i princip tycker jag att jag borde ha betalat minuttaxa eller något liknande vid de tillfällena OM det hade blivit fullt på stationen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Ionitys laddnätverk
Gjorde du en spontan utflykt under den värsta trafikhelgen på året i området till två av de värst utsatta laddarna och var förundrad över att det var kö? Gissar att de Id4or som stod och långsamladdade till 100% gjorde det för att de skulle komma hem till Göteborg/ Borås eller liknande och då gissar jag att det med id4 och takbox krävs nära 100% för att ha lite marginal. Finns ju inte jättemånga laddare längs 45:an söderut från Karlstad och risk för köer på de som finns så en vettig id4:a förare laddar till 95% och kör hela vägen hem.mati skrev: ↑19 feb 2023 18:41Vi gjorde en spontan utflykt idag, och eftersom bilen bara var laddad till 50% fick jag bita i det sura äpplet och stanna hos Ionity. Första gången sedan 2020.
Rullade in med förvärmt batteri i Mariestad. Kö! Efter några minuter var det min tur. Bilen började glatt med 68kW, men sänkte effekten mer och mer. Efter 5 minuter var den under 40kW. Det kan inte ha varit bilens fel. Det måste varit laddaren som inte kunde leverera mer. Han bredvid mig hade samma problem. Vilken premiumupplevelse.
Jag gav upp och åkte till Karlstad, dit skulle vi ändå, och jag kom fram med 16% SOC. Kööööö! Varför i Guds namn laddar alla till 100%? Illa nog att det är uteslutande sega ID4 som står och slöladdar, men om varenda elbil dessutom envisas med att ladda fullt kommer det här aldrig att fungera. En ID4 stod med 95% när vi kom. Vi fick stå och vänta i 20 minuter tills den äntligen hade laddat fullt. Sen tog det ytterligare några minuter innan de behagade att åka därifrån. De hade all tid i världen. Inför för helvete en straffavgift för folk som blockerar laddare på det här viset. Då hade det inte varit kö alls. Nu var 4 eller 5 bilar bakom oss och väntade.
Åtminstone fungerade laddaren. Efter mindre än 10 minuter var vi uppe i 52% och var klara. De flesta som stod där när vi kom stod fortfarande där när vi åkte. Alla med hög SoC. Chargefinder är bra för sånt.
Men alltså det här är inte okej att 2/3 av väntetiden är kötid och 1/3 effektiv laddtid.
Re: Ionitys laddnätverk
Har man inte barn, vilket jag har uppfattat det som att Mati inte har så har man inte koll på sportlovet. Men kan upplysa om att söndag v44 på höstlovet när hela Sverige reser är ännu värre.MarkusL skrev: ↑19 feb 2023 21:16Gjorde du en spontan utflykt under den värsta trafikhelgen på året i området till två av de värst utsatta laddarna och var förundrad över att det var kö? Gissar att de Id4or som stod och långsamladdade till 100% gjorde det för att de skulle komma hem till Göteborg/ Borås eller liknande och då gissar jag att det med id4 och takbox krävs nära 100% för att ha lite marginal. Finns ju inte jättemånga laddare längs 45:an söderut från Karlstad och risk för köer på de som finns så en vettig id4:a förare laddar till 95% och kör hela vägen hem.mati skrev: ↑19 feb 2023 18:41Vi gjorde en spontan utflykt idag, och eftersom bilen bara var laddad till 50% fick jag bita i det sura äpplet och stanna hos Ionity. Första gången sedan 2020.
Rullade in med förvärmt batteri i Mariestad. Kö! Efter några minuter var det min tur. Bilen började glatt med 68kW, men sänkte effekten mer och mer. Efter 5 minuter var den under 40kW. Det kan inte ha varit bilens fel. Det måste varit laddaren som inte kunde leverera mer. Han bredvid mig hade samma problem. Vilken premiumupplevelse.
Jag gav upp och åkte till Karlstad, dit skulle vi ändå, och jag kom fram med 16% SOC. Kööööö! Varför i Guds namn laddar alla till 100%? Illa nog att det är uteslutande sega ID4 som står och slöladdar, men om varenda elbil dessutom envisas med att ladda fullt kommer det här aldrig att fungera. En ID4 stod med 95% när vi kom. Vi fick stå och vänta i 20 minuter tills den äntligen hade laddat fullt. Sen tog det ytterligare några minuter innan de behagade att åka därifrån. De hade all tid i världen. Inför för helvete en straffavgift för folk som blockerar laddare på det här viset. Då hade det inte varit kö alls. Nu var 4 eller 5 bilar bakom oss och väntade.
Åtminstone fungerade laddaren. Efter mindre än 10 minuter var vi uppe i 52% och var klara. De flesta som stod där när vi kom stod fortfarande där när vi åkte. Alla med hög SoC. Chargefinder är bra för sånt.
Men alltså det här är inte okej att 2/3 av väntetiden är kötid och 1/3 effektiv laddtid.
27,8 kWp solceller
Re: Ionitys laddnätverk
Har man inte barn så har man ändå koll på när sportloven och höstloven ligger, så att man kan undvika att resa till populära destinationer just då. Det är bara dyrt och trängsel då...
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2275
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Förra vintern när jag kom fram till Ionity Sundsvall fick jag sista platsen av fyra som det var då.
Strax efter mig börjar det köa några bilar.
Gick ett varv och kollade på de som laddade.
1. Mach E stod och laddade med 11 kW och 82% SoC. Frågade om det var någon fel, ägaren ringde bilhandlaren som förklarade att den gör så efter 80%. Han behövde 100 % för att nå sin destination. Skulle komma en uppgradering så det inträffar vid 90% SoC .
2. Ionic 5 laddar med 37 kW. Ägaren förklarar att han arbetar någon km därifrån och han inte ladda på vägen till jobbet. Nu var batteriet -15 grader och då går det segt.
3. Tesla X laddar med 70 kW. Frågade varför han inte valde någon av de två Tesla SuC som finns i Sundsvall. Han tyckte Ionity låg bättre till.
När jag åkte stod alla kvar.
Strax efter mig börjar det köa några bilar.
Gick ett varv och kollade på de som laddade.
1. Mach E stod och laddade med 11 kW och 82% SoC. Frågade om det var någon fel, ägaren ringde bilhandlaren som förklarade att den gör så efter 80%. Han behövde 100 % för att nå sin destination. Skulle komma en uppgradering så det inträffar vid 90% SoC .
2. Ionic 5 laddar med 37 kW. Ägaren förklarar att han arbetar någon km därifrån och han inte ladda på vägen till jobbet. Nu var batteriet -15 grader och då går det segt.
3. Tesla X laddar med 70 kW. Frågade varför han inte valde någon av de två Tesla SuC som finns i Sundsvall. Han tyckte Ionity låg bättre till.
När jag åkte stod alla kvar.
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity skulle verkligen behöva uppgradera alla stationer i landet (iaf. där det är lite mer befolkat) med att ha minst 12 laddpunkter. 4 st är löjligt lite 2023 och extremt känsligt för tekniska fel eller folk som laddar fel.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Har inte alla 6 st idag.. Dock är uppenbarligen detta för lite också.
Jag tror Inte ionity får mer mark på cikle k stationer så de är nog lite klämda där.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19