Behöver Tesla Wall Box kopplas direkt in i elcentralen?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elverkibakluckan
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 feb 2023 18:35

Behöver Tesla Wall Box kopplas direkt in i elcentralen?

Inlägg av Elverkibakluckan »

Jag har fullt i mitt gamla proppskåp, men har en 16A trefas som går till ett bastuaggregat som aldrig används. Funderar på om det går att koppla WB till kopplingsdosan för bastun (som sitter bekvämt vid yttervägg innanför parkeringen) eller finns det någon regel om att kabeln skall vara ’obruten’ till centralen?

-Försöker komma undan att utöka/byta elcentral…
Model Y (RWD) 2023
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Behöver Tesla Wall Box kopplas direkt in i elcentralen?

Inlägg av HenrikC »

Det går bra, bara att skarva.
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Behöver Tesla Wall Box kopplas direkt in i elcentralen?

Inlägg av andersd »

Det är önskvärt med så få skarvar som möjligt rent allmänt.

Däremot så ska ladduttag egentligen sitta på en egen krets…
Användarvisningsbild
Elverkibakluckan
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 feb 2023 18:35

Re: Behöver Tesla Wall Box kopplas direkt in i elcentralen?

Inlägg av Elverkibakluckan »

Ok, så egentligen bättre att installatören drar direkt till centralen och kopplar ur kablarna som går till kopplingsdosan vid bastun?
Installatör kommer i nästa vecka, så jag ska preppa utrymmet kring där man behöver komma igenom väggen.
Model Y (RWD) 2023
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Behöver Tesla Wall Box kopplas direkt in i elcentralen?

Inlägg av Bjelke »

Ja det är den bästa lösningen :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Behöver Tesla Wall Box kopplas direkt in i elcentralen?

Inlägg av FStaake »

Beroende på hur långt det är hade jag förordat 5G6 kabel.
Finns en tråd på forumet där en medlem har bra jämförelse bilder tagna med värmekamera.
Kabeln var klar svalare när den var 6mm2 än 2,5mm2.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Behöver Tesla Wall Box kopplas direkt in i elcentralen?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det som händer ibland är att huvudbrytaren vid elmätaren och elcentralen ger upp. De är inte riktigt dimensionerade för elbilsladdning i äldre hus.

Elinstallationsreglerna förespråkar oskarvad kabel från elcentral till laddbox.

En korrekt utförd skarv brukar ändå funka bra, men det är en liten konst att fixa. Industrielektriker brukar vara duktiga på detta.

Koppar är dyrt, så 2,5 mm2 bör räcka om det inte är för långt. Jag laddar två elbilar på 6 mm2.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Behöver Tesla Wall Box kopplas direkt in i elcentralen?

Inlägg av Bengt-re »

Off Grid Byggaren skrev: 27 feb 2023 23:21
Det som händer ibland är att huvudbrytaren vid elmätaren och elcentralen ger upp. De är inte riktigt dimensionerade för elbilsladdning i äldre hus.

Elinstallationsreglerna förespråkar oskarvad kabel från elcentral till laddbox.

En korrekt utförd skarv brukar ändå funka bra, men det är en liten konst att fixa. Industrielektriker brukar vara duktiga på detta.

Koppar är dyrt, så 2,5 mm2 bör räcka om det inte är för långt. Jag laddar två elbilar på 6 mm2.
Jag tycker att det är klokt att dra egen kabel direkt ifrån mätarskåpet och låta elbilsladdaren ha egen jfb så att fel i bilen inte släcker huset och dessutom skönt att inte dra in den långvariga höga strömmen genom husets elcentral i onödan. Kör btw 6mm2 för 16A. Lika bra om det går hög ström ofta och länge. Iofs så behöver jag dimmentionera kabeln efter huvudsäkringen då jag inte har någon egen säkring fram till laddboxen - sparar en felkälla, men kostar lite grövre kabel.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Behöver Tesla Wall Box kopplas direkt in i elcentralen?

Inlägg av HenrikC »

2.5 mm2 fullt godkänt. Tillåten ström vid förläggningssätt A2 (kabel i rör i isolerad vägg) är 18.5A, så det räcker gott till 16A.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Behöver Tesla Wall Box kopplas direkt in i elcentralen?

Inlägg av Bengt-re »

HenrikC skrev: 28 feb 2023 08:00
2.5 mm2 fullt godkänt. Tillåten ström vid förläggningssätt A2 (kabel i rör i isolerad vägg) är 18.5A, så det räcker gott till 16A.
Tillåtet ja, lämpligt nja. Reglerna skrevs inte för att köra max ström i timme ut och timme in dag efter dag. Kör man maximalt hårt så är det klokt att överdimmentionera. Jag vill också hävda att är det praktist möjligt så är det onödigt att köra den strömmen in genom centralen och genom väggar - en onödig potentiell risk av flera skäl.
Användarvisningsbild
Elverkibakluckan
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 feb 2023 18:35

Re: Behöver Tesla Wall Box kopplas direkt in i elcentralen?

Inlägg av Elverkibakluckan »

Bengt-re skrev: 28 feb 2023 00:48

Jag tycker att det är klokt att dra egen kabel direkt ifrån mätarskåpet och låta elbilsladdaren ha egen jfb så att fel i bilen inte släcker huset och dessutom skönt att inte dra in den långvariga höga strömmen genom husets elcentral i onödan. Kör btw 6mm2 för 16A. Lika bra om det går hög ström ofta och länge. Iofs så behöver jag dimmentionera kabeln efter huvudsäkringen då jag inte har någon egen säkring fram till laddboxen - sparar en felkälla, men kostar lite grövre kabel.
Hmm... men visst sitter det väl en Jordfelsbrytare i Tesla Wallconnector V3 ?
Model Y (RWD) 2023
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Behöver Tesla Wall Box kopplas direkt in i elcentralen?

Inlägg av frippe »

Elverkibakluckan skrev: 28 feb 2023 10:19
Bengt-re skrev: 28 feb 2023 00:48

Jag tycker att det är klokt att dra egen kabel direkt ifrån mätarskåpet och låta elbilsladdaren ha egen jfb så att fel i bilen inte släcker huset och dessutom skönt att inte dra in den långvariga höga strömmen genom husets elcentral i onödan. Kör btw 6mm2 för 16A. Lika bra om det går hög ström ofta och länge. Iofs så behöver jag dimmentionera kabeln efter huvudsäkringen då jag inte har någon egen säkring fram till laddboxen - sparar en felkälla, men kostar lite grövre kabel.
Hmm... men visst sitter det väl en Jordfelsbrytare i Tesla Wallconnector V3 ?
Enbart typ A enligt manualen.
Model Y LR.
Model S70D
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Behöver Tesla Wall Box kopplas direkt in i elcentralen?

Inlägg av HenrikC »

Bengt-re skrev: 28 feb 2023 09:53

Tillåtet ja, lämpligt nja. Reglerna skrevs inte för att köra max ström i timme ut och timme in dag efter dag. Kör man maximalt hårt så är det klokt att överdimmentionera. Jag vill också hävda att är det praktist möjligt så är det onödigt att köra den strömmen in genom centralen och genom väggar - en onödig potentiell risk av flera skäl.
Tabellerna är för kontinuerlig belastning. Det finns beräkningsmodeller för intermittent belastning också.
Skriv svar