Var Investor Day videon på Optimus verklig?

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Var Investor Day videon på Optimus verklig?

Omröstningen slutade 09 mar 2023 08:44

Ja jag tror de filmade verkliga robotar
18
38%
Nej jag tror filmen är dataanimerad
30
63%
 
Antal röster: 48

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Var Investor Day videon på Optimus verklig?

Inlägg av TiborBlomhall »

Det visades en video på Teslas Optimus robot på Investor day:



Men är videon verkligen verklig? Eller är det dataanimering? Klicka på play ovan och se vad du tycker!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Var Investor Day videon på Optimus verklig?

Inlägg av Bjelke »

Tyckte det såg animerat ut iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Var Investor Day videon på Optimus verklig?

Inlägg av Curik »

Jag tycker det ser datoranimerat ut. Reflektionerna i metallen, "duken" som hänger på "tavlan" rör sig inte naturligt och kameran skakar konstant som om man lagt på lite jitter för att det ska se verkligt ut.

Fokusen ändras också för fort och det är väldigt många klipp från liknande position men olika vinkel för att det ska kunna vara olika fysiska kameror.

Med det sagt tror jag inte Tesla heller påstår att videon är på riktigt utan endast en demonstration precis som tidiga FSD-videos var.
Senast redigerad av Curik, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Var Investor Day videon på Optimus verklig?

Inlägg av fth »

Det ser helt klart animerat ut, vilket är extra bekymmersamt med tanke på att allt Elon sa under filmen antydde att det var äkta.

Han sa aldrig uttryckligen att det var filmat IRL, men han jämförde med AI day på ett sätt som egentligen bara kan tolkas som att filmen skulle vara äkta.

Mycket märkligt :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Piggelin
Inlägg: 580
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Var Investor Day videon på Optimus verklig?

Inlägg av Piggelin »

I mina ögon är de rätt simpelt, om videon var äkta hade de låtit en gå ut på Scen och vinka och göra något "trick".
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Var Investor Day videon på Optimus verklig?

Inlägg av mati »

Bjelke skrev: 02 mar 2023 09:11
Tyckte det såg animerat ut iaf…
Den är nog lika verklig som FSD-videon från 2016.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6109
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Var Investor Day videon på Optimus verklig?

Inlägg av spacecoin »

Jag förstår inte hur åtta personer kan tro att den här filmen är verklig.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Var Investor Day videon på Optimus verklig?

Inlägg av Bjelke »

spacecoin skrev: 02 mar 2023 12:59
Jag förstår inte hur åtta personer kan tro att den här filmen är verklig.
Sabbe lär ju vara en av dom iaf :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Var Investor Day videon på Optimus verklig?

Inlägg av Remuz »

Med det track record tesla har behöver man nog inte ens titta på den för att säga att den är fake. Jag har och tittat och tror den är fake fortfarande. Påminner mycket om hur småbolag drar in kapital genom att visa massor med coola powerpoints på drömmar och visioner.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Var Investor Day videon på Optimus verklig?

Inlägg av AGCF »

Kan inte hålla med om att man ser varken eller. Men att riskera så mycket för 4,5 min av fyra timmars presentation. Ser inte logiken i det direkt.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Nermin
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 23 dec 2020 18:53
Ort: Mölndal

Re: Var Investor Day videon på Optimus verklig?

Inlägg av Nermin »

Har ställt fråga till Corridor Crew, får se om de svarar. (Mest för min egna sinnesro, allt annat är omöjligt ;))
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Var Investor Day videon på Optimus verklig?

Inlägg av Dagfinn »

Dr. Scott Walter verkar övertygad om att den är verklig i alla fall, och han är ju inte den dummaste i branschen. Men rymdmyntet vet bättre säkert.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Var Investor Day videon på Optimus verklig?

Inlägg av ErikHallq »

Jag vill tro att det är riktigt. Tycker Boston dynamics också ger en uncanny effekt och att det ser lite overkligt ut. Tycker inte detta skiljer. Men det som är en stor skillnad är att det inte är en tagning. Så varje moment vi kan se tror jag inte nödvändigtvis är efter varandra och att den kan ha failat flera gånger.

Men kan också vara helt fejk ... :-P
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
Tennfors
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 23 feb 2023 20:16

Re: Var Investor Day videon på Optimus verklig?

Inlägg av Tennfors »

ErikHallq skrev: 03 mar 2023 09:03
Jag vill tro att det är riktigt. Tycker Boston dynamics också ger en uncanny effekt och att det ser lite overkligt ut. Tycker inte detta skiljer. Men det som är en stor skillnad är att det inte är en tagning. Så varje moment vi kan se tror jag inte nödvändigtvis är efter varandra och att den kan ha failat flera gånger.

Men kan också vara helt fejk ... :-P
Skillnaden är dock att Boston Dynamic-robotarna är i en filmad miljö medan hela klippet på Optimus-robotarna var CG :) Rummet, robotarna, allt.

Skillnaden är att det hade behövts en riktigt skicklig compositor för att få BD-klippet att se sådär bra ut. Medan Optimus-klippet är välgjort CG förutom animationerna men ingen compositor har behövts.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6109
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Var Investor Day videon på Optimus verklig?

Inlägg av spacecoin »

Dagfinn skrev: 03 mar 2023 08:50
Dr. Scott Walter verkar övertygad om att den är verklig i alla fall, och han är ju inte den dummaste i branschen. Men rymdmyntet vet bättre säkert.
Alltså jag såg fem minuter av Dr Know It Alls och Walters video och när dom börjar med att säga att dom säger att dom hade spekulerat i att Tesla skulle visa en robot som bygger en robot och det ser ut som ”a science fiction movie” och att dom önskar att Optimus var guld istället så det skulle se ut mer som C3PO stängde jag av. :lol:

Det är så uppenbart CGI, så jag kan inte ens förstå att någon tror något annat. Bakgrunden, ljusen, träden och så vidare… Om Tesla ville visa riktiga robotar skulle dom ha gjort det i mer naturligt ljus eller med människor i scenen som BD-gör.

Som jag sagt förut så spelar det egentligen ingen roll. Att göra bilar som kör i ett begränsad uppmärkt miljö mer än 10km klarar man uppenbarligen inte av. Hur ska man då kunna göra en robot som fugerar i godtycklig miljö, förstår och tolkar omgivningen och tar röstinstruktioner och bryter ner dessa i en action-plan som är korrekt och utför den? :roll:

Nej, det går inte att bygga en robot som gör detta i närtid. Titta på de som gör robotar på riktigt, eller använd en röstassistent? Återkom 2040.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6109
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Var Investor Day videon på Optimus verklig?

Inlägg av spacecoin »

AP-stacken på motorväg (plannern) är skriven i C++, så lika intelligent som en mikrovågsugn eller brödrost. Ändå användbar, men aldrig autonom. Man kan fråga sig hur Tesla kan göra autonoma robotar men inte få FSD att köra i LVCC-boring-loopen…

Och till protokollet: Realist är inte samma sak som negativ, på samma sätt som naiv inte är samma sak som positiv.

De flesta forskare tror inte vi har AGI i vår livstid. Och ChatGPT (LLM:er i allmänhet) vet inte vad den säger, men är ändå användbar i vissa sammanhang.
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Var Investor Day videon på Optimus verklig?

Inlägg av kallekula »

spacecoin skrev: 03 mar 2023 10:03
AP-stacken på motorväg (plannern) är skriven i C++, så lika intelligent som en mikrovågsugn eller brödrost. <snip>
Varför skulle man inte kunna skriva AI-system i C++? :)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6109
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Var Investor Day videon på Optimus verklig?

Inlägg av spacecoin »

kallekula skrev: 03 mar 2023 11:14
spacecoin skrev: 03 mar 2023 10:03
AP-stacken på motorväg (plannern) är skriven i C++, så lika intelligent som en mikrovågsugn eller brödrost. <snip>
Varför skulle man inte kunna skriva AI-system i C++? :)
Ja, jag kanske skulle ha skrivit "procedurell kod" i C++.

Se Karpathys inlägg 2017:

AK får det att låta som att 2.0 är bättre än 1.0. Jag tycker inte att ML passar i så många problem då det är oftast för många nackdelar med det (man kan inte förklara hur/varför systemet funkar och det är väldigt svårt att debugga). För vissa luddiga problem (som t ex att bygga autonoma saker som ska tolka världen) är det det enda alternativet idag.
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Var Investor Day videon på Optimus verklig?

Inlägg av kallekula »

spacecoin skrev: 03 mar 2023 11:35

Ja, jag kanske skulle ha skrivit "procedurell kod" i C++.
Jo jag kanske förstod vad du menade men det blev lite kul så då fick jag ju kommentera :)
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Var Investor Day videon på Optimus verklig?

Inlägg av AGCF »

Det är ju ingen jätteutveckling sedan fem månader sedan när den förra versionen av optimus vattnade blommor etc. Eller anses det också vara CG?

Side note: Det krävdes att jag skulle köra VWs assist+ ett par dagar för att inse hur bra Teslas system är. VWs är inte ens hälften så bra som Teslas var 2014 när AP1 kom. Åtta år senare. Teslas FSD och EAP i USA är mycket bättre än i Europa dessutom. Åkte med John Stringer som har en AP 2,5 tror jag med FSD beta och den är otrolig.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Var Investor Day videon på Optimus verklig?

Inlägg av Dafro »

Bjelke skrev: 02 mar 2023 14:15
spacecoin skrev: 02 mar 2023 12:59
Jag förstår inte hur åtta personer kan tro att den här filmen är verklig.
Sabbe lär ju vara en av dom iaf :lol:
Jobbar han på tesla mån tro. Känns så i aktietråden.
27,8 kWp solceller
Melon Must
Inlägg: 212
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Var Investor Day videon på Optimus verklig?

Inlägg av Melon Must »

Piggelin skrev: 02 mar 2023 11:37
I mina ögon är de rätt simpelt, om videon var äkta hade de låtit en gå ut på Scen och vinka och göra något "trick".
Finns ju inte en chans att roboten skulle vara så bra nu att de skulle våga lita på att den skulle klara gå ut på scenen. Eftersom Elon inte sa att filmen inte var cgi så blir jag fundersam, känns som han borde sagt ”its not cgi”. Däremot så var ju inte robotarna i filmen direkt så bra att det måste vara fejkat, de gör nästan ingenting om man kollar noga. Att det skulle vara fejkat på grund av att bakgrunden eller belysning ser fejkat ut gör inte mig särskilt övertygad om att det är fejk.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Var Investor Day videon på Optimus verklig?

Inlägg av LarsOJ »

AGCF skrev: 03 mar 2023 12:30
Det är ju ingen jätteutveckling sedan fem månader sedan när den förra versionen av optimus vattnade blommor etc. Eller anses det också vara CG?

Side note: Det krävdes att jag skulle köra VWs assist+ ett par dagar för att inse hur bra Teslas system är. VWs är inte ens hälften så bra som Teslas var 2014 när AP1 kom. Åtta år senare. Teslas FSD och EAP i USA är mycket bättre än i Europa dessutom. Åkte med John Stringer som har en AP 2,5 tror jag med FSD beta och den är otrolig.
IQ drive/Travel assist heter det tillägg till assistanspaketet som ska motsvara Teslas autopilot? Var det det du körde eller bara snikpaketet med lane keeping/acc mm.? Har för mig att Teslabjörn gav bra betyg till Travel assist?

DB022056-B7CD-41AA-883D-752595746323.jpeg
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Var Investor Day videon på Optimus verklig?

Inlägg av AGCF »

Valde denna:

Assistanspaket Plus
Adaptiv farthållare "ACC" stop & go med fartbegränsare 8T8 Backkamera "Rear view camera system" Utf 2 KA2 Backspeglar elinställ-, infäll- och uppvärmbara, med nedv på pass. sidan vid backning (standard) 6YD Filbytesassistent "Side Assist" (dödavinkelvarnare) 7Y1 Multifunktionratt i konstläder 2ZL Svarta backspeglar (lackade),dörrhandtag lackade i bilens färg 6FG Travel Assist ink Filhållningsassistent "Lane Assist" och Emergency Assist 6I6 Välkomstbelysning med markbelysning i backspegelhusen (svensk standard) 1J2


Det var vad som gick att få på ID Buzz. Det är väl samma buzzwords som för Autopilot dom ingår i Teslan. Kostade knappt 18kkr på VW.

Jag kan utveckla vad som är dåligt: den håller inte i ratten, allt är bara sladdrigt. När den inte ser linjerna kommer ingen varning mer än lite grafik på lilla displayen. När den vill att man ska ”ta kontrollen omedelbart” är det också bara två röda linjer på lilla displayen. Inget ljud. Inte ens på motorväg/2+1 väg i vanliga förhållanden (ingen snö/regn/bländande sol) kan den hålla filen. Man kan inte släppa ögonen från vägen alls. Vilket jag gjorde och bilen drog in i mitträcket på E4 :/ eller rättare sagt smög in ljudlöst när jag skulle byta pod.
Senast redigerad av AGCF, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Var Investor Day videon på Optimus verklig?

Inlägg av AGCF »

Melon Must skrev: 03 mar 2023 16:34
Piggelin skrev: 02 mar 2023 11:37
I mina ögon är de rätt simpelt, om videon var äkta hade de låtit en gå ut på Scen och vinka och göra något "trick".
Finns ju inte en chans att roboten skulle vara så bra nu att de skulle våga lita på att den skulle klara gå ut på scenen. Eftersom Elon inte sa att filmen inte var cgi så blir jag fundersam, känns som han borde sagt ”its not cgi”. Däremot så var ju inte robotarna i filmen direkt så bra att det måste vara fejkat, de gör nästan ingenting om man kollar noga. Att det skulle vara fejkat på grund av att bakgrunden eller belysning ser fejkat ut gör inte mig särskilt övertygad om att det är fejk.
Den gick ju ut på scen och vinkade i oktober? Eller räknas inte versionen före denna. Är väl bara en skillnad i komponenternas design.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Skriv svar