Går inte att ladda i eluttag
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Går inte att ladda i eluttag
Hej! Planerar resa till Europa där det inte kommer finnas tillgång till 11kw laddare, ofta på 100-150km distans. Måste se till att kunna ladda hemma.
Har nu, efter 1,5 års Teslaägande, provat eluttagsladdning för första gången. Men inget napp oavsett vad jag provar.
Felmeddelande enligt bild.
Har nu, efter 1,5 års Teslaägande, provat eluttagsladdning för första gången. Men inget napp oavsett vad jag provar.
Felmeddelande enligt bild.
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
MS P -20
Re: Går inte att ladda i eluttag
Har du prövat att vända på stickkontakten?teslaponken skrev: ↑20 feb 2023 20:19Hej! Planerar resa till Europa där det inte kommer finnas tillgång till 11kw laddare, ofta på 100-150km distans. Måste se till att kunna ladda hemma.
Har nu, efter 1,5 års Teslaägande, provat eluttagsladdning för första gången. Men inget napp oavsett vad jag provar.
Felmeddelande enligt bild.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Går inte att ladda i eluttag
Det var en grej med de äldre mobile connectors, men tror inte det är så med de nyare som levereras med 3 och Y? Sen vet jag inte vad TS har för bilfrippe skrev: ↑20 feb 2023 20:44Har du prövat att vända på stickkontakten?teslaponken skrev: ↑20 feb 2023 20:19Hej! Planerar resa till Europa där det inte kommer finnas tillgång till 11kw laddare, ofta på 100-150km distans. Måste se till att kunna ladda hemma.
Har nu, efter 1,5 års Teslaägande, provat eluttagsladdning för första gången. Men inget napp oavsett vad jag provar.
Felmeddelande enligt bild.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Re: Går inte att ladda i eluttag
Pröva ett annat uttag och se om du kan låna en annan laddare ifall det är fel på din.
27,8 kWp solceller
Re: Går inte att ladda i eluttag
Så kanske det är, de kanske har förbättrat sin UMC lite.Jaegaern skrev: ↑21 feb 2023 07:01Det var en grej med de äldre mobile connectors, men tror inte det är så med de nyare som levereras med 3 och Y? Sen vet jag inte vad TS har för bilfrippe skrev: ↑20 feb 2023 20:44Har du prövat att vända på stickkontakten?teslaponken skrev: ↑20 feb 2023 20:19Hej! Planerar resa till Europa där det inte kommer finnas tillgång till 11kw laddare, ofta på 100-150km distans. Måste se till att kunna ladda hemma.
Har nu, efter 1,5 års Teslaägande, provat eluttagsladdning för första gången. Men inget napp oavsett vad jag provar.
Felmeddelande enligt bild.
Model Y LR.
Model S70D
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Går inte att ladda i eluttag
Köp en norsk UMC så slipper du problem med ojordade uttag i Europa och kan ladda 11kW. Jag har en till salu, PM.
-
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Går inte att ladda i eluttag
Uppdatering. Får fortfarande inte till laddningen.
Noterar nu att typ2 kabeln knappt vill sitta ihop med mobile connector? Går ju inte att koppla dom ordentligt.
Vilket krångel. Glad att jag ej tog med batteribil ut till stuga i fjällen.
Noterar nu att typ2 kabeln knappt vill sitta ihop med mobile connector? Går ju inte att koppla dom ordentligt.
Vilket krångel. Glad att jag ej tog med batteribil ut till stuga i fjällen.
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
MS P -20
-
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Går inte att ladda i eluttag
Kopplar du type 2-kabel som förlängningssladd mellan UMC och bilens ladduttag? Du måste koppla UMC-kabeln direkt till bilen och ha eventuell förlängningssladd på "nät"-sidan av UMC. Vad jag vet kontrollerar bilen detta (eller kanske UMC som kontrollerar) innan laddning startas.
/Per
/Per
S70D -15
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Går inte att ladda i eluttag
Batteribil i fjällen är inga problem, gjort det sedan 9år tillbaka.teslaponken skrev: ↑04 mar 2023 15:28Uppdatering. Får fortfarande inte till laddningen.
Noterar nu att typ2 kabeln knappt vill sitta ihop med mobile connector? Går ju inte att koppla dom ordentligt.
Vilket krångel. Glad att jag ej tog med batteribil ut till stuga i fjällen.
Varför kopplar du UMCn till din typ 2? Du kan inte göra så.
1. UMCn från schukouttag dvs ett vanligt uttag med jord.
2. Typ 2 från en fast laddstation
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Går inte att ladda i eluttag
Koppla in din UMC direkt till bilen så ska du se att det fungerar
Du kan inte använda typ 2-sladden som ”förlängning”.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Går inte att ladda i eluttag
Genier. Nu funkar det
Fick ut 3kwh, eller 4 procentenheter, (2kw effekt) på 1,5h.
Nu blir det att bila till de mest obskyra hålorna i balkan utan räckviddsångest i sommar.
Tack, semesterräddare
Fick ut 3kwh, eller 4 procentenheter, (2kw effekt) på 1,5h.
Nu blir det att bila till de mest obskyra hålorna i balkan utan räckviddsångest i sommar.
Tack, semesterräddare
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
MS P -20
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Går inte att ladda i eluttag
Den laddaren fungerar inte i balkan. Du behöver en norsk GEN 1 UMC eller annan portabel 230v som kan ladda på ojordade uttag.teslaponken skrev: ↑04 mar 2023 18:17Genier. Nu funkar det
Fick ut 3kwh, eller 4 procentenheter, (2kw effekt) på 1,5h.
Nu blir det att bila till de mest obskyra hålorna i balkan utan räckviddsångest i sommar.
Tack, semesterräddare
Re: Går inte att ladda i eluttag
Vad får dig att tro att man kör ojordade uttag på Balkan? Lämnade mitt hus i Bosnien 1992 och hade inte någonstans ett ojordad uttag.NEO skrev: ↑05 mar 2023 18:36Den laddaren fungerar inte i balkan. Du behöver en norsk GEN 1 UMC eller annan portabel 230v som kan ladda på ojordade uttag.teslaponken skrev: ↑04 mar 2023 18:17Genier. Nu funkar det
Fick ut 3kwh, eller 4 procentenheter, (2kw effekt) på 1,5h.
Nu blir det att bila till de mest obskyra hålorna i balkan utan räckviddsångest i sommar.
Tack, semesterräddare
-
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Går inte att ladda i eluttag
NEO skrev: ↑05 mar 2023 18:36Den laddaren fungerar inte i balkan. Du behöver en norsk GEN 1 UMC eller annan portabel 230v som kan ladda på ojordade uttag.teslaponken skrev: ↑04 mar 2023 18:17Genier. Nu funkar det
Fick ut 3kwh, eller 4 procentenheter, (2kw effekt) på 1,5h.
Nu blir det att bila till de mest obskyra hålorna i balkan utan räckviddsångest i sommar.
Tack, semesterräddare
Varför skulle den inte funka? Alla andra elprylar har funkat för mig på balkan. Varför skulle inte batteribilen gå att ladda då?
Tänkte resa i slovenien kroatien bosnien montenegro m.m.
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
MS P -20
Re: Går inte att ladda i eluttag
Av någon anledning tror han att man kör ojordat på Balkan och att det skulle vara problem.teslaponken skrev: ↑05 mar 2023 19:26NEO skrev: ↑05 mar 2023 18:36Den laddaren fungerar inte i balkan. Du behöver en norsk GEN 1 UMC eller annan portabel 230v som kan ladda på ojordade uttag.teslaponken skrev: ↑04 mar 2023 18:17Genier. Nu funkar det
Fick ut 3kwh, eller 4 procentenheter, (2kw effekt) på 1,5h.
Nu blir det att bila till de mest obskyra hålorna i balkan utan räckviddsångest i sommar.
Tack, semesterräddare
Varför skulle den inte funka? Alla andra elprylar har funkat för mig på balkan. Varför skulle inte batteribilen gå att ladda då?
Tänkte resa i slovenien kroatien bosnien montenegro m.m.
Vill man hitta ojordat på Balkan får man leta efter mycket gamla hus.
Edit:https://www.google.se/search?q=%C5%A1uk ... 1427&hl=sv
Så här ser uttagen ut på Balkan och ofta är de säkrade med mer än 10A
Re: Går inte att ladda i eluttag
Har laddat sporadiskt hemma i Schuko ett par år men känner mitt uttag väl och var försiktig till att börja med, uttaget sitter nära elcentralen och fick friska 2,5mm2 kablar och jag kollade ofta i början om jag fick någon värmeutveckling.
För att sova gott på nätterna kör jag som max på mellanläget och belastar uttaget till 8A och 1700kW, ska du ladda i okända uttag och kräma ut 16A/3,6kW kan det vara lite riskfyllt!
Ett schukouttag är certifierat för 16A och det finns ingen tidsangivelse i den certifieringen. Uttagen är utprovade för 16 ampere under kort tid, runt en timme. Det är ingen skillnad på om man ansluter en elbil eller annan belastning såsom ett större element till exempel. Den absoluta majoriteten av dessa uttag är anslutna via 1,5mm2 här i Sverige och då är max tillåten strömstyrka på säkring 13A.”
Att uttagen är märkta med 16 ampere men så gott som alltid nedsäkrade till 10 ampere i elcentralen kan ju vara ett faktum värt att undersöka närmre.
Så om man tar ut 16 ampere under lång tid, som när man laddar elbilen, kan det bli varmt runt omkring den elektriska kretsen, i kontakten och i ledarna. Plasten tål inte alltid det, den kan bli överhettad och börja smälta.
Sek Svensk Elstandard https://elstandard.se/ tillhandahåller standarden här i Sverige, sedan testas det hos andra aktörer, ett provningshus heter Intertek. De utför ett så kallat temperaturstegringsprov av schukouttag. För uttag märkta med 16 ampere går det till på följande sätt;
Uttaget belastas med 22 ampere i 60 minuter. Den anslutna kabeln är av typen EK eller FK (entrådig respektive fåtrådig kopparledare) med arean 2,5mm2. Temperaturen i anslutningsklämmorna får under provet öka med maximalt 45 Kelvin (vilket är samma sak som ökningen i grader Celsius).
Uttaget utsätts därefter för ett bryt- och slitprov och belastas sedan med 16 ampere i ytterligare 60 minuter. Temperaturstegringen får inte heller denna gång överstiga 45 Kelvin.
Vad säger då Elsäkerhetsverket?
Den som hävdar att märkströmmen 16 ampere gäller oberoende av hur länge uttagen belastas får därmed anses vara motbevisad. De testas visserligen med 22 ampere, men bara i en timme. Dessutom är det så att uttagen enligt standarden testas med 2,5 mm2 kabel trots att de vanligtvis är anslutna med 1,5 mm2. Mindre kabelarea ger högre värmeutveckling. Men en tunnare kabel innebär också lägre strömstyrka från centralen, vanligen max 10 ampere, så vad temperaturökningen blir i det fallet är oklart.
Kan man ställa ned effekten i sin schukoladdare har man en större säkerhetsmarginal;
A - kW
2,3 - 0,8
5,5 - 1,2
8 - 1,7
10 - 2,1
12 - 2,6
16 - 3,6
För att sova gott på nätterna kör jag som max på mellanläget och belastar uttaget till 8A och 1700kW, ska du ladda i okända uttag och kräma ut 16A/3,6kW kan det vara lite riskfyllt!
Ett schukouttag är certifierat för 16A och det finns ingen tidsangivelse i den certifieringen. Uttagen är utprovade för 16 ampere under kort tid, runt en timme. Det är ingen skillnad på om man ansluter en elbil eller annan belastning såsom ett större element till exempel. Den absoluta majoriteten av dessa uttag är anslutna via 1,5mm2 här i Sverige och då är max tillåten strömstyrka på säkring 13A.”
Att uttagen är märkta med 16 ampere men så gott som alltid nedsäkrade till 10 ampere i elcentralen kan ju vara ett faktum värt att undersöka närmre.
Så om man tar ut 16 ampere under lång tid, som när man laddar elbilen, kan det bli varmt runt omkring den elektriska kretsen, i kontakten och i ledarna. Plasten tål inte alltid det, den kan bli överhettad och börja smälta.
Sek Svensk Elstandard https://elstandard.se/ tillhandahåller standarden här i Sverige, sedan testas det hos andra aktörer, ett provningshus heter Intertek. De utför ett så kallat temperaturstegringsprov av schukouttag. För uttag märkta med 16 ampere går det till på följande sätt;
Uttaget belastas med 22 ampere i 60 minuter. Den anslutna kabeln är av typen EK eller FK (entrådig respektive fåtrådig kopparledare) med arean 2,5mm2. Temperaturen i anslutningsklämmorna får under provet öka med maximalt 45 Kelvin (vilket är samma sak som ökningen i grader Celsius).
Uttaget utsätts därefter för ett bryt- och slitprov och belastas sedan med 16 ampere i ytterligare 60 minuter. Temperaturstegringen får inte heller denna gång överstiga 45 Kelvin.
Vad säger då Elsäkerhetsverket?
Den som hävdar att märkströmmen 16 ampere gäller oberoende av hur länge uttagen belastas får därmed anses vara motbevisad. De testas visserligen med 22 ampere, men bara i en timme. Dessutom är det så att uttagen enligt standarden testas med 2,5 mm2 kabel trots att de vanligtvis är anslutna med 1,5 mm2. Mindre kabelarea ger högre värmeutveckling. Men en tunnare kabel innebär också lägre strömstyrka från centralen, vanligen max 10 ampere, så vad temperaturökningen blir i det fallet är oklart.
Kan man ställa ned effekten i sin schukoladdare har man en större säkerhetsmarginal;
A - kW
2,3 - 0,8
5,5 - 1,2
8 - 1,7
10 - 2,1
12 - 2,6
16 - 3,6
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Går inte att ladda i eluttag
Utomhus? Eller laddar du från eluttagen inomhus?nek0 skrev: ↑05 mar 2023 19:41Av någon anledning tror han att man kör ojordat på Balkan och att det skulle vara problem.teslaponken skrev: ↑05 mar 2023 19:26NEO skrev: ↑05 mar 2023 18:36Den laddaren fungerar inte i balkan. Du behöver en norsk GEN 1 UMC eller annan portabel 230v som kan ladda på ojordade uttag.teslaponken skrev: ↑04 mar 2023 18:17Genier. Nu funkar det
Fick ut 3kwh, eller 4 procentenheter, (2kw effekt) på 1,5h.
Nu blir det att bila till de mest obskyra hålorna i balkan utan räckviddsångest i sommar.
Tack, semesterräddare
Varför skulle den inte funka? Alla andra elprylar har funkat för mig på balkan. Varför skulle inte batteribilen gå att ladda då?
Tänkte resa i slovenien kroatien bosnien montenegro m.m.
Vill man hitta ojordat på Balkan får man leta efter mycket gamla hus.
Edit:https://www.google.se/search?q=%C5%A1uk ... 1427&hl=sv
Så här ser uttagen ut på Balkan och ofta är de säkrade med mer än 10A
Re: Går inte att ladda i eluttag
Nu hänger jag inte med. Vad spelar det för roll?NEO skrev: ↑05 mar 2023 20:07Utomhus? Eller laddar du från eluttagen inomhus?nek0 skrev: ↑05 mar 2023 19:41Av någon anledning tror han att man kör ojordat på Balkan och att det skulle vara problem.teslaponken skrev: ↑05 mar 2023 19:26NEO skrev: ↑05 mar 2023 18:36Den laddaren fungerar inte i balkan. Du behöver en norsk GEN 1 UMC eller annan portabel 230v som kan ladda på ojordade uttag.teslaponken skrev: ↑04 mar 2023 18:17Genier. Nu funkar det
Fick ut 3kwh, eller 4 procentenheter, (2kw effekt) på 1,5h.
Nu blir det att bila till de mest obskyra hålorna i balkan utan räckviddsångest i sommar.
Tack, semesterräddare
Varför skulle den inte funka? Alla andra elprylar har funkat för mig på balkan. Varför skulle inte batteribilen gå att ladda då?
Tänkte resa i slovenien kroatien bosnien montenegro m.m.
Vill man hitta ojordat på Balkan får man leta efter mycket gamla hus.
Edit:https://www.google.se/search?q=%C5%A1uk ... 1427&hl=sv
Så här ser uttagen ut på Balkan och ofta är de säkrade med mer än 10A
Det finns jordade eluttag utomhus och inomhus precis som i Sverige
Här är det ett exempel på ett IP66 klassad jordat eluttag på Balkan
https://tisto.eu/vodootporna-ip66-vanjs ... ucavanjem/
Sedan har man även röda 3 fas eluttag.
Nej, Balkan är inte i Afrika.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Går inte att ladda i eluttag
Vem har nämnt Afrika?nek0 skrev: ↑05 mar 2023 20:59Nu hänger jag inte med. Vad spelar det för roll?NEO skrev: ↑05 mar 2023 20:07Utomhus? Eller laddar du från eluttagen inomhus?nek0 skrev: ↑05 mar 2023 19:41Av någon anledning tror han att man kör ojordat på Balkan och att det skulle vara problem.teslaponken skrev: ↑05 mar 2023 19:26
Varför skulle den inte funka? Alla andra elprylar har funkat för mig på balkan. Varför skulle inte batteribilen gå att ladda då?
Tänkte resa i slovenien kroatien bosnien montenegro m.m.
Vill man hitta ojordat på Balkan får man leta efter mycket gamla hus.
Edit:https://www.google.se/search?q=%C5%A1uk ... 1427&hl=sv
Så här ser uttagen ut på Balkan och ofta är de säkrade med mer än 10A
Det finns jordade eluttag utomhus och inomhus precis som i Sverige
Här är det ett exempel på ett IP66 klassad jordat eluttag på Balkan
https://tisto.eu/vodootporna-ip66-vanjs ... ucavanjem/
Sedan har man även röda 3 fas eluttag.
Nej, Balkan är inte i Afrika.
Så Norge är Afrika med sitt uråldriga IT nät? Tesla fick till och med ta fram en helt egen version av UMC för att kunna fungera i Norge, är det då ett U land?
Re: Går inte att ladda i eluttag
Du svarade aldrig på frågan som jag ställde. Vad får dig att tro att man kör ojordat på Balkan?NEO skrev: ↑05 mar 2023 22:39Vem har nämnt Afrika?nek0 skrev: ↑05 mar 2023 20:59Nu hänger jag inte med. Vad spelar det för roll?NEO skrev: ↑05 mar 2023 20:07Utomhus? Eller laddar du från eluttagen inomhus?nek0 skrev: ↑05 mar 2023 19:41Av någon anledning tror han att man kör ojordat på Balkan och att det skulle vara problem.
Vill man hitta ojordat på Balkan får man leta efter mycket gamla hus.
Edit:https://www.google.se/search?q=%C5%A1uk ... 1427&hl=sv
Så här ser uttagen ut på Balkan och ofta är de säkrade med mer än 10A
Det finns jordade eluttag utomhus och inomhus precis som i Sverige
Här är det ett exempel på ett IP66 klassad jordat eluttag på Balkan
https://tisto.eu/vodootporna-ip66-vanjs ... ucavanjem/
Sedan har man även röda 3 fas eluttag.
Nej, Balkan är inte i Afrika.
Så Norge är Afrika med sitt uråldriga IT nät? Tesla fick till och med ta fram en helt egen version av UMC för att kunna fungera i Norge, är det då ett U land?
-
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Går inte att ladda i eluttag
NEO skrev: ↑05 mar 2023 22:39Vem har nämnt Afrika?nek0 skrev: ↑05 mar 2023 20:59Nu hänger jag inte med. Vad spelar det för roll?NEO skrev: ↑05 mar 2023 20:07Utomhus? Eller laddar du från eluttagen inomhus?nek0 skrev: ↑05 mar 2023 19:41Av någon anledning tror han att man kör ojordat på Balkan och att det skulle vara problem.teslaponken skrev: ↑05 mar 2023 19:26
Varför skulle den inte funka? Alla andra elprylar har funkat för mig på balkan. Varför skulle inte batteribilen gå att ladda då?
Tänkte resa i slovenien kroatien bosnien montenegro m.m.
Vill man hitta ojordat på Balkan får man leta efter mycket gamla hus.
Edit:https://www.google.se/search?q=%C5%A1uk ... 1427&hl=sv
Så här ser uttagen ut på Balkan och ofta är de säkrade med mer än 10A
Det finns jordade eluttag utomhus och inomhus precis som i Sverige
Här är det ett exempel på ett IP66 klassad jordat eluttag på Balkan
https://tisto.eu/vodootporna-ip66-vanjs ... ucavanjem/
Sedan har man även röda 3 fas eluttag.
Nej, Balkan är inte i Afrika.
Så Norge är Afrika med sitt uråldriga IT nät? Tesla fick till och med ta fram en helt egen version av UMC för att kunna fungera i Norge, är det då ett U land?
Men vad har Norge med något att göra? De har väl rätt skumma uttag i allmänhet
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
MS P -20
Re: Går inte att ladda i eluttag
Lite förklaringar av folks (felaktiga) åsikter i tråden och varför de tycker som de tycker.
Albanien = Hela balkan
Norge = Afrika
Isolerad jord = Ingen jord
Så vad har Norge och Albanien gemensamt? Deras elsystem av IT typ, som de är ganska ensamma om. IT står för isolé-terre och skulle kunna översättas isolerad jord, det finns alltså ingen kontakt mellan jord och nolla. Det finns dock fortfarande jordade uttag.
Så när Teslas UMC gör en säkerhets koll av elanslutningen kommer den att tro att det är fel på anslutningen när man försöker ladda i Norge eller Albanien. Och det blir ingen laddning då det är avbrott i jordanslutningen.
Därför levererades bilar i Norge med en annan UMC för att fungera med deras elnät. Nya områden i Norge verkar dock få TN-S jordning.
https://axis-india.com/tt-it-tn-earthing-systems/
Albanien = Hela balkan
Norge = Afrika
Isolerad jord = Ingen jord
Så vad har Norge och Albanien gemensamt? Deras elsystem av IT typ, som de är ganska ensamma om. IT står för isolé-terre och skulle kunna översättas isolerad jord, det finns alltså ingen kontakt mellan jord och nolla. Det finns dock fortfarande jordade uttag.
Så när Teslas UMC gör en säkerhets koll av elanslutningen kommer den att tro att det är fel på anslutningen när man försöker ladda i Norge eller Albanien. Och det blir ingen laddning då det är avbrott i jordanslutningen.
Därför levererades bilar i Norge med en annan UMC för att fungera med deras elnät. Nya områden i Norge verkar dock få TN-S jordning.
https://axis-india.com/tt-it-tn-earthing-systems/
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Går inte att ladda i eluttag
Att den gamla "vanliga" enfas/trefas UMC inte fungerade i stora delar av Norge är ju väl känt, och att det därför fanns en speciell UMC för den norska marknaden.
Men gäller det verkligen även för dom nya enfas UMC som levererats dom senaste åren? Jag är rätt säker på att jag har läst i någon tråd här att det nu är samma UMC som levereras i Norge som övriga världen.
/fth
Men gäller det verkligen även för dom nya enfas UMC som levererats dom senaste åren? Jag är rätt säker på att jag har läst i någon tråd här att det nu är samma UMC som levereras i Norge som övriga världen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Går inte att ladda i eluttag
Albanien har vi inte pratat om överhuvudtaget och jag vet inget om deras elsystem. Varför blanda Norge med Balkan är också ganska konstigt. TS skrev vilka länder han ska resa till så vi behöver inte diskutera andra länders elsystem