Tesla och SolarEdge?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

krzysgro
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 jan 2023 15:03

Tesla och SolarEdge?

Inlägg av krzysgro »

Hej!

Jag har sedan en månad tillbaka en PV system med Solaredge växelriktare (10kW) inkl. deras smartmätare. Har EON som el-leverantör och har både köp- och produktionsavtal hos dem.

Planerar nu att beställa en Tesla Y (måste bara välja mellan RWD och LR...) och undrar nu om det finns någon mest optimal laddbox som passar bäst till min anläggning?
Jag skulle vilja att systemet prioriterar och omdirigerar ström från panelerna till bilen när den är uppkopplad och panelerna producerar solel, däremot måste den såklart kunna smartladda på natten/annan tidpunkt när elpriset är lågt och man bör kunna ställa in olika variabler (typ ingen laddning vid elpris över 1,5kr/kWh på Nordpool oavsett tidpunkten, ladda på natten den 12/3 oavsett priset då man måste åka iväg på morgonen osv).

Tack snälla för Era svar och synpunkter!
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tesla och SolarEdge?

Inlägg av Walker »

Liten tanke: inte alltid smart att ladda bilen med panelerna. Om elen är dyr när solen lyser är det bättre att sälja den och ladda bilen med billigare el någon annan tidpunkt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Markus
elbilist
Inlägg: 91
Blev medlem: 21 sep 2017 11:17
Ort: Linköping

Re: Tesla och SolarEdge?

Inlägg av Markus »

Har inte testad detta själv dock. Men en kollega till mig styr sin anläggning hemma via homey pro där den styr alla typer av automation i hemmet.

Homey har integration mot SolarEdge men också mot easee garo och säker flera laddboxar. Tror även den har integration mot tibber där den kan läsa av timpriser.

I homey kan man sätta upp flödesschema med olika villkor så som tid om det är produktion från solarEdge osv.
Men i stort: "eller, om, och" osv
krzysgro
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 jan 2023 15:03

Re: Tesla och SolarEdge?

Inlägg av krzysgro »

Walker skrev: 15 jan 2023 15:24
Liten tanke: inte alltid smart att ladda bilen med panelerna. Om elen är dyr när solen lyser är det bättre att sälja den och ladda bilen med billigare el någon annan tidpunkt.
Tack för tipset! En viktig variabel till som systemet borde kunna ta hänsyn till (eller tillåter avnändare att göra det på ett enkelt sätt).
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19591
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla och SolarEdge?

Inlägg av Bjelke »

krzysgro skrev: 15 jan 2023 16:41
Walker skrev: 15 jan 2023 15:24
Liten tanke: inte alltid smart att ladda bilen med panelerna. Om elen är dyr när solen lyser är det bättre att sälja den och ladda bilen med billigare el någon annan tidpunkt.
Tack för tipset! En viktig variabel till som systemet borde kunna ta hänsyn till (eller tillåter avnändare att göra det på ett enkelt sätt).
Absolut, och det finns ju en anledning till att priset är högre på dagarna också så
egentligen är det dubbel anledning till att ladda på natten istället om man kan :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10365
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla och SolarEdge?

Inlägg av Legato »

Walker skrev: 15 jan 2023 15:24
Liten tanke: inte alltid smart att ladda bilen med panelerna. Om elen är dyr när solen lyser är det bättre att sälja den och ladda bilen med billigare el någon annan tidpunkt.
"Inte alltid" kan imo ersättas till "nästan aldrig".

Sen kan man såklart tycka det är trevligt att ladda med solel eller göra det av ideologisk övertygelse. För mig spelar det dock ingen roll om jag eller någon annan använder den rena elen.

Jag laddar nästan uteslutande nattetid, det har för mig i 99%+ av dagarna varit smartare att sälja elen dagtid.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Tesla och SolarEdge?

Inlägg av ChristerSjo »

Legato skrev: 15 jan 2023 17:12
Walker skrev: 15 jan 2023 15:24
Liten tanke: inte alltid smart att ladda bilen med panelerna. Om elen är dyr när solen lyser är det bättre att sälja den och ladda bilen med billigare el någon annan tidpunkt.
"Inte alltid" kan imo ersättas till "nästan aldrig".

Sen kan man såklart tycka det är trevligt att ladda med solel eller göra det av ideologisk övertygelse. För mig spelar det dock ingen roll om jag eller någon annan använder den rena elen.

Jag laddar nästan uteslutande nattetid, det har för mig i 99%+ av dagarna varit smartare att sälja elen dagtid.
Samma här, min uppfattning. Ladda nattetid året runt och låt överskottsproduktion av solen gå ut på nätet med bra priser som det var 2022 plus 60 öre från staten och mitt fall run 10 öre från Vattenfall i nätnytta.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tesla och SolarEdge?

Inlägg av [JM] »

Markus skrev: 15 jan 2023 16:12
Har inte testad detta själv dock. Men en kollega till mig styr sin anläggning hemma via homey pro där den styr alla typer av automation i hemmet.

Homey har integration mot SolarEdge men också mot easee garo och säker flera laddboxar. Tror även den har integration mot tibber där den kan läsa av timpriser.

I homey kan man sätta upp flödesschema med olika villkor så som tid om det är produktion från solarEdge osv.
Men i stort: "eller, om, och" osv
Homey har även en App mot tesla så du kan styra laddningen av Teslan från homeyn med vilken laddbox som helst.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4920
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla och SolarEdge?

Inlägg av chaffis75 »

Helt ärligt ser jag ingen koppling mellan min solanlöggning och elbil, tja möjligen att jag anpassade storleken på solanläggningen så årsföebrukingen skulle macha hushållets förbrukning inklusive en elbil.
Ladda på natten säger jag, de är som flera sagt mest ekonomiskt i 95% av fallen.

Om du nu ideologiskt ändå vill använda solel så sägs zappi vara välsigt bra på att hantera just detta..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Solceller 365 AB
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 mar 2023 10:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tesla och SolarEdge?

Inlägg av Solceller 365 AB »

Hej krzysgro och andra forumanvändare.
Din vänner har helt rätt! Det finns ingen ekonomisk vinning i att styra elen från dina solceller till din elbil. Elen blir inte mer värd för att den hamnar i bilen eller i en brödrost eller till värmepump.

Ladda alltid din elbil på natten!


Vi på https://solceller365.se har hjälpt 100-tals privatpersoner räkna fram den optimala anläggningen och användningen av solceller i kombination med elbil.
Precis som många andra redan skriver så finns det inte någon lönsamhet i att dirigera el från solceller till elbilen vid specifik tid på dygnet.
I vår erfarenhet från många djupa beräkningar så är det alltid mest lönsamt att ladda elbilen när spotpriser är som lägst. (på natten)
Mängden kWh som bilen behöver är mångt mycket mer än vad någon solcellsanläggningen kan skapa och det lönar sig alltid bäst att låta solelen driva ditt hushåll och sedan sälja överskottet.

Vill man dock optimerar sin anläggning ligger vinsterna mer i att designa enläggningen utifrån den övriga elkonsumtionen.
Har man tex ett tak som vätter mot både öst och väst så kan det vara lönsamt att fokusera mer på det västra taket. Dessa paneler fångar solen senare på eftermiddagen då man ofta har en högre elkonsumtion än på morgonen. (Spis, ugn, tvättmaskin osv.)
Har man höga elkostnader kopplat till varmvatten kan det vara lönsamt att optimera med flera paneler på det östra taket då man på så sätt fångar solen när det dushas i huset.

Räknar man noga och tar hushållsekonomi, all elförbrukning och konsumtionsmönster i noggrann beaktning så kan man idag ha hela sin installation av solceller återbetald på så lite som 3-7 år. Räknar man fel och missar att designa anläggningen utifrån konsumtion så blir det fortfarande lönsamt men återbetalningar blir ansenligt längre.

Några bra tumregler för solceller och elbilsladdning.

Ladda alltid elbilen på natten
Som tumregler är dett helt överlägset. Men håller du även koll på vilka nätter som priserna är lägre än andra och har ett körmönster där du inte tömmer bilen varje dag så finns det stora vinningar i att ladda fullt vissa nätter och kanske inte ladda alls andra. Det finns många appar och tjänster som berättar redan dagen innan vad elpriset kommer vara kommande natt. Planera också lite efter hur du tänker dig använda bilen kommande dag. Generellt så ska din bil inte stå laddad med mer än 80% i batteriet. Men vet du att du kommer köra mer än 20% kommande dag och elpriset är lågt den aktuella natten så kan du passa på att ladda upp bilen till 100%.

Rätt design av dina solceller är helt avgörande .
I detta ligger hela den ekonomiska effekten av dina solceller. Köp därför din solceller från ett företag som kan hjälpa dig noga räkna och designa en enläggning som är optimerad för ditt tak och din elkonsumtion.

Valet av solcellspanel är viktigt.
För att kunna maximera produktion när du behöver den så måste du installera maximal effekt (Antal paneler multiplicerat med panelernas effekt) där de skapar mest nytta. Har man begränsad takyta där solen gör som mest nytta så får valet av panel stor effekt. Du kan med rätt panel få ut upptill 20% mer per kvadratmeter.

Hoppas detta hjälper dig och andra elbils- och solcells-intresserade gör kloka val kring laddning och solel.
Senast redigerad av Solceller 365 AB, redigerad totalt 2 gång.
Solstralen
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 sep 2022 15:37
Kontakt:

Re: Tesla och SolarEdge?

Inlägg av Solstralen »

Kan vara värt att tillägga att skatteavdraget på solceller höjdes från 15 till 20 procent vid årsskiftet, förutsatt att man har tillräckligt mycket skatt att räkna av reduktionen mot förstås.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Tesla och SolarEdge?

Inlägg av kenjon »

Jag håller inte med om att man ska föredra väst istället för öst. Oftast är det mer molnigt på em än på fm.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Tesla och SolarEdge?

Inlägg av Franz »

Nu kanske vår anläggning är så ny så vi tycker det fortfarande är spännande men vi har väldigt bra koll på produktion, förbrukning, väder och elpriser. Nu har vi också lite halvfast el (via vindkraftskooperativ) så det är ändå ganska enkelt att säga ifall solelen ger mer betalt än vad det kostar att köpa in och vice versa. Typiskt på veckodagarna säljer vi solelen och skjuter på stora användningar, till det mörknat/blivit natt, med sådant som att ladda bilen. Inte helt sällan är det lägre priser på helgerna så är det soligt och låga elpriser då passar vi på att ladda bilen etc.

I ett hushåll är det ändå ganska många grejer som är lite opraktiska att försöka automatisera. Jag vill gärna ha koll på bilens laddning eftersom jag kör långa sträckor och både tvättmaskin och diskmaskin verkar fortfarande vara beroende av att någon fyller/tömmer :lol:.

Det är ju inget konstigt att spotpriset plötsligt är 20 öre en helgdag och 2 kronor en veckodag så ändå ganska lönsamt ifall man har lite koll.

Sist men inte minst så har vi både en Tesla och en växelriktare från Solaredge :)
Driver sajten Car.info
Skriv svar