Sportlovsresan 2023 till Lofsdalen - anekdoter från laddköerna

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
Ort: Stockholm

Sportlovsresan 2023 till Lofsdalen - anekdoter från laddköerna

Inlägg av Tillsynsmannen »

Första sportlovsveckan med elbil, och så här såg våra laddupplevelser ut.

Till Lofsdalen, avfärd från Stockholm den 26/2 kl 07:30
Laddstopp 1 - Gävle: 30 min kö, många bilar före oss, och många bilar efter oss när vi stått ett tag. Här var det segt att vänta, efter bara två timmars bilfärd uppstod ett alldeles för långt stopp.
Laddstopp 2 - Hudiksvall, ingen kö, men vi hade tur som fick en plats då en bil precis drog iväg när vi kom. En minut senare stod 4-6 bilar på rad och väntade på sin tur…
Laddstopp 3 - Sveg: ca fem minuters kö. Flera bilar stod bakom oss när vi börjat ladda. Vi handlade på Ica medan vi laddade, och nådde 100 % SoC under den tiden.

Kommentar: Vi kom iväg från hemmet i Stockholm cirka en timme efter utsatt tid. Hade vi anlänt till Gävle SuC en timme tidigare än vad vi faktiskt gjorde så hade vi inte behövt köa. Men men, sånt är livet, och kanske detta sporrar familjen att framgent sträva hårdare efter att komma iväg vid det klockslag som föreslås av reseledaren.

På plats i Lofsdalen
Här finns numera 150-kW:s snabbladdare vid återvinningsstationen intill Ica, dessutom de fyra laddstolparna (11 kw?) på skidanläggningens parkering. På skidanläggningen laddade jag ett par gånger för att komma upp i god SoC inför hemresan. Inga problem att få plats om man var där före kl 8.

Till Stockholm, avfärd från Lofsdalen den 5/3 kl 05
Laddstopp 1 - Ljusdal: ingen kö, vi var de enda som laddade på platsen (inte konstigt med tanke på vår avresetid!)
Laddstopp 2 - Hudiksvall: ingen kö, vi var de enda som laddade på platsen. När vi laddat klart och åkte iväg kom en annan bil för att ladda.
Laddstopp 2,5 - Söderhamn: Här stannade vi kort för att vi var tvungna att göra det. Det stod ett par tre bilar och laddade, så ingen kö här heller.
Laddstopp 3 - Uppsala: flera lediga platser när vi kom dit, men efter en stund var det fullt. Ingen kö dock.

Kommentar hemresan: Inga köer, kanske inte konstigt med tanke på avresetiden som var kl 05.

Lärdom: Åk okristligt tidigt, så ökar sannolikheten att köerna är obefintliga eller i vart fall väldigt korta. Vi slapp dessutom de vanliga trafikköerna längs E4 Tönnebro-Gävle genom att stiga upp i ottan. När SuC Gävle West öppnar Q4 2023 (enligt info på Teslas webbsida) gissar jag att laddköerna blir kortare, eller försvinner helt. Circle K-macken i Gävle bygger dessutom ett flertal snabbladdare just nu, vilket också talar emot ofrivillig förlängning av restiden norrut nästa sportlovsresa. Å andra sidan lär väl ännu fler äga elbilar då…
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Sportlovsresan 2023 till Lofsdalen - anekdoter från laddköerna

Inlägg av fth »

Bra sammanställning, en fråga: varför laddade ni redan i Gävle, borde inte Söderhamn vara bättre första stopp?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Sillsaparill
Inlägg: 44
Blev medlem: 19 jan 2023 23:44

Re: Sportlovsresan 2023 till Lofsdalen - anekdoter från laddköerna

Inlägg av Sillsaparill »

fth skrev: 07 mar 2023 14:13
Bra sammanställning, en fråga: varför laddade ni redan i Gävle, borde inte Söderhamn vara bättre första stopp?

/fth
Och fråga 2, när åkte ni från Stockholm om ni var en timme sena?
Svart/svart MY RWD 19”+19” hämtad maj-23
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Sportlovsresan 2023 till Lofsdalen - anekdoter från laddköerna

Inlägg av flamman »

Tack för rapporten! Har stuga i Lofsdalen så intressant med erfarenheter från andra.
Tror Tesla är på G med laddare i Bollnäs också vilket kommer underlätta om man kör innervägen via Järvsö.

Vilken modell har du? (Står inte i din footer)
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
Ort: Stockholm

Re: Sportlovsresan 2023 till Lofsdalen - anekdoter från laddköerna

Inlägg av Tillsynsmannen »

Sillsaparill skrev: 07 mar 2023 14:34
fth skrev: 07 mar 2023 14:13
Bra sammanställning, en fråga: varför laddade ni redan i Gävle, borde inte Söderhamn vara bättre första stopp?

/fth
Och fråga 2, när åkte ni från Stockholm om ni var en timme sena?
Ja, Söderhamn hade nog varit bättre. Men, passagerarna började vakna till liv, blev hungriga, behövde besöka faciliteter, osv. så det blev Gävle. Obs att resan går att göra med endast två laddstopp.

Vi åkte från Stockholm kl 07:30 som det står i inlägget. Planen var att åka 06:30. Hade vi gjort det, och haft mackor i bilen (som vi brukar!) skulle nog Söderhamn blivit stopp nr 1.

När det blir en SuC i Bollnäs ökar förstås valmöjligheterna, det är positivt! Då blir det kanske Bollnäs/Sveg, eller Söderhamn/Sveg som är optimalt, beroende på vilken väg man tar.

Valet av ställen att stanna vid var alltså inte superplanerade utan mer gjorda av pragmatiska skäl.

Just det. Vi har en Model Y LR.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Sportlovsresan 2023 till Lofsdalen - anekdoter från laddköerna

Inlägg av BigEasy »

Borde väl nästan gå att ta sig till Ljusdal på en laddning också? Eller åtminstone Hudiksvall? Då är du nere på ett laddstopp.
Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
Ort: Stockholm

Re: Sportlovsresan 2023 till Lofsdalen - anekdoter från laddköerna

Inlägg av Tillsynsmannen »

Ja, absolut. Glömde nämna att vi hade takbox också. Ett enda stopp är nog görbart, men det brukar enligt min erfarenhet inte funka pga behov av bensträckare, toabesök, godisköp och annat världsligt. Men två stopp vintertid med takbox i några minusgrader är nog helt lugnt skulle jag säga.

Som kuriosa kan jag nämna att sommartid drar vi till Norrbotten med takbox på tre laddstopp. Då är det mer "driv" i oss, pga nästan dubbla avståndet. En annan faktor är att stugor/lägenheter som regel blir tillgängliga från klockan 16 i Lofsdalen, så det utgör ändå nåt slags hålltid. Ingen större idé att komma fram kl 14 då. Det kan ha legat i vågskålen undermedvetet när det gällde vår sena avfärd...
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Sportlovsresan 2023 till Lofsdalen - anekdoter från laddköerna

Inlägg av Skyltspurtaren »

Får jag komplettera med vår hemresa från Trysil-Stockholm i söndags? Dvs då iallafall alla Stockholmare skulle hem från sportlovet.

TM3 SR+ med takbox.
13:30 Avfärd med 90 % efter några härliga åk i Høgegga och lunch
15:20 Malung 46 %, 10 kWh. Ingen kö.
17:23 Ludvika, 22 %, 31 kWh. Ingen kö.
20:35 Stockholm, framme med 9 %.

Ingen kö någon stans alltså. Var nästan lite förvånad. Lite kö på E18 sista biten dock :-).
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 886
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Sportlovsresan 2023 till Lofsdalen - anekdoter från laddköerna

Inlägg av Arctic Drifter »

Skyltspurtaren skrev: 07 mar 2023 19:16
Får jag komplettera med vår hemresa från Trysil-Stockholm i söndags? Dvs då iallafall alla Stockholmare skulle hem från sportlovet.

TM3 SR+ med takbox.
13:30 Avfärd med 90 % efter några härliga åk i Høgegga och lunch
15:20 Malung 46 %, 10 kWh. Ingen kö.
17:23 Ludvika, 22 %, 31 kWh. Ingen kö.
20:35 Stockholm, framme med 9 %.

Ingen kö någon stans alltså. Var nästan lite förvånad. Lite kö på E18 sista biten dock :-).
Nu hänger jag mest Sälen men som det ser ut där skulle jag säga att dra 08.30 från Trysil så får du maximal kötid på hemresan :D
De flesta hyr nog stuga och efter att nyckeln har lämnats åker man.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Sportlovsresan 2023 till Lofsdalen - anekdoter från laddköerna

Inlägg av Donk »

Arctic Drifter skrev: 08 mar 2023 08:36
Skyltspurtaren skrev: 07 mar 2023 19:16
Får jag komplettera med vår hemresa från Trysil-Stockholm i söndags? Dvs då iallafall alla Stockholmare skulle hem från sportlovet.

TM3 SR+ med takbox.
13:30 Avfärd med 90 % efter några härliga åk i Høgegga och lunch
15:20 Malung 46 %, 10 kWh. Ingen kö.
17:23 Ludvika, 22 %, 31 kWh. Ingen kö.
20:35 Stockholm, framme med 9 %.

Ingen kö någon stans alltså. Var nästan lite förvånad. Lite kö på E18 sista biten dock :-).
Nu hänger jag mest Sälen men som det ser ut där skulle jag säga att dra 08.30 från Trysil så får du maximal kötid på hemresan :D
De flesta hyr nog stuga och efter att nyckeln har lämnats åker man.
Åkte från Sälen till Sthlm i söndags kl 8:45. Laddade i Borlänge, ganska fullt men ingen kö. Även trafiken flöt på bra utan köer. På vägen upp laddade jag i Borlänge och Malung, behövde inte köa då heller. Hade absolut inte behövt ladda två gånger på vägen upp men visste inte hur laddmöjligheterna såg ut i Sälen så ville inte komma upp med tomt batteri. Visade sig dock vara helt onödigt. Superbra laddinfrastruktur med möjlighet till laddning vid backen, gratis laddning i Lindvallen (om man signade upp sig på nåt betalkort) och SuC lägligt placerad vid ICA.

Trodde faktiskt att det skulle bli stökigt just på fjällenresan, men även denna gång var det helt okomplicerat att köra elbil.
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Sportlovsresan 2023 till Lofsdalen - anekdoter från laddköerna

Inlägg av larjon »

Donk skrev: 08 mar 2023 10:37
Arctic Drifter skrev: 08 mar 2023 08:36
Skyltspurtaren skrev: 07 mar 2023 19:16
Får jag komplettera med vår hemresa från Trysil-Stockholm i söndags? Dvs då iallafall alla Stockholmare skulle hem från sportlovet.

TM3 SR+ med takbox.
13:30 Avfärd med 90 % efter några härliga åk i Høgegga och lunch
15:20 Malung 46 %, 10 kWh. Ingen kö.
17:23 Ludvika, 22 %, 31 kWh. Ingen kö.
20:35 Stockholm, framme med 9 %.

Ingen kö någon stans alltså. Var nästan lite förvånad. Lite kö på E18 sista biten dock :-).
Nu hänger jag mest Sälen men som det ser ut där skulle jag säga att dra 08.30 från Trysil så får du maximal kötid på hemresan :D
De flesta hyr nog stuga och efter att nyckeln har lämnats åker man.
Åkte från Sälen till Sthlm i söndags kl 8:45. Laddade i Borlänge, ganska fullt men ingen kö. Även trafiken flöt på bra utan köer. På vägen upp laddade jag i Borlänge och Malung, behövde inte köa då heller. Hade absolut inte behövt ladda två gånger på vägen upp men visste inte hur laddmöjligheterna såg ut i Sälen så ville inte komma upp med tomt batteri. Visade sig dock vara helt onödigt. Superbra laddinfrastruktur med möjlighet till laddning vid backen, gratis laddning i Lindvallen (om man signade upp sig på nåt betalkort) och SuC lägligt placerad vid ICA.

Trodde faktiskt att det skulle bli stökigt just på fjällenresan, men även denna gång var det helt okomplicerat att köra elbil.
Hur var kapacitet/kösituation vid SuC vid ICA i Sälen?
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Sportlovsresan 2023 till Lofsdalen - anekdoter från laddköerna

Inlägg av Donk »

larjon skrev: 08 mar 2023 11:20
Donk skrev: 08 mar 2023 10:37
Arctic Drifter skrev: 08 mar 2023 08:36
Skyltspurtaren skrev: 07 mar 2023 19:16
Får jag komplettera med vår hemresa från Trysil-Stockholm i söndags? Dvs då iallafall alla Stockholmare skulle hem från sportlovet.

TM3 SR+ med takbox.
13:30 Avfärd med 90 % efter några härliga åk i Høgegga och lunch
15:20 Malung 46 %, 10 kWh. Ingen kö.
17:23 Ludvika, 22 %, 31 kWh. Ingen kö.
20:35 Stockholm, framme med 9 %.

Ingen kö någon stans alltså. Var nästan lite förvånad. Lite kö på E18 sista biten dock :-).
Nu hänger jag mest Sälen men som det ser ut där skulle jag säga att dra 08.30 från Trysil så får du maximal kötid på hemresan :D
De flesta hyr nog stuga och efter att nyckeln har lämnats åker man.
Åkte från Sälen till Sthlm i söndags kl 8:45. Laddade i Borlänge, ganska fullt men ingen kö. Även trafiken flöt på bra utan köer. På vägen upp laddade jag i Borlänge och Malung, behövde inte köa då heller. Hade absolut inte behövt ladda två gånger på vägen upp men visste inte hur laddmöjligheterna såg ut i Sälen så ville inte komma upp med tomt batteri. Visade sig dock vara helt onödigt. Superbra laddinfrastruktur med möjlighet till laddning vid backen, gratis laddning i Lindvallen (om man signade upp sig på nåt betalkort) och SuC lägligt placerad vid ICA.

Trodde faktiskt att det skulle bli stökigt just på fjällenresan, men även denna gång var det helt okomplicerat att köra elbil.
Hur var kapacitet/kösituation vid SuC vid ICA i Sälen?
Svårt att säga. Jag passade på att fylla upp lite en kväll runt 18-tiden när vi ändå skulle handla och då fanns det plats, övriga tider vet jag inte. Gick dock galet långsamt med kallt batteri, tror det är en bättre strategi att långsam-ladda på parkeringen vid backen.
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
Peter_D
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 02 jan 2020 18:48

Re: Sportlovsresan 2023 till Lofsdalen - anekdoter från laddköerna

Inlägg av Peter_D »

Bidrar med min erfarenhet av sportlovsresan till Funäsdalen.

Tesla Model S Raven
Avfärd söndag 26/2 06.00 med 95% batteri. 15 min ladd/kisspaus Gävle - ingen kö. (Föraren behövde stanna, inte bilen)
Ca 9.00. 30 min laddpaus Huddiksvall med laddning. Ingen kö. (Laddade 30 min för att hinna äta frukost, inte för att bilen behövde ladda så länge).
Ca 11.00 45 min laddpaus i Sveg. Ingen kö så bilen fick till och med ladda till 92% medans vi åt lunch.
Framme 13.30 o åkte skidor ett par timmar innan vi hämtade nyckel till stugan.
Laddade i stugan o i Ramundberget under veckan. Inga problem.

Hemfärd lördag 4/3 09.00 ca 80%. (Åkte tillbaka en dag tidigt pga vädret). Laddade 30 min i Sveg ca 10.30 utan kö (inte för att bilen behövde så lång tid utan för att jag skulle hinna prova o köpa ett underställ i klädbutiken). Laddade 30 min i Hudiksvall vid 12-tiden. Ingen kö men nästan fullt så jag fick avbryta hamburgerlunchen mitt i för att flytta bilen när den nått 80%.
Laddade 30 min i Gävle utan kö ett par timmar senare.
_________________
E-Golf 2018
Model S Long Range (Vit Raven) 2019
Polestar Standard Range 2022
Model S Plaid 2023
JockeX
Inlägg: 148
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Sportlovsresan 2023 till Lofsdalen - anekdoter från laddköerna

Inlägg av JockeX »

Söndagen vecka 8 i Malung var ingen höjdare på eftermiddagen i alla fall. 2 bilar i kö före mig, gick snabbt, men när jag åkte därifrån var kön uppe i 7 bilar. En laddare hade någon dragit av handsken helt på, tredjepartsbilar upptog två laddplatser pga uttag på fel ställe osv.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Sportlovsresan 2023 till Lofsdalen - anekdoter från laddköerna

Inlägg av Dafro »

JockeX skrev: 08 mar 2023 13:13
Söndagen vecka 8 i Malung var ingen höjdare på eftermiddagen i alla fall. 2 bilar i kö före mig, gick snabbt, men när jag åkte därifrån var kön uppe i 7 bilar. En laddare hade någon dragit av handsken helt på, tredjepartsbilar upptog två laddplatser pga uttag på fel ställe osv.
Handlar väl om att tesla inte tänkte till innan dom öppnade upp, borde haft längre kablar. Men förstår hur du menar men hoppas ju att dom försökte ladda i nörheten av varandra så inte alla blockerade en extra…
27,8 kWp solceller
Skriv svar