Dafro skrev: ↑08 mar 2023 05:08
Curik skrev: ↑07 mar 2023 23:18
Dafro skrev: ↑07 mar 2023 19:45
Curik skrev: ↑07 mar 2023 15:07
Nikk skrev: ↑07 mar 2023 14:52
Jag tänker mig att det skulle kunna vara geo fence, dvs att man behöver vara inom en viss mycket begränsad radie från laddstationen och inte ställa sig i kö när man är flera mil ifrån...
Det hade varit schysst. Jag tänker bara att det blir lite knepigare med andra märken då, där man måste lita på telefonens GPS och inte på bilens. Men det kanske är ett icke-problem.
Tanken är god men tror det är onödigt komplicerat. Tror på minut och eller effekttaxa (låg effekt jämfört med kapacitet på laddaren) för att öka genomströmningen, vid hög beläggning. Jag vill verkligen inte köa, och har klarat mig hittills och hoppas det fortsätter så men denna sommaren kanske blir tuff, får inte min Q8 55 förrän september och med den klarar alla vanliga resor förutom fjällen men då åker jag nog dagen även i fortsättningen.
Komplicerat med en köapp men inte med minut och/eller effekttaxa? Okej!
Uttryckte mig kanske lite dumt men Jo som du nämner det att man ska göra det på väg dit ör ju lite lurigt efterom man inte får använd telefonen när man kör och hur ska informationen gå fram till dom som är nya Bilägare tänker du, som först kanske laddar ner appen när dom ska ladda första gången samt hur ska man göra med platser som är blockerarde av bil som står fel, det kan ju inte en app hålla koll på utan stationen kommer ”be” en bil ta den lediga platsen och sedan blir det en kö så man öndå får vänta. Med mitt förslag så är tanken att det oftast inte blir någon kö och det är ju köa man vill undvika. Informationen om minut eller effekttaxa kan ju framgå i appen direkt när man ska starta laddningen och information om prishöjningar under tiden kommer med pusch eller vad det kallas. Vad är det du tycker är mer komplicerat med minut eller effekttaxa? Och du gillade väl inte heller att köa?
Det ena behöver ju inte utesluta det andra.
Jag tänker att båda behövs framöver då tillströmningen av elbilar ökar dramatiskt och att det vid vissa tillfällen vid vissa stationer kommer bli kalabalik. Sötebrödsdagarna är nog över för elbilsägare för en period åtminstone (innan laddstationer hinner byggas ut och bilarna får längre räckvidd = de flesta har +50 riktiga mil)...
Ett mer eller mindre automatiserat kösystem med geofence och där man blir tilldelad en laddplats känns i mitt tycke som en enkel teknisk lösning och skulle säkert göra att mindre irritation och bråk kommer uppstå.
- Min tanke är att man helt enkelt vid behov "ställer sig i kö" via mobilen när man är vid stationen - löser mobilhanteringen.
Nya bilägare får helt enkelt lära sig, antingen har de läst på innan eller så får de ev vänta lite extra första gången. Ser inte det som ett problem.
- Laddare och parkeringsplats ska vara tydligt utmärkta. Ska Tesla öppna upp för alla bilar så måste de åtgärda platserna alternativt fixa längre kablar.
Lägger man dessutom på minuttaxa eller progressiv taxa vid kö (nu känner ju systemet av att det dessutom är kö) så kommer det bli ännu mer effektivt...
Till det har man en taxameter i realtid som man kan övervaka när man äter sin Big Mac