Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck
Moderator: Redaktion
Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck
När Tesla sänkte priset på Model Y med 150 000 kr så bestämde jag mig för att byta ut vår fyra år gamla Kia eNiro (6000 mil). Så den 25:e februari slog vi till. Efter flera veckors väntande med leveransdatum ändrade hit och dit, så dök det upp en likadan bil som lagerbil fast sänkt ytterligare 32 400 kr. Så då köpte vi den och bad Tesla flytta över betalningen från den första bilen. Till vår glädje så var det inga problem och vi fick till och med tillbaks bokningsavgiften på 2500 kr.
Så här såg det ut med alla turer:
2023-01-25 Beställer teslan. Uppskattad leverans februari-mars.
2023-01-30 Fått VIN. Nytt leveransintervall, 16-31 mars
2023-02-02 Nytt leveransintervall, mars-april
2023-02-06 Nytt leveransintervall, 14-28 februari
2023-02-07 Bilen förregistreras.
2023-02-08 Hittade registreringsnumret i Car.Info
2023-02-15 Nytt leveransintervall, 21 februari-7 mars
2023-02-21 Förlorat VIN
2023-02-22 Nytt leveransintervall, 20-31 mars
2023-02-26 Återfått VIN
2023-03-04 Köper lagerbil i Stockholm som är nedsatt med 32 400 kr. Tillverkad 16/12-22 precis som vår beställda bil.
2023-03-07 Ber Tesla flytta betalningen från bil 1 till bil 2. De fixar det samma dag och makulerar beställning av bil 1 utan avgift.
2023-03-09 Hämtar bilen i Huddinge och kör till Göteborg.
Jag hade fått tid att hämta 15.30, men redan klockan 13 så fick jag SMS om att jag kunde godkänna köpet i appen och få tillgång till bilen. Nu kom jag inte fram förrän 14.40, men det var ändå trevligt att inte behöva vänta till utsatt tid.
Det fanns en kille där som man kunde få hjälp av om man ville, men annars var det bara att gå till bilen, godkänna, och kliva in. Allt fanns i bilen inklusive sommardäcken. Det hade snöat en hel del dagen innan och bilen hade mycket snö på sig. Som tur var så hade jag med mig handskar.
Bilen hade 32% laddning, och det räckte för att ta mig till första snabbladdaren på min väg hem till Göteborg. Det var ett riktigt snöoväder så jag kunde ofta inte köra mer än 50-70 km/h på motorvägen. Men jag tog mig hem helskinnad.
Några intryck:
Kvaliteten verkar vara väldigt bra. Jag har inte hittat något som är snett eller inte fungerar än. Har dock inte hunnit testa allt än.
Det var -1 grad och batteriet var kallt. Det innebär att jag inte hade någon "regen" eller "one pedal driving" eftersom LFP batteriet inte kan ladda under 0 grader. Jag hade ungefär half effekt på framdrivningen, och det räcker ju till för att köra, men det var inget drag i den. Allt eftersom batteriet vämdes så blev det som det skall vara. Jag visste att det var så, men det är ändå lite konfunderande. Har sett att Tesla har en uppdatering som gör så att bilen använder bromsen istället när batteriet inte kan ta laddning, men den uppdateringen är inte tillgänglig i Sverige. Vår Kia har bra regen oavsett temperatur och om batteriet är fulladdat. Hur gör ni anda som har LFP? Förvärmer ni alltid, eller kör ni på ändå?
Automatiska vindrutetorkare fungerar dåligt, precis som folk säger. Inte så stort problem eftersom man kan sköta det manuellt. Ser ändå fram emot en framtida uppdatering. Väldigt smidigt med att spolarvätska kommer direkt ur torkararmarna. Rengör effektivare och så skymmer det inte sikten när man spolar.
Hel och halvljus är fantastiskt! Halvljuset fungerar mycket bra på motorväg eftersom den lyser starkt hela vägen fram till gränsen där den inte lyser längre. Dessutom så lyser den upp högersidan bra så man ser vilt. Automatiken fungerar sådär. Kände mig inte riktigt bekväm med att den ibland missar att blända av, och att den dröjer väl länge att slå på. OK, men ser även här fram emot en uppdatering. Får de dessutom till riktig matrix belysning så kommer det vara väldigt bra. Skönt att hårvaran är där i alla fall.
Farthållaren fungerade bra tycker jag, trots att det snöade så mycket. Helt OK ändå.
Autostyrning verkar fungera bra. Kunde inte använda den så mycket eftersom det var så mycket snöfall. Jag hade en spökbromsning utan att det var något speciellt som hände, men det släppte innan jag ens han reagera. Kian är bättre med sin radar. Har inte haft en enda spökbromsning på den under 6000 mils körning.
Till min glädje så var det Hakkapeliitta R5 vinterdäck, och inte R3 som det har varit innan. Bilen gick fint i snön. Bakhjulsdrift har verkligen blivit bättre sedan min barndoms volvobilar på 80-talet.
Hatthyllan hade en design som jag inte sett innan. Den fungerar lite som ett jalusiskåp, att den har flera segment som åker ner bakåt när man skjuter den ifrån sig. Tycker det verkar praktiskt, men jag tror inte jag kommer använda den.
Jag tycker verkligen att det är dumsnålt att de har plockat bort ultraljudssensorerna. Är väldigt trevligt att ha när det är trångt. Men jag har aldrig kört in i något innan när jag har varit utan, så jag tror väl att jag skall klara det nu också.
Supercharging med en Tesla är verkligen trevligt. Så skönt att inte stå och fippla med massa appar och trasiga 50kW-laddare. Bilens uppskattning till nästa laddstopp stämde bra, men däremot inte dess uppskattning om hur mycket jag måste ladda för att komma vidare till nästa. När jag gjorde om planeringen fick jag bättre siffror. Förhoppningsvis är detta något som kommer förbättras.
Ratt och sätesvärmare fungerar bättre än i någon annan bil jag har haft. Ofta blir man grillad i rumpan även på låg inställning, men i teslan är det lagom varmt när jag sätter den på automatik.
Fjädringen är bra så vitt jag kan bedömma. Har inte kört den på dåliga vägar än, men inget som stack ut.
Jag kanske återkommer när jag har lite fler mil under bältet. Så här långt är jag mycket nöjd. Det är skönt att ha bytt beställningsångesten mot ägarglädjen!
Så här såg det ut med alla turer:
2023-01-25 Beställer teslan. Uppskattad leverans februari-mars.
2023-01-30 Fått VIN. Nytt leveransintervall, 16-31 mars
2023-02-02 Nytt leveransintervall, mars-april
2023-02-06 Nytt leveransintervall, 14-28 februari
2023-02-07 Bilen förregistreras.
2023-02-08 Hittade registreringsnumret i Car.Info
2023-02-15 Nytt leveransintervall, 21 februari-7 mars
2023-02-21 Förlorat VIN
2023-02-22 Nytt leveransintervall, 20-31 mars
2023-02-26 Återfått VIN
2023-03-04 Köper lagerbil i Stockholm som är nedsatt med 32 400 kr. Tillverkad 16/12-22 precis som vår beställda bil.
2023-03-07 Ber Tesla flytta betalningen från bil 1 till bil 2. De fixar det samma dag och makulerar beställning av bil 1 utan avgift.
2023-03-09 Hämtar bilen i Huddinge och kör till Göteborg.
Jag hade fått tid att hämta 15.30, men redan klockan 13 så fick jag SMS om att jag kunde godkänna köpet i appen och få tillgång till bilen. Nu kom jag inte fram förrän 14.40, men det var ändå trevligt att inte behöva vänta till utsatt tid.
Det fanns en kille där som man kunde få hjälp av om man ville, men annars var det bara att gå till bilen, godkänna, och kliva in. Allt fanns i bilen inklusive sommardäcken. Det hade snöat en hel del dagen innan och bilen hade mycket snö på sig. Som tur var så hade jag med mig handskar.
Bilen hade 32% laddning, och det räckte för att ta mig till första snabbladdaren på min väg hem till Göteborg. Det var ett riktigt snöoväder så jag kunde ofta inte köra mer än 50-70 km/h på motorvägen. Men jag tog mig hem helskinnad.
Några intryck:
Kvaliteten verkar vara väldigt bra. Jag har inte hittat något som är snett eller inte fungerar än. Har dock inte hunnit testa allt än.
Det var -1 grad och batteriet var kallt. Det innebär att jag inte hade någon "regen" eller "one pedal driving" eftersom LFP batteriet inte kan ladda under 0 grader. Jag hade ungefär half effekt på framdrivningen, och det räcker ju till för att köra, men det var inget drag i den. Allt eftersom batteriet vämdes så blev det som det skall vara. Jag visste att det var så, men det är ändå lite konfunderande. Har sett att Tesla har en uppdatering som gör så att bilen använder bromsen istället när batteriet inte kan ta laddning, men den uppdateringen är inte tillgänglig i Sverige. Vår Kia har bra regen oavsett temperatur och om batteriet är fulladdat. Hur gör ni anda som har LFP? Förvärmer ni alltid, eller kör ni på ändå?
Automatiska vindrutetorkare fungerar dåligt, precis som folk säger. Inte så stort problem eftersom man kan sköta det manuellt. Ser ändå fram emot en framtida uppdatering. Väldigt smidigt med att spolarvätska kommer direkt ur torkararmarna. Rengör effektivare och så skymmer det inte sikten när man spolar.
Hel och halvljus är fantastiskt! Halvljuset fungerar mycket bra på motorväg eftersom den lyser starkt hela vägen fram till gränsen där den inte lyser längre. Dessutom så lyser den upp högersidan bra så man ser vilt. Automatiken fungerar sådär. Kände mig inte riktigt bekväm med att den ibland missar att blända av, och att den dröjer väl länge att slå på. OK, men ser även här fram emot en uppdatering. Får de dessutom till riktig matrix belysning så kommer det vara väldigt bra. Skönt att hårvaran är där i alla fall.
Farthållaren fungerade bra tycker jag, trots att det snöade så mycket. Helt OK ändå.
Autostyrning verkar fungera bra. Kunde inte använda den så mycket eftersom det var så mycket snöfall. Jag hade en spökbromsning utan att det var något speciellt som hände, men det släppte innan jag ens han reagera. Kian är bättre med sin radar. Har inte haft en enda spökbromsning på den under 6000 mils körning.
Till min glädje så var det Hakkapeliitta R5 vinterdäck, och inte R3 som det har varit innan. Bilen gick fint i snön. Bakhjulsdrift har verkligen blivit bättre sedan min barndoms volvobilar på 80-talet.
Hatthyllan hade en design som jag inte sett innan. Den fungerar lite som ett jalusiskåp, att den har flera segment som åker ner bakåt när man skjuter den ifrån sig. Tycker det verkar praktiskt, men jag tror inte jag kommer använda den.
Jag tycker verkligen att det är dumsnålt att de har plockat bort ultraljudssensorerna. Är väldigt trevligt att ha när det är trångt. Men jag har aldrig kört in i något innan när jag har varit utan, så jag tror väl att jag skall klara det nu också.
Supercharging med en Tesla är verkligen trevligt. Så skönt att inte stå och fippla med massa appar och trasiga 50kW-laddare. Bilens uppskattning till nästa laddstopp stämde bra, men däremot inte dess uppskattning om hur mycket jag måste ladda för att komma vidare till nästa. När jag gjorde om planeringen fick jag bättre siffror. Förhoppningsvis är detta något som kommer förbättras.
Ratt och sätesvärmare fungerar bättre än i någon annan bil jag har haft. Ofta blir man grillad i rumpan även på låg inställning, men i teslan är det lagom varmt när jag sätter den på automatik.
Fjädringen är bra så vitt jag kan bedömma. Har inte kört den på dåliga vägar än, men inget som stack ut.
Jag kanske återkommer när jag har lite fler mil under bältet. Så här långt är jag mycket nöjd. Det är skönt att ha bytt beställningsångesten mot ägarglädjen!
Tesla MY RWD vit/svart 19"
Kia eNiro 2019-2023
Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck
Trevlig läsning! Kul att höra att du är mycket nöjd vilket gör en själv mer taggad på sin hämtning.
Jag tolkar det som att det var lätt att hitta någon att prata med om det var något?
Gjorde ungefär samma resa som du gällande att först beställa en bil för att sedan hugga på en lagerbil. Jag fick beskedet att handpenningen på 2500 kronor kan man inte få tillbaka, så vad gäller egentligen? Är ju ändå nöjd över att också ha sparat i runda slänga 30k men kanske ska ta det ett varv till med Tesla.
Hur många och vilka laddstopp tog du samt vad var SoC när du kom dit och lämnade ungefär om du minns? Ska själv ta resan hem från Huddinge till Linköping på månad så vore trevligt att få verklig data på förbrukning.
Jag tolkar det som att det var lätt att hitta någon att prata med om det var något?
Gjorde ungefär samma resa som du gällande att först beställa en bil för att sedan hugga på en lagerbil. Jag fick beskedet att handpenningen på 2500 kronor kan man inte få tillbaka, så vad gäller egentligen? Är ju ändå nöjd över att också ha sparat i runda slänga 30k men kanske ska ta det ett varv till med Tesla.
Hur många och vilka laddstopp tog du samt vad var SoC när du kom dit och lämnade ungefär om du minns? Ska själv ta resan hem från Huddinge till Linköping på månad så vore trevligt att få verklig data på förbrukning.
MY RWD 2023
Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck
Ja, han var i det lilla båset mitt på planen.
Det sa det till mig också, och jag tyckte det kändes rimligt. Men sen när de gjorde det så blev det ingen avgift i alla fall. Jag kanske hade tur.Klingspor skrev: ↑10 mar 2023 17:25Gjorde ungefär samma resa som du gällande att först beställa en bil för att sedan hugga på en lagerbil. Jag fick beskedet att handpenningen på 2500 kronor kan man inte få tillbaka, så vad gäller egentligen? Är ju ändå nöjd över att också ha sparat i runda slänga 30k men kanske ska ta det ett varv till med Tesla.
Jag gjorde tre laddstopp även om jag hade klarat mig med två. Jag behövde sträcka på benen ändå eftersom det gick så sakta pga vädret.
Laddade i Tystberga, Ödashög och Ulricehamn. 22->85%, 15->86%, 43->69%.
Tesla MY RWD vit/svart 19"
Kia eNiro 2019-2023
- TC Model Y
- Teslaägare
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 18 feb 2023 04:13
Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck
Tack för denna information,
Så enkelt att köpa en bil från tesla
Man får så mycke info här i forumet
Man behöver ingen hjälp när man hämtar upp
Bil.
Ska själv till Umeå 19-29 mars och hämta MYLR
Är det någon annan som ska till Umeå?
Bor själv i Timrå kommun
Så enkelt att köpa en bil från tesla
Man får så mycke info här i forumet
Man behöver ingen hjälp när man hämtar upp
Bil.
Ska själv till Umeå 19-29 mars och hämta MYLR
Är det någon annan som ska till Umeå?
Bor själv i Timrå kommun
Polstar 2 performance Avbeställd v3
Model Y Dual Motor svart/svart beställd lev v13
Model Y Dual Motor svart/svart beställd lev v13
Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck
Någon som kört både MY LR & RWD som kan beskriva skillnaden i acc och körupplevelse?
Det var någon som skrev att RWD var roligare att köra med bakhjulsdriften
Är det över eller under 50km/h som det skiljer mest i acc mellan modellerna?
Det var någon som skrev att RWD var roligare att köra med bakhjulsdriften
Är det över eller under 50km/h som det skiljer mest i acc mellan modellerna?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7582
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck
En RWD med avstängbar antisladd vore nog roligare, annars inte.
Bra grepp är roligt det också.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck
Har ännu inte kört RWD med sommardäck, lite olustigt att stämpla plattan i mattan med dubbdäck. Men upplever störst skillnad i lägre hastigheter.
Jag har skrivit det tidigare, skulle jag köpa ny bil idag hade jag köpt en RWD. Mycket bil för pengarna.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck
Tack för ett bra svar. Är det ungefär samma ”drag eller kick” i körupplevelsen när man kommer över ca 50kmh? Jag accar väldigt sällan från stillastående till 50kmh eller liknande däremot kan det vara bra att ha rejält drag vid exempelvis omkörning på motorväg, har du märkt någon större skillnad mellan RWD & LR där?
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 752
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck
Fullgott tryck när man behöver köra om andra bilar.2S3XY skrev: ↑12 mar 2023 00:20Tack för ett bra svar. Är det ungefär samma ”drag eller kick” i körupplevelsen när man kommer över ca 50kmh? Jag accar väldigt sällan från stillastående till 50kmh eller liknande däremot kan det vara bra att ha rejält drag vid exempelvis omkörning på motorväg, har du märkt någon större skillnad mellan RWD & LR där?
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck
Absolut.Lerumsexpressen skrev: ↑12 mar 2023 08:31Fullgott tryck när man behöver köra om andra bilar.2S3XY skrev: ↑12 mar 2023 00:20Tack för ett bra svar. Är det ungefär samma ”drag eller kick” i körupplevelsen när man kommer över ca 50kmh? Jag accar väldigt sällan från stillastående till 50kmh eller liknande däremot kan det vara bra att ha rejält drag vid exempelvis omkörning på motorväg, har du märkt någon större skillnad mellan RWD & LR där?
Senast igår körde jag om en snigel på 2+1 vägen mellan Karlskoga och Kristinehamn i en uppförsbacke där tidigare fossiler alltid fått kämpa och RWD:n upplevdes inte nämnvärt långsammare än Y LR eller 3:an för den delen.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck
Den amerikanska RWD modellen är mycket snabbare. Den vi får är nertrimmad under 50 km/h. Men över 50 är den rätt pigg.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck
I'll be damned...
MY RWD 2023
Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck
För er som har hämtat ut bilen nu nyligen. Vad är det för märke och modell på sommardäck som följer med? Samma från fabriken i Berlin vs Shanghai?
Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck
Tack för svar!
Är det samma modell fast 19” då som levereras på standard Gemini?
Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck
Nej,
Det är induction fälgar i svart.
Det är induction fälgar i svart.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck
Oh, vi får vänta till någon annan kan svara på det
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck
Är det någon som vet om yttre backvarnare ingår eller måste köpas extra på MY RWD?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7582
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck
Det finns inga sensorer på nya bilar, varken bak eller fram.
Köpa extra innebär Biltema t.ex.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck
Hängkuk ventus elbilsdäck med acoustic gummi på insidan. Rätt snåla med mönsterdjup från nya men det är för att de ska vara så tysta som möjligt. Runt 6-6.5mm som nya.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck
Tror inte det är för ljudnivån utan för låg förbrukning. Mina Good Year vinterdäck med 10 mm mönsterdjup är tystare.
Model Y LR AWD 2022
Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck
Dock är dom inte tysta