JanE skrev: ↑24 jan 2023 20:13
Jag har sökt för det idag. Den 2 feb kommer Tesla hem för att provköra. Det konstiga är att dom verkar helt ovetande om problemen?
Återkommer med vad dom anser efter besöket!
Jag har kört Teslor sedan 2016 och har aldrig haft denna typ av problem.
Om det är vinterrelaterat blir jag glad, men i USA verkar problemen finnas även i de varma delarna av landet.
Detta är första årsmodellen av S och X som fått värmepump, så att om det är som jag tror så är inte det så konstigt. Om du nu upplever det som ett problem, så måste det vara infästning eller något som inte sitter ordentligt, för min egen del är vibrationerna rätt subtila och försvinner efter typ 30 sek.
Men i S har dom ju integrerat luftsystemet för fjädringen i staget fram kanske det är något när den fyller på tuben som genererar vibrationer? https://www.youtube.com/watch?v=Jr9fxByhaGQ
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
JanE skrev: ↑24 jan 2023 20:13
Jag har sökt för det idag. Den 2 feb kommer Tesla hem för att provköra. Det konstiga är att dom verkar helt ovetande om problemen?
Återkommer med vad dom anser efter besöket!
Jag har kört Teslor sedan 2016 och har aldrig haft denna typ av problem.
Om det är vinterrelaterat blir jag glad, men i USA verkar problemen finnas även i de varma delarna av landet.
Detta är första årsmodellen av S och X som fått värmepump, så att om det är som jag tror så är inte det så konstigt. Om du nu upplever det som ett problem, så måste det vara infästning eller något som inte sitter ordentligt, för min egen del är vibrationerna rätt subtila och försvinner efter typ 30 sek.
Men i S har dom ju integrerat luftsystemet för fjädringen i staget fram kanske det är något när den fyller på tuben som genererar vibrationer? https://www.youtube.com/watch?v=Jr9fxByhaGQ
Är väl enkelt att testa om det är kompressorn till luftfjädringen. Bara stå stilla och höja/sänka några gånger för att se om den hoppar igång och orsakar aktuella vibrationer.
Nu har jag känt efter lite extra:
Vibrationerna i min bil börjar efter kanske 40-50km/h, och försvinner helt om bilen står still igen. Då bör det väl bara relaterat till att hjulen roterar, och inte en pump/fläkt som går, eller tänker jag helt fel?
Det är alltid bara när bilen har stått och blivit kall, och
Sen försvinner det av sig själv efter en minut eller så.
I morse när det var 5+ så upplevde jag att det vibrerade lite mindre, men det kan vara inbillning.
JanE skrev:Jag har sökt för det idag. Den 2 feb kommer Tesla hem för att provköra. Det konstiga är att dom verkar helt ovetande om problemen?
Återkommer med vad dom anser efter besöket!
Jag har kört Teslor sedan 2016 och har aldrig haft denna typ av problem.
Om det är vinterrelaterat blir jag glad, men i USA verkar problemen finnas även i de varma delarna av landet.
Vad fick du för återkoppling från Tesla? Vad är förklaringen, är et värt att lägga ett ärende för oss andra?
Jag har upplevt exakt samma som TS med min S Plaid.
Dock inte ett problem för mig.
Vad som dock gjort mig nervös några gånger är när jag satt mig i kall bil parkerad utomhus och typ i samband med att jag lägger i växel hör jag ett dovt men väldigt starkt vibrerande ljud som jag tror kommer från framvagnen. Detta är alltså innan bilen ens börjat rulla.
Ljudet kan i det närmaste beskrivas som att någon släpar något riktigt tungt på golvet på våningen ovanför. Det varar aldrig mer än 1-2 sekunder och uppträder aldrig om bilen parkerats i varmgarage. Har kanske hänt 5-8 ggr den gångna månaden.
Någon som känner igen detta? Kan det vara AC-relaterat?
Ursäkta om detta blev en trådkapning. Osäker på om dessa fenomen är relaterade.
Sitter det fortfarande spjäll vid luftintagen på Plaid så kan det kanske vara dom som
”motioneras” först av allt? Dom kan t.o.m. göra det bara bilen känner av nyckeln när
man går förbi, iaf på båda mina…
Bjelke skrev: ↑04 feb 2023 18:36
Näe jag tänkte mer på KrisJ:s fenomen vid start, för det kan knaka ganska
rejält när spjällen vrids och det är kallt.
Kanske. Spontant har jag känslan av att det är något mycket större/starkare än ett luftspjäll som ger ifrån sig detta ljud.
Verkar dock hända mer och mer sällan. Kanske ordnar det sig självt.
Bjelke skrev: ↑04 feb 2023 18:36
Näe jag tänkte mer på KrisJ:s fenomen vid start, för det kan knaka ganska
rejält när spjällen vrids och det är kallt.
Kanske. Spontant har jag känslan av att det är något mycket större/starkare än ett luftspjäll som ger ifrån sig detta ljud.
Verkar dock hända mer och mer sällan. Kanske ordnar det sig självt.
Luftfjädringen som justerar in sig då kanske? Det *borde* inte märkas egentligen men om bromsarna
ligger på (och det gör dom ju normalt då) så kan det knaka en del… känns lite långsökt,
speciellt på en ny bil (länkar kan ju också knaka i det läget men känns ännu mera
långsökt?).
KrisJ skrev: ↑04 feb 2023 06:35
Jag har upplevt exakt samma som TS med min S Plaid.
Dock inte ett problem för mig.
Vad som dock gjort mig nervös några gånger är när jag satt mig i kall bil parkerad utomhus och typ i samband med att jag lägger i växel hör jag ett dovt men väldigt starkt vibrerande ljud som jag tror kommer från framvagnen. Detta är alltså innan bilen ens börjat rulla.
Ljudet kan i det närmaste beskrivas som att någon släpar något riktigt tungt på golvet på våningen ovanför. Det varar aldrig mer än 1-2 sekunder och uppträder aldrig om bilen parkerats i varmgarage. Har kanske hänt 5-8 ggr den gångna månaden.
Någon som känner igen detta? Kan det vara AC-relaterat?
Ursäkta om detta blev en trådkapning. Osäker på om dessa fenomen är relaterade.
Japp, precis så.
Ljudet/vibrationerna kommer precis när jag startar från parkerat läge(utomhus) och börjar att rulla.
Det håller på i några sekunder, sen helt borta.
MS LR
MS LR Pearl White Next gen - Nöjd!
S75D Deep Blue Metallic - såld
JanE skrev:Jag har sökt för det idag. Den 2 feb kommer Tesla hem för att provköra. Det konstiga är att dom verkar helt ovetande om problemen?
Återkommer med vad dom anser efter besöket!
Jag har kört Teslor sedan 2016 och har aldrig haft denna typ av problem.
Om det är vinterrelaterat blir jag glad, men i USA verkar problemen finnas även i de varma delarna av landet.
Vad fick du för återkoppling från Tesla? Vad är förklaringen, är et värt att lägga ett ärende för oss andra?
Jag fick ändra tiden! Tesla kommer på fredag. Återkopplar efter det!
Senast redigerad av 1 JanE, redigerad totalt 12 gånger.
JanE skrev:Jag har sökt för det idag. Den 2 feb kommer Tesla hem för att provköra. Det konstiga är att dom verkar helt ovetande om problemen?
Återkommer med vad dom anser efter besöket!
Jag har kört Teslor sedan 2016 och har aldrig haft denna typ av problem.
Om det är vinterrelaterat blir jag glad, men i USA verkar problemen finnas även i de varma delarna av landet.
Vad fick du för återkoppling från Tesla? Vad är förklaringen, är et värt att lägga ett ärende för oss andra?
Jag fick ändra tiden! Tesla kommer på fredag. Återkopplar efter det!
JanE skrev:Jag har sökt för det idag. Den 2 feb kommer Tesla hem för att provköra. Det konstiga är att dom verkar helt ovetande om problemen?
Återkommer med vad dom anser efter besöket!
Jag har kört Teslor sedan 2016 och har aldrig haft denna typ av problem.
Om det är vinterrelaterat blir jag glad, men i USA verkar problemen finnas även i de varma delarna av landet.
Vad fick du för återkoppling från Tesla? Vad är förklaringen, är et värt att lägga ett ärende för oss andra?
Jag fick ändra tiden! Tesla kommer på fredag. Återkopplar efter det!
Dom kommer till mig imorgon, om det inte bokad om igen… vi får jämföra svaren vi får sen.
Jag satt i möte när dom kom förbi, och Rangern kunna tyvärr inte kännas av vad jag känner, när han provkörde själv. Så fortsättning följer för min del.
Tesla erkänner vibrationerna men har inte lyckats få bort dom. Hjulinställning var en av åtgärderna, men vibrationerna är kvar.
Kommer att be dom ta in bilen igen.
Otroligt irriterande varje gång man ska köra!
Senast redigerad av 1 JanE, redigerad totalt 12 gånger.
JanE skrev: ↑11 mar 2023 16:28
Tesla erkänner viberationerna men har inte lyckats få bort dom. Hjulinställning var en av åtgärderna, men viberationerna är kvar.
Kommer att be dom ta in bilen igen.
Otroligt irriterande varje gång man ska köra!
Hoppas det löser sig med bilen, börjar man märka av något irriterande så är det svårt att sluta lyssna eller känna efter.
Hade en VW T-Roc som höll på att driva mig till vansinne med gnissel i instrumentpanelen mellan 70 och 90 km/h.
Och vill du även se över din stavning avseende vibration så vore det en bonus!
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
JanE skrev: ↑11 mar 2023 16:28
Tesla erkänner viberationerna men har inte lyckats få bort dom. Hjulinställning var en av åtgärderna, men viberationerna är kvar.
Kommer att be dom ta in bilen igen.
Otroligt irriterande varje gång man ska köra!
Hoppas det löser sig med bilen, börjar man märka av något irriterande så är det svårt att sluta lyssna eller känna efter.
Hade en VW T-Roc som höll på att driva mig till vansinne med gnissel i instrumentpanelen mellan 70 och 90 km/h.
Och vill du även se över din stavning avseende vibration så vore det en bonus!
Är inne på Tesla nr 21 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu model x plaid 2022
Har nu fått tillbaka min bil!
Nu säger Tesla att det inte finns en lösning på vibrationsproblemet i dagsläget. Vidare meddelar Tesla att dom arbetar på en lösning.
Problemet orsakas av att oljetemperaturen är för låg vid start och efter en kort tids körning nås rätt temperatur. Det är anledningen till att vibrationerna upphör efter en stund.
Fråga mig inte vilken olja vi talar om! Jag väntar nu på en lösning.
Uppmanar också er som har identifierat problemet att anmäla detta till Tesla.
JanE skrev:Har nu fått tillbaka min bil!
Nu säger Tesla att det inte finns en lösning på vibrationsproblemet i dagsläget. Vidare meddelar Tesla att dom arbetar på en lösning.
Problemet orsakas av att oljetemperaturen är för låg vid start och efter en kort tids körning nås rätt temperatur. Det är anledningen till att vibrationerna upphör efter en stund.
Fråga mig inte vilken olja vi talar om! Jag väntar nu på en lösning.
Uppmanar också er som har identifierat problemet att anmäla detta till Tesla.
Jag stör mig mer på resonansljudet jag har när jag kör.
Det är också något som tesla inte har en lösning på.
Sen alla dessa känsliga sensorer...... Den är bra mycket mer känslig än den förra versionen
Är inne på Tesla nr 21 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu model x plaid 2022
JanE skrev:Har nu fått tillbaka min bil!
Nu säger Tesla att det inte finns en lösning på vibrationsproblemet i dagsläget. Vidare meddelar Tesla att dom arbetar på en lösning.
Problemet orsakas av att oljetemperaturen är för låg vid start och efter en kort tids körning nås rätt temperatur. Det är anledningen till att vibrationerna upphör efter en stund.
Fråga mig inte vilken olja vi talar om! Jag väntar nu på en lösning.
Uppmanar också er som har identifierat problemet att anmäla detta till Tesla.
Skönt att det erkännas som ett problem!
Jag ska höra av mig till Tesla igen, så de får ” jag lägga till mig på listan”.
Jag har samma problem i min gamla MS som inte har luftfjädring.
Så i mitt falla så kan det inte vara värmepump eller luftfjädring.
Så jag tror på förklaringen att oljan har får låg temp i början.