Hemmaladdning i hyresrätt

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hoffan
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 15 dec 2022 17:44

Hemmaladdning i hyresrätt

Inlägg av Hoffan »

Hej härliga forum!

Tänkte berätta lite om hur vi löst laddning hemma sedan vi blev med elbil.

Sambon och jag snöade in som fan på Tesla för ungefär ett år sedan. I september la vi äntligen vår beställning och förra fredagen hämtade vi ut vår älskade Model Y Performance i Huddinge.

Jag har sedan innan vår beställning funderat kring laddning då vi bor i lägenhet. Jag har goda laddningsmöjligheter på jobbet, kommunen erbjuder sex platser med gratis 11kw-laddning på stan, 5 minuters promenad från vårt hem. Dessutom finns Tesla Supercharger 5 minuter ifrån oss, precis utanför det Coop vi handlar hos flera gånger i veckan.
Att beställa blev tillslut en nobrainer.

Vi bor på markplan med gratis parkering precis utanför altanen där vi ihop med grannarna har "bestämda" platser, vi parkerar alltså gratis på samma plats varje dag.
Bild
Visst fan vore det bra om jag lyckas lösa ett sätt att ladda hemma? Vi har ju ändå spotpriser via Tibber och kan teoretiskt sett ladda riktigt billigt om nätterna.

Jag, som är helt novis gällande el och allt det där, fick en snilleblixt ett par veckor innan leverans när jag undersökte vårt proppskåp i lägenheten. Vi har ju trefas draget till spisen. 3x16A 2.5mm². Perfekt för elbilsladdning!

Kruxet då? Jo, det är ett perilexuttag (Fick googla mig till detta namn). Började nu tänka, detta kan vi väl använda för att ladda hemma?

Sagt och gjort, beställde hem en trefasladdare med CEE-uttag från Tesla, fick tag i en perilexkontakt som jag klippte av och kopplade ihop med en CEE-handske. Köpte slutligen en förlängningskabel på Biltema och var nu extremt redo att motta leverans för att testa min hemmaladdningslösning.

Bild

Nu, en vecka med bilen, måste jag säga att allt fungerar så satans klockrent, förutom den detaljen att vi behöver koppla ur spis/ugn och ha fönstret öppet för att kunna ladda. Vi löser det dock helt okej med hjälp av filtar och täcken :D

Bild

I och med att värme och varmvatten ingår i hyran så har vi inte direkt någon elbov som nyttjar faserna nattetid, vi kan alltså med gott samvete ladda på åtminstone 3x14A under nätterna utan att behöva oroa oss för överbelastning av huvudsäkringarna (Kör dock oftast 10A).

Bild

Vi har en plan att kontakta hyresvärden för att få tillåtelse att ta hit en elektriker som drar ut ett trefasuttag till altanen. Det skulle underlätta en hel del men behöver jag leva med nuvarande lösning så måste jag ändå säga att det absolut är värt det.

Vore kul att veta hur ni andra löst hemmaladdning i en hyresrätt/bostadsrätt där ni kan nyttja ert personliga elavtal. Kommentera gärna!

/Mvh
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Hemmaladdning i hyresrätt

Inlägg av Klintan »

Den där lösningen kommer inte hyresvärden jubla över.
Elbilist sedan 2014
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hemmaladdning i hyresrätt

Inlägg av SwedishAdvocate »

Här kommer en kanske naiv fråga:

Varför kan inte hyresvärden bara fixa fram en vettig laddmöjlighet?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hemmaladdning i hyresrätt

Inlägg av nek0 »

SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hemmaladdning i hyresrätt

Inlägg av SwedishAdvocate »

nek0 skrev: 18 mar 2023 07:31
Bor du i hyresrätt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hemmaladdning i hyresrätt

Inlägg av nek0 »

SwedishAdvocate skrev: 18 mar 2023 07:35
nek0 skrev: 18 mar 2023 07:31
Bor du i hyresrätt?
Nej, bostadsrätt.
Tror inte att det är mycket svårare i en hyresrätt, så länge man betalar allt själv.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Hemmaladdning i hyresrätt

Inlägg av DanneB »

Jag frågade min hyresvärd om jag kunde få sätta upp en laddstolpe vid min parkeringsplats.
Jovisst, bara du betalar kalaset, blev svaret.
Inga problem och den blev inkopplad i på rätt sätt i proppskåp med överbelastningsskydd etc. etc.
Kunde välja att lägga på en extrapeng för att få en "egen" inkoppling eller ta det på husets el.
Vi bestämde att jag skulle ta den på husets el och jag lämnar ett "kalkylblad" varje månad, där det står rakt upp och ner hur mycket jag laddat. Den får jag från laddstolpens app. Sedan har vi avtalat hur mycket jag betalar per kWh.

Skulle gissa att detta är enklare om man har en privat hyresvärd, som jag har.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hemmaladdning i hyresrätt

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Hoffan skrev: 18 mar 2023 02:30
Hej härliga forum!

Tänkte berätta lite om hur vi löst laddning hemma sedan vi blev med elbil.

Sambon och jag snöade in som fan på Tesla för ungefär ett år sedan. I september la vi äntligen vår beställning och förra fredagen hämtade vi ut vår älskade Model Y Performance i Huddinge.

Jag har sedan innan vår beställning funderat kring laddning då vi bor i lägenhet. Jag har goda laddningsmöjligheter på jobbet, kommunen erbjuder sex platser med gratis 11kw-laddning på stan, 5 minuters promenad från vårt hem. Dessutom finns Tesla Supercharger 5 minuter ifrån oss, precis utanför det Coop vi handlar hos flera gånger i veckan.
Att beställa blev tillslut en nobrainer.

Vi bor på markplan med gratis parkering precis utanför altanen där vi ihop med grannarna har "bestämda" platser, vi parkerar alltså gratis på samma plats varje dag.
Bild
Visst fan vore det bra om jag lyckas lösa ett sätt att ladda hemma? Vi har ju ändå spotpriser via Tibber och kan teoretiskt sett ladda riktigt billigt om nätterna.

Jag, som är helt novis gällande el och allt det där, fick en snilleblixt ett par veckor innan leverans när jag undersökte vårt proppskåp i lägenheten. Vi har ju trefas draget till spisen. 3x16A 2.5mm². Perfekt för elbilsladdning!

Kruxet då? Jo, det är ett perilexuttag (Fick googla mig till detta namn). Började nu tänka, detta kan vi väl använda för att ladda hemma?

Sagt och gjort, beställde hem en trefasladdare med CEE-uttag från Tesla, fick tag i en perilexkontakt som jag klippte av och kopplade ihop med en CEE-handske. Köpte slutligen en förlängningskabel på Biltema och var nu extremt redo att motta leverans för att testa min hemmaladdningslösning.

Bild

Nu, en vecka med bilen, måste jag säga att allt fungerar så satans klockrent, förutom den detaljen att vi behöver koppla ur spis/ugn och ha fönstret öppet för att kunna ladda. Vi löser det dock helt okej med hjälp av filtar och täcken :D

Bild

I och med att värme och varmvatten ingår i hyran så har vi inte direkt någon elbov som nyttjar faserna nattetid, vi kan alltså med gott samvete ladda på åtminstone 3x14A under nätterna utan att behöva oroa oss för överbelastning av huvudsäkringarna (Kör dock oftast 10A).

Bild

Vi har en plan att kontakta hyresvärden för att få tillåtelse att ta hit en elektriker som drar ut ett trefasuttag till altanen. Det skulle underlätta en hel del men behöver jag leva med nuvarande lösning så måste jag ändå säga att det absolut är värt det.

Vore kul att veta hur ni andra löst hemmaladdning i en hyresrätt/bostadsrätt där ni kan nyttja ert personliga elavtal. Kommentera gärna!

/Mvh

Man får vara lite försiktig med Perilexuttagen. Jag skulle inte köra mer än 3x10 A med de förhållandena.

Många Perilexuttag saknar även nolledare, då det var vanligt med 400 volt 3-fas spis tidigare. Elektrikern sparade då in en koppartråd.
.
Perilexuttag.JPG
Användarvisningsbild
Hoffan
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 15 dec 2022 17:44

Re: Hemmaladdning i hyresrätt

Inlägg av Hoffan »

Off Grid Byggaren skrev: 18 mar 2023 10:14


Man får vara lite försiktig med Perilexuttagen. Jag skulle inte köra mer än 3x10 A med de förhållandena.

Många Perilexuttag saknar även nolledare, då det var vanligt med 400 volt 3-fas spis tidigare. Elektrikern sparade då in en koppartråd.
.
Perilexuttag.JPG
Har förstått det! Nolledare finns, det dubbelkollade jag innan. Har testat mig fram och haft koll på värmeutvecklingen kring sladd och uttag.

Har medan jag sovit inte laddat med mer än 7A då vi egentligen inte behöver mer än så för de dagliga sträckorna
Användarvisningsbild
Hoffan
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 15 dec 2022 17:44

Re: Hemmaladdning i hyresrätt

Inlägg av Hoffan »

SwedishAdvocate skrev: 18 mar 2023 07:23
Här kommer en kanske naiv fråga:

Varför kan inte hyresvärden bara fixa fram en vettig laddmöjlighet?...
Haha mycket befogad fråga. Kommer ju såklart landa där tillslut, förmodligen när dom sett min nuvarande lösning. Detta blev ett lämpligt sätt att lösa laddproblemet på kort sikt.

Hyresvärden har inte alls varit medgörlig tidigare, fick blankt nej till att ens koppla in pulsmätare i min elmätare med deras närvaro.

I detta fall, bättre att be om förlåtelse än tillåtelse.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3621
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hemmaladdning i hyresrätt

Inlägg av jonasl »

Finns färdiga adaptrar Perilex-CEE om man vill ha det snäppet prydligare.

Och klart bättre än att ladda via shuko. Även om du begränsar dig till 3x10A så får du ju i riktigt bra med elektroner över en natt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hemmaladdning i hyresrätt

Inlägg av Niklas Z »

jonasl skrev: 18 mar 2023 11:15
Finns färdiga adaptrar Perilex-CEE om man vill ha det snäppet prydligare.

Och klart bättre än att ladda via shuko. Även om du begränsar dig till 3x10A så får du ju i riktigt bra med elektroner över en natt.
Ja, 3x10 A ger runt 50 kWh under 8 timmars laddning, lite beroende på laddförlusternas storlek.
Dessutom minskar det värmeutveckling i dåliga kontakter avsevärt. Finns där något områden med lite högre resistans (och därmed effektutveckling som värmer) så är ju den utvecklade effekten proportionell mot strömmen i kvadrat, så att sänka från 16 till 10 A betyder en minskning med ungefär 60 %.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Hemmaladdning i hyresrätt

Inlägg av NiklasTesla »

Hoffan skrev: 18 mar 2023 02:30
Hej härliga forum!

Tänkte berätta lite om hur vi löst laddning hemma sedan vi blev med elbil.

Sambon och jag snöade in som fan på Tesla för ungefär ett år sedan. I september la vi äntligen vår beställning och förra fredagen hämtade vi ut vår älskade Model Y Performance i Huddinge.

Jag har sedan innan vår beställning funderat kring laddning då vi bor i lägenhet. Jag har goda laddningsmöjligheter på jobbet, kommunen erbjuder sex platser med gratis 11kw-laddning på stan, 5 minuters promenad från vårt hem. Dessutom finns Tesla Supercharger 5 minuter ifrån oss, precis utanför det Coop vi handlar hos flera gånger i veckan.
Att beställa blev tillslut en nobrainer.

Vi bor på markplan med gratis parkering precis utanför altanen där vi ihop med grannarna har "bestämda" platser, vi parkerar alltså gratis på samma plats varje dag.
Bild
Visst fan vore det bra om jag lyckas lösa ett sätt att ladda hemma? Vi har ju ändå spotpriser via Tibber och kan teoretiskt sett ladda riktigt billigt om nätterna.

Jag, som är helt novis gällande el och allt det där, fick en snilleblixt ett par veckor innan leverans när jag undersökte vårt proppskåp i lägenheten. Vi har ju trefas draget till spisen. 3x16A 2.5mm². Perfekt för elbilsladdning!

Kruxet då? Jo, det är ett perilexuttag (Fick googla mig till detta namn). Började nu tänka, detta kan vi väl använda för att ladda hemma?

Sagt och gjort, beställde hem en trefasladdare med CEE-uttag från Tesla, fick tag i en perilexkontakt som jag klippte av och kopplade ihop med en CEE-handske. Köpte slutligen en förlängningskabel på Biltema och var nu extremt redo att motta leverans för att testa min hemmaladdningslösning.

Bild

Nu, en vecka med bilen, måste jag säga att allt fungerar så satans klockrent, förutom den detaljen att vi behöver koppla ur spis/ugn och ha fönstret öppet för att kunna ladda. Vi löser det dock helt okej med hjälp av filtar och täcken :D

Bild

I och med att värme och varmvatten ingår i hyran så har vi inte direkt någon elbov som nyttjar faserna nattetid, vi kan alltså med gott samvete ladda på åtminstone 3x14A under nätterna utan att behöva oroa oss för överbelastning av huvudsäkringarna (Kör dock oftast 10A).

Bild

Vi har en plan att kontakta hyresvärden för att få tillåtelse att ta hit en elektriker som drar ut ett trefasuttag till altanen. Det skulle underlätta en hel del men behöver jag leva med nuvarande lösning så måste jag ändå säga att det absolut är värt det.

Vore kul att veta hur ni andra löst hemmaladdning i en hyresrätt/bostadsrätt där ni kan nyttja ert personliga elavtal. Kommentera gärna!

/Mvh
Kreativt ;) MVH
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hemmaladdning i hyresrätt

Inlägg av Bjelke »

Jag gillar lösningen och kreativiteten här (såklart) :mrgreen:
Och med en begränsning i Ampere (som påpekats och ni även har koll på) så
lär det ju funka bra :)
Steg 1 = få det att funka bara helt enkelt = check på den.
Steg 2 = en seriös lösning = ni är redan på G där :)

Me like ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar