Senaste version 2023.6
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2023.2
Jag skulle gissa på att det är ett fåtal som får problem och därför anser Tesla att det är bättre att rulla ut den till fler. Det kan ju även vara så att de identifierat vilka bilar som som kan få problem och nu undviker att skjuta ut mjukvaran till dessa.
Jag kör 2023.2.10 och har inga av de problem som nämnts. Det betyder inte att det inte finns problem, men det kommer nästan alltid framstå som att versioner har större problem än de har om man ser till helheten eftersom de som har problem tenderar att skriva om det medan den stora massan som inte säger något inte har problem.
Jag kör 2023.2.10 och har inga av de problem som nämnts. Det betyder inte att det inte finns problem, men det kommer nästan alltid framstå som att versioner har större problem än de har om man ser till helheten eftersom de som har problem tenderar att skriva om det medan den stora massan som inte säger något inte har problem.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-5 BioPower -09
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 244
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: Senaste version 2023.2
Det är därför man köper en Tesla! Att få ständiga uppdateringar och agera betatestaremikebike skrev: ↑16 feb 2023 12:27Varför fortsätter de skicka ut en uppdatering som de vet medför problem?lawgiver skrev: ↑16 feb 2023 12:17 Liten varning:
2023.2.10 har genererat ljudproblem i vissa bilar, känt även internationellt, se separat tråd:
viewtopic.php?p=701877#p701877
Problemet är inte fixat i 2023.2.11.
Försämrad stereo och hackig styrning känns inte så lockande.
Begriper verkligen inte hur man kan misslyckas, har de verkligen ingen kvalitetskontroll innan uppdateringarna skickas ut? Jag tar helt ärligt hellre en uppdatering per år som inte orsakar nått fel än flera som efter varje uppdatering gör det som en bergochdalbana upplevelse mässigt
Audi E-tron 55, S-line -21
Re: Senaste version 2023.2
Det beror antagligen på att de inför ändringar i hårdvara löpande så antalet varianter är testa mot blir orimligt stort.
Model Y LR AWD 2022
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 5578
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Senaste version 2023.2
Ja, så är det enligt en tekniker jag pratade med.
Fast denna uppdatering innehåller ju bara automatisk rattvärme enligt beskrivningen, så varför påverkar den styrning och stereo?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Senaste version 2023.2
Då har man samtidigt svårt att släppa en uppdatering som passar alla utan det kommer alltid innebära problem för några vid varje uppdatering. Helt banans om du frågar mig (när det är en bil vi pratar om).
Släpp färre men bättre uppdateringar.
Audi E-tron 55, S-line -21
Re: Senaste version 2023.2
Har du avancerad inställt på uppdateringar? Då har du ju själv godtagit att få den tidigare och är en del av betatestandet.
Många som gnäller borde köra standard istället.
Release notes verkar högst summarisk, det skulle vara trevligt med en mer komplett lista.
Många som gnäller borde köra standard istället.
Release notes verkar högst summarisk, det skulle vara trevligt med en mer komplett lista.
Model Y LR AWD 2022
Re: Senaste version 2023.2
Så problemen som de flesta klagar över är enbart för de som valt avancerad? Då tar jag tillbaka mitt klagande helt och hållet. Då har man faktiskt valt att vara betatestare
Audi E-tron 55, S-line -21
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 5578
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Senaste version 2023.2
Jag har alltid kört Standard. Nu har jag 2023.2 väntande och jag tänker inte installera den.
På samma sätt som jag gjorde med den uppdatering som kopplade ur radarn. Fast där installerade Mobil Service den ändå.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Senaste version 2023.2
Många som gnäller på andra som gnäller borde läsa på lite också. Du får fortfarande betatesta även fast du har standard, du står bara längre bak i kön. Jag har alltid haft standard.
Mjukvaruindustrin jobbar oftast inte så. Att släppa uppdateringar ofta anses vara "agilt" - man vinner en massa saker som feedback och att snabbt kunna iterera. Släpper du mer sällan blir många saker knöligare. Är du intresserad så finns det mycket att läsa om det.
Re: Senaste version 2023.2
Vet inte hur stor skillnaden är i praktiken. Jag kör "avancerad" men brukar avvakta med att installera för att se om många verkar få problem. Just nu ligger jag kvar på sista 2022-versionen..
Men det skulle helt klart kunna testas mer och fungera bättre.
Model Y LR AWD 2022
Re: Senaste version 2023.2
Tycker man ska skilja på mjukvara och mjukvara. Det är mjukvara för en bil vi pratar om och inte en programvara till PC etc. Borde ställas mer krav på validering än vad som görs när det gäller fordon som potentiellt kan orsaka livsfarliga situationer vid fel.Curik skrev: ↑23 feb 2023 10:54Många som gnäller på andra som gnäller borde läsa på lite också. Du får fortfarande betatesta även fast du har standard, du står bara längre bak i kön. Jag har alltid haft standard.
Mjukvaruindustrin jobbar oftast inte så. Att släppa uppdateringar ofta anses vara "agilt" - man vinner en massa saker som feedback och att snabbt kunna iterera. Släpper du mer sällan blir många saker knöligare. Är du intresserad så finns det mycket att läsa om det.
Jag tror inte flygindustrin t ex. arbetar så här, de har trots allt mjukvara med…
Audi E-tron 55, S-line -21
Re: Senaste version 2023.2
Det kan man tycka, men det är såhär Tesla arbetar. Flygindustrin arbetar till stor del också såhär men vi släpper ju inte ut mjukvaran direkt till slutkund där precis. Speciellt inte på flygkritiskt. Då hade vi varit arbetslösa.Nect skrev: ↑23 feb 2023 12:50Tycker man ska skilja på mjukvara och mjukvara. Det är mjukvara för en bil vi pratar om och inte en programvara till PC etc. Borde ställas mer krav på validering än vad som görs när det gäller fordon som potentiellt kan orsaka livsfarliga situationer vid fel.Curik skrev: ↑23 feb 2023 10:54Många som gnäller på andra som gnäller borde läsa på lite också. Du får fortfarande betatesta även fast du har standard, du står bara längre bak i kön. Jag har alltid haft standard.
Mjukvaruindustrin jobbar oftast inte så. Att släppa uppdateringar ofta anses vara "agilt" - man vinner en massa saker som feedback och att snabbt kunna iterera. Släpper du mer sällan blir många saker knöligare. Är du intresserad så finns det mycket att läsa om det.
Jag tror inte flygindustrin t ex. arbetar så här, de har trots allt mjukvara med…

Däremot kan du nog vara lugn i att olika programvaror i din Tesla utvecklas på olika sätt. Jag tror inte man experimenterar lika mycket med mjukvaran som faktiskt kör din bil. Tyvärr verkar Autopilot-teamet vara lite oförsiktiga

Re: Senaste version 2023.2
Har fått automatiskt rattvärme men om man kör manuellt i appen då blir det lägsta nivån i bilen. Samma hos er?
Re: Senaste version 2023.2
Typ Boeing 737 Max?Nect skrev:
Jag tror inte flygindustrin t ex. arbetar så här, de har trots allt mjukvara med…

- martinot
- Teslaägare
- Inlägg: 10704
- Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
- Ort: invite.tibber.com/416084f
- Kontakt:
Re: Senaste version 2023.2
Jo, den var ju katastrofalt projekt. Man lade ut mjukvaran off-shore till billiga indiska konsulter som hade lite erfarenhet av flyg. Detta, tillsammans med en ledning som ljög mer än Musk, ledde ju till katastrofprojekt gällande mjukvaruutveckling.
Sedan gnälls det mycket på Tesla, och det skall de absolut ha, men det blir ju lite komiskt när det är VAG-bilister som gnäller. Just problem mjukvaruutveckling har ju kostat VAG-gruppen miljarder för att de inte fått ordning på den. Så de är ju knappast en förebild för Tesla att ta efter (även om Tesla förtjänar mycket kritik och skit håller jag med om).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Senaste version 2023.2
Om du syftar på bland annat mig så har inte mitt bilval något med mina synpunkter att göra om det känns bättremartinot skrev: ↑23 feb 2023 20:03Jo, den var ju katastrofalt projekt. Man lade ut mjukvaran off-shore till billiga indiska konsulter som hade lite erfarenhet av flyg. Detta, tillsammans med en ledning som ljög mer än Musk, ledde ju till katastrofprojekt gällande mjukvaruutveckling.
Sedan gnälls det mycket på Tesla, och det skall de absolut ha, men det blir ju lite komiskt när det är VAG-bilister som gnäller. Just problem mjukvaruutveckling har ju kostat VAG-gruppen miljarder för att de inte fått ordning på den. Så de är ju knappast en förebild för Tesla att ta efter (även om Tesla förtjänar mycket kritik och skit håller jag med om).
Men VAG har åtminstone erkänt att de haft stora problem med sin mjukvara till de nya bilarna, där de medvetet flyttat fram leveransdatumet tills de fått bukt med det värsta, vilket är raka motsatsen till hur Tesla hanterar det…
Tesla är duktig på utveckling och mjukvara. Men lider av ”fort men fel” då tid är pengar för Elon. Varför ska de själva testa något när deras kunder kan gör det gratis utan att någon direkt klagar?
Audi E-tron 55, S-line -21
- martinot
- Teslaägare
- Inlägg: 10704
- Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
- Ort: invite.tibber.com/416084f
- Kontakt:
Re: Senaste version 2023.2
Sure.Nect skrev: ↑23 feb 2023 20:47Om du syftar på bland annat mig så har inte mitt bilval något med mina synpunkter att göra om det känns bättremartinot skrev: ↑23 feb 2023 20:03Jo, den var ju katastrofalt projekt. Man lade ut mjukvaran off-shore till billiga indiska konsulter som hade lite erfarenhet av flyg. Detta, tillsammans med en ledning som ljög mer än Musk, ledde ju till katastrofprojekt gällande mjukvaruutveckling.
Sedan gnälls det mycket på Tesla, och det skall de absolut ha, men det blir ju lite komiskt när det är VAG-bilister som gnäller. Just problem mjukvaruutveckling har ju kostat VAG-gruppen miljarder för att de inte fått ordning på den. Så de är ju knappast en förebild för Tesla att ta efter (även om Tesla förtjänar mycket kritik och skit håller jag med om).
Men VAG har åtminstone erkänt att de haft stora problem med sin mjukvara till de nya bilarna, där de medvetet flyttat fram leveransdatumet tills de fått bukt med det värsta, vilket är raka motsatsen till hur Tesla hanterar det…
Tesla är duktig på utveckling och mjukvara. Men lider av ”fort men fel” då tid är pengar för Elon. Varför ska de själva testa något när deras kunder kan gör det gratis utan att någon direkt klagar?

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Senaste version 2023.2
Klicka ur Beta..Nect skrev: ↑23 feb 2023 08:55Det är därför man köper en Tesla! Att få ständiga uppdateringar och agera betatestaremikebike skrev: ↑16 feb 2023 12:27Varför fortsätter de skicka ut en uppdatering som de vet medför problem?lawgiver skrev: ↑16 feb 2023 12:17 Liten varning:
2023.2.10 har genererat ljudproblem i vissa bilar, känt även internationellt, se separat tråd:
viewtopic.php?p=701877#p701877
Problemet är inte fixat i 2023.2.11.
Försämrad stereo och hackig styrning känns inte så lockande.
Begriper verkligen inte hur man kan misslyckas, har de verkligen ingen kvalitetskontroll innan uppdateringarna skickas ut? Jag tar helt ärligt hellre en uppdatering per år som inte orsakar nått fel än flera som efter varje uppdatering gör det som en bergochdalbana upplevelse mässigt
Om du är osäker så kan du googla beta programvara..
Re: Senaste version 2023.2
Har du ens en Tesla? Allt är i evig beta... Ska du köra en Tesla utan "beta"-märkning har du inte ens cruise control. Man ska vara glad att laddning av bilen och bromsarna inte är i beta.

Re: Senaste version 2023.2
I den här tråden var det nån som skrev att den senaste uppdateringen gjorde att helljusautomatiken slår på helljuset snabbare efter möte, så igår kväll fick jag en första möjlighet att testa detta. Körde först på mindre landsväg. Bilen bländade av helt OK, men det tog varje gång c:a 3 sekunder efter mötet tills den slog på helljus igen. Så, ingen förbättring.
När jag körde ut på E18 som där var 2+1 väg så tvingades jag strax ge upp eftersom den bländade av och slog på helt slumpmässigt och jag fick massor av ilskna blinkningar från mötande trafik.
Återgår till manuell helljuskontroll.
När jag körde ut på E18 som där var 2+1 väg så tvingades jag strax ge upp eftersom den bländade av och slog på helt slumpmässigt och jag fick massor av ilskna blinkningar från mötande trafik.
Återgår till manuell helljuskontroll.
Re: Senaste version 2023.6
Enligt Notateslaapp finns det inget i 2023.6.8 för legacy S & X i Sverige. Ändå laddas den nu ner till min X. Märkligt.
MX LR (Raven) 2019