Tänkte berätta lite om hur vi löst laddning hemma sedan vi blev med elbil.
Sambon och jag snöade in som fan på Tesla för ungefär ett år sedan. I september la vi äntligen vår beställning och förra fredagen hämtade vi ut vår älskade Model Y Performance i Huddinge.
Jag har sedan innan vår beställning funderat kring laddning då vi bor i lägenhet. Jag har goda laddningsmöjligheter på jobbet, kommunen erbjuder sex platser med gratis 11kw-laddning på stan, 5 minuters promenad från vårt hem. Dessutom finns Tesla Supercharger 5 minuter ifrån oss, precis utanför det Coop vi handlar hos flera gånger i veckan.
Att beställa blev tillslut en nobrainer.
Vi bor på markplan med gratis parkering precis utanför altanen där vi ihop med grannarna har "bestämda" platser, vi parkerar alltså gratis på samma plats varje dag.

Visst fan vore det bra om jag lyckas lösa ett sätt att ladda hemma? Vi har ju ändå spotpriser via Tibber och kan teoretiskt sett ladda riktigt billigt om nätterna.
Jag, som är helt novis gällande el och allt det där, fick en snilleblixt ett par veckor innan leverans när jag undersökte vårt proppskåp i lägenheten. Vi har ju trefas draget till spisen. 3x16A 2.5mm². Perfekt för elbilsladdning!
Kruxet då? Jo, det är ett perilexuttag (Fick googla mig till detta namn). Började nu tänka, detta kan vi väl använda för att ladda hemma?
Sagt och gjort, beställde hem en trefasladdare med CEE-uttag från Tesla, fick tag i en perilexkontakt som jag klippte av och kopplade ihop med en CEE-handske. Köpte slutligen en förlängningskabel på Biltema och var nu extremt redo att motta leverans för att testa min hemmaladdningslösning.

Nu, en vecka med bilen, måste jag säga att allt fungerar så satans klockrent, förutom den detaljen att vi behöver koppla ur spis/ugn och ha fönstret öppet för att kunna ladda. Vi löser det dock helt okej med hjälp av filtar och täcken

I och med att värme och varmvatten ingår i hyran så har vi inte direkt någon elbov som nyttjar faserna nattetid, vi kan alltså med gott samvete ladda på åtminstone 3x14A under nätterna utan att behöva oroa oss för överbelastning av huvudsäkringarna (Kör dock oftast 10A).

Vi har en plan att kontakta hyresvärden för att få tillåtelse att ta hit en elektriker som drar ut ett trefasuttag till altanen. Det skulle underlätta en hel del men behöver jag leva med nuvarande lösning så måste jag ändå säga att det absolut är värt det.
Vore kul att veta hur ni andra löst hemmaladdning i en hyresrätt/bostadsrätt där ni kan nyttja ert personliga elavtal. Kommentera gärna!
/Mvh