rexikan skrev: ↑10 mar 2023 16:45 När Tesla sänkte priset på Model Y med 150 000 kr så bestämde jag mig för att byta ut vår fyra år gamla Kia eNiro (6000 mil). Så den 25:e februari slog vi till. Efter flera veckors väntande med leveransdatum ändrade hit och dit, så dök det upp en likadan bil som lagerbil fast sänkt ytterligare 32 400 kr. Så då köpte vi den och bad Tesla flytta över betalningen från den första bilen. Till vår glädje så var det inga problem och vi fick till och med tillbaks bokningsavgiften på 2500 kr.
Så här såg det ut med alla turer:
2023-01-25 Beställer teslan. Uppskattad leverans februari-mars.
2023-01-30 Fått VIN. Nytt leveransintervall, 16-31 mars
2023-02-02 Nytt leveransintervall, mars-april
2023-02-06 Nytt leveransintervall, 14-28 februari
2023-02-07 Bilen förregistreras.
2023-02-08 Hittade registreringsnumret i Car.Info
2023-02-15 Nytt leveransintervall, 21 februari-7 mars
2023-02-21 Förlorat VIN
2023-02-22 Nytt leveransintervall, 20-31 mars
2023-02-26 Återfått VIN
2023-03-04 Köper lagerbil i Stockholm som är nedsatt med 32 400 kr. Tillverkad 16/12-22 precis som vår beställda bil.
2023-03-07 Ber Tesla flytta betalningen från bil 1 till bil 2. De fixar det samma dag och makulerar beställning av bil 1 utan avgift.
2023-03-09 Hämtar bilen i Huddinge och kör till Göteborg.
Jag hade fått tid att hämta 15.30, men redan klockan 13 så fick jag SMS om att jag kunde godkänna köpet i appen och få tillgång till bilen. Nu kom jag inte fram förrän 14.40, men det var ändå trevligt att inte behöva vänta till utsatt tid.
Det fanns en kille där som man kunde få hjälp av om man ville, men annars var det bara att gå till bilen, godkänna, och kliva in. Allt fanns i bilen inklusive sommardäcken. Det hade snöat en hel del dagen innan och bilen hade mycket snö på sig. Som tur var så hade jag med mig handskar.
Bilen hade 32% laddning, och det räckte för att ta mig till första snabbladdaren på min väg hem till Göteborg. Det var ett riktigt snöoväder så jag kunde ofta inte köra mer än 50-70 km/h på motorvägen. Men jag tog mig hem helskinnad.
756C632C-4DBE-4579-B898-DBD0F574A466_1_105_c.jpeg
Några intryck:
Kvaliteten verkar vara väldigt bra. Jag har inte hittat något som är snett eller inte fungerar än. Har dock inte hunnit testa allt än.
Det var -1 grad och batteriet var kallt. Det innebär att jag inte hade någon "regen" eller "one pedal driving" eftersom LFP batteriet inte kan ladda under 0 grader. Jag hade ungefär half effekt på framdrivningen, och det räcker ju till för att köra, men det var inget drag i den. Allt eftersom batteriet vämdes så blev det som det skall vara. Jag visste att det var så, men det är ändå lite konfunderande. Har sett att Tesla har en uppdatering som gör så att bilen använder bromsen istället när batteriet inte kan ta laddning, men den uppdateringen är inte tillgänglig i Sverige. Vår Kia har bra regen oavsett temperatur och om batteriet är fulladdat. Hur gör ni anda som har LFP? Förvärmer ni alltid, eller kör ni på ändå?
Automatiska vindrutetorkare fungerar dåligt, precis som folk säger. Inte så stort problem eftersom man kan sköta det manuellt. Ser ändå fram emot en framtida uppdatering. Väldigt smidigt med att spolarvätska kommer direkt ur torkararmarna. Rengör effektivare och så skymmer det inte sikten när man spolar.
Hel och halvljus är fantastiskt! Halvljuset fungerar mycket bra på motorväg eftersom den lyser starkt hela vägen fram till gränsen där den inte lyser längre. Dessutom så lyser den upp högersidan bra så man ser vilt. Automatiken fungerar sådär. Kände mig inte riktigt bekväm med att den ibland missar att blända av, och att den dröjer väl länge att slå på. OK, men ser även här fram emot en uppdatering. Får de dessutom till riktig matrix belysning så kommer det vara väldigt bra. Skönt att hårvaran är där i alla fall.
Farthållaren fungerade bra tycker jag, trots att det snöade så mycket. Helt OK ändå.
Autostyrning verkar fungera bra. Kunde inte använda den så mycket eftersom det var så mycket snöfall. Jag hade en spökbromsning utan att det var något speciellt som hände, men det släppte innan jag ens han reagera. Kian är bättre med sin radar. Har inte haft en enda spökbromsning på den under 6000 mils körning.
Till min glädje så var det Hakkapeliitta R5 vinterdäck, och inte R3 som det har varit innan. Bilen gick fint i snön. Bakhjulsdrift har verkligen blivit bättre sedan min barndoms volvobilar på 80-talet.
Hatthyllan hade en design som jag inte sett innan. Den fungerar lite som ett jalusiskåp, att den har flera segment som åker ner bakåt när man skjuter den ifrån sig. Tycker det verkar praktiskt, men jag tror inte jag kommer använda den.
Jag tycker verkligen att det är dumsnålt att de har plockat bort ultraljudssensorerna. Är väldigt trevligt att ha när det är trångt. Men jag har aldrig kört in i något innan när jag har varit utan, så jag tror väl att jag skall klara det nu också.
Supercharging med en Tesla är verkligen trevligt. Så skönt att inte stå och fippla med massa appar och trasiga 50kW-laddare. Bilens uppskattning till nästa laddstopp stämde bra, men däremot inte dess uppskattning om hur mycket jag måste ladda för att komma vidare till nästa. När jag gjorde om planeringen fick jag bättre siffror. Förhoppningsvis är detta något som kommer förbättras.
Ratt och sätesvärmare fungerar bättre än i någon annan bil jag har haft. Ofta blir man grillad i rumpan även på låg inställning, men i teslan är det lagom varmt när jag sätter den på automatik.
Fjädringen är bra så vitt jag kan bedömma. Har inte kört den på dåliga vägar än, men inget som stack ut.
Jag kanske återkommer när jag har lite fler mil under bältet. Så här långt är jag mycket nöjd. Det är skönt att ha bytt beställningsångesten mot ägarglädjen!
Hur mycket betalade du för den?
Är det vit med svart interiör?
Hur är känslan nu med lite fler mil under bältet? Nöjd med acc och räckvidd?