Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

2S3XY
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 mar 2023 22:35

Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck

Inlägg av 2S3XY »

rexikan skrev: 10 mar 2023 16:45
När Tesla sänkte priset på Model Y med 150 000 kr så bestämde jag mig för att byta ut vår fyra år gamla Kia eNiro (6000 mil). Så den 25:e februari slog vi till. Efter flera veckors väntande med leveransdatum ändrade hit och dit, så dök det upp en likadan bil som lagerbil fast sänkt ytterligare 32 400 kr. Så då köpte vi den och bad Tesla flytta över betalningen från den första bilen. Till vår glädje så var det inga problem och vi fick till och med tillbaks bokningsavgiften på 2500 kr.

Så här såg det ut med alla turer:

2023-01-25 Beställer teslan. Uppskattad leverans februari-mars.
2023-01-30 Fått VIN. Nytt leveransintervall, 16-31 mars
2023-02-02 Nytt leveransintervall, mars-april
2023-02-06 Nytt leveransintervall, 14-28 februari
2023-02-07 Bilen förregistreras.
2023-02-08 Hittade registreringsnumret i Car.Info
2023-02-15 Nytt leveransintervall, 21 februari-7 mars
2023-02-21 Förlorat VIN
2023-02-22 Nytt leveransintervall, 20-31 mars
2023-02-26 Återfått VIN
2023-03-04 Köper lagerbil i Stockholm som är nedsatt med 32 400 kr. Tillverkad 16/12-22 precis som vår beställda bil.
2023-03-07 Ber Tesla flytta betalningen från bil 1 till bil 2. De fixar det samma dag och makulerar beställning av bil 1 utan avgift.
2023-03-09 Hämtar bilen i Huddinge och kör till Göteborg.

Jag hade fått tid att hämta 15.30, men redan klockan 13 så fick jag SMS om att jag kunde godkänna köpet i appen och få tillgång till bilen. Nu kom jag inte fram förrän 14.40, men det var ändå trevligt att inte behöva vänta till utsatt tid.

Det fanns en kille där som man kunde få hjälp av om man ville, men annars var det bara att gå till bilen, godkänna, och kliva in. Allt fanns i bilen inklusive sommardäcken. Det hade snöat en hel del dagen innan och bilen hade mycket snö på sig. Som tur var så hade jag med mig handskar.

Bilen hade 32% laddning, och det räckte för att ta mig till första snabbladdaren på min väg hem till Göteborg. Det var ett riktigt snöoväder så jag kunde ofta inte köra mer än 50-70 km/h på motorvägen. Men jag tog mig hem helskinnad.


756C632C-4DBE-4579-B898-DBD0F574A466_1_105_c.jpeg


Några intryck:

Kvaliteten verkar vara väldigt bra. Jag har inte hittat något som är snett eller inte fungerar än. Har dock inte hunnit testa allt än.

Det var -1 grad och batteriet var kallt. Det innebär att jag inte hade någon "regen" eller "one pedal driving" eftersom LFP batteriet inte kan ladda under 0 grader. Jag hade ungefär half effekt på framdrivningen, och det räcker ju till för att köra, men det var inget drag i den. Allt eftersom batteriet vämdes så blev det som det skall vara. Jag visste att det var så, men det är ändå lite konfunderande. Har sett att Tesla har en uppdatering som gör så att bilen använder bromsen istället när batteriet inte kan ta laddning, men den uppdateringen är inte tillgänglig i Sverige. Vår Kia har bra regen oavsett temperatur och om batteriet är fulladdat. Hur gör ni anda som har LFP? Förvärmer ni alltid, eller kör ni på ändå?

Automatiska vindrutetorkare fungerar dåligt, precis som folk säger. Inte så stort problem eftersom man kan sköta det manuellt. Ser ändå fram emot en framtida uppdatering. Väldigt smidigt med att spolarvätska kommer direkt ur torkararmarna. Rengör effektivare och så skymmer det inte sikten när man spolar.

Hel och halvljus är fantastiskt! Halvljuset fungerar mycket bra på motorväg eftersom den lyser starkt hela vägen fram till gränsen där den inte lyser längre. Dessutom så lyser den upp högersidan bra så man ser vilt. Automatiken fungerar sådär. Kände mig inte riktigt bekväm med att den ibland missar att blända av, och att den dröjer väl länge att slå på. OK, men ser även här fram emot en uppdatering. Får de dessutom till riktig matrix belysning så kommer det vara väldigt bra. Skönt att hårvaran är där i alla fall.

Farthållaren fungerade bra tycker jag, trots att det snöade så mycket. Helt OK ändå.

Autostyrning verkar fungera bra. Kunde inte använda den så mycket eftersom det var så mycket snöfall. Jag hade en spökbromsning utan att det var något speciellt som hände, men det släppte innan jag ens han reagera. Kian är bättre med sin radar. Har inte haft en enda spökbromsning på den under 6000 mils körning.

Till min glädje så var det Hakkapeliitta R5 vinterdäck, och inte R3 som det har varit innan. Bilen gick fint i snön. Bakhjulsdrift har verkligen blivit bättre sedan min barndoms volvobilar på 80-talet.

Hatthyllan hade en design som jag inte sett innan. Den fungerar lite som ett jalusiskåp, att den har flera segment som åker ner bakåt när man skjuter den ifrån sig. Tycker det verkar praktiskt, men jag tror inte jag kommer använda den.

Jag tycker verkligen att det är dumsnålt att de har plockat bort ultraljudssensorerna. Är väldigt trevligt att ha när det är trångt. Men jag har aldrig kört in i något innan när jag har varit utan, så jag tror väl att jag skall klara det nu också.

Supercharging med en Tesla är verkligen trevligt. Så skönt att inte stå och fippla med massa appar och trasiga 50kW-laddare. Bilens uppskattning till nästa laddstopp stämde bra, men däremot inte dess uppskattning om hur mycket jag måste ladda för att komma vidare till nästa. När jag gjorde om planeringen fick jag bättre siffror. Förhoppningsvis är detta något som kommer förbättras.

Ratt och sätesvärmare fungerar bättre än i någon annan bil jag har haft. Ofta blir man grillad i rumpan även på låg inställning, men i teslan är det lagom varmt när jag sätter den på automatik.

Fjädringen är bra så vitt jag kan bedömma. Har inte kört den på dåliga vägar än, men inget som stack ut.

Jag kanske återkommer när jag har lite fler mil under bältet. Så här långt är jag mycket nöjd. Det är skönt att ha bytt beställningsångesten mot ägarglädjen!

Hur mycket betalade du för den?
Är det vit med svart interiör?
Hur är känslan nu med lite fler mil under bältet? Nöjd med acc och räckvidd?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck

Inlägg av HelectriC »

NEO skrev: 17 mar 2023 20:24
Lenne skrev: 17 mar 2023 12:36
Liqwid78 skrev: 17 mar 2023 12:03
Nej,
Det är induction fälgar i svart.
Förstod att du köpt 20” men undrar vad de som köpt standard 19” Gemini fått för sommardäck på sina bilar?
Hängkuk ventus elbilsdäck med acoustic gummi på insidan. Rätt snåla med mönsterdjup från nya men det är för att de ska vara så tysta som möjligt. Runt 6-6.5mm som nya.

Tråkigt med något sådant på bilen. En del hävdar ju t.o.m. att bilar är feminina, men idag kan man ju definiera sig som vad som helst ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck

Inlägg av LarsOJ »

NEO skrev: 17 mar 2023 20:24
Lenne skrev: 17 mar 2023 12:36
Liqwid78 skrev: 17 mar 2023 12:03
Nej,
Det är induction fälgar i svart.
Förstod att du köpt 20” men undrar vad de som köpt standard 19” Gemini fått för sommardäck på sina bilar?
Hängkuk ventus elbilsdäck med acoustic gummi på insidan. Rätt snåla med mönsterdjup från nya men det är för att de ska vara så tysta som möjligt. Runt 6-6.5mm som nya.
:lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck

Inlägg av Bjelke »

Episkt nästan ju :lol: (kan inte säga att jag inte säger lika ibland :lol: )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
2S3XY
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 mar 2023 22:35

Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck

Inlägg av 2S3XY »

Finns det någon skillnad utseendemässigt mellan MYLR & MYRWD?

Interiört är det helt identiskt och exteriört står det dual motor på LR men inget alls på RWD?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck

Inlägg av NEO »

2S3XY skrev: 19 mar 2023 17:14
Finns det någon skillnad utseendemässigt mellan MYLR & MYRWD?

Interiört är det helt identiskt och exteriört står det dual motor på LR men inget alls på RWD?
Korrekt. Ingen skillnad förutom dual motor badge på LR.

En annan skillnad (utöver det självklara dvs AWD, en motor extra och mer effekt osv osv) är att MY RWD inte har Terrängläge som LR/P har.
robegb
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 okt 2018 11:56

Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck

Inlägg av robegb »

NEO skrev: 19 mar 2023 17:38
2S3XY skrev: 19 mar 2023 17:14
Finns det någon skillnad utseendemässigt mellan MYLR & MYRWD?

Interiört är det helt identiskt och exteriört står det dual motor på LR men inget alls på RWD?
Korrekt. Ingen skillnad förutom dual motor badge på LR.

En annan skillnad (utöver det självklara dvs AWD, en motor extra och mer effekt osv osv) är att MY RWD inte har Terrängläge som LR/P har.
Det är inte samma stereo tror jag? M3 har ju reducerad premiuminteriör står det. Standard range alltså.
2023 Röd M3 AWD
2S3XY
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 mar 2023 22:35

Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck

Inlägg av 2S3XY »

robegb skrev: 19 mar 2023 17:54
NEO skrev: 19 mar 2023 17:38
2S3XY skrev: 19 mar 2023 17:14
Finns det någon skillnad utseendemässigt mellan MYLR & MYRWD?

Interiört är det helt identiskt och exteriört står det dual motor på LR men inget alls på RWD?
Korrekt. Ingen skillnad förutom dual motor badge på LR.

En annan skillnad (utöver det självklara dvs AWD, en motor extra och mer effekt osv osv) är att MY RWD inte har Terrängläge som LR/P har.
Det är inte samma stereo tror jag? M3 har ju reducerad premiuminteriör står det. Standard range alltså.
Jo på MY har alla samma stereo, på 3an skiljer det som du säger
2S3XY
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 mar 2023 22:35

Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck

Inlägg av 2S3XY »

NEO skrev: 19 mar 2023 17:38
2S3XY skrev: 19 mar 2023 17:14
Finns det någon skillnad utseendemässigt mellan MYLR & MYRWD?

Interiört är det helt identiskt och exteriört står det dual motor på LR men inget alls på RWD?
Korrekt. Ingen skillnad förutom dual motor badge på LR.

En annan skillnad (utöver det självklara dvs AWD, en motor extra och mer effekt osv osv) är att MY RWD inte har Terrängläge som LR/P har.
Tack för bra svar 👌

Vill minnas att någon skrev att det skiljde något med dimljus eller liknande men vet inte om det stämmer
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck

Inlägg av NEO »

2S3XY skrev: 19 mar 2023 19:16
NEO skrev: 19 mar 2023 17:38
2S3XY skrev: 19 mar 2023 17:14
Finns det någon skillnad utseendemässigt mellan MYLR & MYRWD?

Interiört är det helt identiskt och exteriört står det dual motor på LR men inget alls på RWD?
Korrekt. Ingen skillnad förutom dual motor badge på LR.

En annan skillnad (utöver det självklara dvs AWD, en motor extra och mer effekt osv osv) är att MY RWD inte har Terrängläge som LR/P har.
Tack för bra svar 👌

Vill minnas att någon skrev att det skiljde något med dimljus eller liknande men vet inte om det stämmer
Det stämmer, MY RWD har inga dimljus. Det har LR och P.
Vincent90
Inlägg: 59
Blev medlem: 15 feb 2023 21:33

Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck

Inlägg av Vincent90 »

Jag upplever min rwd väldigt skakig. Har ni samma erfarenheter? Det går typ inte att luta sig på nackstödet. Det vibrerar och känns inte alls bekvämt. Detta märks speciellt vid högre hastigheter. Jag har anmält detta hos Tesla men undrar om ni andra har det likadant. Jag har aldrig märkt det men någon annan bil tidigare.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck

Inlägg av tesla newbie »

Vincent90 skrev: 04 apr 2023 07:05
Jag upplever min rwd väldigt skakig. Har ni samma erfarenheter? Det går typ inte att luta sig på nackstödet. Det vibrerar och känns inte alls bekvämt. Detta märks speciellt vid högre hastigheter. Jag har anmält detta hos Tesla men undrar om ni andra har det likadant. Jag har aldrig märkt det men någon annan bil tidigare.
Låter nästan som ett obalanserat hjul. Jag har en 2021 med den ökänt hårda fjädringen ( :-) ) och jag upplever inte det du beskriver.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1977
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck

Inlägg av pejvic »

Vincent90 skrev: 04 apr 2023 07:05
Jag upplever min rwd väldigt skakig. Har ni samma erfarenheter? Det går typ inte att luta sig på nackstödet. Det vibrerar och känns inte alls bekvämt. Detta märks speciellt vid högre hastigheter. Jag har anmält detta hos Tesla men undrar om ni andra har det likadant. Jag har aldrig märkt det men någon annan bil tidigare.
Du har inte is liggande i fälgarna?
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck

Inlägg av Collin87 »

Vincent90 skrev: 04 apr 2023 07:05
Jag upplever min rwd väldigt skakig. Har ni samma erfarenheter? Det går typ inte att luta sig på nackstödet. Det vibrerar och känns inte alls bekvämt. Detta märks speciellt vid högre hastigheter. Jag har anmält detta hos Tesla men undrar om ni andra har det likadant. Jag har aldrig märkt det men någon annan bil tidigare.
Is som skrevs innan, alternativt grusbeläggning i fälgarna.
Just grusbeläggning händer mig ofta då vi kör mycket grusväg, fuktigt grus rinner gärna och samlas på ett ställe i fälgen.
I hastigheter över 70-80 km blir balansen väldigt känslig så krävs inte mycket för att det ska börja tendera att vibrera.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Vincent90
Inlägg: 59
Blev medlem: 15 feb 2023 21:33

Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck

Inlägg av Vincent90 »

Är plusgrader härnere i Malmö så borde inte vara någon is i fälgarna tycker jag. Jag funderar på för högt tyck i fälgarna eller obalanserad hjul. Bilen är ju knappt en vecka gammal. Hoppas det går att fixa.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck

Inlägg av Collin87 »

Vincent90 skrev: 04 apr 2023 23:06
Är plusgrader härnere i Malmö så borde inte vara någon is i fälgarna tycker jag. Jag funderar på för högt tyck i fälgarna eller obalanserad hjul. Bilen är ju knappt en vecka gammal. Hoppas det går att fixa.
Nä då utesluter vi isen.
Utgår från att du gått över hjulbultarna.

Skulle nog kollat på en hjulbalansering då.
Borde ju inte vara det heller på en så ny bil, men man vet aldrig.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Vincent90
Inlägg: 59
Blev medlem: 15 feb 2023 21:33

Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck

Inlägg av Vincent90 »

Service är bokad så vi får se om de hittar något eller det är mig det är på fel. Tack för alla svar hittills, det underlättar verkligen.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck

Inlägg av Freez »

rexikan skrev: 10 mar 2023 16:45
När Tesla sänkte priset på Model Y med 150 000 kr så bestämde jag mig för att byta ut vår fyra år gamla Kia eNiro (6000 mil). Så den 25:e februari slog vi till. Efter flera veckors väntande med leveransdatum ändrade hit och dit, så dök det upp en likadan bil som lagerbil fast sänkt ytterligare 32 400 kr. Så då köpte vi den och bad Tesla flytta över betalningen från den första bilen. Till vår glädje så var det inga problem och vi fick till och med tillbaks bokningsavgiften på 2500 kr.

Så här såg det ut med alla turer:

2023-01-25 Beställer teslan. Uppskattad leverans februari-mars.
2023-01-30 Fått VIN. Nytt leveransintervall, 16-31 mars
2023-02-02 Nytt leveransintervall, mars-april
2023-02-06 Nytt leveransintervall, 14-28 februari
2023-02-07 Bilen förregistreras.
2023-02-08 Hittade registreringsnumret i Car.Info
2023-02-15 Nytt leveransintervall, 21 februari-7 mars
2023-02-21 Förlorat VIN
2023-02-22 Nytt leveransintervall, 20-31 mars
2023-02-26 Återfått VIN
2023-03-04 Köper lagerbil i Stockholm som är nedsatt med 32 400 kr. Tillverkad 16/12-22 precis som vår beställda bil.
2023-03-07 Ber Tesla flytta betalningen från bil 1 till bil 2. De fixar det samma dag och makulerar beställning av bil 1 utan avgift.
2023-03-09 Hämtar bilen i Huddinge och kör till Göteborg.

Jag hade fått tid att hämta 15.30, men redan klockan 13 så fick jag SMS om att jag kunde godkänna köpet i appen och få tillgång till bilen. Nu kom jag inte fram förrän 14.40, men det var ändå trevligt att inte behöva vänta till utsatt tid.

Det fanns en kille där som man kunde få hjälp av om man ville, men annars var det bara att gå till bilen, godkänna, och kliva in. Allt fanns i bilen inklusive sommardäcken. Det hade snöat en hel del dagen innan och bilen hade mycket snö på sig. Som tur var så hade jag med mig handskar.

Bilen hade 32% laddning, och det räckte för att ta mig till första snabbladdaren på min väg hem till Göteborg. Det var ett riktigt snöoväder så jag kunde ofta inte köra mer än 50-70 km/h på motorvägen. Men jag tog mig hem helskinnad.


756C632C-4DBE-4579-B898-DBD0F574A466_1_105_c.jpeg


Några intryck:

Kvaliteten verkar vara väldigt bra. Jag har inte hittat något som är snett eller inte fungerar än. Har dock inte hunnit testa allt än.

Det var -1 grad och batteriet var kallt. Det innebär att jag inte hade någon "regen" eller "one pedal driving" eftersom LFP batteriet inte kan ladda under 0 grader. Jag hade ungefär half effekt på framdrivningen, och det räcker ju till för att köra, men det var inget drag i den. Allt eftersom batteriet vämdes så blev det som det skall vara. Jag visste att det var så, men det är ändå lite konfunderande. Har sett att Tesla har en uppdatering som gör så att bilen använder bromsen istället när batteriet inte kan ta laddning, men den uppdateringen är inte tillgänglig i Sverige. Vår Kia har bra regen oavsett temperatur och om batteriet är fulladdat. Hur gör ni anda som har LFP? Förvärmer ni alltid, eller kör ni på ändå?

Automatiska vindrutetorkare fungerar dåligt, precis som folk säger. Inte så stort problem eftersom man kan sköta det manuellt. Ser ändå fram emot en framtida uppdatering. Väldigt smidigt med att spolarvätska kommer direkt ur torkararmarna. Rengör effektivare och så skymmer det inte sikten när man spolar.

Hel och halvljus är fantastiskt! Halvljuset fungerar mycket bra på motorväg eftersom den lyser starkt hela vägen fram till gränsen där den inte lyser längre. Dessutom så lyser den upp högersidan bra så man ser vilt. Automatiken fungerar sådär. Kände mig inte riktigt bekväm med att den ibland missar att blända av, och att den dröjer väl länge att slå på. OK, men ser även här fram emot en uppdatering. Får de dessutom till riktig matrix belysning så kommer det vara väldigt bra. Skönt att hårvaran är där i alla fall.

Farthållaren fungerade bra tycker jag, trots att det snöade så mycket. Helt OK ändå.

Autostyrning verkar fungera bra. Kunde inte använda den så mycket eftersom det var så mycket snöfall. Jag hade en spökbromsning utan att det var något speciellt som hände, men det släppte innan jag ens han reagera. Kian är bättre med sin radar. Har inte haft en enda spökbromsning på den under 6000 mils körning.

Till min glädje så var det Hakkapeliitta R5 vinterdäck, och inte R3 som det har varit innan. Bilen gick fint i snön. Bakhjulsdrift har verkligen blivit bättre sedan min barndoms volvobilar på 80-talet.

Hatthyllan hade en design som jag inte sett innan. Den fungerar lite som ett jalusiskåp, att den har flera segment som åker ner bakåt när man skjuter den ifrån sig. Tycker det verkar praktiskt, men jag tror inte jag kommer använda den.

Jag tycker verkligen att det är dumsnålt att de har plockat bort ultraljudssensorerna. Är väldigt trevligt att ha när det är trångt. Men jag har aldrig kört in i något innan när jag har varit utan, så jag tror väl att jag skall klara det nu också.

Supercharging med en Tesla är verkligen trevligt. Så skönt att inte stå och fippla med massa appar och trasiga 50kW-laddare. Bilens uppskattning till nästa laddstopp stämde bra, men däremot inte dess uppskattning om hur mycket jag måste ladda för att komma vidare till nästa. När jag gjorde om planeringen fick jag bättre siffror. Förhoppningsvis är detta något som kommer förbättras.

Ratt och sätesvärmare fungerar bättre än i någon annan bil jag har haft. Ofta blir man grillad i rumpan även på låg inställning, men i teslan är det lagom varmt när jag sätter den på automatik.

Fjädringen är bra så vitt jag kan bedömma. Har inte kört den på dåliga vägar än, men inget som stack ut.

Jag kanske återkommer när jag har lite fler mil under bältet. Så här långt är jag mycket nöjd. Det är skönt att ha bytt beställningsångesten mot ägarglädjen!
Hur upplever du räckvidden nu efter dryga månad med bilen?
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck

Inlägg av FStaake »

Under helgen körde jag 830km med vår Y RWD.
Sydöstra Värmland till Nordvästra Skåne tor.
(I julas åkte vi samma sträcka med vår Y LR med takbox och i somras med 3 LR, så har lite att jämföra med)

På vägen ner var det sol och strålande väder med helt torr vägbana. Laddade till 100% innan avfärd.
Knappade in adressen och lät bilen sköta laddstoppen.
Första laddstoppet blev i Jönköping. På landsväg 80-100 gick det åt 149Wh/km. Efter ladd- och matstoppet var det motorväg med ca 130km/h på farthållaren. Då gick förbrukningen upp till 203Wh/km.
Vilket styrker att hastigheten ökar förbrukningen markant.

Till de positiva upplevelserna hör körupplevelsen. Upplever ingen större skillnad mellan RWD och LR vid omkörning både på landsväg och motorväg. Omkörningar är inga som helst problem.
Visst, den är inte lika kvick som en 3:a men i gengäld tror jag att den långsammare accelerationen i längden sparar drivknutar och däck.

Till de få mindre positiva egenskaperna är den något långsammare laddningen. På vägen hem regnade det rejält och förbrukningen steg till 226Wh/km på motorvägen upp till Jönköping. Då hade bilen gjort av med 79% av batteriet (100->21). Navigerat hela vägen hem så batteriet blev förkonditionerat, men likväl toppade effekten på 160kW och dalade ganska raskt. Egentligen inget praktiskt problem eftersom vi knappt hann gå på toa och ta en fika innan bilen meddelade att den hade laddning nog att fortsätta resan.

Jag kan bara (subjektivt) konstatera att ingen annan elbil ger mer för pengarna än Y RWD just nu.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y RWD - köpupplevelse och första intryck

Inlägg av mikebike »

160 kW är ändå rätt ok, få andra bilar laddar snabbare och hamnar man på en V2 så får man mindre än så även med andra Teslor.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar