FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 130
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: FSD Beta är imponerande!
Hmm, kanske ska köpa uppgraderad autopilot under 2024 då? För sen lär priserna sticka.
Tesla M3 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Mercedes E300de 2020 - såld
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag skulle hålla koll på forumet här och köpa tidigast när det finns lagstiftning eller i alla fall en standard att lagstifta emot. Hela grejen är en stor FOMO. Konkurrenternas funktioner kommer även att påverka prissättning.
Re: FSD Beta är imponerande!
Ena bilen visar dator för total självkörningsförmåga. Den andra nyare: 2.5 dator
Vad är skillnaden?
Re: FSD Beta är imponerande!
Du ska kunna få bilens dator uppgraderad utan kostnad till HW3 ("dator för total självkörningsförmåga") om den är köpt med FSD (det det du i menyerna eller i appen genom att det finns eller saknas uppgraderingar)
https://www.tesla.com/en_eu/support/ful ... g-computer
HW2.5 stödjer inte FSD och heller inte "Driving Visualization".
Har bilen inte FSD så är det knappast aktuellt att uppgradera:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... sd.223175/
Re: FSD Beta är imponerande!
Då är jag med. Misstänker att HW3 sattes in i bilen i samband med uppdatering till MCU2.spacecoin skrev: ↑18 mar 2023 11:53Du ska kunna få bilens dator uppgraderad utan kostnad till HW3 ("dator för total självkörningsförmåga") om den är köpt med FSD (det det du i menyerna eller i appen genom att det finns eller saknas uppgraderingar)
https://www.tesla.com/en_eu/support/ful ... g-computer
HW2.5 stödjer inte FSD och heller inte "Driving Visualization".
Har bilen inte FSD så är det knappast aktuellt att uppgradera:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... sd.223175/
Min nya är uttagen slutet av 2018 så den hade väl redan MCU2.
Bägge bilarna har uppgraderad autopilot.
Någon som har en uppfattning vad det kostar att uppgradera till hw3?
Senast redigerad av 1 Fat, redigerad totalt 18 gånger.
Re: FSD Beta är imponerande!
Om man ändå måste sitta och övervaka bilen är det mer att se som ett hjälpmedel för rörelsehindrade.spacecoin skrev: ↑17 mar 2023 13:18Håller med!
Sedan kan man fundera på om det är en användbar produkt i stadsmiljö så länge man måste sitta och övervaka systemet 100% av körningen. Det är inte särskilt avkopplande, till skillnad från motorvägskörningen. Jag skulle högst troligen välja att köra själv istället för att använda "stödet".
Har man tur kan man få testa 2025 då det kanske är lagligt i EU...
Precis som du säger är det ju inte speciellt avkopplande jämfört med att köra själv.
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag tror ändå det kan finnas en poäng med L2 stadskörning men bara om förarövervakningen är top notch med kameror/ir och helt hands free. Typ Ultracruise och Bluecruise. Först då kan jag kanske se någon mening men samtidigt måste bilen kunna hantera det mesta smidigt, mjukt och säkert.Fredrik j skrev: ↑18 mar 2023 19:05Om man ändå måste sitta och övervaka bilen är det mer att se som ett hjälpmedel för rörelsehindrade.spacecoin skrev: ↑17 mar 2023 13:18Håller med!
Sedan kan man fundera på om det är en användbar produkt i stadsmiljö så länge man måste sitta och övervaka systemet 100% av körningen. Det är inte särskilt avkopplande, till skillnad från motorvägskörningen. Jag skulle högst troligen välja att köra själv istället för att använda "stödet".
Har man tur kan man få testa 2025 då det kanske är lagligt i EU...
Precis som du säger är det ju inte speciellt avkopplande jämfört med att köra själv.
FSD verkar ju ”funka” som bäst i amerikanska suburbs. Det jag har sett i stadsmiljö är kasst och i Stockholm skulle det vara katastrof.
Re: FSD Beta är imponerande!
L2 med helt handsfree i stadstrafik kan ju bli riktigt farligt. Hoppas det aldrig blir lagligt.LarsOJ skrev: ↑18 mar 2023 19:57Jag tror ändå det kan finnas en poäng med L2 stadskörning men bara om förarövervakningen är top notch med kameror/ir och helt hands free. Typ Ultracruise och Bluecruise. Först då kan jag kanske se någon mening men samtidigt måste bilen kunna hantera det mesta smidigt, mjukt och säkert.Fredrik j skrev: ↑18 mar 2023 19:05Om man ändå måste sitta och övervaka bilen är det mer att se som ett hjälpmedel för rörelsehindrade.spacecoin skrev: ↑17 mar 2023 13:18Håller med!
Sedan kan man fundera på om det är en användbar produkt i stadsmiljö så länge man måste sitta och övervaka systemet 100% av körningen. Det är inte särskilt avkopplande, till skillnad från motorvägskörningen. Jag skulle högst troligen välja att köra själv istället för att använda "stödet".
Har man tur kan man få testa 2025 då det kanske är lagligt i EU...
Precis som du säger är det ju inte speciellt avkopplande jämfört med att köra själv.
FSD verkar ju ”funka” som bäst i amerikanska suburbs. Det jag har sett i stadsmiljö är kasst och i Stockholm skulle det vara katastrof.
Systemen tror jag måste bli minst L4 för att bli säkra i stadstrafik.
Människor är helt enkelt för korkade och kommer tro att bilen är ”självkörande” och man kan fippla med mobilen istället. Det kommer ju kosta liv.
Samtidigt är det ju en utmaning för tillverkarna att ta ansvar i stadstrafik. Flest olyckor sker ju där och även en stillastående bil kan anses vållande.
Re: FSD Beta är imponerande!
Tja FSDb verkar ju ha ganska bra safety record hittils och där behöver du bara rycka lite i ratten då och då men kan ibland köra länge ”hands free”. Jag förstår inte varför det skulle vara så farligt?Fredrik j skrev: ↑18 mar 2023 20:37
L2 med helt handsfree i stadstrafik kan ju bli riktigt farligt. Hoppas det aldrig blir lagligt.
Systemen tror jag måste bli minst L4 för att bli säkra i stadstrafik.
Människor är helt enkelt för korkade och kommer tro att bilen är ”självkörande” och man kan fippla med mobilen istället. Det kommer ju kosta liv.
Samtidigt är det ju en utmaning för tillverkarna att ta ansvar i stadstrafik. Flest olyckor sker ju där och även en stillastående bil kan anses vållande.
Hand free betyder ju inte ”eyes off”. Flera tillverkare jobbar ju på detta för stadstrafik. Elon har väl också sagt att de skulle ta bort ”stering wheel nag” med då Teslas förarövervakning med kamera är så kass tror jag inte det kommer hända. Kameran sitter ju fel för ändamålet.
På tex Bluecruise som är hands free på motorväg så ber ju systemet föraren att lägga händerna på ratten om bilen blir osäker. Kommer ju vara samma sak för L2 i stadsmiljö. Kamerorna ser var du har händerna.
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja. Dödsfall och olyckor är bara en tidsfråga som jag ser det. Blir systemet 10-100x bättre är det fortfarande 100-200x sämre än en människa men med slapp övervakning för det gör fel så sällan.
"Valley of Death" kallas det för.
Re: FSD Beta är imponerande!
Ingen tillverkare (utom Tesla möjligtvis) skulle ju släppa ett system under dessa premisser naturligtvis. Grundtanken med ett assistanssystem L2 är ju att tillsammans med föraren ÖKA säkerheten.
Eller menar du att det är omöjligt? Förklara gärna vad jag har missat?
Re: FSD Beta är imponerande!
Den svaga länken blir ju människan som överskattar systemet. Det är det som blir farligt.LarsOJ skrev: ↑18 mar 2023 21:32Ingen tillverkare (utom Tesla möjligtvis) skulle ju släppa ett system under dessa premisser naturligtvis. Grundtanken med ett assistanssystem L2 är ju att tillsammans med föraren ÖKA säkerheten.
Eller menar du att det är omöjligt? Förklara gärna vad jag har missat?
Re: FSD Beta är imponerande!
Givetvis och det var därför jag skrev ”men bara om förarövervakningen är top notch”.Fredrik j skrev: ↑18 mar 2023 22:01Den svaga länken blir ju människan som överskattar systemet. Det är det som blir farligt.LarsOJ skrev: ↑18 mar 2023 21:32Ingen tillverkare (utom Tesla möjligtvis) skulle ju släppa ett system under dessa premisser naturligtvis. Grundtanken med ett assistanssystem L2 är ju att tillsammans med föraren ÖKA säkerheten.
Eller menar du att det är omöjligt? Förklara gärna vad jag har missat?
Förarövervakningen är ju till för att se till att det kvittar om du överskattar systemet eller ej. Samma spelregler för alla förare. Systemen har ju funnits i många år där du kan köra i 130km/h på 8-filiga motorvägar bland långtradare hands free (i USA).
En annan aspekt är ju hur många olyckor i stadstrafik ett L2 assistanssystem kan förhindra. Med Lidar/radars och kameror i alla riktningar finns ju potentialen att helt eliminera de vanligaste olyckorna i stadstrafik.
Till exempel :
” Upphinnandeolyckorna med motorfordon tillhör de tre vanligaste trafikolyckstyperna i Stockholm och har under de senaste fem åren i genomsnitt stått för 17 % av samtliga trafikskadade. Upphinnandeolyckorna sker när ett eller flera motorfordon kör på framförvarande fordon eftersom de inte hunnit stanna i tid. Denna typ av olyckor är vanliga på platser med ryckig trafik och köer vilket gör att större vägar såsom Essingeleden, Drottningholmsvägen, Södertäljevägen, Södra länken och Nynäsvägen är särskilt drabbade.”
https://miljobarometern.stockholm.se/tr ... kel-cykel/
(de två vanligaste är fallolycka och singelolycka på cykel)
Re: FSD Beta är imponerande!
Upphinnandeolyckor undviks med autobroms. Fungerar ju redan och nästan alla nya bilar har haft det ett tag.
Top notch förarövervakning skulle ju lika gärna kunna användas för att se till att föraren helt tiden kör bilen då.
Top notch förarövervakning skulle ju lika gärna kunna användas för att se till att föraren helt tiden kör bilen då.
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag tror att det här är en utopi. Det är väldigt få fordon som har så bra förarövervakning så att dom vet att du är koncentrerad på det som kallas "dynamic driving task" och är "fallback ready" (som ändå ger 1.5-2.0 sekunder om händer och fötter är en bit från kontrollerna. Jag kan inte komma på något system som skulle kunna veta det idag. På motorväg räcker det med att "föraren har ögonen öppna och tittar på vägen".
I stadsmiljö är marginalerna små bland barn, barnvagnar och cyklister och det är inte en lämplig miljö för L2-system i min mening. Men vi får se hur det går. Jag inser att jag kanske är mer konservativ än de flesta. Ur ett användarperspektiv är det heller inte rimligt att bilen tvärnitar varje gång systemet tror att föraren inte är uppmärksam.
Lyssna från 02:45 till 08:00 (lärdomar från 10 år sedan, som visats i forskning från 40 år tillbaka inom rymd och flyg)...
Senast redigerad av 5 spacecoin, redigerad totalt 18 gång.
Re: FSD Beta är imponerande!
Förutom på Tesla då, som inte stannar med 100% säkerhet om en bil framför står stilla.Fredrik j skrev:Upphinnandeolyckor undviks med autobroms. Fungerar ju redan och nästan alla nya bilar har haft det ett tag.
Top notch förarövervakning skulle ju lika gärna kunna användas för att se till att föraren helt tiden kör bilen då.
MX LR (Raven) 2019
Re: FSD Beta är imponerande!
Volvo säger sig ha löst det med nya EX90, men återstår att se om det stämmer. De har hög trovärdighet i alla fall.spacecoin skrev: Det är väldigt få fordon som har så bra förarövervakning så att dom vet att du är koncentrerad på det som kallas "dynamic driving task" och är "fallback ready". Jag kan inte komma på något system som skulle kunna veta det idag. På motorväg räcker det med att "föraren har ögonen öppna och tittar på vägen".
MX LR (Raven) 2019
Re: FSD Beta är imponerande!
Volvos bilar kommer inte att köra "själva" i stadsmiljö där det är helt andra krav på uppmärksamhet och reaktionstider.Hertsh skrev: ↑18 mar 2023 23:05Volvo säger sig ha löst det med nya EX90, men återstår att se om det stämmer. De har hög trovärdighet i alla fall.spacecoin skrev: Det är väldigt få fordon som har så bra förarövervakning så att dom vet att du är koncentrerad på det som kallas "dynamic driving task" och är "fallback ready". Jag kan inte komma på något system som skulle kunna veta det idag. På motorväg räcker det med att "föraren har ögonen öppna och tittar på vägen".
På motorväg kan man pipa lite, och eskalera var 10:e sekund med bältes-ryckningar, höga ljud och sedan stanna. Det funkar inte i stadstrafik.
Jag tror Volvo använder Smart Eye i EX90. (Nissan, BMW, GM, Polestar är andra kunder inom automotive): https://smarteye.se/news/smart-eye-wins ... l-to-date/
"Smart Eye will deliver its AI-based driver monitoring system software to 34 new car models to fulfill upcoming European legislation".
"The date for when the European legislation kicks in is a hard stop. In 2026 we estimate the European market for DMS to be 18 million vehicles."
Jag undrar om man menar nya DCAS (L2) eller om det är en separat kommande regel/lagstiftning att alla nya bilar ska ha det från 2025/2026?
Re: FSD Beta är imponerande!
Bra (och långt) inslag på CNBC om industrin i stort och L4 i synnerhet:
Argo stängdes inte ned på grund av tekniska problem, utan på grund av att man (Ford, VW) inte såg en uppenbar ROI i närtid och har större fiskar att steka (som att t ex bygga lönsamma elbilar).
Argo stängdes inte ned på grund av tekniska problem, utan på grund av att man (Ford, VW) inte såg en uppenbar ROI i närtid och har större fiskar att steka (som att t ex bygga lönsamma elbilar).
Re: FSD Beta är imponerande!
Ingenting är 100%. Men sannolikheten att systemet inte fungerar samtidigt som föraren är ouppmärksam är ju mindre än i en bil utan autobroms.Hertsh skrev: ↑18 mar 2023 23:03Förutom på Tesla då, som inte stannar med 100% säkerhet om en bil framför står stilla.Fredrik j skrev:Upphinnandeolyckor undviks med autobroms. Fungerar ju redan och nästan alla nya bilar har haft det ett tag.
Top notch förarövervakning skulle ju lika gärna kunna användas för att se till att föraren helt tiden kör bilen då.
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är här jag verkligen tror att ett kompetent system med Lidar, radars och kameror kan briljera och hjälpa till att undvika olyckor tillsammans med en uppmärksam förare.spacecoin skrev: ↑18 mar 2023 22:55".
I stadsmiljö är marginalerna små bland barn, barnvagnar och cyklister och det är inte en lämplig miljö för L2-system i min mening. Men vi får se hur det går. Jag inser att jag kanske är mer konservativ än de flesta. Ur ett användarperspektiv är det heller inte rimligt att bilen tvärnitar varje gång systemet tror att föraren inte är uppmärksam.
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja ”autobroms” är ju en delmängd av ett L2 system för stadskörning som minskar olyckor. Med kontroll över styrningen kan ännu fler olyckor undvikas tror jag.
Re: FSD Beta är imponerande!
Ett system där bilen kontrollerar styrningen samtidigt som föraren är ansvarig?
När det gäller autobroms är det ju osannolikt att fel beslut av bilen förvärrar situationen. En bil som styr kan ju välja fel med ödestigert resultat.
För några år sedan spekulerade ju MB i vad en autonom bil skulle välja mellan att köra på en skolklass eller frontalkrocka i motgående fil.
Re: FSD Beta är imponerande!
Här är en ganska bra artikel om GM’s Ultracruise som ska släppas 2023 som ”door to door” L2.
https://www.theverge.com/2023/3/7/23627 ... hands-free
Nytt för mig är att de lyckats få in lidarn bakom vindrutan vilket jag hört inte skulle vara möjligt tidigare.
Ang. complacency:
” But Ditman argued that drivers need to feel confident, not complacent, about the ability of their vehicles to handle driving without their immediate input. “‘I’m not trying to drive complacency,” he said. “We addressed the inattentiveness with our driver attention system, so we don’t give you the opportunity to get complacent because if you do we’ll take the feature away from you.”
https://www.theverge.com/2023/3/7/23627 ... hands-free
Nytt för mig är att de lyckats få in lidarn bakom vindrutan vilket jag hört inte skulle vara möjligt tidigare.
Ang. complacency:
” But Ditman argued that drivers need to feel confident, not complacent, about the ability of their vehicles to handle driving without their immediate input. “‘I’m not trying to drive complacency,” he said. “We addressed the inattentiveness with our driver attention system, so we don’t give you the opportunity to get complacent because if you do we’ll take the feature away from you.”
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja precis! GM släpper sitt system i år och Ford nästa år vad jag vet. Läs artikeln jag postade om Ultracruise ovan.Fredrik j skrev: ↑19 mar 2023 08:55Ett system där bilen kontrollerar styrningen samtidigt som föraren är ansvarig?
När det gäller autobroms är det ju osannolikt att fel beslut av bilen förvärrar situationen. En bil som styr kan ju välja fel med ödestigert resultat.
För några år sedan spekulerade ju MB i vad en autonom bil skulle välja mellan att köra på en skolklass eller frontalkrocka i motgående fil.