Väntrum Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model Y
Jag frågade ChatGPT-4 följande:
How are Tesla's transported from Giga Berlin to Sweden?
The transportation of Teslas from Giga Berlin to Sweden can vary depending on several factors, such as the number of cars being transported and the specific logistics companies involved. However, generally speaking, there are a few common methods that may be used:
Truck Transport: The most common method for transporting Teslas from Giga Berlin to Sweden is through truck transport. The cars are loaded onto a car carrier truck and transported by road to Sweden.
Rail Transport: Another possible method is transporting the Teslas by rail. The cars can be loaded onto a train and transported to Sweden through a rail network.
Sea Transport: For larger shipments of Teslas, sea transport may be used. The cars can be loaded onto a cargo ship and transported to a Swedish port.
It's important to note that the specific transportation method used can vary based on several factors, including the number of cars being transported, the distance between the two locations, and the availability of transportation options.
How are Tesla's transported from Giga Berlin to Sweden?
The transportation of Teslas from Giga Berlin to Sweden can vary depending on several factors, such as the number of cars being transported and the specific logistics companies involved. However, generally speaking, there are a few common methods that may be used:
Truck Transport: The most common method for transporting Teslas from Giga Berlin to Sweden is through truck transport. The cars are loaded onto a car carrier truck and transported by road to Sweden.
Rail Transport: Another possible method is transporting the Teslas by rail. The cars can be loaded onto a train and transported to Sweden through a rail network.
Sea Transport: For larger shipments of Teslas, sea transport may be used. The cars can be loaded onto a cargo ship and transported to a Swedish port.
It's important to note that the specific transportation method used can vary based on several factors, including the number of cars being transported, the distance between the two locations, and the availability of transportation options.
Tesla Model Y LR, Quicksilver/svart, beställd 4 februari. Leverans till Umeå. Uppskattad leveranstid:
Mars - april.
Ändrat till 2 april-27 maj.
Ändrat till 13 april- 5 maj.
Ändrat till 18 april- 10 maj.
Mars - april.
Ändrat till 2 april-27 maj.
Ändrat till 13 april- 5 maj.
Ändrat till 18 april- 10 maj.
Har du tur kan du ju bli matchad mot en avbeställning om du inte redan är matchad och fått Vin nummer. Annars kan du själv ha koll på nya lagerbilar och be dem matcha din beställning mot en sådan. I annat fall är det troligen maj som gäller.
Tesla MY 2023 Solid Black
Audi TT 2.0 S-line 2017 - såld
BMW 320d GT M-sport 2016 - såld
BMW X4 M-sport 2015 - såld
Audi TT 2.0 S-line 2017 - såld
BMW 320d GT M-sport 2016 - såld
BMW X4 M-sport 2015 - såld
Det skulle gå... hoppas att inga 2022-or dyker upp, måste ha en 2003-a pga förmånsvärdet.maik skrev: ↑18 mar 2023 23:12Har du tur kan du ju bli matchad mot en avbeställning om du inte redan är matchad och fått Vin nummer. Annars kan du själv ha koll på nya lagerbilar och be dem matcha din beställning mot en sådan. I annat fall är det troligen maj som gäller.
Det har varit dåligt med RWD-bilar länge nu...
MY RWD, 19" Vit/svart (beställt 8 feb)
- Uppskattad lev. 18 april - 2 maj
-Uppskattad lev. 14 maj - 25 maj
-Uppskattad lev. 19 april - 30 April
-Uppskattad lev. mars-april
-Uppskattad lev. april-juni
-
-
-
-
-
Väntar som du, mitt senaste lev estimat i min signaturSpid3r skrev: ↑18 mar 2023 23:28Det skulle gå... hoppas att inga 2022-or dyker upp, måste ha en 2003-a pga förmånsvärdet.maik skrev: ↑18 mar 2023 23:12Har du tur kan du ju bli matchad mot en avbeställning om du inte redan är matchad och fått Vin nummer. Annars kan du själv ha koll på nya lagerbilar och be dem matcha din beställning mot en sådan. I annat fall är det troligen maj som gäller.
Svart/svart MY RWD 19”+19” beställd 1/2 - 23
Uppskattad lev. 11/5-22/5
(Uppskattad lev. 16/4-27/4)
Helt klart jobbigt läge eftersom model Y kom långt efter 2003Spid3r skrev: ↑18 mar 2023 23:28Det skulle gå... hoppas att inga 2022-or dyker upp, måste ha en 2003-a pga förmånsvärdet.maik skrev: ↑18 mar 2023 23:12Har du tur kan du ju bli matchad mot en avbeställning om du inte redan är matchad och fått Vin nummer. Annars kan du själv ha koll på nya lagerbilar och be dem matcha din beställning mot en sådan. I annat fall är det troligen maj som gäller.

Men annars är jag inte så säker på att dom levereras blint efter kvartal heller om
marknaden viker (tex i Kina) eller rättare sagt om tillverkningen överstiger efterfrågan (tex i Kina )…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det varierar beroende på efterfrågan på de olika marknaderna men numera är det ett löpande flöde. Förr var det kvartalsvis som någon skrev men det gäller inte längre. För tillfället är det väl bara två fartyg på väg, Dream Orchid som ev har lite Teslor med sig som ska anlända Zeebrugge 22 mars och Hoegh Bangkok som är full av Teslor och ska anlända 30 mars.
Sillsaparill skrev: ↑19 mar 2023 00:07Väntar som du, mitt senaste lev estimat i min signaturSpid3r skrev: ↑18 mar 2023 23:28Det skulle gå... hoppas att inga 2022-or dyker upp, måste ha en 2003-a pga förmånsvärdet.
Borde hända något inom några veckor (kan jag tycka)... skriv gärna när du får VIN, du borde få kärran innan mig.
(Skrev fel, det ska vara såklart, "måste ha en 2023-a pga förmånsvärdet"

MY RWD, 19" Vit/svart (beställt 8 feb)
-Uppskattad lev. 14 maj - 25 maj
-Uppskattad lev. 19 april - 30 April
-Uppskattad lev. mars-april
-Uppskattad lev. april-juni
-
-
-
-
-
Thames highway är nu i Södertäljes hamn. Förhoppningsvis har den massa teslor ombord.
Beställt Tesla MYLR 2023 02 09
Fick VIN:
20230317
EDD: 24 -31 Mars 2023
Fick VIN:
20230317
Fick 7-18 april igår. Inte helt oväntat med att de skjuter på det hela tiden. Du då?swederamen skrev: ↑18 mar 2023 20:01Har du fått någon uppdatering gällande leveransen av din QS? Jag har också 30-31 mars, men beställd 20/1. Var inne på TC idag och säljaren sa April-Maj och att de skulle veta mer om en och en halv vecka.
MYLR QUICKSILVER/SVART 19” Beställd 14/1 2023 Hämtning Norrköping
-
Fick också uppdaterat i helgen till 9-20 april. Vi får hoppas att de håller detta nuTilclah skrev: ↑20 mar 2023 08:39Fick 7-18 april igår. Inte helt oväntat med att de skjuter på det hela tiden. Du då?swederamen skrev: ↑18 mar 2023 20:01Har du fått någon uppdatering gällande leveransen av din QS? Jag har också 30-31 mars, men beställd 20/1. Var inne på TC idag och säljaren sa April-Maj och att de skulle veta mer om en och en halv vecka.

-
Hämtade ut min MYLR i fredags på Tesla Gbg.
Regnet öste ner så en visuell bedömning var svår att genomföra men jag kunde inte hitta några bucklor i alla fall som verkar vara vanligt förekommande just nu.
Kanske är jag petig men passningen mellan vissa karossdelar var sådär tyckte jag och skapade ett serviceärende i frågan, vi får se om dom anser att det är som det ska vara eller om det görs något åt detta.
Bilen stod på Net on nets parkering som agerade som upphämtningsplats vilket kändes lite sådär faktiskt, kändes stressigt att inspektera och köra bort den när man hade kunder som kom körandes runtomkring.
Men till det viktigare första intryck och känslan efter en helg med ny bil ( inte kört elbil innan ).
Den är riktigt skön att köra, fartresurserna räcker och blir över ( jämför med en V60 T6 ).
Tyst och behaglig på 19 tums sommardäck, mkt tystare än V60.
Mkt pipande och varnande hela tiden men efter visst detektivarbete här så hittade jag Joe mode som dämpade allt lite i alla fall.
Stor och fin invändigt och bra kvalitetskänsla gällande materialvalen minst lika bra som Volvo.
Testade supercharger i helgen som var helt magiskt enkelt.
So far so good riktigt glad att jag tog steget och köpte en Tesla.
Regnet öste ner så en visuell bedömning var svår att genomföra men jag kunde inte hitta några bucklor i alla fall som verkar vara vanligt förekommande just nu.
Kanske är jag petig men passningen mellan vissa karossdelar var sådär tyckte jag och skapade ett serviceärende i frågan, vi får se om dom anser att det är som det ska vara eller om det görs något åt detta.
Bilen stod på Net on nets parkering som agerade som upphämtningsplats vilket kändes lite sådär faktiskt, kändes stressigt att inspektera och köra bort den när man hade kunder som kom körandes runtomkring.
Men till det viktigare första intryck och känslan efter en helg med ny bil ( inte kört elbil innan ).
Den är riktigt skön att köra, fartresurserna räcker och blir över ( jämför med en V60 T6 ).
Mkt pipande och varnande hela tiden men efter visst detektivarbete här så hittade jag Joe mode som dämpade allt lite i alla fall.
Stor och fin invändigt och bra kvalitetskänsla gällande materialvalen minst lika bra som Volvo.
MYLR beställd 2/1-2023
Uthämtad 17/3 - 2023
Uthämtad 17/3 - 2023
Fick också uppdaterat estimat nu,swederamen skrev: ↑20 mar 2023 09:10Fick också uppdaterat i helgen till 9-20 april. Vi får hoppas att de håller detta nuTilclah skrev: ↑20 mar 2023 08:39Fick 7-18 april igår. Inte helt oväntat med att de skjuter på det hela tiden. Du då?swederamen skrev: ↑18 mar 2023 20:01Har du fått någon uppdatering gällande leveransen av din QS? Jag har också 30-31 mars, men beställd 20/1. Var inne på TC idag och säljaren sa April-Maj och att de skulle veta mer om en och en halv vecka.![]()
Min resa ser ut såhär:
25 feb - 9 mars
19 mars - 31 mars
3 april - 3 maj
Och nu senaste 9 april - 19 april
uppdaterade en vilande order till QS den 18/1.
Frågan är orkar jag vänta eller ska jag ta den midnight silver som finns i Gbg klar för leverans?
-
Tack för beskrivningen, jag byter från precis samma bil som du så intressant hur du ser det. Jag har 360 kamera på min V60 vilket familjen vant sig med så lite orolig över avsaknaden av parkeringshjälp.Gizmodollar skrev: ↑20 mar 2023 10:23 Hämtade ut min MYLR i fredags på Tesla Gbg.
Någon här med Berlin byggd MYLR som har est leverans från 23e mars som har fått sms om att boka upphämtning än?
Antar att våra bilar transporteras från båten i Södertälje till Segeltorp nu
Antar att våra bilar transporteras från båten i Södertälje till Segeltorp nu
2023 MYLR svart/svart
-
Var in på tesla i segeltorp och frågade vart mon bil var
Fick svar: kul! Du har blivit matchad mot en Bil som är tillverkad i Berlin 6:e mars (har jag för mig)... så han trodde att Smset skulle komma vilken dag som helst och att nästa vecka skulle leveransen ske

Fick svar: kul! Du har blivit matchad mot en Bil som är tillverkad i Berlin 6:e mars (har jag för mig)... så han trodde att Smset skulle komma vilken dag som helst och att nästa vecka skulle leveransen ske
Hämtade ut en MYLR QS tillverkad 1 mars som verkar ha kommit med båt.
MYLR QS/SV 2023
Hur mycket kan man lita på datumet i appen?
Beställde idag och i appen (och på webben) står det 14-25 april. Förmodar att det är önskesiffror?
Valde en vit LR (inga andra tillval).
Beställde idag och i appen (och på webben) står det 14-25 april. Förmodar att det är önskesiffror?
Valde en vit LR (inga andra tillval).
-
Du fick samma leveranstid som jag fick för någon dag sedan, min bil beställdes 1/2. Så stämmer nog dåligt.
Nu flyttades EDD några dagar till 28 - 31a Mars (Från 17e - 31a Mars).
Beställning lagd 19/1 och redan fått reg. nr sedan en tid tillbaka så får se vad mer som ändras
Känns ju nästan som att de borde kunna skicka en bokning reda nu om de kan ge EDD 28e - 31a?
Beställning lagd 19/1 och redan fått reg. nr sedan en tid tillbaka så får se vad mer som ändras

Känns ju nästan som att de borde kunna skicka en bokning reda nu om de kan ge EDD 28e - 31a?
Tesla MYLR Svart/Svart 19" beställd 19/1
-
Nu har jag fått sms om tidsbokning est 25/3-30/3
Bokad hämtning 30/3 Umeå
Ingen ändring för mig MYLR SV/SV Berlin byggd
Beställning 19/1
Bokad hämtning 30/3 Umeå
Ingen ändring för mig MYLR SV/SV Berlin byggd
Beställning 19/1
Polstar 2 performance Avbeställd v3
Model Y Dual Motor svart/svart beställd lev v13
Model Y Dual Motor svart/svart beställd lev v13
Knicke,
* Hur är din bil när det gäller karosspassningen? Känns bilen välbyggd med jämna spalter mellan karossdelarna tycker du?
* Nöjd med Quicksilver färgen på bilen? Verkar lacken hålla bra kvalite?
* Vissa ägare hade svagt knarrande i både gas/broms-pedal, förekommer det också på din bil?
* Hur är din bil när det gäller karosspassningen? Känns bilen välbyggd med jämna spalter mellan karossdelarna tycker du?
* Nöjd med Quicksilver färgen på bilen? Verkar lacken hålla bra kvalite?
* Vissa ägare hade svagt knarrande i både gas/broms-pedal, förekommer det också på din bil?
-
Jag har EDD 24-31 mars, ändrades från 21-31 mars.
Inte fått något sms eller något än.
Beställt Tesla MYLR 2023 02 09
Fick VIN:
20230317
Fick VIN:
20230317
OK spänannde! När beställde du? Jag beställde 2/2Tesluminati skrev: ↑20 mar 2023 22:48Jag har EDD 24-31 mars, ändrades från 21-31 mars.
Inte fått något sms eller något än.
Väntar och väntar på att smset ska komma...
2023 MYLR svart/svart