Kutym vid lö?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

kittlos
Inlägg: 21
Blev medlem: 28 maj 2022 06:55

Kutym vid lö?

Inlägg av kittlos »

Ska ut på min första långresa och funderar på hur man egentligen ska bete sig om det är fullt/kö vid en supercharger för att det ska bli tydligt och trevligt?
Jag hade faktiskt väntat mig att tesla-appen i bilen skulle hantera kö, men inser nu när det är öppet för alla att det kanske inte är rimligt (även om jag ser att det skulle gå att bygga en funktion i mobilappen som ju alla använder)
Men hur gör man, finns det några oskrivna regler för hur/var man ställer sig och skapar en kö på ett tydligt sätt? Kanske beror på hur stationen ser ut - men finns det några do's & dont's?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Kutym vid lö?

Inlägg av mikebike »

kittlos skrev:
Ska ut på min första långresa och funderar på hur man egentligen ska bete sig om det är fullt/kö vid en supercharger för att det ska bli tydligt och trevligt?
Jag hade faktiskt väntat mig att tesla-appen i bilen skulle hantera kö, men inser nu när det är öppet för alla att det kanske inte är rimligt (även om jag ser att det skulle gå att bygga en funktion i mobilappen som ju alla använder)
Men hur gör man, finns det några oskrivna regler för hur/var man ställer sig och skapar en kö på ett tydligt sätt? Kanske beror på hur stationen ser ut - men finns det några do's & dont's?
Helt uppenbart är de flesta SuC inte utformade för att hantera kö. Ofta så kan man komma in från fler än ett håll. Om man då står och väntar på ena sidan och det blir en plats ledig på andra sidan så kan någon som kommit senare, men står på "rätt sida", ta den platsen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kutym vid lö?

Inlägg av MWall »

kittlos skrev:
Ska ut på min första långresa och funderar på hur man egentligen ska bete sig om det är fullt/kö vid en supercharger för att det ska bli tydligt och trevligt?
Jag hade faktiskt väntat mig att tesla-appen i bilen skulle hantera kö, men inser nu när det är öppet för alla att det kanske inte är rimligt (även om jag ser att det skulle gå att bygga en funktion i mobilappen som ju alla använder)
Men hur gör man, finns det några oskrivna regler för hur/var man ställer sig och skapar en kö på ett tydligt sätt? Kanske beror på hur stationen ser ut - men finns det några do's & dont's?

Det går inte. Finns oftast inga naturliga platser att köa på och det går även att komma åt laddarna från olika håll. Så det blir lite djungelns lag. Man får i samspel med de andra försöka komma överens om vems tur det är.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kutym vid lö?

Inlägg av Bjelke »

Himla trist att det inte finns några bättre svar på detta :(
Det ÄR stökigt helt enkelt…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Kutym vid lö?

Inlägg av Tellus »

Navigationen vet vem som kom dit först, ett könummer som kommer upp på skärmen vore något. Elon du läser väl här? :)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Kutym vid lö?

Inlägg av ONSatan »

Tellus skrev:
Navigationen vet vem som kom dit först, ett könummer som kommer upp på skärmen vore något. Elon du läser väl här? :)
Fick precis mailet med frågor kring ”du har nyss haft din tesla i 1 år vad tycker du?”

Att de inte har kösystem (via app och navigator), släpper på ”andra” utan att bygga ut motsvarande, ljussutomatik, torkarautomatik, random “within specifications “, vägljud (på kassa nordiska vägar) var nog de saker jag sågade mest
(men jag är totalt sett nöjd även om en BMW känns roligare/”bättre” ftf)
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Kutym vid lö?

Inlägg av DanneB »

Tänkte starta en egen tråd om detta, men gör ett inlägg här i denna gamla tråd istället.

Då man laddat på många olika SuperChargers de senaste åren, så har man ju sett ett och annat. Både roliga saker, men också tråkiga och saker som gör en upprörd. Inte så ofta av det senare, som tur är.

Men i fredags var det dags. Hade varit i Stockholm och var på väg hemåt. Stannade till i Sillekrog för att fylla på lite och vi passade på att ta en bit mat samtidigt. När vi kom dit var det flera platser lediga, men det fylldes snabbt på och när vi ätit klart var det två bilar i kö.
Så när de andra i bilen ville gå på dass innan vi åkte, gick jag ut och flyttade på bilen, så någon annan kunde köra in och använda laddaren.
Sagt och gjort, en kvinna som står först i kön ser glad ut när jag kommer ut och går mot bilen. Kopplar ur kabeln och sätter mig i bilen, samtidigt som jag i backspegeln ser hur en annan Tesla stannat bakom stolpen och kopplar in kabeln i sin bil på andra sidan, där lastbilarna står. Nu blev ju inte den laddningen särskilt långvarig, för strax efter backade ju kvinnan in och jag tror någon granne var ute och stöttade henne.

Till saken hör ju också att det är en "väg" där pilarna går åt andra hållet, där Teslaföraren stannat och kopplat in. Ingen parkering.

Hur tänker folk egentligen? Jag kom dit och kopplade in först!!! Parkeringsplatser? Vad är det? :o
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Kutym vid lö?

Inlägg av jonasl »

Ja, köandet behöver styras upp. Alla har ju en app eller navin i bilen, det skulle vara riktigt lätt att ordna.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Kutym vid lö?

Inlägg av Curik »

DanneB skrev: 18 mar 2023 17:44
Hur tänker folk egentligen? Jag kom dit och kopplade in först!!! Parkeringsplatser? Vad är det? :o
Suck. Ändå bra att personen gav sig efter påtryckningar, har sett de som inte flyttar på sig oavsett.

Hade vid ett tillfälle en snubbe som på en V2-laddare tog den andra kabeln och satte i sin M3 medan jag laddade. Min avbröts. Antar att det är någon slags bugg men kul var det inte.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Kutym vid lö?

Inlägg av DanneB »

jonasl skrev: 18 mar 2023 18:16
Ja, köandet behöver styras upp. Alla har ju en app eller navin i bilen, det skulle vara riktigt lätt att ordna.
Absolut! Tycker också det borde vara ganska lätt. Vi får utöva påtryckning på Elon, så det händer något. :roll:
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Kutym vid lö?

Inlägg av DanneB »

Curik skrev: 18 mar 2023 23:07
DanneB skrev: 18 mar 2023 17:44
Hur tänker folk egentligen? Jag kom dit och kopplade in först!!! Parkeringsplatser? Vad är det? :o
Suck. Ändå bra att personen gav sig efter påtryckningar, har sett de som inte flyttar på sig oavsett.

Hade vid ett tillfälle en snubbe som på en V2-laddare tog den andra kabeln och satte i sin M3 medan jag laddade. Min avbröts. Antar att det är någon slags bugg men kul var det inte.
Jo, det var bra. Jag stannade till lite för att se hur det gick. Hade personen inte gett med sig, hade jag åkt tillbaka.. :x

I ditt läge borde det väl gå att trycka på knappen och lossa personens kabel, om någon sitter i bilen? Ingen som skulle säga något, om du var den som stog på laddplatsen menar jag. :lol:
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Kutym vid lö?

Inlägg av Curik »

DanneB skrev: 19 mar 2023 00:04
I ditt läge borde det väl gå att trycka på knappen och lossa personens kabel, om någon sitter i bilen? Ingen som skulle säga något, om du var den som stog på laddplatsen menar jag. :lol:
Han gick mycket hastigt iväg så jag gick ut och drog ut min kabel och satte in den igen. Då funkade det igen. :mrgreen:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kutym vid kö?

Inlägg av mati »

Det borde generellt finnas någon form av kö där väntande bilar ska ställa sig. Det är ju inte helt olikt en manuell biltvätt där man har x-antal "stalls" för bilarna att tvättas i. Det handlar ungefär om samma väntetid också. En del biltvättar har löst det bra med en gemensam kö. På andra ställen uppstår samma kaos som hos snabbladdarna. Jag har aldrig sett en snabbladdare med ett riktigt kösystem. I stort sett är det alltid vilda västern.
Jag laddade hos Ck i Växjö förra veckan och när vi kom dit var det helt tomt. Då kan man ju komma på idén att det inte är bråttom när man till exempel ska ta en kaffe.
Vi hann knappt slänga i oss mackorma vi hade köpt, kaffet hann vi inte dricka alls, då var bilen fylld till över 80% och jag tänkte att det är ändå bäst att flytta på den. Och det var en jäkla tur, det var nämligen plötsligt fullt vid laddarna när jag kom dit. Ingen kö, men ingen ledig plats heller.
Det är ett problem helt klart. Alla har säkerligen inte samma koll på sina bilar heller, framförallt när de inte laddar med samma raketfart som en Ioniq5. Lätt att glömma bort tiden när man fikar.
Det borde kanske finnas stora displayer, typ som hos bilprovningen, som påminner folk om bilens SoC, laddarnas beläggning, och att folk behöver flytta på sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
robegb
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 okt 2018 11:56

Re: Kutym vid lö?

Inlägg av robegb »

I takt med att det blir fler och fler tesla (teslor?) i sverige behöver ju allt byggas ut.. Speciellt eftersom de är öppna för alla nu!
Jag har inte råkat ut för någon kö (än) men jag hade blivit vansinnig om någon hade smitit före eller drygat sig och hoppas verkligen jag slipper vara med om detta 😅
2023 Röd M3 AWD
Användarvisningsbild
Theodad
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 05 okt 2020 09:24

Re: Kutym vid lö?

Inlägg av Theodad »

När vi åkte upp till fjällen på sportlovet (v7) hade Tesla ställt en student där (Mora) som höll koll på kön. Funkade skitbra!
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Kutym vid lö?

Inlägg av jonasl »

Men det är en väldigt analog lösning.. även om det förstås är bra.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Kutym vid lö?

Inlägg av Bengt-re »

jonasl skrev: 19 mar 2023 10:36
Men det är en väldigt analog lösning.. även om det förstås är bra.
I den kommande lågkonjunkturen med tilltagande arbetslöshet så är det väl klokt att ge en och annan människa några korvören i lön för att lösa problemen.
kittlos
Inlägg: 21
Blev medlem: 28 maj 2022 06:55

Re: Kutym vid lö?

Inlägg av kittlos »

Jag som startade denna tråd när vi precis fått bilen måste ändå säga att efter många långresor i Sverige och Europa är jag glad över att det i princip aldrig är kö.

Två gånger har det varit kö i någon enstaka minut, båda gångerna var det på ett mindre laddställe (Uppsala) och båda gångerna var det en icke-tesla med laddport på "fel" sida som tog upp två platser. Tänker att just sådant väcker irritation om det är högt tryck.

Men om det bara en några få bilar i kö så går det ju väldigt snabbt.

MEN, man vill ju se fair beteende vid kö, så en funktion i appen känns som en värdefull (och hyfsat enkel) lösning.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Kutym vid lö?

Inlägg av Dafro »

kittlos skrev: 19 mar 2023 12:17
Jag som startade denna tråd när vi precis fått bilen måste ändå säga att efter många långresor i Sverige och Europa är jag glad över att det i princip aldrig är kö.

Två gånger har det varit kö i någon enstaka minut, båda gångerna var det på ett mindre laddställe (Uppsala) och båda gångerna var det en icke-tesla med laddport på "fel" sida som tog upp två platser. Tänker att just sådant väcker irritation om det är högt tryck.

Men om det bara en några få bilar i kö så går det ju väldigt snabbt.

MEN, man vill ju se fair beteende vid kö, så en funktion i appen känns som en värdefull (och hyfsat enkel) lösning.
Kul att läsa, är nog värre vid ionity där billeverantörerna ger bort abonnemang med rabatt.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Kutym vid lö?

Inlägg av BigEasy »

Känns som att svära i kyrkan men det var faktiskt lite skönt att den ende i kompisgänget som har fossilbil åtog sig att köra till fjällen nu till veckan. Inget stopp i Mora, inget letande efter laddning när man kommer fram...
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Kutym vid lö?

Inlägg av Dafro »

BigEasy skrev: 19 mar 2023 19:59
Känns som att svära i kyrkan men det var faktiskt lite skönt att den ende i kompisgänget som har fossilbil åtog sig att köra till fjällen nu till veckan. Inget stopp i Mora, inget letande efter laddning när man kommer fram...
Vet inte var du åkte men nör man kommer fram har det väl blivit bättre? Men visst på vägen kan det vara utmanande. Men förstår hur du känner.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kutym vid lö?

Inlägg av mati »

BigEasy skrev: 19 mar 2023 19:59
Känns som att svära i kyrkan men det var faktiskt lite skönt att den ende i kompisgänget som har fossilbil åtog sig att köra till fjällen nu till veckan. Inget stopp i Mora, inget letande efter laddning när man kommer fram...
Det är lite lustigt, men vår senaste resa hade faktiskt tagit längre tid med en fossilbil. Vi käkade samtidigt som bilen laddade, men eftersom bilen var klar mycket snabbare än vad vi var med våra mackor så åkte vi därifrån lite halvstressade och fikade klart i bilen. Med en fossilbil hade vi i all lugn och ro käkat färdigt först. Tidsvinsten med elbil: 15 min. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Kutym vid lö?

Inlägg av NiklasTesla »

Man borde ha en avsmalnad till laddstolparna där bara en bil får plats i bredd (som på en drive through restaurang). Skulle minimera risk för bråk.

MVH
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kutym vid lö?

Inlägg av mati »

NiklasTesla skrev: 19 mar 2023 23:48
Man borde ha en avsmalnad till laddstolparna där bara en bil får plats i bredd (som på en drive through restaurang). Skulle minimera risk för bråk.

MVH
Exakt. Eller någon form av digital nummerlapp, mycket coolare dessutom. :)
Bilen passerar en infart med kamera där nummerskylten läses av. Systemet håller koll på turordningen och visar på en tavla vem som står näst på tur. Kanske de kommande 3-4 köplatserna med beräknad väntetid. Egentligen jätteenkelt att implementera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Kutym vid lö?

Inlägg av jans »

Har varit förskonad från kö i Sverige än så länge, men flera gånger i Nîmes, Frankrike. Har aldrig varit något problem, trots att även här kan man komma från olika håll, alla har insett var kön varit. Vi svenskar kanske ändå inte är världens bästa köorganisatörer, som vi kanske trodde ?
.
Model S P85+ Juni 2014
Skriv svar