Hej!
Nu har jag testat ett par olika släp efter min MY RWD både för att jag behövde hämta grejer och för att testa.
Först ut så tog jag en sväng med lilla kåpläpet utan last, körde en runda på landsväg och E4an och höll samma takt som lastbilarna.
Snittet i "släp-motorvägsfart" var ca 2,4kWh/mil och går säkert att få ner något om man höll prick 80. (750kg bromsad kärra flakmått 2,7x1,3)
Jag testade även att ta en sväng med det stora släpet med Flexicab-kapell på, flakmått 4,1x1,85 och ca 2meter högt kapell. I 85km/h så låg förbrukningen på ca 3,8kWh/mil och en runda på 2mil med lite stadskörning snittade totalt 3,2kWh/mil
Sista exemplet blev stora släpet utan kapell men med bra "lass" med en Hakiställning for kommande solcellsmontage, lite mindre vägar och lägre hastighet på den resan bidrog till ett snitt på ca 2,5kWh per mil, med bara släpet tomt utan kapell i 85km/h så låg det på ca 2,6-2,7kWh/Mil
Som dragbil funkar den suveränt, stora backspeglar kompletterade med vettiga kameravinklar ger bra sikt och orken i motorn och stabiliteten lämnar inget övrigt att önska. När jag hämtade ställningen körde jag på en bra kladdig gräsmatta och gyttjig gårdsplan utan tendens till problem med greppet.
//Peter
MY RWD Förbrukning och intryck som dragbil
Moderator: Redaktion
MY RWD Förbrukning och intryck som dragbil
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Och ett gäng fossiler...
Re: MY RWD Förbrukning och intryck som dragbil
Intressant läsning! Har du även lite testdata gällande förbrukning/räckvidd blandad körning under olika förhållanden (utan släp)?
MY RWD Vit 2023
Re: MY RWD Förbrukning och intryck som dragbil
Lite fritt ur minnet bara: Lagan-Jönköping i fredags, 125km/h på farthållaren i regn ca 2,2kWh/mil, Lagan-Tvååker i Lördags, 3 mil motorväg och resten landsväg ca 1,5-1,6kWh/mil
19" Nokian R5
//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Och ett gäng fossiler...