Rostskydd Model 3 och tillverkningsland

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Syntax
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 maj 2022 12:57

Rostskydd Model 3 och tillverkningsland

Inlägg av Syntax »

Hur är det med rostskyddet på Model 3 numera efter den stora uppdateringen av kaross, interiör m.m.? Jag hittar inga tester. Är det bättre rostskydd på de Kina-tillverkade bilarna än de USA-tillverkade och hur vet man om en Model 3 är tillverkad i Kina eller USA? Jag ser information om att det är bättre finish/sammansättningskvalitet på de Kina-tillverkade bilarna än på de USA-tillverkade. Tillverkas numera alla Model 3 för Europa i Kina oavsett version eller är det lotteri?

Länka gärna till rostskyddstest/omdömen om det finns.
robegb
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 okt 2018 11:56

Re: Rostskydd Model 3 och tillverkningsland

Inlägg av robegb »

Syntax skrev: 02 mar 2023 15:50
Hur är det med rostskyddet på Model 3 numera efter den stora uppdateringen av kaross, interiör m.m.? Jag hittar inga tester. Är det bättre rostskydd på de Kina-tillverkade bilarna än de USA-tillverkade och hur vet man om en Model 3 är tillverkad i Kina eller USA? Jag ser information om att det är bättre finish/sammansättningskvalitet på de Kina-tillverkade bilarna än på de USA-tillverkade. Tillverkas numera alla Model 3 för Europa i Kina oavsett version eller är det lotteri?

Länka gärna till rostskyddstest/omdömen om det finns.

Kan inte svara på rostskyddet, men i VIN kan man utläsa vart bilen är ifrån. Tex LRW i början betyder shanghai osv :)
2023 Röd M3 AWD
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Rostskydd Model 3 och tillverkningsland

Inlägg av mikebike »

Syntax skrev: 02 mar 2023 15:50
Hur är det med rostskyddet på Model 3 numera efter den stora uppdateringen av kaross, interiör m.m.? Jag hittar inga tester. Är det bättre rostskydd på de Kina-tillverkade bilarna än de USA-tillverkade och hur vet man om en Model 3 är tillverkad i Kina eller USA? Jag ser information om att det är bättre finish/sammansättningskvalitet på de Kina-tillverkade bilarna än på de USA-tillverkade. Tillverkas numera alla Model 3 för Europa i Kina oavsett version eller är det lotteri?
Ja, alla Model 3 kommer från Kina numera.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Rostskydd Model 3 och tillverkningsland

Inlägg av SwedishAdvocate »

När Nissan Leaf var ny så minns jag att jag såg ett test/en bedömning som Vi bilägare hade gjort av den bilens rostskydd. Som jag minns det så fick den 3/5. Vet inte om de fortsatte med de här testen/bedömningarna.

Å andra sidan verkar det som de fortsatt med någon slags rostbedömningar. Hittade det här ang. Model 3. Vet dock inte ifall det avser bilar byggda i USA eller Kina... Det är vidare så kallat premiummaterial – så bakom betalvägg. Har inte kollat upp vad det kostar att ta del av.

https://www.vibilagare.se/test/rost/ros ... la-model-3
https://www.vibilagare.se/test/rost/ros ... n-id3-2020

Amerikanska Consumer Reports kanske gör ngt liknande, men det är bara spekulationer från min sida.

EDIT: Hittar inget om rost på Consumer Reports hemsida...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Rostskydd Model 3 och tillverkningsland

Inlägg av Teslared »

Tesla 3 fick 3/5 i vi bilägares "test".
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 26 mar 2022 09:18

Re: Rostskydd Model 3 och tillverkningsland

Inlägg av Xerxes »

Finns det mer info än ett betyg, dvs vilka är svagheterna?
M3LR 2022
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Rostskydd Model 3 och tillverkningsland

Inlägg av Teslared »

Ja det fanns i tidningen, kommer inte ihåg vilket nummer.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Rostskydd Model 3 och tillverkningsland

Inlägg av jonasl »

Vill inte klippa in hela testet, men Model 3 får bättre betyg än Mazda 3 och Toyota Corolla som båda för 2/5.

Många av frågetecknen är relaterade till karosspassning och liknande vilket tillsammans med publiceringsdatumet (slutet av 2020) får mig att tro att det är en USA-byggd bil de tittat på. Antagligen skull en ny bil från Kina få bättre betyg.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Rostskydd Model 3 och tillverkningsland

Inlägg av SwedishAdvocate »

jonasl skrev: 07 mar 2023 23:16
Vill inte klippa in hela testet, men Model 3 får bättre betyg än Mazda 3 och Toyota Corolla som båda för 2/5.

Många av frågetecknen är relaterade till karosspassning och liknande vilket tillsammans med publiceringsdatumet (slutet av 2020) får mig att tro att det är en USA-byggd bil de tittat på. Antagligen skull en ny bil från Kina få bättre betyg.
Kan ju inte lova någonting, men jag gissar att det här testet/den här artikeln går att köpa på något sätt via Vi Bilägares hemsida ifall man skulle vilja läsa hela...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Rostskydd Model 3 och tillverkningsland

Inlägg av SwedishAdvocate »

forts.

Eller ifall man skulle råka ha vägarna förbi något av landets referensbibliotek... ;)
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Rostskydd Model 3 och tillverkningsland

Inlägg av jonasl »

39 kr för ett "dagspass" som ger dig tillgång till allt digitalt material.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Syntax
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 maj 2022 12:57

Re: Rostskydd Model 3 och tillverkningsland

Inlägg av Syntax »

mikebike skrev: 02 mar 2023 17:35
Ja, alla Model 3 kommer från Kina numera.
Tack.
Syntax
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 maj 2022 12:57

Re: Rostskydd Model 3 och tillverkningsland

Inlägg av Syntax »

robegb skrev: 02 mar 2023 16:11
Kan inte svara på rostskyddet, men i VIN kan man utläsa vart bilen är ifrån. Tex LRW i början betyder shanghai osv :)
Tack för informationen. VIN får man väl först efter beställning, någon gång under leveransprocessen... Vill gärna veta vad jag beställer... ;) Men har fått besked här att alla Model 3 för Sverige numera tillverkas i Kina.
Syntax
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 maj 2022 12:57

Re: Rostskydd Model 3 och tillverkningsland

Inlägg av Syntax »

jonasl skrev: 07 mar 2023 23:16
Många av frågetecknen är relaterade till karosspassning och liknande vilket tillsammans med publiceringsdatumet (slutet av 2020) får mig att tro att det är en USA-byggd bil de tittat på. Antagligen skull en ny bil från Kina få bättre betyg.
Ja, det vore mer relevant med en rostskyddsbedömning av den produktuppgraderade Model 3 tillverkad i Kina. Jag tänker främst på underrede och hjulupphängning men så klart också rostmöjligheter i karossen i övrigt. Är lacken bättre på bilarna från kinesisk produktion?
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Rostskydd Model 3 och tillverkningsland

Inlägg av Airlift »

Syntax skrev: 20 mar 2023 12:27
jonasl skrev: 07 mar 2023 23:16
Många av frågetecknen är relaterade till karosspassning och liknande vilket tillsammans med publiceringsdatumet (slutet av 2020) får mig att tro att det är en USA-byggd bil de tittat på. Antagligen skull en ny bil från Kina få bättre betyg.
Ja, det vore mer relevant med en rostskyddsbedömning av den produktuppgraderade Model 3 tillverkad i Kina. Jag tänker främst på underrede och hjulupphängning men så klart också rostmöjligheter i karossen i övrigt. Är lacken bättre på bilarna från kinesisk produktion?
Kan inte jämföra med någon annan M3, men min svarta MIC 3a har klarat stenskott och liknande lika bra/dåligt som tidigare BMW. Samma klimat/vägar.

Däremot upplever jag klarlacken tämligen mjuk och är mer känslig för tvättrepor i jämförelse.
Kvaliteten i form av ytskikt, där är ”apelsinhud” knappt förekommande, så bättre än snittet.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Skriv svar